Kerstman legt het af tegen Sinterklaas

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Van wie cadeautjes?

Sinterklaas
33 (42%)
Kerstman
24 (31%)
Sinterklaas en Kerstman
17 (22%)
Niet van de Sint en ook niet van de Kerstman
3 (3%)

Totaal aantal stemmen: 77


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Kerstman legt het af tegen Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 16:57

Ik vind Sinterklaas altijd een leuk feest. (Ik zit ook al ieder jaar in de sintcommissie op mijn werk) De spanning die bij kinderen in die tijd is, het zetten van de schoen, pakjesavond. Heerlijk gewoon.
Vooral die verhalen van de kinderen in de klas over wat ze nu weer beleefd hebben met zwarte Piet. Ze zien ze dan echt overal .

Maar welk feest vinden jullie nu leuker Sinterklaas of Kerst met de Kerstman.

Dit alles nav onderstaande krantenbericht.


Citaat:
Kerstman legt het af tegen Sinterklaas
Gepubliceerd op donderdag 24 oktober 2002 16:38

NIJMEGEN (ANP) - Sinterklaas wint het nog steeds van de kerstman. De meeste mensen (32 procent) vieren enkel en alleen het typisch Nederlandse feest in familiekring, tegen 18 procent die in gezamenlijkheid de kerst doorbrengt.
Dit blijkt uit een telefonische enquete van De Vos & Jansen Marktonderzoek uit Nijmegen onder vierhonderd Nederlanders van 10 jaar en ouder. Ook reageerden de ondervraagden op de stelling of ze het prettig vinden dat in september de eerste sinterklaas- en kerstartikelen in de winkelschappen liggen. Een ruime meerderheid van 71 procent vindt dat (zeer) storend.

Zeker 21 procent laat zowel Sinterklaas als de kerstman op bezoek komen. Dit zijn vooral jongeren en jong volwassenen tot en met 39 jaar. Iets meer dan een kwart van de Nederlanders viert geen van beide. Vooral de zestigplussers (44 procent) onthouden zich vaker van beide.

Commercieel

Vorig jaar al bleek uit onderzoek van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) dat Sinterklaas zich niet langer door de kerstman liet verdringen; meer dan 60 procent van de mensen stortte zich op pakjesavond. Vooral in de jaren negentig werd de kerstman almaar populairder. Maar in 2000 vond een meerderheid van de bevolking de kerst vooral een commercieel feest, concludeerde onderzoeksinstituut NIPO toen na een vragenronde onder 1050 Nederlanders.

Kerst is dus in de loop der jaren wel populairder geworden, maar een meerderheid van de bevolking zit toch liever in familiekring bij de goedheiligman op schoot dan een avondje onder de kerstboom. Wel beschouwt iets meer dan de helft van de ondervraagden december als de gezelligste maand van het jaar. Gemiddeld besteedt de Nederlander in het totaal 200 euro aan sinterklaas en/of kerstcadeaus.

Copyright 2002 ANP


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:36

Da's absoluut Sinterklaas
Kerst deden we eigenlijk nooit aan, wel lekker eten met de hele familie maar geen cadeautjes.
Sinterklaas daarentegen waren we al weken van tevoren mee bezig.
Surprises verzinnen, gedichten maken, leuke cadeutjes zoeken...
En dan als het donker wordt op 5 december werd er ineens aangebeld (toevallig dat mijn vader dan altijd net in de praktijk beneden was Schijnheilig ) en stond er weer een enorme mand met cadeautjes voor de deur waar we dan de hele avond over deden om die leeg te maken. Ondertussen lekkere hapjes en drankjes...
Tegenwoordig wordt gewoon de mand met cadeautjes van boven gehaald en heeft iedereen de voorgaande weken al achterhaald wie welk lootje had, maar het wordt er niet minder leuk om.
Tja die sfeer heeft kerst voor mij niet.

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:48

Je vraag van wat vind je leuker en van wie krijg je de cadeautjes verschillen bij mij. Ik krijg altijd met sinterklaas cadeautjes maar vind Kerst vel leuker, gezelig met familie enzow!

Quote Jalisco: Zolang er over je geroddeld wordt, zijn ze je nog niet vergeten Haha!

Reppie Lovers

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:06

Wèèèèh ik ben de eertse en enige die geen cadeautjes krijgt. Niet bij sint EN niet bij kerst.... Huilen

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"


obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 22:20

sinterklaas.... wat ik ook zo verschrikkelijk vind is dat er nu al kerst spullen in de winkels liggen,het is nog geen eens november!! ik vind dat wel errug overdreven!!

keep calm, I'm engaged!!! <3

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 22:32

Kerst Lachen Vind ik altijd erg gezellig met allemaal versiering en een boompje enzo...we doen dit jaar niet aan cadeautjes, maar toch vind ik het best leuk altijd. 1 dag doen we altijd met het gezin, en de andere dag met familie. En soms doen we ipv met alleen de familie ook nog met allemaal kennissen. Gaan we met zijn allen bowlen ofzo (gaat om het idee Tong uitsteken).

Sinterklaas hebben we gevierd tot ik een jaar of 7 was denk ik...daarna nooit meer Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 23:04

Ik heb het Sinterklaasfeest altijd iets geweldigs gevonden. Vooral toen mijn moeder nog in de bijstand zat en met niets iets geweldigs maakte. Fantastisch. Kerstmis vind ik zeker ook heel leuk, maar Sinterklaas is zeker niet minder. Maar ja, bij ons draaide dat ook niet puur om de cadeautjes, maar juist om de lol die we met z'n drietjes hadden, mijn moeder, mijn zusje en ik. Het had een heel speciale sfeer.

Helaas doen we nu ook meestal, uit praktische overwegingen, aan cadeautjes met Kerst. De kleinkinderen van mijn stiefvader wonen ver weg en ze kunnen alleen in de kerstvakantie naar Limburg komen, naar mijn ouders. Erg jammer, hoewel het natuurlijk wel leuk is om iedereen dan weer te zien.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 01:11

Wij doen aan Sint en ook aan Kerst. Met Sinterklaas is het altijd een hele toer om iedereen bij elkaar te krijgen. Mijn halfbroer is getrouwd en heeft 2 kids (bijna 3 en net 1 maand Lachen ) en woont in Best, mijn broer woont in Enschede, mijn ouders in het midden van het land, ik in Eindhoven en mijn zus in Griekenland... Neem alle aanhang erbij en probeer dan maar eens een datum te prikken Haha! En lootjes trekken was al helemaal een ramp, totdat mijn broer een computerprogrammatje gescherven heeft dat de lootjes trekt Lachen Maar, de hele avond (tegenwoordig iets korter ivm kleintjes) is altijd erg gezellig en daar draait het om, de cadeautjes zijn leuke bijzaak *LOL*

Kerst wordt vooral geviert op Kerstavond (avond voor Kerst), dat werd vroeger altijd al zo gedaan bij mijn oma met de hele familie, sinds mijn oma overleden is vieren we het in het klein bij ons thuis. Gezellig de kerstboom met echte (!) kaarsjes, zingen rond de boom en een paar cadeautjes, meestal een boek. Dat vindt mijn moeder leuk, is haar traditie. Verder is er met Sinterklaas al genoeg geld uitgegeven...

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 02:13

Wij doen niet aan Sinterklaas, dus ik heb voor Kerst gekozen. Heb het trouwens ook altijd leuker gevonden dan Sinterklaas. Er hing altijd een gezellige sfeer, mooie kerstfilms, muziek, een beetje sprookjesachtig allemaal (ben een dromer). Helaas heeft het de afgelopen jaar (of jaren?) niet meer gesneeuwd hier, wat de kerst zeker wat minder leuk maakt...En de Kerst is sowiezo wat minder geworden.

Galactica Wadim X Gemini

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:19

ok ik beken, ben dol op de sint maar we doen aan kerst...... Nou in de zak naar Spanje?????

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:43

We vieren beiden, maar Sinterklaas bijlf ik echt het leukste vinden!

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:24

Als kind vond ik de sint helemaal het einde, maar nu vind ik kerst veel gezelliger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:21

Ik wil gewoon van beide cadeau´s Haha!
Helaas moet ik met Sinterklaas vaak werken zodat collega´s met kinderen vrij kunnen zijn.
Met kerst ben ik meestal wel een dag vrij omdat ik met oud&nieuw ook altijd de klos ben.
Kerst vind ik echt gezellig, lekker eten&drinken en natuurlijk de cadaeau´s.
We zijn nu al weer plannen aan het maken voor kerst (wat eten we en bij wie Vork )

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:29

Wij vieren echt nog Sinterklaas met rijmen en dichten en met suprises Tong uitsteken Altijd heel gezellig hier en we vieren het met onze vrienden Dick en Bert en Rudy en Martine zijn ook van de partij. Zelfs van het lootjes trekken maken we een gezellige avond en op de sinterklaasavond beginnen we met een gezellig etentje aangezien ze allemaal laat van hun werk komen. Trouwens ik ben de laatste die thuiskomt, dat hebben ze dus niet door maar ik ga dan even bij de afhaalchinees langs Tong uitsteken

Op de Kerstdagen komt ook iedereen weer binnenwippen en mijn moeder is er dan ook altijd bij aangezien ik niet wil dat ze op zulke dagen in haar eentje zit. Maar we geven elkaar dan geen cadeautjes Wij zijn dus nog echte Sinterklaasvierders

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:39

Ik ga ook voor Kerst.
Sinterklaas was erg leuk toen je jonger was.

Nu vind ik kerst leuker.
Om de sfeer, de kerstboom in huis. Iedereen heeft vakantie. Wat met sinterklaas wel eens anders is.
Bovendien is het 2 dagen en een avond. Ook erg makkelijk aangezien we (mijn vriend en ik) altijd op 2 plaatsen verwacht worden..
Kerstavond is nog altijd het gezelligste. Eerst gourmetten, daarna tijdens een spelletje kadootjes uitpakken Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:04

Sinterklaas! Echt wel! Ik ga helemaal voor Sinterklaas ! De sfeer is daarbij veel vrolijker vind ik zelf. Je kunt jezelf zijn en dat vind ik heel belangrijk
Kersmtis, dan moet je naar de kerk en je moet netjes doen en zo'n stom deftig kerstdiner en niet eens cadeautjes voor al die moeite die je doet, om je zo netjes mogelijk te gedragen Knipoog
Nee, Kerstmis is echt niks voor mij!

Behalve dan misschien de sneeuw die dan valt Haha!

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:10

Ik ga voor kerst. Ben in Amerika opgegroeid dus wij deden al aan kerst voordat het hier populair werd. Tja toch een beetje jeugdsentiment.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:50

Wmijn schreef:
Gezellig de kerstboom met echte (!) kaarsjes, zingen rond de boom en een paar cadeautjes, meestal een boek. Dat vindt mijn moeder leuk, is haar traditie. Verder is er met Sinterklaas al genoeg geld uitgegeven...


Wat rond de boom Kusje
Heb je nog meer verassingen Verward Haha!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:50

Beiden. Voor Sinterklaas trekken we lootjes, en maken we een surprise voor elkaar, met een klein kadootje. Gewoon voor de aardigheid en voor de gezelligheid. We doen dit al jaren en ik vind het nog steeds erg leuk.

Met kerst hebben we echt kadootjes onder de kerstboom, bij zowel mijn ouders als bij de ouders van mijn vriend. Er is niet echt een regel voor ofzo, maar het komt erop neer dat iedereen wel een kadootje voor elkaar koopt. Gelukkig gaat het bij ons niet om het bedrag van het kadootje, maar om het kadootje zelf. Geen overdreven gedoe, dus.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:58

hi9er in amerika kennen we geen sinterklaas maar wel de kerstman Boos! maarja, wij doen wel nog steeds aan sinterklaas en dan elk jaar moeten we deze amerikanan uitleggen hoe het zit en wat het is, blah blah blah

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:12

Santa Claus rules!
Geef mij maar de kerstman, sinterklaas vind ik geen zak aan. Komt ook misschien omdat ik dan jarig ben op 5 december B)

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:59

Sinterklaas is leuk als je het ook met je familie enz leuk maakt, maar het idee er achter is minder.. Sinterklaas neemt je immers mee in de zak naar spanje? En je krijgt met de roe als je stout bent geweest. Nee idd. geef mij dan maar liever de kerstman, die door de schoorsteen cadeautjes onder de kerstboom komt leggen. Ook is sinterklaas echt zo'n religieuse oude (eigenlijk best enge) man. Terwijl santa veel gezelliger, vrolijker enz. is..

Kerst vind ik trouwens ook het leukst omdat het veel gezelliger is o.a. door lampjes en de stad enz.

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GoogleAdsense, kaatje89, Koekie_186, lastig, Muiz en 193 bezoekers