Keuring(klinisch)en hoefkatrol

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-01 23:39

Hallo...
Het paard van mijn vriendin is een jaar of twee geleden voor de aankoop gekeurd door een
veearts...en destijds GOED gekeurd.
Nu 2 jaar later blijkt dat het paard hoefkatrol heeft fase 3.
Nu hoor ik om me heen dat die veearts toen al had moeten merken
Dat die hoefkatrol aanwezig was!!!!
WAAR?????of niet?
Of had dit alleen via foto,s gezien kunnen worden!!!help an

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 23:49

Is het klinisch hoefkatrol?
Klinisch hoefkatrol zit in de weke delen en word meestal vastgesteld door kreupelheid e.d. in een klinisch onderzoek...
Als de hoefkatrol niet klinisch is, dus het paard liep toen niet kreupel of gevoelig...dan was er toen blijkbaar geen reden om foto's te maken of om hoefkatrol vast te stellen. Persoonlijk laat ik altijd rontgenfoto's maken als ik een paard keur.
Was je bij de keuring? Heb jij de dierenarts uitgekozen of in ieder geval in overleg met bv de verzekeraar?
Misschien weten Jura en anderen hier meer over, aangezien Jura haar paard volgens mij hoefkatrol heeft.

Bel ook eens met een dierenkliniek tijdens het telefonische spreekuur, dan kun je ook gratis vragen stellen!


_________________
<table border=0><tr><td><FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT></td></tr></table>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-06-14 23:50 ]</font>

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-01 00:06

Nou thanks voor zover...
maar de veearts is onafhankelijk gekomen.
En er is na goedkeuring een rapport opgemaakt
voor de verzekering...(fairmount)
t gaat erom kan een veearts vaststellen,
zo met het blote oog zegmaar dat iets niet goed zit?(die hoefkatrol..in een begin stadia?)
o ja toen dat paard werd gekeurd...
Zijn er proeven gedaan,die na de eerste x
geen positief uitsluitsel gaven en moesten worden herhaald.eerst afwijkend en toen goed?

hoefkatrol is erfelijk???*&&%^$^
wel foto's geen foto's!!tja dat is ieders eigen keus toch?

_________________
rijden op paarden is een hemel op aarde!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: angelique op 2001-06-15 00:08 ]</font>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 00:16

Die hoefkatrol word door dierenartsen meestal vastgesteld zo op het blote oog als het klinisch is, meestal door een kreupelheidsonderzoek gevolgd door rontgenfoto. In het rapport moet precies staan wat er gedaan is en of er ergens twijfel bij was...maar als de twijfel de buigproeven betrof of hoefvisitatie dan had dat al wel een hint kunnen zijn richting foto's voor de zekerheid! Hoefkatrol in de erfelijkheidsvorm kan dus gewoon verergeren over de jaren, kan dus zijn dat het paard hoefkatrol fase 2 had 2 jaar terug...
Als het klinisch hoefkatrol is en je gaat er dan vanuit dat het altijd fase 3 geweest is dan had de dierenarts het kunnen zien, maar in het geval dat het erfelijkheidvorm is waarbij het verergerd dan had hij het misschien toendertijd niet op kunnen merken.
Tenslotte heeft een dierenarts geen rontgen-ogen...zou wel makkelijk zijn, scheelt weer verdoving en gedoe!! Knipoog

Rontgenfoto's zijn ook verplicht vanaf een bepaald bedrag voor de verzekering.

Wel een k*t situatie en natuurlijk nog rotter had het voorkomen kunnen worden!!



_________________
<table border=0><tr><td><FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT></td></tr></table>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-06-15 00:20 ]</font>

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-01 00:25

de arts heeft wel een antwoord....
eerst pijnstillers,2x 10 minuten stappen
per dag....speciaal beslag...
t brengt je in de onzekerheid....
hoe nu verder..
met dat werkwillend,vrolijk
temperamentvol/talentvol paard.
Tja en verder kregen we ook maar te horen
een arts had dat toen MOETEN zien!! Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 00:31

Nou het is een rot situatie, ik wens jullie veel sterkte, het is rot als iemand een fout maakt die zulke emotionele en lichamelijke gevolgen heeft op de langere duur.
Helaas zijn dierenartsen ook mensen, maar bij twijfel had hij het paard niet goed moeten keuren en kunnen zeggen dat hij het paard een week later weer zou keuren op die punten om te kijken of er dan verbetering zou zijn. Een paard gaat niet van afwijkend naar goed, hooguit van een + - naar een + +, maar niet van een - - naar een + +.

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 08:59

Ik ken je twijfels. Ik zal mijn verhaal even hier neerzetten misschien dat het helpt.
In december 1999 kochten de eigenaren Paco. Een BWP-er van 1.75 en 7 jaar. Na er 5 maanden heerlijk op gehobbeld te hebben ging hij kreupel lopen. Vee-arts erbij en van hem kregen we een pijnstiller en we moesten 1 week stappen. Was het dan nog niet over dan moesten we weer bellen. Na die week nog steeds kreupel dus de vee-arts er weer bij. Hij adviseerde om foto's te komen maken en de volgende week zijn wij naar de dierenklinik gegaan met Paco. Daar werd linksvoor hoefkatrol 3/4 geconstateerd en rechtsvoor 1/2. Dat was ff schrikken. We kregen nogmaals pijnstiller mee en XA-10 (poeder voor door het eten) ook heeft hij speciaal beslag gekregen (egg-bars met siliconen) en we moesten nog 2 weken stappen en dan nogmaals kijken hoe het ging. Na die 2 weken mochten we weer langzaam gaan beginnen met rijden. Nou wij gingen erop. In de stap ging het goed maar met aandraven liep hij weer kreupel. Weer de dierenarts erbij en deze adviseerde om hem dan maar op de wei te zetten om totale rust. Hij heeft vorig jaar 3 maanden op de wei gestaan en wij hadden het geluk dat we daar ook konden rijden. Na 2 maanden zijn we weer langzaam gaan rijden en hij liep niet meer kreupel. Dit is nu precies een jaar geleden en hij loopt tot op de dag van vandaag nog goed. Tuurlijk gaat de hoefkatrol nooit weg. Maar het is zo'n lief paard en zolang hij geen pijn heeft en nog steeds graag wil werken rijden we gewoon op hem. Springen is uit den boze.

Zo zie je er is hoop. Al denk je nu van niet, wacht het rustig af. En kijk goed naar je paard.

Over de keuring kan ik weinig zeggen maar ik wou je toch even laten weten dat er nog hoop is met hoefkatrol.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 10:09

Ken ook iemand met een paard met hoefkatrol. Dit paard is destijds gekocht bij een handelaar en alleen klinisch gekeurd. Dit paard liep na buigproeven eigenlijk nog beter dan daarvoor. Wel was duidelijk dat het dier een hele poos niet gewerkt had en in de wei had gelopen. De eigenaresse had "geen tijd" meer. Ondertussen weet ik dat ik nooit een paard zal kopen dat een tijd niets gedaan heeft. Grote kans dat hij wat mankeerde en men hem het land heeft ingegooid totdat hij goed genoeg liep om verkocht te worden.

Het betreffende paard werd, na driekwart jaar zonder problemen gereden te zijn, plotseling stok- en stokkreupel aan zijn linkervoorbeen. Uiteindelijk na een half jaar wisselend wel en dan weer niet kreupel zijn er foto's genomen, hoefkatrol fase 3 en 2. Achteraf balen dat er geen foto's genomen zijn bij aankoop, maar ja, het aankoopbedrag was niet zo hoog en klinisch was het beeld heel goed, dus de DA had ook geen twijfels.

Ondertussen is het paard twee jaar ouder en blijft het sukkelen. Hij heeft nu de eerste behandeling met Bioscan gehad en het ziet er goed uit! Geef niet zomaar op, er zijn diverse therapieen die je kunt proberen en soms is aangepast beslag en een rustperiode genoeg om je paard weer jarenlang goed te laten lopen.

Succes! Mieke

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 11:46

z
Laatst bijgewerkt door janna op 20-02-22 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 14:38

Hoi, Angelique.

Bekend verhaal. Mijn paard is ook klinisch goedgekeurd en liep na 2,5 maand al kreupel. Na een maandje rust nog steeds en we hebben toen foto's laten maken. Fase 4 rv en 2 lv.

Mij maak je niet wijs dat het paard die hoefkatrol niet had toen ik haar kocht. Maar bij de klinische keuring kwam bij de buigproeven niets naar voren. Ik ben er namelijk zelf bij geweest. Er was daarom geen reden om foto's te maken. Ik denk dat we dan wel hadden gezien.

Alhoewel ze toen eigenlijk opgegeven werd, hebben we toch egg bars geprobeerd. En met massages hebben we haar weer soepel gekregen. Nu ruim 1,5 jaar later is ze weer zo goed dat ze zelfs op gewone ijzers loopt, zonder medicijnen of wat dan ook!

Hoefkatrol wordt meestal erger, het kan dus zo zijn dat het paard van je vriendin er geen last van had tijdens de keuring. De veearts had het dus niet hoeven merken. En misschien was zelfs op foto's wel niets te zien. Het is namelijk ook mogelijk dat het paard de hoefkatrol heeft ontwikkeld bij je vriendin. Bijv. slecht bekappen, niet goed in-/uitstappen, teveel op de voorhand lopen etc. Ik wil niet zeggen dat ze haar paard verkeerd behandeld, alleen maar dat de mogelijkheid bestaat dat het paard de hoefkatrol niet had toen ze het kocht.

Maar ze hoeft het paard niet op te geven. Met bijv. speciaal beslag of medicijnen kan het paard weer goed lopen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 15:45

Ons land grenst aan het land van een handelaar. Daar komen steeds kreupele paarden en pony's op, lopen daar 1 a 2 maanden lopen dan meestal in het land weer goed en zijn dan weer verdwenen Frusty en worden vervangen door andere kneusjes.
Zo zielig. Je hoeft niet lang te raden waarom ze daar kopen en weer weg zijn als ze goed lopen. Boos! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 18:00

Hoefkatrol is een verzamelnaam voor een groot aantal aandoeningen in een bepaald gebied. Er kan dus van alles aan de hand zijn, en in 2 jaar kan er veel gebeuren! Je hebt het over fase 3, ik neem dan aan dat er foto's gemaakt zijn nu, die met "een drietje" beoordeeld zijn. Een van de problemen bij hoefkatrol zie je vaak met de voedingskanalen in de straalbenen, als deze verdiepen/verwijderen heeft het paard daar last van en gaat dus kreupelen ->hoefkatrol. Dit is een proces wat in een aantal maanden tot een half jaar afgerond kan zijn, dus dan zou het toen zelfs op foto's waarschijnlijk niet duidelijk zichtbaar zijn geweest, (hooguit de aanleg, maar dan is het nog maar de vraag hoe zich dat ontwikkelt)
Ik denk zelf dat het vrij onwaarschijnlijk is dat je DA dit had kunnen zien 2 jaar geleden. Het geeft ook weer aan dat je veeartsen en paardenartsen hebt, sommige artsen kunnen nu eenmaal beter klinisch kijken dan sommige andere.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 20:40

mijn paard had 6 jaar geleden 2-tjes, en dus acceptabel, en dus positief koopadvies.
in 1999 had hij 3-tjes en hoefkatrolontsteking. Tsja, het is een gevoelig beest, en het is nog een wonder dat hij met onze manier van rijden zo lang 'kreupelloos' geweest is.
3-tjes is nog niet zo erg hoor. En het is niet gek dat hij er niets van heeft gemerkt, door de belasting (zwaar) door de gevoeligheid (hoog) door het voedsel (veel of weinig biotine en andere stoffen, hoef je in principe niet op te letten hoor!) kan het veel sneller gaan dan 'normaal'. Die van mij deed er dus 4 jaar over, maar liep altijd wel gevoelig, was soms echt wel kreupelig. Vaak niet rad ed, pas toen we gingen endurancen kwam het heel snel boven (van april tot juni gedaan, in aug is hoefkatrol vast gesteld). Zware training, veel harde ondergrond, weinig beweging etc, allemaal funest voor gevoelige paarden, maar ook voor minder gevoelige paarden.
Hoefkatrol is echt niet zo erg, ik ben nu spuer zuinig op Jopie, maar ik rijd hem nog in het bos, dressuur nog met m etc. Mirjam's (hier ook op bokt) paard Lamanda heeft zelfs 4-tjes, staat het hele jaar in het land (veel beweging dus) en dat gaat ook prima. Ik heb het paard niet gezien, maar ik geloof haar wel.
It ain't over till the fat lady sings!

christa
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-04-01
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 23:20

Het paard waar Mieke het over heeft (zie boven) is dus mijn paardje. Toen ik hem kocht had hij een poosje op rust gestaan en kwam dus goed door de keuring. Later werd hij kreupel. Dan weer een poosje goed, dan weer kreupel. Ik heb inmiddels het hele circuit zo'n beetje gehad en ben nu bij de bioscan aanbeland, wat hoop ik een goed resultaat geeft. Hij is na 1 behandeling in ieder geval al een stuk beter.
Ik ben nu iedere dag weer een half uurtje met hem aan het werk en tot nu toe goed.
Het ene paard reageer goed op een bepaalde behandeling en de andere weer op een andere behandeling. Proberen dus!!
Let vooral goed op of je een goede smid hebt en je paard veel beweging (weidegang etc) krijgt.
Zie (nogmaals) ook http://www.hoefkatrol.nl.

Heel veel succes!

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-01 23:45

Mijn vriendin is met de medicijnen begonnen,
paard loopt niet kreupel
mag het paard dan weidegang hebben???
ze moet wel 2x 10 minuten stappen per dag op het moment..

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 23:50

Als je paard 2 jaar geleden alleen klinisch is gekeurd is het op zich logisch dat de dierenarts niets heeft kunnen bemerken, als je paard goed liep bij de buigproeven. Dierenartsen hebben immers ook geen rontgenogen. Het kan best zijn dat je paard het toen nog helemaal niet zo erg had. Mij paard is ook alleen klinisch gekeurd toen ik haar kocht, toen was ze 3,5 jaar. Een paar maanden geleden bleek ze na rontgenfoto's hoefkatrol te hebben (ze was toen 9,5). Ik denk dat ze het toch wel een paar jaar al heeft, omdat ze elke winter problemen had en altijd al wat gevoelig is geweest. Misschien als ik rontgenfoto's had gemaakt, dat het er toen al uit was gekomen. Maar ja dat is achteraf praten en bovendien zou ik haar niet meer willen missen.

Ik ben wel vrij sceptisch geworden over alle hulpmiddeltjes zoals poedertjes die van alles beloven. Ik heb er veel over gepraat met mijn vaste arts op de kliniek en andere mensen die er veel van weten. Wat sowieso wel goed is, is speciaal beslag en veel beweging en niet teveel op de harde grond lopen (wat ik altijd veel deed omdat ik dacht dat het zo goed was voor de pezen).

Mensen zeggen wel dat ik er rekening mee moet houden dat hoefkatrol nooit stopt en dat het alleen maar erger zal worden totdat... ja daar wil ik eigenlijk niet eens over nadenken.