* hooi = slecht voor longen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-01 13:34

Hey, naar aanleiding van een vorig berichtje dat ik op dit forum plaatste ivm 'pompen', had ik graag nog ff een vraag gesteld.

Ik hoorde gisteren van iemand hier uit de buurt dat hooi ontzettend slecht zou zijn voor de longen en dat je dat dus best niet geeft. Tarwestro is eventueel een goed alternatief.
Klopt dit?

Alvast bedankt

Aglaranna

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 15:15

hmm, voor een gezond paard is hooi geen probleem.
Voor een paard met een stof allergie wordt het een ander verhaal, die krijgen dan meestal geweekt hooi of kuilhooi..

Maar het lijkt me niet dat hooi schadelijk zou zijn voor gezonde paarden, aangezien bijna elk paard hooi krijgt zou ik er erg van opkijken als dit wel zo zou zijn

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 16:56

Je moet het hoog gewoon op de grond leggen en dan is er niet zo'n problem. Hangt het in een net dan valt het hooi steeds naar beneden op de neus en an kunnen paarden wel last krijgen van het stof.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 18:42

De DA (Meures) zegt dat hij zelf ook zijn grasland hooit, maar het allemaal verkoopt. Hij is absoluut tegen het voeren van hooi aan paarden, omdat het volgens hem alleen maar miserie opbrengt. Nu ja, bij ons heeft het inderdaad miserie opgebracht, omdat Mira een paar winters geleden enorm is beginnen voeren.

We geven nu ander voer (Mijten) dat zeer goed voor haar is. Met dit voer (i.p.v. AVEVE) kan ze wel hooi eten zonder te hoesten.

We geven nu wel alleen ons eigen gehooide hooi, want dan zijn we zeker van de meststoffen die er in zitten (niet te veel) en we weten ook welke kwaliteit het heeft (vaak gekeerd, geen regen...)

Dus, mijn besluit. Van mij mag je hooi geven, als je er geen last van krijgt met je paarden (zo wel= big problem) en anders mag je gerust ook tarwestro geven. Stro is volgens mijn ervaringen zeer goed voor paarden, ( daarmee spreek ik alle mensen die zeggen dat paarden daar koliek van krijgen wel tegen, maar ik denk niet dat fjorden daar snel last van hebben???) wij geven het meer als hooi.

Femke

fire

Berichten: 176
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 20:18

hooi is niet goed voor de longen omdat er veel stof in zit. wij maken altijd het hooi eerst nat zodat al het stof eruit is.
dat heeft onze dierenarts ook geadviseert om zo problemen met de longen te voorkomen.
Groetjes!!!!!!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 19:50

Probeer eens kuilgras (het paardensoort niet dat voor koeien). Je hebt ze ook in kleine baaltjes voor 2 a 3 dagen. Geen last van stof omdat het van zichzelf vochtiger is.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 09:12

Wij hebben eigen hooi *LOL* en ik voer heel veel hooi. Mijn paarden hoesten *LOL* niet. Als het hooi te vochtig wordt opgeslagen komt er stof en schimmels vrij en dat is slecht Verdrietig voor de longen. Als je hooi koopt dan gewoon een baal pakken, open maken en kijken of er veel stof in zit. Is het erg stoffig dan retour Lachen afzender.
Paarden kunnen van hooi *LOL* leven en hebben eigenlijk alleen bix nodig als ze werken. Met kuil moet je uitkijken. Mijn hoefsmid Party!! is tegen kuil. Hij ziet aan de paarden en vooral aan de hoeven dat ze kuil krijgen. Vroeger hadden de paarden haast geen last van OCD en Verdrietig CD en nu er veel kuil wordt gevoerd is dit wel heel erg aan het opkomen!!!!
Ik ben heel Lachen ouderwets, veel hooi en weinig bix, mijn paarden Party!! zien er bere goed uit en krijg steeds complimentjes. Ik zie mijn dierenarts *LOL* 2 keer per jaar met enten!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 10:18

Kuil is koeien voer, ik denk dat jullie kuilhooi bedoelen, dat zijn die grote vierkant / ronde balen.

Het hooi wat daarin zit wordt niet zolang gedroogt als gewoon hooi en luchtdicht verpakt.

Het eindprodukt is minder stoffig (het is namelijk nog ietsje vochtig) en heel smakelijk. Volgens mij zitten er ook meer voedingsstoffen in dan in gewoon hooi.

Kuilhooi voer ik in de najaar, winter en in het vroege voorjaar, in deze periode wanneer de paarden ook in de wei lopen is de omloopsnelheid minder en heb je kans op bederf, daarom voer ik nu gewoon hooi, ook om te voorkomen dat ze te dik worden.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 12:17

Sjuimpje: Je hebt ook ECHT paardenkuil. Dit zit in kleine baaltjes die net zo groot zijn als een normaal baaltje, maar doordat er iets meer vocht in zit zijn ze zwaarder (30-40 kg). Ook wordt er steeds meer in grote balen gekuild voor paarden. Het hooi is iets langer dan koeiekuil en het wordt niet direct gebaald, maar wordt eerst een dag gedroogd. Hierdoor wordt het hooi niet bruin, maar blijft het groen/gelig. De grote balen zijn alleen geschikt als je meerdere (3+) paarden hebt. De kleine baaltjes kun je gebruiken als je maar 1 of 2 paarden hebt.
Ik heb nog nergens een officiële wetenschappelijke verklaring gezien waarom kuil niet goed zou zijn voor paarden MITS HET GOED PAARDENKUIL IS. Helaas wordt er nog te veel TROEP gevoerd aan paarden.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-01 15:38

Wij hooien ons weiland ook zelf en dat was eersteklas hooi eigenlijk Pling

Maar we weten nu wat ze heeft nl. ...

zie nieuw bericht Party!!

groetjes