luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 16:16

wat houd luchtzuigen presies voor een paard in kunnen ze normaal wedstrijden rijden enz.....
hierover zou ik wat meer info willen dus weet iemand wat alfast bedankt

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 16:26

Gedragsproblemen op stal (stalondeugden), zoals weven, cirkels lopen, kribbebijten en luchtzuigen kunnen voortkomen uit gebrek aan sociaal contact, stress, gebrek aan controle over de eigen leefomgeving (zoeken naar voedsel, lastige buur), maar ook uit verveling door een gebrek aan uitdagingen en impulsen. Dit laatste wordt in de literatuur als één van de belangrijkste oorzaken van stalondeugden beschouwd. Met speelattributen tegen verveling, kunt je, je paard de nodige afleiding en impulsen bieden.


Kribbenbijten en luchtzuigen wordt vaak toegeschreven aan verveling. Toch kan dit ook een gevolg zijn van irritatie in de mond b.v. tandwisseling, Waarbij het paard graag een hard voorwerp in de mond neemt om er op te kauwen. Als het paard zich verveeld maakt hij daar dan vlug een gewoonte van. Het is vaak een samenspel van hoog in het voer staan en verveling. Veel wedstrijd paarden staan de hele dag op stal en worden met hoog energie voer gevoerd. Als je dan goed nadenkt gaat dat niet samen. Veel mensen denken als een paard buiten loopt dat de energie dan wegloopt en daarom houden ze hem op stal. Een paard wat op zijn tijd weidegang krijgt presteert beter en kan beter nadenken. Weven en rondlopen in de box zijn meestal een gevolg nervositeit en/of overmaat aan energie.

zie paardendrogist.nl en horses.nl

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 16:56

he bedankt ik zal ff op de sites kijken en zien of ik nog meer hierover kan vinden

bedankt groetjes jenny