Mirk zijn mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Mirk zijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 09:23

Ik ben erachter gekomen dat Mirk echt een zeer gevoelige mond heeft. Zijn hele mondhoeken zijn kapot...

Eerst dacht ik dat ik te hard met de hand was. Dus reed hem de hele tijd met een lange teugel, om die mondhoeken te genezen, maar ze genezen maar niet. Ik smeer elke keer na het rijden de mondhoeken in met vaseline.

Over te hard met de hand, is het volgens mijn instructeur niet. Ik heb telkens niks in mijn hand, als ik de teugels aanneem. Mirk heeft een dubbel gebroken bitje in, en ik heb er bitringen omgedaan. Aan het bit zitten geen scherpe randjes.

Is een ander bitje een oplossing? Wat kan hier de oorzaak van zijn? Of is het gewoon gevoelig?



Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:27

Ik denk dat je beter even helemaal geen bit in z'n mond kan doen om het goed te laten genezen. En er geen vaseline op smeren. Dit is heel erg vet en gaat het genezingsproces tegen.
Je kunt er beter helemaal niks op smeren. Gaat vanzelf goed.
Als je elke keer weer een bit in doet blijft het gevoelig en krijgt het nooit de kans om helemaal goed te genezen.
Als je echt wilt rijden is een ander alternatief een Hackamore...
Dit zijn twee "scharen" die aan de zijkant van zijn mond zitten zonder dat er een bit aan zit. Door de druk boven op de neus kun je je paardje sturen en aanleuning vragen...

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:58

Rij je eigenlijk met een bustrens of een watertrens?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:06

Wat de vaseline betreft, ga ik met Raja mee. Hoe meer troep je erop smeert, hoe ninder goed je wond geneest. Vasiline maakt juist het weefsel zachter, waardoor je eerder wondjes krijgt.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:14

Als je paard gevoelige mondhoeken heeft, is een dubbelgebroken bit juist geen goede keuze. Door de vorm van het bit geeft het namelijk meer druk op de mondhoekjes.
Probeer eens een enkelgebroken bit, ik denk dat dat al veel gaat schelen.
Ook niet gaan miepen met vaseline, ALS je er al wat opsmeert, neem dan msn-zalf, daar wordt de huid minder week van.

Slechte zaak trouwens dat je instructeur niets over de werking van je bit vertelt, dat hoort hij/zij te weten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers