Landen na de sprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-01 15:11

Wie kan mij helpen.
Zoals je kan zien in mijn profiel heb ik een 8 jarige ruin. Ik spring daar al 2 jaar mee en nu zo´n half jaar landelijk in de B (3 wedstrijden 6 winstpunten). Mijn probleem is hij wil niet links landen als ik het forseer lukt het redelijk maar dan gaat hij achter niet goed. Omdat hij nogal heet op de sprong is vind mijn leraar het beter dat ik het niet teveel forseer. Met wedstrijden landt hij voor wel goed maar achter niet. Op deze manier heb ik een wedstrijd gewonnen (van 50 starters) en een 7 (van 60 starters). Als hij verkeerd landt kan hij nog wel redelijk soepel doorgalopperen maar fijn is het niet. Hoe kan ik dit trainen. Nog even en ik moet naar de L en dat wil ik niet zo.

Nog een vraag?. Hoe kan ik een heet paard een galopwissel leren? Ik oefen met een balk maar als hij de balk ziet is hij al blij?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want het is een super springer.

Prisca


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-01 22:46

Kan ook zonder balk!
Gewoon erachter gaan zitten rustig galoperen. (naja rustig als dat gaat) en dan geef je de hulpen voor de wissel.
Ik denk dat dat niet links willen landen te maken heeft met soepelheid! Gewoon rustig gymnastiseren het komt wel goed! Nix forceren.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-01 23:46

Gisteren had ik springles (prive) en zijn we gaan puzzelen wat er nu gebeurt. Het bleek dat hij aan te groot afgaat voor de hindernis en dan kiest hij zijn makkelijkste kant. Nu moest ik proberen hem dichter op de hindernis te rijden en weldra het lukte. We gaan dit een tijdje proberen op lage hindernissen ook om hem sterker te maken. En dan kijken of het hoger ook werkt.

Het probleem met de wissel is een beetje als ik hoe dan ook maar mijn been verleg gaat hij harder. Ieder hulpje versnelt hij op totdat hij echt heet wordt en dan kan je maar beter stoppen. Maar ik ga het proberen.

Morgen wedstrijd hij gaat weer op de video afwachten hoe het gaat aflopen??

Gr Pris

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 16:22

wat je kunt proberen is een kruisje zetten op de volte. Hoeft niet eens hoog te zijn. en dan ga je heel rustig zitten op de linkerhand op die volte en spring je er steeds overheen. Zo min mogelijk veranderen in je lichaam en druk aannemen op de linkerbeugel, rechterteugel aannemen om te begrenzen. Hou het tempo laag en zorg dat het paard vlak onder de hindernis komt. Hou de galoppade klein. Dit is niet enerverend voor een paard, je krijgt er tevens regelmaat en rust door in het tempo.


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-01 12:14

Thanxs ik ga het zeker proberen. Aan de linkerkant is het tempo altijd wat hoger (zijn moeilijke kant) en gaat dus ook te groot af. Daar ben ik nu achter Verdrietig.

Rustig in tempo mmhhh denk niet dat Leys dat woord kent in zijn woordenboek.Haha!

Gr Pris

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 20:53

Wat je volgens mij het beste kan proberen is eerst hem via dressuuroefeningen sterker te maken linksom. Daar bedoel ik mee dat als je aan het rijden bent linksom hem in de stap en in de draf en als het lukt ook in galop zijn linker achterbeen meer onder te laten treden door hem schoudervoor te zetten. Als je linksom rijdt en hem op de volte zet met je binnenbeen heel goed naar je buiten teugel toerijden zodat hij goed aan je buiten teugel is dan kan je zijn achterhand iets buiten de volte drukken met je binnenbeen. Daardoor wordt hij gedwongen zijn linker achterbeen onder de massa te zetten dus te gaan dragen. Dit zijn krachtoefeningen voor je paard. Lukt dit goed dan moet je er voor zorgen dat je paard exact de goede hulpen krijgt voor de galop en dat er duidelijk onderscheid wordt gemaakt in de verschillende galop. Als jij je paard recht stelt en dan een galop vraagt moet hij altijd in de galop aanspringen die jij vraagt. Ook op de rechte lijn. Kent jouw paard dit goed dan kan je tijdens je rechtergalop een hulp voor de linkergalop vragen. Zo heb ik mijn beide paarden wissels aangeleerd. Met Maserati was ik er net mee bezig en sprong nog geen series maar Meis springt ze om de 3. (Meis = wel springpaard). Ik hoop dat je er wat aan hebt. Groetjes Merilyn

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 16:16

Ik heb zaterdag een paar keer een wissel gesprongen. Dus ik dat heel trots vertellen op het werk. Zegt die collega: ja, maar Muzefee is een springpaard. Die kan dat toch makkelijker.
Is het zo dat springpaarden minder moeite hebben met wissels?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-01 00:50

Springpaarden zitten vaak losser in hun vel dan dressuurpaarden (lees laatste Paard & Sport. Het zou ook beter zjn voor dressuurpaarden ald ie wat vaker een sprongetje maken.

Mijn paard heeft wat moeite met wissels hij wordt alleen maar heet en nog heter en hij springt niet over. Ben nu met een balk bezig en galoperen met veel contra stelling kijken of het helpt.

Gr Pris

korfbalchick
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Landen na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:50

is het ondertussen allemaal goed gekomen?

Fanatieke wielrenster die te veel op bokt zit

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Landen na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:21

Dit topic is al meer dan 4 jaar oud Knipoog
Als je een rechtstreekse vraag aan de topicstarter hebt, dan is het handiger om even een pb te sturen zodat je het direct kunt vragen.
Ik zal hier een slotje op zetten.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers