Buster's levensverhaal

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hobbelpony

Berichten: 184
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Liemers

Buster's levensverhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 12:37

Nadia's vriend had voor haar verjaardag een band gemaakt met het levensverhaal van Buster, ik heb het maar even omgezet in tekst met foto's, leek me wel leuk voor op Bokt (ik heb Nadia wel toestemming gevraagd), niet alle foto's doen het, maar misschien komt dat nog eens!

De Groeten van Natasha Lachen



Buster’s verhaal


Het begon ermee dat Buster’s bazinnetje in 1994 helemaal weg was van een schattig Welsh-veulentje. Bij de fokker kwam ze erachter dat het beestje Pinky heette, omdat ze de kleinste bij Bekshoeve was.
Afbeelding
Eenmaal oud genoeg werd dat veulen verkocht. Nadia had geluk, Pinky bleef in de buurt, ze kwam in Zelhem terecht en de nieuwe eigenaren hadden eigenlijk geen ervaring met paarden, dus vonden ze het wel handig dat Nadia de zorg op haar nam. Nadia was toen 11, en kwam er trouw elke week!
Nadia en Pinky waren helemaal weg van elkaar, als ze daar kwam hinnikte Pinky zodat de hele omgeving het kon horen. Nadia ging dan met Pinky wandelen en leerde haar allerlei kunstjes. Ook is ze begonnen met inrijden. Het is zo dus een hele veelzijdige pony geworden.
Afbeelding
Toen Pinky 3 jaar was wilden de eigenaren haar een keer laten dekken. Samen met Nadia hebben ze toen een hengst uitgezocht, de indrukwekkende Synod Prophet is het geworden. Door een goede afstamming, mooie bouw en uitstraling leek ze dat wel een goede combinatie.
Afbeelding
En dat werd het ook; een jaar later werd een hengstveulen geboren, helemaal muisvaal, dat veulentje heeft Nadia Buster genoemd wat vent betekend in het Amerikaans, voluit heet hij zelfs Meckelle’s Buster Champ.
Afbeelding
Nadia ging toen dagelijks naar Pinky en Buster. Er werd van alles met ze gedaan toen Buster eenmaal een paar dagen oud was en Pinky weer helemaal fit was, het was wel en lichte bevalling, dus dat scheelde. Ook mocht Buster al snel mee de wei uit, in het begin zonder halster het bos in, en toen ie het halster kende werd hij ook tussen de auto’s meegenomen.
Afbeelding
Na een week of drie begon Buster te verkleuren, er gebeurde iets heel aparts; hij werd zwart. Dat is normaal gesproken niet zo bijzonder, maar bij Buster wel omdat er binnen zijn familie in de verste verte geen zwart voorkomt!
Het kleine schattige tengere veulentje groeide dan al snel uit tot een stoere zwarte hengst. Pinky was ondertussen opnieuw gedekt, ditmaal door Cuppers Rockefeller om een iets chiquere pony te fokken.
Afbeelding
Nadia was meestal samen met een vriendin het hele weekend van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, welk weer ook, bij Pinky en Buster te vinden. Samen hebben ze daar van alles meegemaakt; verdwalen in het bos, bij de ponyclub kijken, en bij de voetbalclub. Ook niks meer zien door hagel en sneeuw, en natuurlijk hoort sleetje rijden en picknicken daar ook bij.
Afbeelding
Na heel veel meegemaakt te hebben in redelijk korte tijd was er na 9 maanden het moment dat Buster weg moest, heel plotseling eigenlijk, maar de eigenaren vonden dat hij niet meer langer mocht blijven omdat het een hengst was. Samen met die vriendin die vaak met Nadia mee is geweest hebben ze heel hard gezocht naar een oplossing zodat Buster niet op de markt zou eindigen.
Afbeelding
Er kwam nog niet zo makkelijk een oplossing, dus besloot Nadia hem te kopen. Buster zou dan bij een kleine manege komen te staan, met de afspraak dat die mensen hem later voor manege-werk mochten gebruiken. Dat ging allemaal wel aardig.
Nadia kreeg het er toen wel erg druk mee, elke dag naar Buster en als het kon ook elke dag naar Pinky, zeker toen die zomer Baila werd geboren, Meckelle’s Baila Mos, Spaans voor danseres, de dochter van Pinky en Rockefeller.
Afbeelding
Buster bleef hengst en stond toen met een heel aantal andere paarden in de wei ’s zomers.
Afbeelding
Tot november 2000 ging alles prima, alleen kwam er begin die winter een einde aan, Buster werd zo maar verkocht, en Nadia werd verteld dat hij in de afrastering verongelukt was. Als soort detective is Nadia er twee weken volop mee bezig geweest hem terug te vinden, en dat lukte wonderbaarlijk, want hij was in die korte tijd al bij drie handelaren geweest.
Afbeelding
Nadia kreeg de kans hem toen terug te kopen en dat daad ze ook meteen! Buster kwam toen tijdelijk bij kennissen in Wehl te staan, wel een eind fietsen, maar Nadia had dat er zeker voor over.
Afbeelding
Na vier maanden verhuisde Buster naar Doetinchem. Lekker dicht bij huis toen; een kwartiertje fietsen. Vanaf dat moment ging Buster ook vaak mee naar huis, en ook regelmatig naar Pinky en Baila. Een echte hereniging tussen de familie-leden!
Afbeelding
Ondertussen bleek Buster al zo hier en daar wat merrie’s gedekt te hebben, zo kwamen er dus ineens nakomelingen opduiken. Onder andere bij de handelaren waar hij in die korte tijd geweest is. Ook ging Buster begin 2001 officieel een Welsh B-merrie dekken, daar werd veel van verwacht omdat er bij die merrie wel veel zwart in de familie zat (vader: IJsselvliedt’s Primeur), maar dat was nog even afwachten.
Afbeelding
Het voorjaar van 2002 werd minder leuk; Pinky en Baila verhuisden naar het buitenland, waar het allemaal niet even goed afliep, en Leis, de merrie die het veulen van Buster droeg, moest worden afgemaakt door ernstige bevangenheid. Maar ook waren er leuke dingen, via een opdracht voor school en internet kwam Nadia in contact met de eigenaar van Boreas Ubbo, de opa van Pinky. Zij mocht hem voorbrengen op The Night of the Stallions, een nieuw gigantisch Welsh-evenement bij de hengstenkeuring. Dat was een fantastische ervaring!
Afbeelding
Afbeelding
Buster is overigens pas weer verhuisd; hij staat nu op een geweldig plekje, in Gaanderen, niet veel verder weg dan eerst. Vlak langs de Bielheimer Beek, het vaste zwemplekje van Buster en Nadia. Want buiten langs de fiets lopen, wandelen, rijden en voor het sleetje spannen zwemmen ze ook altijd als het maar een beetje lekker weer is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dat is Buster ook al vanaf veulentje gewend; achter Pinky aan de sloot door, daardoor is het een waterpaard geworden. Nadia kwam daarachter toen ze met Buster in vroeg in het jaar aan het wandelen was, hij was toen twee jaar. De eerste zonnestralen dat jaar kwamen door dus gingen ze even lekker langs een beekje in het hoge gras zitten, op gegeven moment kwam Buster naast Nadia staan, keek haar aan en liep zo het water in, ondanks z’n wintervacht en de kou! Hij droogde door de zon ook wel weer snel, en toen het eenmaal echt lekker weer werd zijn Buster en Nadia samen gaan zwemmen, dat doen ze nu elk jaar tussen april en september zo ongeveer.
Afbeelding
Afbeelding
Nadia kan alles met Buster, ze voelen elkaar heel goed aan, en daardoor doet Buster ook alles waar een normaal paard bang voor zou zijn. Gekke dingen doen ze genoeg; over de smalste bruggetjes rijden; over geluidswallen langs de snelweg racen, het kan niet gek genoeg zijn en niet snel genoeg gaan, er moet actie in zitten wil je die twee zien genieten.
Afbeelding
Sinds Nadia haar rijbewijs heeft mocht Buster het ook eens proberen de auto te volgen; dat ging prima, alleen vond Nadia dat te saai!
Afbeelding
Buster staat momenteel bij 12 koeien in een wei, hij voelt zich daar ook erg verantwoordelijk voor, hij ligt bij de kudde ’s nacht’s, en drijft ze af en toe naar elkaar, kleine dingen die een kuddeleider in de gaten moet houden!
Afbeelding
Ondertussen in Buster gecastreerd, Nadia’s bedoeling is nu ook om als ze de kans heeft qua ruimte er nog een pony bij te kopen dat ze Buster’s oudste zoon koopt, die is een stukje groter, en nog hengst, dan kunnen ze samen de wei in en kan Nadia met Rover weer verder fokken. Maar ondertussen blijft Buster natuurlijk wel de allerdierbaarste!!!

Afbeelding

hobbel-hobbel-hobbel



Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:41

Hé wat heb je dat leuk gemaakt Natas!
Thanx !!!!!!!
Het verhaal is ook geinig verwoord (ik had het nog niet gelezen)
En die foto's, ik zal m'n best doen...!
De film was trouwens ook geweldig! Ik heb een wondervriend en wonderpaard Knipoog Tong uitsteken Haha!

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:32

Als ik het goed begrijp hebben ze jouw paardje toen hij in de wei van de manege liep verkocht achter jouw rug om? En hebben ze gezegd dat ie verongelukt was? Heb je hier aangifte van gedaan en is het een zaak geweest.

Verders wat een prachtig verhaal zeg. Haha!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 18:42

Ze hebben hem wel achter m''n rug om verkocht, ik ben er ook mee naar de politie geweest, maar die konden niks doen...
We hadden niks zwart op wit staan van dat hij daar stond enzo, dus aan papieren waar op stond dat hij van mij was (stamboek, DA) hadden ze ook niks...
Maar dat soort dingen gebeuren wel vaker hoor ik nu in de omgeving, an meestal wordt er weinig van opgelost, zelfs als het een zaak wordt.

Maar ja, ik heb hem terug, en dat is het allerbelangrijkste!!!

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 19:37

Hier nog wat aanvullende foto's:

Pinky twee weken
Afbeelding

Pinky een half jaar in de kudde:
Afbeelding

Buster en ik samen liggend in de wei:
Afbeelding

En de primeur: Rijthof's Duke, de bedoeling is daar een goedgekeurde dekhengst van te maken, ik heb hem afgelopen week samen met kennissen gekocht, binnenkort foto's van Buster en Duke samen!
Afbeelding

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charaz, GoogleAdsense, Jintexx, Maanon_, Mark0919, Mette, Ptl4ever en 44 bezoekers