Rhino en andere entingen voor drachtige merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Rhino en andere entingen voor drachtige merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 11:58

Hoe denken jullie over het enten van drachtige merries tegen het Rhino-virus? Het is mij aangeraden dit in de 5e, 7e en 9e maand vd dracht te doen, maar nu zegt men dat het weinig nut heeft, omdat tegen de agressiefste versies van Rhino die de verwerping van het veulen veroorzaken niet te enten is.

Wat denken jullie? Is het verstandig ivm aanloop van andere paarden tijdens wedstrijden? Heeft het wel nut als de rest het niet doet? Kan de merrie bijverschijnselen krijgen van de enting?

En is het verstandig de jaarlijkse cocktail voor de zekerheid tijdens de dracht halfjaarlijks te herhalen?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:47

enten tegen rhino is juist goed bij drachtige merries ivm "abortus" rhino, juist enten ook tetanus influenza want dan hoef je je veulen pas op een 1/2 jaar voor het eerst te enetn is veel beter janine

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 01:21

Mac wij enten de hele stal tegen rhino, maar alleen ter bescherming van de enkele fokmerries die we op stal hebben staan. Juist tegen het besmettelijk verwerpen! Als je alleen je eigen paard ent en de rest van de stal doet niet mee heeft het minder effect.

Een paard kan inprincipe van elke enting bijverschijnselen krijgen, ook van de gewone influenza enting!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 00:11

Rhinopneumonie komt in NL veel voor, een paard dat eens besmet is blijft drager en kan het virus weer gaan uitscheiden. Hierdoor maken de meeste paarden regelmatig een herbesmetting door en hebben ze voldoende immuniteit. (ze worden ahw op de natuurlijke manier gevaccineerd).
Als je dan gaat inenten heeft het alleen maar zin als je de hele stal doet. En je moet de enting vaak herhalen omdat het maar kort bescherming geeft (afhankelijk van welke entstof hoe lang precies).

Met een enting tegen rhino kan een infectie door een veldvirus (in het wild voorkomende rhino) niet voorkomen worden! Je paard wordt wel minder ziek en scheidt zelf minder lang het virus uit zodat binnen een stal de infectiedruk lager wordt.

De jaarlijkse cocktail (influenza/tetanus) is slim om dit in de laatste 4 maanden van de dracht te doen, dan is het veulen langer beschermd en hoeft deze pas vanaf 6 maanden ingeent.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 00:19

Jantien met de huidige entstoffen kan je volstaan met twee maal per jaar enten tegen Rhino. Besmetting uitsluiten kan je nooit, maar je kan wel door de hele stal te enten de infectiedruk aanmerkelijk verlagen! Hier hebben we met zijn allen afgesproken om tweemaal jaarlijks te enten tegen rhino, eenmaal per jaar tegen influenza/tetanus, en de wedstrijdpaarden worden tweemaal per jaar geent tegen infl/tet.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:27

Wij enten de hele stal 2x/jaar en de drachtige merries inderdaad op 5-7-9 maanden. Het vaccin is werkzaam tegen de abortusvorm van Rhino. De kans dat je paard dan toch door Rhino aborteert is dezelfde dan dat hij tetanos zou krijgen hoewel hij correct is geent.
Heel de stal wordt gevaccineerd om de hoeveelheid circulerend virus te beperken (zeker nuttig). Het vaccin werkt niet tegen de "verlammingsvorm" van rhino maar door een hele stal te vaccineren zorg je ervoor dat er minder infectiedruk is en dus minder zieken

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-02 11:49

Daar had ik nog niet bij stil gestaan, dat de infl/tet cocktail ook het veulen beschermt. Da's een hele goeie! Mijn merrie moet in februari weer geent worden, en het veulen komt in April, dus dat zit wel goed. Dan de Rhino nog. Het klinkt verstandig om het wel te doen, ook al wordt de rest niet geent. Ik ga morgen mijn da maar eens bellen. Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:07

ik heb mijn merrie ook niet laten enten tegen rhino. ik zou het dus niet doen. tegen de verwerping is geen enting en anders zou je haar tegen al die andere varianten moeten enten om de kans minimaal te maken. volgens mijn is er trouwens maar voor 1 of twee varianten een enting.
ik zou het niet doen. heb het ook niet gedaan. het gebeurd volgens mij ook niet veel.

die andere twee wel. wil je dat het veulen de dosis mee krijgt kun je het het beste 1 maand voor de bevaling doen. dan heeft hij de voledige dosis meegekregen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:39

Tegen de abortusvorm van rhino is er volledige bescherming, dat van die types is meer op griep van toepassing.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:06

Ja alleen voor de verlammingsvorm van rhino kun je niet enten, voor het besmettelijk verwerpen JUIST wel!!!!!!!! Zannekin met de ouwe entingen (rhino) moest je om de twee maanden tijdens de dracht enten, hebben wij hier ook nog gedaan, maar tegenwoordig is er een andere entstof waardoor je kunt volstaan met twee keer per jaar.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:07

Ik ent de merrie anderhalve maand voor de einddatum van de dracht met een cocktailenting.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 18:00

fabienne schreef:
Ja alleen voor de verlammingsvorm van rhino kun je niet enten, voor het besmettelijk verwerpen JUIST wel!!!!!!!! Zannekin met de ouwe entingen (rhino) moest je om de twee maanden tijdens de dracht enten, hebben wij hier ook nog gedaan, maar tegenwoordig is er een andere entstof waardoor je kunt volstaan met twee keer per jaar.


Misshien al in Nederland maar hier bij de apotheek is het al enkele jaren hetzelfde flesje, geen verandering. Ik gebruik Duvaxyn EHV1,4. Ken je de naam?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:06


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:14

Ja, dat klopt, niet-drachtige paarden kan je namelijk met een levend vaccin enten, maar dat is te virulent om aan drachtige dieren te geven (kans op abortus door de enting!), deze moet je met een dode entstof enten.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:58

Jantien op die site van Duvaxyn wordt geen onderscheid gemaakt, ze geven dat entadvies voor Duvaxyn EHV1,4: tweemaal jaarlijks normaal en in de 5e, 7e en 9e maand van de dracht. Gaat om dezelfde entstof.