Met halster naar buiten? (jullie mening gevraagd)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Met halster naar buiten? (jullie mening gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-02 16:37

Het was vandaag rot weer, veel regen en wind enzo...bovendien waren er lessen bezig in de bak dus losgooien kon ik Levi niet.
Daarom ging ik maar naar buiten, touwhalster om en lopen maar...Bij een stukje gras ging hij even een beetje debiel lopen doen (niet verder willen, en een poging doen om mij opzij te duwen zodat hij toch dat gras kon eten B) ) Na even streng optreden, liep hij weer heel braaf mee, de rest van de weg ging perfect, ondanks het slechte weer.

Kom ik terug op de manege, vraagt er iemand of ik gek was geworden om zo zonder hoofdstel naar buiten te gaan in dit weer??

Ik stomverbaasd hoezo dat dan? Ja alle paarden zijn toch vreselijk opgefokt met dit weer en er hoeft maar iets te gebeuren en dan gaan ze aan de kletter dan hou je ze niet zonder hoofdstel. (naar mijn idee met hoofdstel ook niet maargoed)

Ik: Ja maar mijn pony is nog niet gewend aan een hoofdstel, bovendien luisterd hij gewoon goed. Toen liep hij maar weg...

Ben ik nou gek of hoe zit dat? Als paarden echt aan de kletter gaan, gaan ze toch wel met of zonder hoofdstel...Levi luisterd heel goed naar het touwhalster, dan is dat toch voldoende Verward

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 16:44

Als ik ga wandelen met Mundil, doe ik dat ook gewoon met een halster. Ik rijd hem soms wel eens met alleen een halster + touw als teugels, gaat prima hoor

If it's not an icelandic, it's just a horse

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 16:46

Mee eens. Met hoofdstel heb je soms net wel iets meer te vertellen, maar als hij aan het halster ook goed luistert waarom anders doen?
En inderdaad: gaan ze aan de kletter dan maakt het niet zoveel uit of ie met of zonder hoofdstel is.
Ik heb daar zelf nog wel een paar voorbeelden over: longeren op het strand deed ik altijd met halster (we waren wel altijd met twee personen). gedachte daarachter: als ze terug naar huis wil dan gaat ze toch wel, dan heb ik liever dat ze met halster en longeerlijn ervandoor gaat als met hoofdstel. Blijft ze nl ergens aan haken dan trekt ze in het ene geval hoogstens haar halster kapot, terwijl ze anders wellicht haar hele mond zou kapotrukken.
Ander voorbeeld: soms stond ze even op een landje in de buurt. De vraag was: hoe doen jullie dat op de terugweg, komt ze dan niet heel hard langs je heen rennen naar stal? (maw moet er op de terugweg geen hoofdstel in ipv een halster). Nou niet dus. Met lopen hoorde ze achter ons te blijven. Deed ze dat niet dan was het stoppen en achteruit (of een rondje om ons heen totdat ze weer achter was). Paarden hebben iets dergelijks heel snel door, als je consequent bent.
Kortom: lekker met halster blijven lopen en laat je niet gek maken door je stalgenoten.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 16:49

Beetje onzin van die vent hoor..
Als jou pony netjes naar je luisterd met halster en alles gaat goed is dat toch ook goed?
Enne ik loop liever met een halster dan een hoofdstel!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 17:16

nou ja!!
1 je moet het toch zelf weten !
2 waar bemoeien ze zich mee!!
3 levi is een schat

tja....

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 17:28

halloo?? Levi kent t hoofdstel nog niet eens dus waarom dan met een hoofdstel naar buiten gaan? waar bemoeien mensen zich mee zeg. Leefje loopt ook wel super mee aan t halster dusseh lekker mee door gaan Haha!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 17:59

halster is op sommige momenten ook veiliger: als je paard net een beetje bang is en z'n hoofd omhooggooit, wordt hij kalmer van je stem en het halster, maar als hij dan nog eens dat pijnlijke bit in z'n mond heeft, dán gaat ie aan de kletter.

Enya - Daya :-)

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 18:12

Met Jordy ga ik altijd met hoofdstel naar buiten omdat ik bij hem met halster bijna niets te vertellen heb dan sleurt hij me zo mee als hij ergens heen wilt.Maarja als je paardje nog niet aan het hoofdstel gewent is dan ligt dit natuurlijk anders.Als je zeker weet dat je paardje gewoon braaf blijft buiten dan zou ik gewoon met halster naar buiten gaan.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 18:30

Ik ga ook gewoon met een halster wandelen. Als ie zonodig aan de kletter moet, dan gaat ie maar. Maakt dan niet uit of ie dan een halster of een hoofdstel inheeft.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 18:50

Omar scheelt dit weer echt geen biet hoor, zeker niet als er iemand bij is die hij vertrouwd en ik heb zo het idee dat dat bij levi ook zo is.
Ik heb vandaag een heerlijke buitenrit gemaakt, hij is écht verkeersmak Knipoog

Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt. Vandoor gaan doet íe met hoofdstel net zo hard, en omdat hij het niet gewend is misschien nog wel sneller.

:evaw:

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 18:53

Ik loop ook gewoon buiten met gewoon halster of touwhalster hoor, deed ik met IJsco en met Tinka kan het ook, ook al is het nog zulk noodweer.
Met Aldira zou ik inderdaad ook een hoofdstel omdoen, maar ja het verschilt dus per paard dus hoe kan die man nou beoordelen hoe braaf jouw paardje in dit weer is? Dan kan je toch zelf het beste inschatten??

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 21:45

Ik ging zomers wel eens met yerke met halster en dan naast de fiets
Haha! nou dat is ook gevaarlijk straks gaat ie aan de kletter en dan hang jij er achter zeiden mensen dan.
Nou ik weet wel dat ik hem 200%kan vertrouwen.

ontopic:
waar bemoeien ze zich mee he Lips are sealed

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 21:53

Ik loop zelfs met Fleur naar de manege aan een halster, om daar in de bak pas het hoofdstel in te doen. Vind het doodeng om met haar door het bos te lopen met een hoofdstel.. als ze even nukt geef ik even een flinke ruk, en dat is met een hoofdstel niet te doen..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 22:33

Als ik met Mistral buiten ging wandelen, aan de hand, deed ik altijd een halster om. Ik had namelijk gemerkt dat hij met hoofdstel in al 'verwachtte' dat het eng zou worden. Werd hij dus extra oplettend... Met hoofdstel voelde hij zich op zijn gemak, omdat ik in zijn ogen dus waarschijnlijk ook niets engs verwachtte. (Snappie?) In het begin dat ik met halster ging wandelen gebruikt ik wel een longeertouw. Als 'ie dan weg zou springen, kon ik hem wat speling geven. Ipv dat hij meteen het touw uit mijn hand zou trekken. Zo merkte hij dat hij de ruimte kreeg en was het altijd zo over. Als ik ging trekken, bleef hij juist tegen trekken. En tja, dan wint het paard toch, die is net wat sterker Knipoog
Als jij je dus veilig voelt met halster, volet jouw paard dat weer aan jou. Heb je dus minder kans dat hij alles als 'eng' beschouwt, omdat hij eigenlijk daarop zit te wachten.
Maar ja, aan de andere kant. Als je nog niet zo'n goede band met je paard hebt, kan een hoofdstel ook weer net wat meer overwicht geven. Met elke combinatie moet je dat dus weer gewoon zelf uitvogelen. Kan dus iemand bij jou op stal niet voor jou beslissen.

Life feels better when I'm caffeinated.
Naar een quote van MindBodyGreen-Sarah von Bargen

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:30

Als je niet metr je paard aan een halster naar buiten kan....dan zou ik echt een probleem hebben en Cheyenne ook! Ze heeft nog nooit een bit in gehad, dus ik moet wel met halster naar buiten. Kon dat niet dan zou ik geen kant op kunnen.....Ze is overigens erg braaf aan het halster, op een enkele keer na. Maar ja...ze moeten het gewoon leren vind ik en de clue is....gewoon nooit loslaten Knipoog

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 10:33

Bedankt voor jullie antwoorden, ben ik toch niet de enige die zo denkt Haha!

Overigens is het verhaaltje nog niet helemaal afgelopen, het vervolg:

Nadat hij weg was gelopen en ik nog met Levi even bleef lopen op de parkeerplaats (= groot), kwam hij even later terug met zijn eigen paard.

Paard had hoofdstel in en zat aan een longeerlijn vast...ik dacht dat hij gewoon ging lopen net als ik met Levi, maar hij ging dus longeren op de parkeerplaats Verward (= asfalt...)

Waarschijnlijk wilde hij 'testen' of Levi werkelijk zo braaf is ofzo
Dat paard van hem maakte een paar gekke bokkesprongen en Levi dacht he das leuk, ik kan ook draven en huppelen! Ik hoefde maar 1x streng NEE te zeggen en een korte ruk aan mijn touw te geven en hij liep weer braaf met mij mee.

Ondertussen was die man kwaad aan het mopperen tegen zijn paard, ik weet wel waarom, hij had zijn gelijk niet gekregen Tong uitsteken

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 10:56

Het ligt er aan waar ik nou toe wandel. Ga ik even het bos in dat vlak achter Fayette d'r stallen lig dan ga ik alleen met halster, zelfs met dit weer. Maar gaan we verder weg dan doe ik het hoofdstel om. Soms neemt mijn stalgenootje haar weleens mee aan de hand als ze een lesklantje heeft dat een buitenrit gaat maken. Dan krijgt Fayette gewoon haar hoofdstel om, halstertouw er aan en mee met die hap. Ze is dan ietsje beter onder controle te houden. Maar ze luistert ook heel goed aan het halster.
En inderdaad als je paard in paniek is en er vandoor wilt dan hou je er met een hoofdstel ook niks aan. Ik zeg ook altijd dat zelfs een Shet in paniek er vandoor kan gaan en dan doe je er ook niks aan.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 11:08

Gewoon lekker met een halstertje. Ik rijd Dennis zelfs zonder zadel met een halstertje naar huis(500 meter over de weg). Soms doe ik wel eens een kettinkje over z'n kin. Maar dat is alleen met extreme gevallen(naar de merries om te dekken ofzo).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 11:16

als je (onder normale omstandigheden) niet met gewoon een halster kan wandelen, heb je IMO niks op de weg te zoeken

EluBonheur
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 11:22

Ik denk dat je met een hoofdstel meer kapot maakt dan met een halster.
Elu gedraagt zich buiten ook niet netjes , maar toch doe ik met wandelen altijd een halster om , aan een halster kun je een flinke ruk geven als ze iets doet wat niet mag.. aan een hoofdstel niet.

" Van ijsblokjes krijgt je limonade kippenvel "

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 11:43

Ik ben zelfs een hele tijd gewoon met halster naar buiten wezen rijden. Gewoon over straat, het bos in, galopperen, springen, met andere paarden... En het maakte niks uit hoor, was net zo braaf als anders!! Het ligt er gewoon aan hoe je paard is opgevoed denk ik.

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:13

ik heb ook een 2 jarige, en als ik met hem buiten ga wandelen doe ik dat wel met hoofdstel. Maar dat is alleen omdat hij nog hengst is, en we langs hengstjes moeten wandelen, en ik met een hoofstel dan iets meer te vertellen heb!!! Gewoon lekker doorgaan zonder hoofdstel, als je knol toch luisterd....is er toch niks aan de hand?

kristel_kris
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 18:26

als een paard echt weg wil houd je hem zelf met hoofdstel niet. je hebt wel iets meer te zeggen maar je zegt dat jou paard het hoofdstel niet gewent is. ik zou gewoon met halster blijven doen zolang hij goed luistert.

behandel een dier met respect en je zult respect terug krijgen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:48

Als je paardje respect voor je heeft (en volgens mij heeft hij dat wel) dan kun je hem makkelijk aan een touwhalster meenemen. Welk weer dan ook, ik doe Bud ook geen hoofdstel in met wandelen, slaat nergens op. Tuurlijk schrikt hij weleens, maar hij zal altijd binnen een straal van 2 meter bij blijven, de schijterd *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 23:29

Ik ga wel is anar ut park met een halstertje om en met halkstertouw aan eht halster vastgemaakt als teugel zeg maar.. maar tegenwoordig mag ut niet meet... maa rik hou der wel dus...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esther_r20, JPitty, Kashmino, Larislaatje, Mo_Noah, Piekosjj, xdesix en 129 bezoekers