Verschil tussen hoef olie en hoefvet/hoefteer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Verschil tussen hoef olie en hoefvet/hoefteer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 13:55

Hallo

Ik heb van te voren al gekeken of hier verschillende topics over waren, maar het meeste ging over hoefteer en vet dat dat niet goed zou zijn.
Nu heb ik te maken met een paard wat absoluut geen mooie hoeven heeft.
Ze heeft heel snel brokkelhoeven.
Nou heb ik hoefolie en hoefteer tot mijn beschikking, wat kan ik beter gebruiken?
Ze staat nu ivb met het slechte weer hele dagen binnen, maar zodra het een beetje droog weer is, doe ik haar in het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:08

Het beste kun je advies aan je hoefsmid vragen.
Hij ziet waarom de hoeven brokkelen en kan daar van uit ook het beste info geven.
Ik heb de tip om keratex hoofhardner te geen bebruiken bij Kawa en dit helpt bij hem goed.
Maar dat is ook niet bij alle paarden het geval.
Dus gewoon ff vragen Lachen

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:12

hoefteer sluit de hoef af voor vocht, daardoor worden ze droog en brokkelen ze sneller af.
je kunt ook biotine kopen, dat doe je door het voer of door de slobber en daar krijgt het paard sterkere hoeven van.
groetjes liselot

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:25

ik doe 1 keer perweek de onderkant teren, en de wand zegmaar vetten.
eerst maak ik de hoef schoon met water, zodat er ook vocht in komt dat ze niet uitdrogen, door het teer en vet.
is dat dus niet goed?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:31

als je wilt dat het water erin trekt zul je de hoeven minimaal 10 minuten in een emmer moeten zetten... als je er alleen overheen spuit helpt dat dus niet...
veel mensen denken dat vetten helpt tegen droge hoeven, maar dat werkt echter alleen maar als je de hoef van te voren in een emmer water zet.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 17:58

Je zou misschien laurierzalf op de kroonrand kunnen smeren, ik heb gehoord dat het daar sneller/beter van gaat groeien ofzo...

Zelf gebruik ik geen vet of teer, allemaal troep wat meer kwaad dan goed doet. Alleen als de hoefsmid het aan raad zou ik het gaan gebruiken.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 17:59

Ok kawa! De hoefsmid zal al spoedig komen want er moeten nog meer paarden bekapt worden.
En hoefsmeer is dat hetzelfde als hoefteer, ik heb een pot vol van rapid en daar staat op dat er ook laurier spul inzit is dit dan wel goed spul?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:32

ik heb ook hoefolie. je moet eerst een aantal minuten, de hoeven natmaken en dan de olie erop doen. de olie zorgt ervoor dat het vocht in de hoef blijf. hoefteer is juist als de wei ofzo heel nat is en stoot water af, dat moet je dus niet hebben

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 17:06

Ok loulou, dus hoefteer zou ik er wel opkunnen doen als ik ze bv een hele dag in het land zou zetten?!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 17:48

teer gebruyik je als de straal en hoefzool van je paard te zacht is.. ik gebruik het daarom 1 keer in de maand hoogstens... ik gebruik geen hoefvet dat sluit af dus kan er geen zuurstof of vocht bij de hoef komen.. wat ik gebruik is een mengsel van half hoefolie en half azijn.. dit sluit niet af en je hoefen zullen niet snel meer brokkelen en dergelijken
theb weinig nut met hoefteer om af te sluiten voor water in de wei
er zal hoogstens alleen grasballen onder het paard zijn hoef gaan zitten..

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 17:53

dus hoefvet helpt niet tegen stevigere hoeven?
want babs dr hoeven brokkelen best wel snel..

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 17:56

neej absoluut niet rebati... hoevvet sluit af en eigenlijk vind ik dat sul alleen goed voor in de kootholtes tegen mok.. als je de pot nog op moet maken.
als je paard zijn hoeven snel brokkelen zou ik die azijn/olie eens proberen. werkte bij mijn paard wel. het werkt natuurlijk niet al na 1 ker maar naar verloop van tijd wel...en je kunt biotine geven..

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 18:04

K heb gister aan H.Lefel uit ergens in de buurt van maastricgt gevraagd of je iets op de hoeven moest doen zoals teer of vet dus maar hij zei dat je ut beste in de winter nix kunt doen en in de zomer eerst schoonmaken met water en nat vette zodat het water in de hoef kan komen
hoop dat dit beetje ut antwoord was wat je zocht

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 18:51

volgens mij moet je de hoeven eerst nat maken en er dan hoefvet overheen smeren zodat de hoeven veel vocht vasthouden. maar aangezien je paard nooit op natte bodem ( in de modder ) staat en altijd droog worden de hoeven ook sneller droog. het klinkt misschien raar maar als je haar af en toe buiten zet wanneer het geregend heeft ( en de grond nog nat is ) voor een paar uurtjes helpt het denk ik wel. mijn oude verzorgpony stond ook vaak buiten ( soms in de modder ) en heeft altijd goede hoeven gehad, maar je moet ze dan wel regelamtig teren aan de onderkant anders kunnen ze weer te vochtig worden en gaan rotten. suc6