Kritische opmerkingen en uitlatingen op symposium.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Kritische opmerkingen en uitlatingen op symposium.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 13:34

Ik kreeg net de Paardenkrant binnen en daarin stond een verslag van het Symposium 'De (on)mogelijkheden van het paard, georganiseerd door het Van Hall Instituut in Leeuwaren in aanwezigheid van de veterinairen drs. Leendert Jan Hofland en drs. Frans Oostra, internationaal springruiter Albert Voorn en Freestyle deskundige Emiel Voest over het thema welzijn van dieren. Daarbij kwamen onder andere de gezondheid, fokkerij, trainingen en sport aan bod, maar vooral de grenzen daarvan met het oog op het welzijn van het paard.

Zo werd er o.a. gezegd dat de eisen die het KWPN als stamboek aan jonge hengsten stelt, veel te hoog zijn. Het is een groot drama. Je krijgt je paard na zeventig dagen terug als een wrak, zegt Albert Voorn en hij kreeg bijval van Leendert Jan Hofland uit Bodegraven, die de (on)mogelijkheden van het sportpaard vanuit een veterinaire invalshoek bekeek.

Het artikel is te groot om het hier op FA te zetten. Voor diegene die de paardenkrant hebben of misschien kunnen lenen, lees svp het gehele artikel en dan graag een gezonde discussie. Ben benieuwd naar jullie mening.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:44

Als jij dat artikel kan mailen naar mij, heel graag. Ik doe graag mee met deze discussie, al ben ik bang dat de kans groot is dat ik met dit soort uitspraken eens ben.
Afgelopen weekend zijn in manege Prinsenstad de Dressuur competitie voor jonge paarden geweest. Paarden van 3 en 4 jaar strijden om wie de beste dressuur talent is. Zeker bij de 3 jarige wordt de kritiek per jaar groter. Die hele jonge paarden worden met veel druk toegewerkt naar zo'n evenement en de vraag is hoe het met deze paarden is over 4 jaar. Die superbewegers, kunnen die dan nog wel bewegen van de pijn door overbelasting?
Ik ben zeker voorstander om alle evenementen met 3 jarige en jongere paarden af te schaffen, dus incl hengsten keuringen, merrie keuringen, IAN en PAVO cups. De africhtingsnivo voor de huidige evenementen voor 4 jarige en ouders zouden dan een jaar opgeschoven moeten worden. Dit zou een start kunnen zijn om bewuster bezig te zijn met de o zo jonge dieren.
Eigenlijk zou de wetgeving hierop in kunnen spelen. Er is tenslotte bij wet vastgelegd dat de gezonheid van een dier niet door mens mag worden benadeeld. Doen we dat niet met z'n allen door al die keuringen voor jonge paarden?

Zelf hoop ik dat nog veel geschreven en gediscusseerd gaat worden over dit soort onderwerpen, het verbeteren en bewaken van de gezondheid van het paard. Er wordt nog teveel omgegaan met dieren alsof deze geen gevoel hebben, deels omdat men niet hun dieren dusdanig goed kennen dat ze dat niet herkennen. Door publicaties zou dat besef moeten worden vergroot.

Dit is zo mijn bijdrage tot deze discussie....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:00

Deze discussie is al zo oud als de hengstenverrichtingsproef. Het gaat absoluut niet om de paarden, maar om het financiele belang van de hengstenhouders. Wettelijk is vastgelegd dat in Nederland de hengsten pas mogen dekken na een verrichtingsproef met goed gevolg te hebben afgelegd. Enkele jaren geleden werd de eigenaren de mogelijkheid geboden om voor laatrijpe hengsten (sic) de najaarsproef te kiezen. Dat werd al als zeer revolutionair gezien. Al die proeven voor driejarigen komen vervolgens uit de koker van de handelaren die op die manier zonder er veel moeite voor te hoeven doen hun potentiele handelswaar voorgeschoteld krijgen. Het is bekend dat de handelaren de door hen zelf gejureerde selekties zo manipuleren dat een goed paard, dat nog in handen van de eigenaar is, lage punten krijgt en dus goedkoop in hun handen valt. In Deurne doen nauwelijks driejarige drachtige merries de proef. Ik denk niet dat, alle goede bedoelingen ten spijt iemand deze praktijken kan ombuigen, want het gaat nu eenmaal om geld.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:05

Maar wat heb je aan geld als het paard na een paar jaar is afgeschreven? De fokker roept nu steeds meer dat de hengsten in de sport eerst moeten bewijzen. Het is wel een aardige selectie of de paarden het wel/niet redden en of ze niet te vroeg zijn ingereden. Maar het nadeel is weer dat ze door prof worden gereden en gewend zijn een shownummertje weg te geven. Plus deze paarden zie je vaak niet meer terug na 8 jaar. Hoeveel van de hengsten compititie van jaren terug zie je nog in de sport. Ik denk misschien Krack C nog wel de bekenste is, maar waar is Kennedy, Negro, Houston, enz.... Kunnen ze de sport niet aan, zijn ze kreupel, wie zal het je zeggen, niet de hengstenhouder.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 15:43

Nog een opmerking uit het verslag;

Albert Voorn oordeelt dat een groot deel van zijn collega's niet weet hoe een paard mentaal en fysiek in elkaar zit. Voorn verbaast zich erover dat zoveel ruiters onbekwaam zijn, maar desondanks, toch tot grote prestaties kunnen komen.
"Daarom beoefen ik deze sport ook met gemengde gevoelens.Er zijn dagen geweest dat ik ermee wilde stoppen als ik weer zag hoe er getraind wordt of hoe collega-ruiters op het voorterrein rijden. Het is puur de welwillendheid van het paard, waardoor wij succes hebben. Maar , zo stelt hij, ik ben ook met deze sport begonnen om beroemd te worden. Niet uit liefde voor het paard, maar puur voor mijn eigen ego en publiciteit.Dat gaat ten koste van het dier en dat zie ik nog steeds veel om me heen. Van elke fout krijgt het paard de schuld

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 17:03

Ik zat vooraan tijdens dit symposium, en idd jullie hebben heel wat gemist, sommigen mensen vonden het jammer, dat de sprekers het met elkaar eens waren.
Maar jullie weten net zo goed als mij dat ze allemaal uit een verschillende hoek van de paarden wereld komen.
Emiel Voest heeft een tijdje terug een gesprek gehad met de jong riders en hun wisten niet wat natural horseman ship betekent, dat vond hij slecht.
Je moet je meer verdiepen in het paard, Albert Voorn wou al vaak stoppen met de sport omdat hij het verschrikkelijk vindt hoe er tegenwoordig wordt gereden.
Idd hij zei dat hij puur om de ego is begonnen met de paardensport, maar hij zei ook dat hij van z'n fouten heeft geleerd.
En heel veel ruiters leren niet van de fouten.
Alleen het verschil tussen albert voorn en de andere ruiters is al bij het inrijden te merken, Albert Voorn is heel rustig bezig en voert het tempo op.
De andere ruiters zitten er 2 rondjes op (uitzonderingen daar gelaten) en stappen er weer af, zodat de groom verder kan rijden.
En ik vindt ook dat de verrichtings onderzoeken niet helemaal deugen, ze kunnen daar beter een jaar mee wachten.