[OV] Clickertraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

[OV] Clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 11:04

Ik ben met Amdadeus net begonnen met clickertraining, na zijn tweede les snapt ie in de stal dat het de bedoeling is dat ie de zweep aanraakt op het moment dat ik touch zeg en dat ie dan een klikje en een snoepje krijgt. Ik ben nu van plan dit in de longeerbak ook te gaan doen, om hem zo te gaan leren om te komen als ik roep.
Hij is nu redelijk bevestigd op de klikker (komt meteen voor zijn snoepje/plukje kuil als ik klik. Wie weet hoe ik het best verder kan gaan nu en wanneer ik kan gaan beginnen met het eten weg te laten voor bijvoorbeeld een knuf of een aai ofzo... Ik wil de klikcer namelijk ook tijdens het rijden gaan toepassen en dan lijkt het me lastig om door te blijven gaan met eten geven *zie het al voor me, ik klik en meteen kijkt ie achterom voor zijn koekje Vingers aflikken

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:12

Hoi, ik ben ook waanzinnig geinteresseerd in dat clickergebeuren. Heb je daar een cursus voor gevolgd ofzo? Ik zou het ook heel graag willen...

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:22

Ik denk dat je het af moet bouwen door een keertje geen lekkers te geven, maar een knuffel, de volgende 10× weer wel wat lekkers, en dan weereens niet, en dan steeds minder lekkers geven. (dus, knuffel, 8× weer wel lekkers, en dan weer een knuffel)
Maar, natuurlijk eens in de zoveel tijd wel lekkers geven, kun je het bijvoorbeeld omdraaien, 9× een knuffel, dan weer wat lekkers..
Als jij denkt dat het paard snapt wat de clicker betekent, en weet dat hij niet altijd een snoepje krijgt, dan pas moet je er met rijden mee beginnen denk ik. Dus als hij het in de stal snapt, dan eens in de longeerbak proberen, snapt hij dat ook, kun je het misschien lopend over het erf proberen en pas als dat goed gaat het onder het zadel doen.
Veel succes, wij hebben het 2 jaar terug met de hond gedaan (een clickertraining) en als ik nu een keer met de clicker klik voor de grap komt ie meteen aangerend, dus ze verleren het niet meer Lachen


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:29

De "grote" van het snoepje verkleinen (worteltjes zijn heel handig daarin) tot je "niets" meer over hebt, maar nog wel een lieve aai en een goede sterke bevestiging verbaal. Ook steeds meer verlangen voor hij beloning krijgt, eerst kan raken genoeg zijn, dan kan je gaan vragen dat ie bijvoorbeeld gaat raken en uit je ruimte stapt en dan pas belonen, of raken en halster omdoen en dan belonen ... echt uitbouwen, en steeds meer eisen voor zelfde of minder belonen - onder zadel kan je klickertraining ook gebruiken, belonen kan dan in de vorm van een aai zijn, maar ook door losse teugel aan te bieden, of ontspanning (stil staan na goede volte te hebben gedraafd bijvoorbeeld). Er zitten veel goede sites op internet over clickeren, o.a. die van http://www.horsemanship.org/horsemanshi ... nship.html met heel veel verwijzingen o.a die van "KBR" is een zeer goede verwijzing waar ik veel uit leer, wel engelstalig.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:22

HOi Sonjabelgium, weet jij ook of er in NL cursussen hierover gegeven worden waar je met je paard naartoe kunt? Ik ben niet zo'n boekjes studietype.. ga liever live onder begeleiding aanhet werk...

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:48

Er zijn constant clinicks, er zit een forum op yahoo over natural horsemanship die gratis toehankelijk is voor het publiek, je moet je wel registeren - zal het even gaan opzoeken.

Als je trouwens op de site die ik je juist gegeven heb naar links gaat krijg je diverse links waar meer over dergelijke trainingen opstaat met verwijzingen naar trainers zelfs.
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 25-10-02 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:53

http://www.horsemanship.org/leesvoer/bhamail.html zit een lijst van allemaal forums, die dat ik bedoel is die van "nh-nl", dus je gaat naar yahoo.com, dan naar "groups", en daar kan je dan gaan inschrijven of je kan rechtstreeks proberen op http://groups.yahoo.com/group/nh-nl/
Je kan daar alle mogelijke clinicks vragen op het forum zelf, die mensen zijn stuk voor stuk heel intens bezig met nh-gerichte opvoeding en begeleiding van hun viervoeter en zullen je maar wat graag warm maken erover!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:34


nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:36

maak de beloning steeds kleiner (bv winterpeen, wortel, snoepje, suikerklontje, klopje op zn hals, aai over zn neus, en een lief woordje)
als je het steeds afbouwd merkt ie het vanzelf wel, maar niet zomaar nix meer geven

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:56

Mij leek de clickertraining ook leuk, totdat ik is iets gezien heb.
In de les reed een mensje met een fjord. Dat beesie was nog nie lang onder het zadel en getraint via de clickermethode. Toen ging ze aangaloperen, daar had da beessie moeite mee. Maar hij deed 2 stappen en click. En toen stond dat beest volop de rem voor het lekkers Tong uitsteken
Dus zo handig vonk het toen nie meer! Knipoog

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 19:07

En daarom wil ik dus het lekkers afbouwen en overgaan op een knuf/klopje, zoiets... Ik heb idd eerst info gezocht op internet, klix.nu is erg goed, zijn ook een aantal goede engelse sites.
Ik heb hierna, toen ik had besloten dat ik het ook wilde gaan doen een boek besteld bij divoza, en nu ben ik het zelf aan het uitproberen...
Het is wel lachen, als ie door heeft dat een klik betekent dat ie wat lekkers krijgt gaat ie echt zoeken... Wordt nog leuk met afbouwen... Tong uitsteken

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 10:50

Leetje schreef:
Mij leek de clickertraining ook leuk, totdat ik is iets gezien heb.
In de les reed een mensje met een fjord. Dat beesie was nog nie lang onder het zadel en getraint via de clickermethode. Toen ging ze aangaloperen, daar had da beessie moeite mee. Maar hij deed 2 stappen en click. En toen stond dat beest volop de rem voor het lekkers Tong uitsteken
Dus zo handig vonk het toen nie meer! Knipoog
Als het goed is bouw je het clicken later af en is dit iets tijdelijks. Ik heb er al veel over gelezen op internet en uitgebreide informatie gevonden over clickertrainen onder het rijden. Er stond ook bij dat mensen zich hierdoor laten afschrikken om te clickertrainen en dat dat echt niet nodig is.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:18

Inderdaad, om het paard aan te leren hoe hij moet aangaloperen, is het niet erg dat hij na 2 passen al weer op de rem staat voor zijn beloning, als het goed is leert het paard hierdoor wel hoe hij moet aangaloperen en is het later helemaal niet meer nodig om daarvoor een klik te geven.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:22

Je moet trouwens wel altijd blijven belonen na het klikken. Anders werkt het op een gegeven moment niet meer. De *click* is niet de beloning, maar de sleutel naar de beloning. Als jou paard het niet doet voor een aai (na het clicken) dan zal je toch moeten blijven voeren.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 17:15

Nog even een vraagje, ik ben nu nog niet zo ver, doordat de snoepjes op zijn *zucht*, maar als ik hem helemaal heb geleerd om de zweep aan te raken op het commando touch. Dat touch is dan het commando om de zweep aan te raken. Maar ik wil hem leren om in de wei naar me toe te komen als ik roep en da's natuurlijk niet handig om dan een zweep mee te nemen...
Hoe kan ik dan vanaf dat aanraken overgaan naar het commando kom (of zoiets) om zonder zweep naar me toe te komen? Daar zit ik nu al een poosje best over na te denken...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:05

Je kan vanalles gebruiken als beloning. Stukjes appel en wortel, pepermuntjes, graan, stukjes brood. Gewoon wat je paard lekker vind.

Als je wil dat je paard naar je toekomt moet je denk ik gaan klikken als hij even naar je kijkt en dat steeds verder uitbouwen. Je kan het ook eerst aan de hand doen. Dan kan je eerst nog gebruik maken van de druk van het halster. Die zweep heb je in ieder geval niet persee nodig.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:02

Gewoon verder gaan, je staat aan de wei en roept z'n naam, kijkt ie op dan toon je je hand en zegt "touch", als het goed is zal ie komen en je hand raken, want het gaat om de target en het commando "touch" is gewoon de uitnodiging .... je kan het met alles leren, gewoon nieuwe dingen gebruiken en ook stomme/rare/spooky spullen (van thermos tot paardetende plastiektasje ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:01

in het begin toen ik met Pol bezig was gebruikte ik ook snoepjes maar dat ging wel erg hard dus ben ik maar over gegaan op bixjes, elke keer als ze iets goed deed kreeg ze 1 bixje (maar dan hebben we het over een minishet he) en ik heb het ook met stukjes brood gedaan.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 12:12

Ik denk niet dat mijn bijrijdpaard (Fries) een biksje genoeg vindt Tong uitsteken Ik ga eens kijken of ik gewoone en plastic zak met hooi kan vullen en daar steeds een klein plukje van kan geven... Moet ook werken...
Laatst bijgewerkt door Jacksel op 07-11-02 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48353
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:10

Na elke click volgt in principe iets lekkers (de liefde en motivatie van een paard gaat nog steeds door de maag!!!).... met rijden is dat idd wel lastig... maar op een gegeven moment kan je het clicken af gaan bouwen... dus pas gaan clicken als je paardje het echt goed doet, of meerdere passen achter elkaar..... en als ie achterom kijkt voor zzijn/haar snoepje... dat geeft hele leuke foto's.... Knipoog

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:47

Als je varieert in je beloning blijft het spannend voor het paard wat hij krijgt en wordt ie nog enthousiaster. Die biks krijgen ze alle dagen, dus dat is minder interessant als brood of zonnebloempitten.
Eerst gebruikte ik alleen biks, maar laatst gaf ik Lucien kleine stukjes wortel. Hij werd echt helemaal enthousiast. Dat krijgt ie anders bijna nooit. Als ik biks gebruik dan krijgt ie 2 biksjes per keer. Het is nl niet de bedoeling dat ie steeds een tijd moet kauwen voor we verder kunnen. En als het goed gaat heeft hij zo een kwart kilo op. Als jackpot gebruik ik een halve wortel/appel of een groot paardensnoepje of zoiets.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:50

wat is een clicker trainging wat ik lees dit wel maar ik snap er niet zoveel van

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48353
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:05

Clickertraining is training met het principe van positieve bekrachtiging.... doet een paard het goed, dan krijgt hij een beloning.... doet ie iets niet goed, of issie stout,.... dan krijgt ie niks... geen aandacht, geen straf.... gewoon weglopen en negeren... (eventjes maar)... dat is vaak een grotere straf dan een tik of een grote mond.... kijk anders een op www.klix.nu

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:46

Wordt een paard hierdoor niet heel erg verwend en zeurderig als hij steeds wat lekkers krijgt. Hij ruikt natuurlijk ook de biks in je zak en ik ben bang dat die van mij dan al m'n zakken gaat afzoeken.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-02 11:56

Hij probeert wel mijn zakken af te zoeken (doe het nu met kleine handjes haver als beloning, zit dan ongeveer een halve schep in mijn zak Haha! ) maar op het mement dat ik het commando geef, weet hij dat hij de zweep aan moet raken en dat ie pas wat krijgt als hij de klik hoort. Gaat gewoon goed...

Nu dit topic toch is opgehaald Tong uitsteken Ik probeer hem te leren om te komen door hem aan halster en halstertouw te laten staan en dan het commando (kom maar) te geven. Als hij zo reageert natuurlijk c+b, maar als hij niets doet, geef ik zachtjes druk op het halstertouw, dat ie toch echt moet komen. Als ie dan bij me is doe ik ook c+b
Dat laatste moet natuurlijk weg voor het komen, aangezien ik dat wil gebruiken voor uit de wei halen.
Vinden julie dat ik het zo op de goede manier aanpak, of zijn er ook andere ideeën?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Siami en 26 bezoekers