Voel me zo schuldig ;')

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Voel me zo schuldig ;')

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 22:46

Gister had ik er flink de pest in. Ik was helemaal naar de manege gestapt, omdat de bak bij stal nat was, maar bij de manege was de bak ook nat, en in de binnebak waren lessen Frusty Toen we fotos wilde maken bleken de baterijen op, en toen had ik hem helemaal zitten Boos!

Op stal teruggekomen zet ik Tiko in de wei (althans, dat probeerde ik....hij liep behoorlijk te klieren) Ik vraag aan een vrouw bij ons op stal of ik tiko bij haar paard in de grote wei mag zetten, nou dat was prima, ze stonden toch regelmatig bij elkaar.....

Ik ga mijn stal uit mesten, ik was een beetje jankerig, door pers. omstandigheden en tiko waarmee het de afgelopen weken niet meer wil lukken, zijn gedrag loopt echt de spuigaten uit. Het rijden op zich gaat steeds beter...maar de rest Lips are sealed
Op een gegeven moment horen we gegil/gepeiep uit de wei komen, dat was het paardje die samen met Tiko daar stond, maar die piept nog al gauw, dus we besteedde er in de eerste instantie geen aandacht aan. Na een tijdje ging ik kijken, en ik zag ze niet, maar hoorde wel paarden rennen en schreeuwen. Ik riep mijn zus, en daar kwamen ze van achter uit het land aanrennen. TIko hangt in het vel van het ander paard (een 29jarige kwpn merrie) Tiko blijf het vel maar vast houden, op een gegeven moment dwingt Tiko dat paard op de grond. Die merrie zat daar (als een hond zegmaar) trillend, angstig en schreeuwend, maar tiko bleef maar vasthouden aan die nek. Die merrie tracht op te staan, maar tiko steigert en trapt er weer op de grond. Wij probeerde tusssen beide te komen, maar het had weinig zin, Tiko lette nergens op. Opeen gegeven moment lukt het die merrie op te staaan, en vervolgens jaagt tiko het paard door het draad heen, waarna het paardje finaal op haar bek gaat, en in een konijnen hok valt. Gauw het tweede hek, wat toegang geeft tot het erf opengedaan, toen rende beide naar hun eigen stal.

Achteraf valt de schade mee. De deken van het het paard (type: zeer duur en net nieuw) is helemaal kapot. Het paard heeft aan beide kanten op de nek flinke bijtwonden, en ook onder de deken missen stukken haar. Onder het oog van de merrie zit een snee (tje) en op de kroonrand een kleine wond. Kreupel liep ze niet.

Ik was helemaal overstuur, ik voelde me zo schuldig, en ik kon het beeld van Tiko die dat arme paard tegen de vlakte trapte niet uit mijn hoofd krijgen.

De deken moet ik waarshcijnlijk vergoeden, ik weet niet of de verzekering dat doet, anders heb ik nog meer problemen, want dat kan ik gewoon niet betalen.
Het rare is dat Tiko meestal tegenover andere paarden vrij onderdanig is, de merris op stal (de meest al wat ouder) heeft hij echt onzag voor (behalve als ze hengsigzijn, dan wil ie ze alleen maar bespringen). De ruinen daar speelt hij wel vaak mee, samen rennnen, naar elkaar happen en steigeren. Meestal hoeft een paard maar een keer aantegeven dat hij geen zin heeft, en Tiko druipt af.

Tegen over mij is hij wel vrij dominant.....

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 22:57

Tjeetje wat een verhaal zeg! Arm paardje en wat raar dat jou paardje het nu ineens doet, terwijl hij zoiets nooit doet. Heel veel sterkte hoor!

Groetjes Tamaar

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 23:05

Niet echt bevorderlijk voor je baalbui....

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 23:14

Ditzelfde is ook een paar keer voorgekomen bij ons op stal. De KWPN-ruin (rond de 1.70m) van een stalgenote viel af en toe zomaar, zonder aanwijsbare reden zwakkere merries aan. Hij heeft 1 keer een klein ponietje gigantisch te pakken gehad, 2 keer het toen 27-jarige paard van "ikke" van Bokt, en ook een keer een Fries. Alle keren joeg hij de merries heel erg op, dwong ze op de grond, beet zich vast in de hals en begon dan te schudden als bij een prooi, en hij joeg ze door of onder de draad door. Lijkt hetzelfde gedrag als dat van Tiko. Nou was het sowieso een paard dat af en toe flinke onberekenbare kuren had, maar meestal was hij wel rustig op de wei.

Wij hebben ons ook verschillende keren afgevraagd waar dit gedrag door ontstaat, of dat een soort afwijking is of verklaarbaar gedrag.

Schuldig hoef je je niet te voelen (makkelijk gezegd), want jij kunt er niets aan doen. Het is pas erg als je er onverschillig onder bent, zoals mijn stalgenote leek te zijn.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 23:16

Wat jij zegt is idd exact het zelfde wat Tiko deed...ook schudde alsof het een prooi was. Wat hadden jullie voor mogelijke verklaringen??

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 08:09

Klophengst? Ik weet het niet maar uit een simpele bloedproef kun je kijken of er daar iets fout zit. Misschien is hij wel onberekenbaar. helemaal las hij dominant naar jou toe is.
De deken kun je bij de verzekering opgeven. Het is een groot huisdier, als je hond iemand bijt wordt het ook vergoed. Dus opgeven, lijkt mij.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 08:59

in elk geval een heftig dominantieprobleempje, heeft hij wel genoeg respect voor jouw???

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:10

Zwaar oliebol voor je Tiko, maar toch kan je er niks aan doen. Bij de verzekering moet je volhouden dat ze uit moeten betalen. Ik ken een soortgelijk geval waarbij het ene paard het andere het griffelbeentje kapot sloeg en geopereerd moest worden. De ander kon aansprakelijk gesteld worden, omdat bewezen was dat ze er alles aan gedaan hadden om die paarden aan elkaar te laten wennen. ij vertelt dat deze twee paarden vaker bij elkaar staan en dat dat normaal goed gaat. Dit kon je dus niet voorzien, dus zou de verzekering over de brug moeten komen.
Je moet wel snel doorgeven aan de verzekering, want het moet binnen een bepaalde tijd gemeld worden. Dat staat in je polis!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:33

Wat balen zeg! Rasputin bij ons doet het ook Die was toen nog hengst en groot en 3 jr. Die wist zelf hoe sterk íe was en dat is eng. Die liep gewoon met een hek (van de wei) om zijn nek rond.
Heeft een keer een oor voor meer dan de helft van een pony getrokken. Heel eng.
Hij is gelijk gecastreerd, heeft jaar alleen gestaan (wel zicht op andere paarden) met een hek wat hij niet open kon doen/mee kon nemen. Nu staat er sinds kort een veulen bij wat net van de moeder afgaat en daar is íe heel lief voor Verward Maar sterkte ermee! Ik hopo dat hij het niet vaker doet.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:46

Belker schreef:
Klophengst? Ik weet het niet maar uit een simpele bloedproef kun je kijken of er daar iets fout zit. Misschien is hij wel onberekenbaar. helemaal las hij dominant naar jou toe is.
De deken kun je bij de verzekering opgeven. Het is een groot huisdier, als je hond iemand bijt wordt het ook vergoed. Dus opgeven, lijkt mij.


Yep je heb daar je WA verzekering voor, je paard (huisdier) heeft "schade" berokkend aan derden, dus gewoon opgeven...

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 10:11

irish_lady schreef:
in elk geval een heftig dominantieprobleempje, heeft hij wel genoeg respect voor jouw???


Nee....
Ik vrees dat hij absoluut niet genoeg respect voor mij heeft.
Lees anders ff mijn topic op PP, daar heb ik het een betje geprobeerd uit te leggen.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:14

hoe oud is tiko? kan het zijn dat hij in de pubertijd is? en anders zou ik hem inderdaad eens laten onderzoeken. en is het een ruin of een hengst? anders misschien laten ruinen?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:14

Omega is sinds hij verhuist is ook dominant geworden naar andere paarden toe. Hij is in omgang heel makkelijk, absoluut niet dominant naar mensen toe. Hij heeft dus ook al een ander flink zitten opjagen, met dat paardje liep hij bij de andere stal ook in de wei, daar ging het goed, nu niet meer. En hij heeft een hap genomen uit een ander paard. Hij staat nu dus ook alleen in de wei.
Ik heb geen idee wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen. Klophengst lijkt hij me niet want als er hengstige merries rondlopen trekt hij zich daar niets van aan, maar wat het wel is Verward

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:30

Tiko is nu 7, en het is een ruin. Tot zo'n jaar geleden, liep hij weg voor de kleinste shet die op hem af kwam en was hij tegenover andere paarden absoluut niet dominant. Dit is ook de eerste keer dat hij zoiets gedaan heeft.
Hij kan ook niet alleen in de wei op het moment, want hij gaat door elk hek/draad heen en loopt dus regelmatig los op het erf.
Maar het was zo zielig om te zien hoe die merrie hulpeloosop de grond lag!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:05

Niet om rot over te komen, maar heb je Tiko nooit een enorme rotschop verkocht? Als hij niet onder duim wordt gehouden dan zal dat dominantiepobleem alleen maar verder escaleren. Het wordt anders steeds moeilijker, want hij weet maar al te goed wat die bij jou kan flikken. Hem enorm kort houden zou mijn advies zijn, doet die iets wat niet door de beugel meteen afstraffen. Ook bij kleine dingen waar je misschien helemaal niet zo mee zit, zoals zijn hoefje terugtrekken of zoiets dergelijks. Succes met hem!

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:17

Je hoeft je niet schuldig te voelen, jij kan het ook niet helpen dat Tiko dat deed. Je hebt nog netjes gevraagd of dat Tiko bij dat paard in de wei mag staan. Diegene heeft toegestemd (oke niet denkend dat zoiets gaat gebeuren, maar toch)...

En tsja over de verzekering...daar weet ik niks van

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:23

Ik heb hetzelfde gehad. Ik liep bij de paddocks toen ik ineens een enorm gebrul hoorde. Ik ren erheen, en zie daar dat Cupido, een ruin van 1.77 hoog de hoogbejaarde pony (tegen de 40 jaar) van de buren aan de andere kant van het draad tegen de grond heeft gewerkt.
Cuups had hem in zijn nek vast en duwde hem zo tegen de grond.
Pony zat te brullen op de grond. Ik schreeuwen en doen maar hij liet niet los. Dat gebrul van die pony was vreselijk om te horen.
Ik ben naar binnen gerend voor een longeerzweep en heb Cuups ontiegelijk op z'n donder gegeven. Hij had plukken haar in zijn mond en een hele woeste blik in zijn ogen. Paard was even zichzelf niet meer.
Nou is het een vrij dominant paard, maar zo erg had ik hem nog niet gezien. Geen idee waar dat ineens vandaan kwam.
Ben bij de pony gaan kijken, had helemaal niets, waarschijnlijk heeft zijn dikke vacht hem gered, maar ik was gewoon bang dat het oude beestje ter plekke een hartaanval zou krijgen oid.
Toen ik met de zweep naar binnen liep vroegen de stalhouders wat ik had gedaan. Nou, Cuups flink op z'n donder gegeven omdat hij Abdullah te pakken had. Bleek dat ze zelfs in het woonhuis het gebrul van de oude pony gehoord hadden. Scheve mond
Als het mijn paard was geweest had ik me er ook heel schuldig over gevoeld, maar op zo'n moment kun je er niks mee.
Wel is de eigenaresse ervan op de hoogte gesteld en die is cursussen NH met hem gaan doen en heeft heel veel met hem gewerkt om het dominantieprobleem aan te pakken en dat helpt echt.
Laatst bijgewerkt door Cody op 25-10-02 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:24

Even over de deken als je een aansprakelijkheidsverzekering hebt zal dat hoogst waarschijnlijk hieronder vallen.

En als ik het zo lees met al die dominante paarden valt mijn Barbimonster nog mee. Meneer vertoont ook echt hengstengedrag in de groep. De merries drijft hij in de hoek en bijt hij en de andere ruinen jaagt hij weg. Dit is puur paards gedrag en geen vreemd gedrag voor een paard.

Mijn monstertje is na 3 weken terug in de groep weer alleen gezet. Beter voor hem en nu is er weer rust in de groep. Als je paard zo blijft doen zal dit misschien voor hem ook het beste zijn.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:54

Mirte schreef:
Niet om rot over te komen, maar heb je Tiko nooit een enorme rotschop verkocht? Als hij niet onder duim wordt gehouden dan zal dat dominantiepobleem alleen maar verder escaleren. Het wordt anders steeds moeilijker, want hij weet maar al te goed wat die bij jou kan flikken. Hem enorm kort houden zou mijn advies zijn, doet die iets wat niet door de beugel meteen afstraffen. Ook bij kleine dingen waar je misschien helemaal niet zo mee zit, zoals zijn hoefje terugtrekken of zoiets dergelijks. Succes met hem!


We zijn een hele tijd idd niet zo streng voor hem geweest, een paar maanden geleden hebben we het hierover gehad met een stalgenoot, en ze zei ook dat we veel strenger moesten zijn voor Tiko. Dus juist de laatste tijd zijn we veel strenger voor hem geworden. Juist de laatste tijd worden we (of eigenlijk myrthe , ik doe niet zo veel meer met hem) boos, waar we het eerst toelieten.
En ik weet niet wat het is, maar de laatste tijd doet hij allerlei dingen waarvan ik eerst nooit hadgedacht dat ie het zou doen. Hij stijgert nu ondr het zadel als iets hem even niet bevalt, is tijden het rijden pittiger en schrikkeriger geworden en nu dit. Ik vertelde het aan iemand die hem al een tijdje niet gezien had en die was zo verbaasd, zezei: "maar wat heeft ie, zo ken ik hem helemaal niet, ik ken Tiko als dat rustige lieve ponietje".

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:56

Klinkt helemaal als uitproberen. Misschien makkelijk gezegd door mij maar verstand op nul en niet boos worden maar negeren, volgens mij wil hij gewoon indruk op je maken. Ik spreek uit ervaring daar heb je ze het meeste mee.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:45

Richtje schreef:
We zijn een hele tijd idd niet zo streng voor hem geweest, een paar maanden geleden hebben we het hierover gehad met een stalgenoot, en ze zei ook dat we veel strenger moesten zijn voor Tiko. Dus juist de laatste tijd zijn we veel strenger voor hem geworden. Juist de laatste tijd worden we (of eigenlijk myrthe , ik doe niet zo veel meer met hem) boos, waar we het eerst toelieten.
En ik weet niet wat het is, maar de laatste tijd doet hij allerlei dingen waarvan ik eerst nooit hadgedacht dat ie het zou doen. Hij stijgert nu ondr het zadel als iets hem even niet bevalt, is tijden het rijden pittiger en schrikkeriger geworden en nu dit. Ik vertelde het aan iemand die hem al een tijdje niet gezien had en die was zo verbaasd, ze zei: "maar wat heeft ie, zo ken ik hem helemaal niet, ik ken Tiko als dat rustige lieve ponietje".


Dit kan ook averechts werken hè, het strenger worden. Als het karakter zo enorm groot is kom je er met geen mogelijkheid doorheen.

thijske
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: vlakbij rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:49

dat is wat zeg!!!!
Kijk ik goed op je foto heb je een tinker??????????Ik heb er n.m. ook een en ik heb hem nu een jaar en hij gaat ook steeds meer dingen doen die hij eerst niet deed.En het advies is ook naar mij dat ik te zacht(menselijk) met hem om gaat.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:52

Gelijk de verzekering bellen, want de deken wordt vergoed. En nu maar hopen dat het verder nog goed gaat met de merrie. Wat een ellende die beesten soms.....

Maar ook na deze regenbui komt weer zon, geef de eigenaresse een bos bloemen voor de schrik. S\

Succes

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:08

Het klinkt inderdaad als uitproberen. Ik denk dat Tiko zich op het moment als een klein kind gedraagd wat zijn "snoepje" terug wil hebben. Je bent hem strenger gaan aanpakken waar je het eerst wel toe liet. Waarschijnlijk bevalt dit hem niet goed en probeerd hij je echt uit om je aan het schrikken te maken. Misschien is negeren het beste idee en gewoon je eigen gang gaan en consequent blijven bij hem. Nee is Nee! Probeer toch vertrouwen in hem te houden want als je echt bang voor hem wordt dan is het einde zoek en dan denk ik dat hij helemaal in een Extreme duivel veranderd. Als je boos wordt en dan gaat schreeuwen etc. dan heb je het denk ik helemaal verloren maar streng aanpakken en proberen rustig te blijven en hem nooit van je laten winnen. Dit moet ik met mijn paard ook doen want die was ook van een lief onderdanig paard aan het veranderen in een Extreme duivel Ik heb het toen heel gauw de kop in gedrukt want ik ben ook veel te lief en goed voor mijn paard en dat ben ik nog steeds hoor maar NEE is NEE. Het gaat nu stukken beter en gisteren met het rijden in het bos dacht hij lekker met mij te gaan racen... NOT... ik heb hem toen voor straf nog een rondje bos laten doen want ik vond dat hij genoeg energie had Extreme duivel Haha! Toen we de uitgang van het bos voorbij gingen vond hij dat niet zo leuk Haha! het was toen ook heel snel afgelopen met het gedonder. Ik ben een tijd bang geweest tijdens het rijden maar dat is nu echt helemaal weg want ik weet nu precies wat ik aan hem heb en hoe ik hem moet aanpakken en zelfs wat voor een reactie ik van hem krijg als ik hem aanpak.

Ik ben ook weer les gaan nemen en echt daar heb je ook heel veel aan hoor. Je instructeur/instructrice kan je dan ook helpen met het gedrag van je paard.

BTW jij hoeft je echt niet schuldig te voelen want je kan daar niets aan doen. Ik weet het... het klinkt zo l*llig om te zeggen: dat doet hij anders nooit Schijnheilig Probeer hem tijdelijk anders gescheiden van andere paarden te houden.

Heel veel succes ermee en probeer consequent te blijven!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:46

Dit is echt aso-gedrag. Waarschijnlijk denkt dit paard momenteel dat de wereld om hem draait. Dat hij op andere momenten lief is tegen jou of tegen andere paarden, zegt niets. Schuldig hoef je je over het gebeurde misschien niet te voelen, maar je bent wel verantwoordelijk! Het is immers jouw paard. De volgende keer richt hij misschien wel echt grote schade aan, en dan ben jij aansprakelijk. Hier is sprake van een behoorlijk uit de hand gelopen dominantieprobleem. Je moet het zo snel mogelijk aanpakken (heel consequent zijn en geen millimeter toegeven: niet uit de hand voeren, niet over je heen laten lopen of tegen je aan laten duwen, steeds zijn aandacht vasthouden, hem achter je aan laten lopen i.p.v. naast je, stilstaan is stilstaan, hem eens achteruit laten lopen / opzijzetten / van je wegjagen etc), en als je dat zelf niet lukt moet je echt een expert inschakelen, voordat er nog meer vervelende en gevaarlijke dingen gebeuren. Veel succes!
Wat ik nog even kwijt wil: het ergert mij persoonlijk mateloos als mensen over het etterige gedrag van hun paard praten met een soort verborgen trots. Zo van: kijk mijn paard eens wild, woest, ontembaar en dominant zijn. Ik bedoel hier niet Tiko, hoor. Die ziet het probleem wel in, lijkt me.