K..Casco in de cross... :-(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

K..Casco in de cross... :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 14:54

Grrrr. Ik kan me hier zó aan ergeren. Misschien heb ik het fout maar volgens mij is 2 jaar geleden ongeveer het gebruik van caps met een hard klep verboden bij het sgw rijden. Zou logisch zijn want menig ruiter heeft na een val met zo’n onding op zijn minst een pijnlijke neus, zo niet een gebroken neus.

Waarom worden er dan toch zó weinig goede crosshelms verkocht in Nederland? Alle regels worden aangepast om de sgw veiliger te maken, laat de detailhandel daar dan ook aan meewerken. Toen ik wou crossen is mij zo’n ellendige cascopot verkocht waarmee ik in no time een zware hersenschudding te pakken had. En ik ken meer gevallen waar een dergelijke lichte piepschuim k..helm niet echt bevorderlijk was voor de veiligheid.

Gister stond ik weer in een winkel waar een casco werd verkocht aan een meisje dat duidelijk aangaf met regelmaat te crossen. Juist een beginner of zware amateur moet goed beschermd zijn. Ik vind het onverantwoordelijk dat mensen in de ruitersportzaken vaak niet goed worden voorgelicht. Misschien draaf ik wat door maar ik erger me hier bont en blauw aan.
Boos! Frusty

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 15:37

Het is toch ook zaak dat iemand die aan een (risicovolle) sport wil beginnen zelf voldoende informatie inwint. Ik ben ook niet weg van de helmen van Casco maar het is weer een verbetering op een gewone cap.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 16:22

Nou, ik zou nooit met zo'n casco rijden: heb een keer iemand ermee zien vallen, en het dign brak zo in tweeen beetje raar hoor..

Ik zelf rij met een Pikeur cap. Zit wel een klep aan, maar niet lang genoeg om je neus te breken hoor!
Dus ik vind dat je wel met een klein klepje kan rijden, maar niet zo''n Casco. die zijn kei eng!!


Maar ik vind niet echt dat ze er in een winkel verantwoordelijk voor zijn, want ze moeten wel voorlichting geven, maar de koper bepaald zelf wat ie koopt..

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:06

Ik heb door de Casco mijn neus behoorlijk gekneusd, is ondertussen alweer een paar jaar terug maar dat deed behoorlijk auw!

Als er nu een nieuwe cap moet komen wordt dat een GPAtje, maar dat wordt nog even sparen denk ik zo.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:20

ja die casco vind ik ook niks! ze hadden wel wat beters kunnen verzinnen hoor!!!!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 08:00

Ik vind die Casco super. Vorig jaar lag ik tussen de omheining van de buitenbak en dankzij de Casco was mijn gezicht niet beschadigd. Had ik een SGW helm of de ouderwetse cap op was ik gegarendeerd met mijn gezicht tegen het hek aangekomen en behoorlijk beschadigd. Mooi of niet mooi, maar die van mij gaat altijd op. Dat van die voorkleppen bij SGW is voornamelijk voor de ouderwetse caps waarbij de klep los op zit (wat niet het geval is bij Casco). Steef, wees blij dat je toen een Casco op had, wie weet hoe je gezicht eruit zag met een gewone cap op!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 08:08

Casco is niet slecht hoor. Dat zo'n cap in 2 stukken breekt is juist een teken dat de cap een klap op kan vangen. Anders was ecth je kop wel in 2 stukken gebroken. De cap moet de kreukelzone zijn, niet je hoofd. Bovendien voldoen die casco dingen niet voor niets aan en-1384

Overigens is het wel zo dat en-1384 alleen iets over schokbreking en veiligheid zegt, niet over de verdere kwaliteit van de helm en de pasvorm.

Piepschuim is niet slecht voor een helm hoor. Bromfiets helmen en fietshelmen zijn van hetzelfde materiaal gemaakt. Piepschuim kan EENMALIG een stevige klap opvangen.

De horka airstream is op hetzelfde idee gebaseerd als de casco en dus zou die helm theoretisch net zo slecht moeten zijn. Ik vind de pasvorm van de airstream beter, maar dat is een ander verhaal.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:11

Ik heb zelf een crosshelm gekocht van iemand hier op bokt, omdat mijn casco in de cross dus echt niet goed blijft zitten. hij is goed ingesteld, maar schuift alle kanten op als het tempo hoger ligt dan een handgalopje...op het strand gaat dus ook mijn mega-witte-crosshelm op! Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:36

Eleonoor schreef:
Steef, wees blij dat je toen een Casco op had, wie weet hoe je gezicht eruit zag met een gewone cap op!


Denk dat ik dan alleen een behoorlijke klap had gehad plus een hersenschudding, maar mijn gezicht was ongedeerd gebleven, was nl. zand waar ik op viel. Als ik een meter verderop was gevallen had ik het niet na kunnen vertellen, met of zonder cap, en als 1 meter terug was gevallen evenmin.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 14:04

Tja, ik ben ook dik tevreden met mijn Casco. Ik heb verschillende types gepast, ze zaten niet allemaal even goed maar die ik gekocht heb zit perfect.
Ik vind het wel heel slecht dat een ruitersportzaak niet eens weet wat voor helm ze verkopen. Dat hoor je gewoon te weten.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 14:27

Steef schreef:
Ik heb door de Casco mijn neus behoorlijk gekneusd, is ondertussen alweer een paar jaar terug maar dat deed behoorlijk auw!


En ik heb pas geleden nog mijn neus gebroken door zo'n casco-achtige cap. En dat deed heeeeel erg auw! Maar toch blijf ik hem dragen...ik heb nou eenmaal geen geld voor een GPK. Ach, een gebroken neus gaat ook wel weer over...een hersenbeschadiging misschien niet....

Ik rij trouwens geen cross hoor! Maar omdat ik zelf weet hoe zo'n Casco je gezicht kan verwonden, snap ik niet dat ruiters die crossen zo'n ding dragen. Tijdens een cross heb je toch wel meer kans om lelijk te vallen dan normaal, lijkt mij!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:05

Ik heb me al een paar keer beklaagd in een paardensportwinkel over het feit dat ze geen goede voorlchting geven. Onder meer in de winkel waar ik zo'n onding Casco heb gekocht waar ik ook zware Verward