Stoelzit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-02 21:13

Ik zit heel erg naar achteren te leunen, met me benen veel te ver naar voren. Ik heb eigenlijk me benen recht naar beneden met me tenen naar buiten.
Ik rijd veel zonder beugels, maar het helpt niet echt. Heeft iemand tips voor me?


Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:22

Ga allereerst rechtop zitten. Maak jezelf zo lang mogelijk. Druk je schouders naar achter, je borst(en) naar voren en duw je benen naar beneden. Hakken uitdrukken. Trek een rechte lijn via je schouders, heupen naar je hakken. Ga niet alleen op je zitbeenknobbels zitten, maar ook op je schaambeen. Zorg dat je deze drie punten (2x zitbeenknobbel en schaambeen) in het zadel houdt.
Veel succes

mercedes
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 23:47

Stijgbeugels korter maken.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 06:42

Kijk eerst eens naar je zadel. Waarschijnlijk ligt dat ook al niet goed. Te ver naar actheren gekanteld. Het midden van het zadel moet precies het diepste punt zijn. De lepel mag 2 c m hoger zijn dan de voorkant. Verder moet het zadel dus links en rechts van het diepste punt ook recht zijn (volledig symmetrisch zadelpunt in wiskundetermen, verder lastig uit te leggen).
Veel mensen met stoelzit krijgen dit doordat het diepste punt van het zadel niet goed is.
Pas als het zadel goed is kun je er zelf aan gaan werken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:53

Ik heb hier laatst een artikel over gelezen in 'Your Horse'. Op een gegeven moment (in de 19e eeuw), toen er meer buitenritten en jachten werden gereden zijn voornamelijk de veelzijdigheidszadels allemaal aangepast aan de zgn 'hunterseat' (oftewel de 'stoelzit'). Dit is dus al een jaar of 100 zo het geval.
De dressuurzit is anders als de hunterseat, maar de zadels (vnl veelzijdigheidszadels) zijn zo gemaakt dat de hunterseat gemakkelijker is dan de dressuurzit. Door het zadel wordt je dus als het ware al in de hunterseat gedwongen.
Het hangt er dus erg vanaf of je een dressuurzadel hebt of een veelzijdigheidszadel.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 12:38

Bedankt voor jullie tips.
Ik heb 4 verzorgpony's/paarden waarvan ik er 3 rijd. 1 daarvan heeft een wintec veelzijdigheidszadel, de andere 2 hebben een dressuurzadel.
Germie ik denk dus niet dat het komt doordat het zadel niet goed ligt, want ik rijd er 3 met 3 verschillende zadels.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:15

Beugels een gaatje LANGER maken.
Dus zeker niet korter, want ik ken 3 meiden die met te korte beugels reden en hetzelfde probleem hadden als jij.

Wat ook wel eens helpt in jouw geval: niet alleen je borst maar ook je onderbuik naar voren en je tenen naar binnen voor je gevoel.
En dit dan pas gaan doen nadat je eerst lekker los hebt gereden, zodat je paard wat soepeler loopt, en dan pas wat rondjes gaan doorzitten in draf en op je zit gaan letten.

Eerst veel rechte lijnen rijden (bijv. AC lijn, daarna BE lijn, van hand veranderen diagonaal, enz.) zodat je lichaam nog niet zoveel scherpe bochten vlak achter elkaar heeft en je eerst de zit tijdens 'rechtuit' goed kunt oefenen.
Daarna op de volte, rechtsom bijv., op de volte blijven en op je zit letten wanneer je dus continu rechtsom gaat.
Daarna ditzelfde de andere kant op.

Veel sterkte!
Ik moet zelf ook mijn zit verbeteren, beter op 2 zitknobbels zitten (zit scheef) en dankzij jouw berichtje ben ik weer extra enthousiast om er wat aan te doen! Knipoog

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:16

Ik heb hier dus ook last van en dan voornamelijk met doorzitten. Ik heb een Kieffer Lech profi dressuurzadel, denk dus niet dat het aan mn zadel ligt. Ik trek dus ook mn hakken op, zit met mn benen te ver naar voren en leun erg achterover. Onze instructeur (ook die van easter) let heel weinig op je houding en zit.

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 22:08

wat ik laatst hoorde als hulp middel tegen met de tenen naar buiten rijden. Een touwtje vastmaken tussen je beugels, dan moet je je tenen wel naar binnen houden, leer je gelijk dat je moet drijven en niet schoppen

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 22:17

stoelzot nog zo slecht niet. op IJSLANDERS Haha!
nee, je gaat er echt beter van zitten, met beuges waar je haast niet aan kunt. maar modern, dressuur en vooral springen nee leer maar gauw af Lachen

Enya - Daya :-)

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:25

Ja daar heb ik ook zo'n last van heb zo'n slechte houding! Boos! Gewoon beugels heel lang doen, of zonder beugels gaan rijden sucses ermee! Lachen

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 00:47

mercedes schreef:
Stijgbeugels korter maken.


KORTER????

Sorry hoor, maar dit is al het 2e bericht van jou dat ik niet kan plaatsen,..... Lips are sealed

Even on-topic: heb je al eens zitlessen gehad?

Verder kan ik alleen zeggen dat de meest belangrijke punten al wel zijn genoemd (beugels LANGER maken, op je zitbeenknobbels zitten, rug recht, je lang maken, hakken uittrappen e.d.).

Succes!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 09:57

Alss je je tenen naar binnen wil draaien moet je eens het volgende proberen: je hele been lang maken, dus niet alleen je hakken naar beneen duwen, maar echt je hele been verlengen. Dan moet je ook je hele been, dus niet alleen je tenen, maar je hele been naar binnen draaien.
Ik ben hier nu ook mee aan het werk en mijn zit is steeds mer aan het verbeteren. Het duurt heel lang voordat het helemaal goed is, maar het werkt uiteindelijk wel!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 11:58

Beugels inderdaad korter, goed op je zitbeenknobbels zitten en dan je benen vanuit je heupen wat naar achteren leggen, zodat je knie lager komt te liggen. Om te voorkomen dat je hierbij voorover kiept en op je schaambeen komt te zitten, moet je je buikspieren een beetje aanspannen ('navel naar boven laten wijzen') zodat je bekken gekanteld blijft. Dit kun je eerst eens op een stoel of kruk uitproberen. En tijdens het rijden jezelf steeds weer blijven corrigeren, want je lichaam zal echt aan de nieuwe, juiste houding moeten wennen.
Succes ermee!
Enne Ponyzotje... stoelzit op IJslanders? Ja, twintig jaar geleden misschien, toen de 'IJslandse boerenzit' nog in zwang was Haha! . Zag je die paarden op hun voorhand rondtoffelen, terwijl de ruiter heerlijk alles los liet hangen en zijn benen vooruitstengelde. Gelukkig is het rijtechnisch niveau van de (meeste) IJslanderruiters wel wat hoger inmiddels Pling .

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 11:59

Ehm ik bedoelde hierboven beugels LANGER maken, foutje!


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 15:15

askja, ik dacht dat het achteruitging, als je nu die opgezette ijsjes ziet. helemaal weggedrukt in de rug, de meeste. idd, de stoelzit is verleden tijd, maar nog gen voltooid verleden. gelukkig zijn er nog aanhangers van het oude model rijden, waarbij je je paard niet zo opgefokt moet rijden. de jury's vinde het opgefokte (verkeerde) wel goed, alleen om het mooie (terwijl ik de kriebels krijg van die foto's)

maar ik bedoelde de stoelzit wel even als hulp dus, je moet em niet altijd aannemen, easter maar het kan een hulp zijn

Enya - Daya :-)

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 22:30

Thanx allemaal.
Het valt niet mee om je zit te veranderen. Ik denk dat het nog wel ff duurt voordat ik normaal op een paard kan zitten. Verdrietig .

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 00:11

Ik me2 echt moeilijk omdat af te leren, veel suc6 meid Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 11 bezoekers