wedstrijdzenuwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 23:52

hellup!!! ik heb heel erg last van wedstrijdzenuwen, hierdoor loopt mijn pony minder goed!WIE HEEFT TIPS?


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 09:59

Ja hoor Monique!!!! Je pony loopt minder goed!!! Hihi!! Ze liep SUPER!! Hoe kwam je anders aan 165 punten bij een moeilijke jury denk jij, gek!!
Maar ja, ben zelf ook nogal zenuwachtig aangelegd, dus ik snap je wel. Maar het wordt steeds minder, gaat vanzelf over.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 15:26

Hai Monique,
Ik heb erook last van. Ik slik daarom altijd 3 dagen van te vroen 2X per dag een Valeriaan pilletje.Daar word ik zelf wat rustiger van en lekker voor Iowa ook. Het werkt bij me erg hgoed. Ookal zeggen sommige mensen dat het totaal niet helpt, aleen als je er in gelooft. Maar jah..probeer het eens zo ik zeggen. je moet dan gewoon pilletjes nemen die rust en relaxed gevoel geven, maar dat je niet lusteloos en sloom wordt natuurlijk.
Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-01 18:45

bedankt suzanne, maar ik vond Lucky zelf niet zo lekker lopen maar,ja. We oefenen gewoon verder en wie weet worden de zenuwen dan ook minder.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 21:11

Hoi Illi, ik denk dat bij de meeste het publiek ook niet de 'boosdoener' is maar de jury!!!

En over dat minder worden van de zenuwen, daar ben ik het dus niet mee eens, ik sta iedere wedstrijd weer stijf van de zenuwen! Een klein beetje spanning is wel gezond maar pff zo zenuwachtig als ik altijd ben, niet normaal meer.
En dan kan ik 100 x denken: je doet het voor je lol en wat kan het jou nou interesseren wat de jury ervan vindt maar zo werkt het dus niet bij mij.

Dus Monique, gezellig samen stressen daar in Almelo *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* ?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 21:21

Niet bang zijn om fouten te maken, er zijn veel slechtere dan jij! Gewoon lekker rijden!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 09:26

Dit komt me allemaal zoooooo bekend voor. Maar...ik ben er over heen.

Als ik zenuwachtig was, dan uitte ik dat vooral door slordig te gaan rijden en wat bot tegen het paard en andere mensen te doen. Nou is mijn instucteur eens een paar keer meegeweest, hij heeft mij geholpen met inrijden en de proef voorgelezen.
Zodra ik ook maar iets grof werd, dan moest ik ff diep ademhalen en met lange teugel stappen. Gewoon iets meer dan normaal ontspanning inlassen als je merkt dat het je te veel wordt. Ook is het handig om heel mooi op tijd op het terrein te zijn, je kunt je dan rustig orienteren, en overal ruim de tijd voor nemen. Dus zorg voor een stuk ontspanning.

Ik raad het niet aan om met pilletjes te gaan werken, ik ken een meisje die daar nu al 3 jaar mee rijdt en het wordt steeds erger. In het begin hielp het enorm, maar nu groeit ze er over heen. Ze is weer terug bij af.

Ik zeg niet dat ik nu niet meer zenuwachtig ben, maar een stukje gezonde spanning is heel goed; het geeft juist de moed om nog beter te gaan rijden.

Succes ermee!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 12:50

Ik was vroeger toen ik een jaar of 13 / 14 was ook stik zenuwachtig.
Nu heb ik zoiets van, kom allemaal maar op!
En je rijdt toch voor de lol? Dus waarom nerveus worden?

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-01 20:42

Bedankt!!
ik hoop maar dat het steeds minder wordt, en fitzroy in Almelo hoop ik niet zo zenuwachtig te zijn omdat ik toch weet dat het niks wordt omdat Killian op dit moment heel slecht dressuur loopt en tja, ik heb natuurlijk weinig kunnen trainen omdat ik hem nog maar kort heb en amper heb kunnen rijden omdat hij steed kreupel was.maar ik zie je gezellig in Almelo!!!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 22:08

Ik ken het zoooooooooooo goed...
Voor mijn eerste L proef dacht ik dat ik dood ging ik bleef maar rennen naar de WC ik moest zoveel en vaak plassen terwijl ik amper wat door m'n strot had gekregen Lachen
toen diegene voor me bezig was met de vrije stap kreeg ik weer maagkrampen pfffff toch de ring ingegaan en het viel toch wel mee.
Nu slaap ik al een week slecht zondag voor het allereerst M maar dit is een klasse waarin ik nog nooit gestart ben dus ik ben nu echt helemaal op.
altijd vraag ik me af wat is het ergste wat er kan gebeuren: das eraf vallen imo of dat ie door alle ringen heen aan de kletter gaat.
nouen denk ik dan bij mezelf ... maarja ik vind het helemaal niet nou en!!!!!!!! ik vind het een ramp.
idd je doet het voor je plezier maar ik heb het plezier pas na m'n eerste proef de 2e dan kan ik lekker rijden en genieten maar de eerste pffffffffffffffff ben veel te zenuwachtig gelukkig heb ik een paard doe medelijden met me heeft en hoe zenuwachtiger ik ben hoe rustiger hij wordt Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 23:37

Heel vaak de ring in, net zolang totdat het gewoonte wordt. Zorg dat je er thuis van overtuigd bent dat je paard zo goed loopt dat je in staat bent om te winnen. Hoezo concurrentie, jij bent toch beter?
Ik was vroeger altijd stikzenuwachtig voor concours, maar op een gegeven moment groei je daar dan overheen, maar dan moet je weer wennen aan de wat grotere concoursen, kampioenschappen ed. Nou ja, Anky heeft het ook allemaal eens voor het eerst gedaan moet je dan maar denken. Maar de belangrijkste tip die ik kan geven is: zorg dat je er gewoon zeker van bent dat je het kunt. Laat dat desnoods nog een keer in woorden bevestigen door je instructeur. (Mijn vorige instructrice stuurde me eens een leuk sms-je vlak voor een kampioenschap:
winnen jij - just do it!! Ik heb niet gewonnen overigens, maar het gaf wel een hele boel vertrouwen op dat moment.)

Toen mijn vorige paard Levi's in Geesteren in de 4-jarigencompetitie moest springen was ik zo verschrikkelijk nerveus. Ik kon daar helemaal niets aan inbrengen, want ik was "alleen maar" eigenaar. Juulia werd helemaal gek van mijn gedraai en gevraag of we net eens wat moesten gaan doen. In die paar minuten tussen parcours springen en bekendmaking van de uitslag ben ik echt "duizend doden gestorven", maar ik ben nog nooit zo áááápetrots op een van m'n paardjes geweest als die dag. Als ik nu eens nerveus ben voor concours, denk ik aan die dag, en dan valt het altijd enorm mee met de zenuwen Haha!

Zet hem op!!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 00:00

Ik denk dat het niet zozeer aan het publiek ligt, en ook niet aan de jury, maar puur aan jezelf. Als je voor jezelf weet dat je goed bezig bent, waarom dan zenuwen, laat ze maar eens zien hoe het moet!!!!
Ik was wel zenuwachtig in mijn ponytijd, ik had toen geen eigen vervoer dus afhankelijk van de 'thuis'wedstrijden. Dat waren er 3 in het jaar en toen nog 1 proef per keer, als je dan je punten niet haalt, duurt het wel erg lang voor je een klasse uit bent. Nu kun je 3x per week 2 proeven starten als je wilt, dus als je een jury hebt waar je het niet mee eens bent, ga je toch een week later weer.
En hoeveel van ons willen na de Z2 verder? Ik eigenlijk niet, dus als ik straks mijn punten in de Z2 heb, rijd ik eigenlijk voor spek en bonen, ook geen leuk vooruitzicht, dus wat mij betrefd mag dat nog wel even duren (zou ik daarom niet meer gaan starten, het eindstation is zo dichtbij) Als je nou een sponsor of zo hebt, die prestaties wil zien, maar zolang dat niet het geval is, gewoon lekker rijden en geniet ervan voor je het boekje uit hebt.

Navragen is beter dan afvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 13:28

Citaat:
En hoeveel van ons willen na de Z2 verder? Ik eigenlijk niet, dus als ik straks mijn punten in de Z2 heb, rijd ik eigenlijk voor spek en bonen, ook geen leuk vooruitzicht,


Waarom wil je niet verder na het Z2? Afgezien van het financiële verhaal dan? Je rijkunstige ontwikkeling houdt toch niet op na het Z2? Dus als je niet start, werk je toch wel door als je paard het aankan? Ik begrijp nooit waar dat "drempel-idee" vandaan komt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 15:02

Citaat:
Op 2001-06-14 00:00, schreef Jasmijn:
Ik was wel zenuwachtig in mijn ponytijd, ik had toen geen eigen vervoer dus afhankelijk van de 'thuis'wedstrijden. Dat waren er 3 in het jaar en toen nog 1 proef per keer, als je dan je punten niet haalt, duurt het wel erg lang voor je een klasse uit bent.


Dat zou mijn verhaal kunnen zijn. Inderdaad geen eigen trailer, alleen maar thuiswedstrijdjes en in een dorp verderop (5 per jaar ofzo) en steeds maar één proefje kunnen rijden. Geen wonder dat ik 3 jaar over de B heb gedaan (het eerste jaar haalde ik 1 winstpunt, maar dat heb ik in de twee jaren erna goed gemaakt door vrijwel iedere wedstrijd een wp te halen - maar toch, 3 jaar over de B...). Dus ik kan me die zenuwen goed voorstellen. 't Is toch anders als je vaker de mogelijkheid hebt om te starten. Met springen ben ik uiteindelijk maar helemaal gestopt. Al die stress en maar afwachten of je rondkomt...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 15:22

Ze hebben mij ooit verteld dat zenuwen ook een kwestie van zelfbeheersing is. Wedstrijdspanning heb je nodig om goed te presteren, maar je druk maken over alle mogelijke dingen die kunnen gebeuren en de mensen die staan te kijken is dus niet nuttig voor een wedstrijd. Als je op concours gaat zal je paard in principe daar klaar voor zijn, als dat niet zo is moet je het zien als trainingswedstrijd en dan moet je paard helemaal op jou kunnen vertrouwen.
Het heeft ook met ervaring te maken, naarmate je meer wedstrijden gereden hebt wodt het beter. En de relativiteit ervan inzien is ook belangrijk, we hoeven er ons geld niet mee te verdienen en je wordt ook niet gekielhaald na een slechte proef.
Zorgen dat je op tijd bent en dat al je spullen in order zijn (vooraf controleren!) helpt ook goed. Zaterdag ga ik weer op concours, kan het meteen in de praktijk brengen.


moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 09:33

nou, het probleem is dat ik vind dat wij(killian en ik) het eigenlijk nog helemaal niet kunnen maar....ik had me al ingeschreven voor Almelo met mijn vorige pony en had al betaald dus doe ik maar gewoon als oefening mee met mijn nieuwe paardje.Killian kon bijna niks toen ik hem kreeg(ik heb m nu 7 weken)en hij is 5 weken kreupel geweest(hoefzweer)dus ik heb weinig kunnen trainen!maar....t komt wel goed alleen t heeft tijd en training nodig!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 09:45

Tuurlijk komt het goed, en ook al word het niks, dan ben je samen met KILLIAN toch een ervaring rijker, want volgens mij heeft hij nog niet zo heel vaak een wedstrijd terrein gezien Verward
Je kan niet meer dan je best doen.
In ieder geval succes de eerste dagen en in het weekend dan kom ik kijken Lachen

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 09:56

Dank, je
Ons best zullen we zeker doen en het maakt me niet uit of ik lage punten rij als ik maar tevreden over hem(ons) ben!!!
trouwens Killian loopt best goed aan de teugel(behalve als hij heel erg spierpijn heeft)maar....zn overgangen zijn slecht(vooral van galop naar draf), zn galop is slecht(valt er snel uit)en zn stap is niet zo goed(dribbelen)maar...t komt heus goed...heeft de tijd nodig!!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 09:58

Jacqueline...gezellig ik zie je in Almelo...

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 12:05

Zep, je hebt wel gelijk hoor, ik ben nu ook al verder aan het trainen dan voor de Z2 nodig is (voor zover ons revalidatieprogramma dat toestaat) Het trainen zal ik ook wel blijven doen, daar kom je idd nooit bij een eindpunt. Maar idd het financiele plaatje en de grote afstanden die je dan moet rijden houden me tegen om na de Z2 door te gaan (laat mijn instructeur het maar niet horen) en ik vind wedstrijden wel leuk om te doen. Vandaar dus dat ik hoop jaaaaaren over de Z2 te doen, zodat je toch nog een wedstrijd hebt om een planning om heen te bouwen, het vlechten, de wedstrijd zelf enz. Natuurlijk kan je tot bijv 150 wp in de Z2 blijven rijden, maar dan voel ik me toch meer een prijzenrijder, dan dat je het echt voor de sport doet.
Kortom, ik ben zelf na de Z2 absoluut niet uitgereden en uitgetraind, maar zal de wedstrijden wel missen.

Navragen is beter dan afvragen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 21:27

Monique, ik had er ook bij gezet dat als je vind dat je er niet klaa voor bent, je het gewoon als training moet zien, en dan hebben wedstrijdzenuwen al helemaal geen zin. Maar in ieder geval heel veel plezier in Almelo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers