kan jij goed rijden? Of je paard???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kristaK
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-09-02

kan jij goed rijden? Of je paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 19:15

Sommige mensen die nog niet zoveel ervaring hebben en een paard krijgen,krijgen dan een ervaren sportpaard die minstens Z loopt.
Ze zouden dat een goede leermeester hebben.
Na een tijdje rijden ze er heel netjes op,het paard kan alles al,en je hebt begeleiding,die vertelt waar de knopjes zitten,en ze rijden binnen de kortste tijd zelf ook wedstrijden in het Z.
Mensen zien ze rijden en roepen:wat een talent!
Het ziet er ook erg mooi uit allemaal,paard loopt mooi,ruiter zit mooi.
Daarom roepen mensen,het is gewoon goed om zo'n paard te krijgen,
die leert je de kneepjes van het vak.
Maar zet diezelfde ruiter nu eens op een pas beleerd paard.
Daar kan die waarschijnlijk niks mee.
En om op een hoog niveau te rijden zul je dat een paard eerst moeten leren,maar ze hebben geen idee hoe dat moet.
Wie kan dan goed rijden,de ruiter of het paard?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:33

Het paard! zal je vertellen dat ik 10 jaar geleden bij Nadine Capellmann gewerkt heb en toen zat ik op een haar oude paarden. Goed, ik gallopeer aan zit een beetje uit balans en paard changeert.... ik weer uit balans... paard changeert weer,? ik nog meer uit balans en paard changeert om de pas... kon ik het nou wel of kon ik het nou niet. Als ik erop had gezeten met van zie mij nou, dan was het mijn verdienste (voor het oog) maarja ik kon gewoon niet in balans zitten en het paard deed wat ik hem via een omweg vroeg. Lachen he stom toch maar goed mijn punt is dat een goed doorgereden paard de ruiter flink kan redden ...............

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:47

Beide moet je handig in zijn om een goede ruiter te zijn. Een ver doorgereden paard rijden is niet altijd makkelijk omdat er zoveel knopjes opzitten en ze vaak zo fijn aan de hulpen staan, een groen paard moet alles geleerd worden en ook daar moet je handigheid in hebben.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:56

Het paard, maar ik zie dan liever zo iemand op een paard met 'knopjes'. Dan iemand die groen is, op een groen paard! Een paard met 'knopjes' is ook zeer moeilijk te rijden als je slordig bent, een groen paard is ook moeilijk..

-Een paard gaat niet bv zomaar appuyeren, hoe hoog of mooi het ook kan lopen!
-Je hebt toch wel enige ervaring nodig om 'eventjes' in Z te komen..Met of zonder goed paard!

En natuurlijk moet je niet alleen op zulke paarden rijden, maar variatie houden in het soort paarden wat je rijd. Zo leer je het meeste naar mijn mening.

Net zoiets als een groen iemand die op een afgestompt paard gaat zitten rammen en slordig gaat rijden..Zoiemand kun je ook niet op een Z paard gaan zetten, want die kan geen preciese hulpen aan geven!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:58

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens,want zelf rij ik gewoon op L/M niveau en heb 2 jaar geleden een jaar lang elke week les gehad op een paard wat ZZ licht heeft gelopen. Dan zou je denken dat je er zo mee weg rijdt. Niets is minder waar. Het paard weet juist alle knopjes en trukjes te vinden om onder zijn werk uit te komen,maar ook bewegingen maakt waar jij iets heel anders mee bedoelde. Bijvoorbleed: ik wil achterwaarts en paard maakt een wending om de achterhand,omdat hij je ene been net iets minder ver naar achteren hebt gelegd.En ook als je te kort stelling in de juiste richting hebt springen ze geheid over. Ik moet zeggen dat ik er echt heel veel van heb geleerd en pas het nog steeds toe. En ook niet altijd opgericht laten lopen,maar juist lang en laag vinden ze veel moeilijker.
Maar zelf zou ik zo'n paard niet willen hebben geef mij maar een jong paard waarmee je vanaf het begin af aan naar jouw hand kunt zetten.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:01

Als je eerst 'de kneepjes' leert op een ervaren paard, weet je wel al hoe het moet voelen, dan weet je al wat het zou moeten zijn. En dan begin je terug helemaal vanaf het begin met een groen paard, en vele trager, want het paard moet het ook nog leren.
Je kan ook niet iemand die nog nooit gereden zetten op een paard dat ook nog nooit gereden is, of een heel fris paardje. Eerst moeten die ook het gevoel leren, hoe voelt een paard, en lichtrijden enzo.

Als je het eerste paard goed kan 'laten' lopen, is het toch dikwijls het paard.
Maar als je dat tweede paard goed kan laten lopen, ben jij toch wel degene die goed rijdt.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:02

Als je eerst 'de kneepjes' leert op een ervaren paard, weet je wel al hoe het moet voelen, dan weet je al wat het zou moeten zijn. En dan begin je terug helemaal vanaf het begin met een groen paard, en vele trager, want het paard moet het ook nog leren.
Je kan ook niet iemand die nog nooit gereden zetten op een paard dat ook nog nooit gereden is, of een heel fris paardje. Eerst moeten die ook het gevoel leren, hoe voelt een paard, en lichtrijden enzo.

Als je het eerste paard goed kan 'laten' lopen, is het toch dikwijls het paard.
Maar als je dat tweede paard goed kan laten lopen, ben jij toch wel degene die goed rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:02

En vergeet niet dat een Z paard vaak ook Z streken heeft Haha!
Vooral met een onervaren ruiter zal hij redelijk snel door hebben hoe hij onder het werk uit kan komen.
Je moet zelf dus echt wel een beetje kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:06

Mensen die roepen dat het wel makkelijk is om een goed doorgereden paard te rijden hebben dat nog nooit ervaren. Je moet zelf al behoorlijk kunnen sturen om een goed doorgereden paard na te kunnen rijden.

Al koop je een ferrari, zonder rijbewijs ben je nog steeds een gevaar op de weg!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-10-02 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:08

Ik geloof dat we het allemaal met elkaar eens zijn ZOWAAR!!!!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:17

Jippie schreef:
Mensen die roepen dat het wel makkelijk is om een goed doorgereden paard te rijden hebben dat nog nooit ervaren. Je moet zelf al behoorlijk kunnen sturen om een goed doorgereden paard na te kunnen rijden.


Precies, vele denken dat het zo makkelijk is.
Die 'knopjes' op zo'n paard moet je ook nog zien te vinden, en dat is zeker niet makkelijk zoals het misschien lijkt!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:19

En wat nou als je vind dat je het allebei niet goed kunt Haha!

Op een doorgereden paard rijden is ook niet makkelijk nee. Ik vraag me dan altijd af of ik iets goed doe, of dat het paard zo slim is om te begrijpen wat ik wil.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:27

Jippie schreef:
Mensen die roepen dat het wel makkelijk is om een goed doorgereden paard te rijden hebben dat nog nooit ervaren. Je moet zelf al behoorlijk kunnen sturen om een goed doorgereden paard na te kunnen rijden.

Al koop je een ferrari, zonder rijbewijs ben je nog steeds een gevaar op de weg!


Inderdaad ja, maar je hebt er soms echt wel die gewoon braaf luisteren, gewoon paarden met een superkarakter die echt hun best doen, wat voor ruiter.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:53

het gaat niet om het braaf zijn, maar meer om dat er zoveel knopjes opzitten dat je te gauw teveel hulpen geeft of dat je teveel gaat doen en dat je dan dus soms wel grappige effecten krijgt Haha! .

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 22:42

Mmmm ik denk dat zo`n ruiter het gewoon makkelijk heeft gehad met zo`n paard. Prettig is het wel want op dat ervaren paard kan hij/zij leren voelen hoe het hoort. Best makkelijk dus.Maar aan de andere kant: heeft die persoon totaal geen motivatie, talent, of ruitergevoel of wat ook dan zal hij niet in de Z komen! Daar ben je lijkt mij ook niet zo maar en je zal je er, ook als je een goed paard hebt behoorlijk voor in moeten zetten. Ik denk dus dat zo`n persoontje best wel rijden kan maar niet op erg moeilijke of onervaren paarden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 01:19

en ik heb min of meer bewust gekozen voor een groene pony min of meer voor mijn onervaren dochter.

Waarom:
1 er zijn weinig pony's te koop die ervaring hebben in de kleine maat.
2 de trukkendoos, de pony leert zich trucjes aan maar mijn dochter leert mee....
3 de pony kent niets en mijn dochter ook niet, dus als de pony niet blijft draven legt de instructrice uit waarom niet (zonder dat de pony weet ik welke gangen gaat doen of bewegingen....)
4 wel de laatste maar ook de belangrijkste... een jonge pony kost minder (geld kwestie? lees verder) hoe verkoop je een ex z pony als de laatste ruiter er niet meer op wil rijden?????????????? omdat ze toch dammen leuker vind dan paardrijden.............

En daarbij vind ik dat de ruiter m/v in spe er maar voor moet werken... en daarbij wie is geboren met de afwijking van topruiter..
en wie bepaalt wanneer je genoeg ervaring hebt (als beginner) om te snappen wat een paard doet bij een bepaalde houding (been/lichaam)

de instructrice van mijn dochter verklaarde mij ook min of meer vor gek dat ik Britt (mijn dochter) met een groen liet rijden. Maar na 8 weken is haar mening bijgedraaid, mijn dochter snapt waarom de pony van draf terug valt in stap...maar ik denk dat ze nooit had begrepen waarom de pony ging galoperen ipv van blijven draven, of een wending inzet ipv rechtdoor de hoefslag volgen...
Tuurlijk een Z paard/pony of hoger is machtig fijn, maar je koopt alleen het paard/pony en niet de ruiter erbij......

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 07:25

In mijn geval is het dat de ruiter het aan het paard moet leren. Ik heb nog nooit op een ervaren paard gereden (nou ja, een paar keer wel en ik reed er zo op weg, gewoon goed gereden paarden, want ook een Z-paard kan verreden zijn). Ik heb altijd zelf de paarden die ik gereden heb ingereden. En als je dan een ander er op ziet rijden, dan weet je dat het goed gedaan is. Soms kost het natuurlijk tijd om een combinatie te vormen, maar even een andere ruiter op het paard geeft wel een indicatie of je het goed doet.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:38

Tsja, wat zal ik zeggen Lachen Vorige week reed een vriendin van mij Iwaldo.. mijn instructrice zei toen tegen haar 'zo, als j die kan rijden kan je goed rijden' *glunder*

Ik ben persoonlijk geen dressuurtalent, maar denk dat ik al aardig ver gekomen ben met Wallebal. Er zijn mensen die erop stappen en er helemaal niks mee kunnen.
Wanneer ik nu op een ervaren paard ga zitten, zoals laatst op een Z2 paardje, pfoeh!! Dat beestje heeft andere knoppen maar ik kreeg hem aan de gang.. dat was nog eens makkelijk rijden!
Daarentegen reed die Z2 amazone Iwaldo ook laatst.. nou dat vond ze moeilijk joh Lachen hihi...
het is dus maar net hoe je het bekijkt. Paarden kunnen makkelijk en moeilijk zijn, zowel B paarden als Z paarden!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:20

Een Z paard hoeft niet makkelijk te zijn. Het ligt eraan hoe alles erin gereden is en hoe het paard dagelijks gereden is geweest. Ik ken dus een ex-Z2paard, het paard kan super lopen, maar alleen met stang en trens en dan flink wat met je handen doen. Een "groene" ruiter rijdt daar absoluut niet mee weg.

Verder ben ik wel voor een ervaren paard bij een onervaren ruiter. Met ervaren bedoel ik niet gelijk Z dressuur maar dat het paard goed doorgereden is en niet te jong is.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:23

HET PAARD!!!! laat zo iemand maar eens met mijn lieverd wandelen, dan zie je pas wat een jong paard, volledig ombeleert is veeeeel moeilijk is!

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:25

Nou ik zal even wat vertellen, ik was 2 jaar terug op ponykamp (echt een oliebol kamp) nou, daar had een meisje haar paard meegenomen en ging even in de binnenbak rijden, even laten zien hoe goed zij is. Dat paadje liep dus fantastisch en mooi in een krul en beentjes mooi opgetrokken.
Dus toen vroeg ik of ik erop mag en hij deed bij mij precies hetzelfde!!! En dat meisje zei tegen mij; 'ja ga maar niet wijken want blablabla'.
Ik denk dat ze dat zij omdat ze wilde dat niet iedereen zag dat dat beestje gewoon alles deed. En toen zei ze na het rijden:'Ja in het begin had ik echt het idee dat hij onder mij vandaan liep'. JAAAAAAAAAAA volgens mij weet ze niet eens wat dat is!
Dus nu denkt ze dat ze heel goed is en als ze dan een veulen in wil gaan rijden verwacht ze waarschijnlijk dat als je druk geeft op het bit dat die dan METEEN aan de teugel loopt en valt ze er waarschijnlijk al af als dat paard 1 bokje geeft.

Mijn paard heeft ook leren paardrijden door heel erg irritant te zijn zodat ik wel streng moest zijn, zo ben ik leren blijven zitten en zo heb ik geleerd om hem bij me te houden. Nu doe ik western en moeten we het allebei nog allemaal leren.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:26

Ik rijd op het moment een z-pony en één die Z geweest is. En ook ben ik een tuiger aan het inrijden, en heb ik vorige zomer een ander Z-paard gereden en een jong paard ingereden. Dat Z-paard dat ik vorige zomer heb gereden liep wel lekker bij mij. Allebei de jonge paarden kon/kan ik ook fijn mee rijden. Maar die twee z ponies kan ik echt niet alles mee. Dan heb ik toch het idee dat ik beter op een groen paard kan rijden dan op een z-paard. Dus of je nou zo weg rijd met een Z-paard, nee, ik niet in elk geval.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:57

Ik ben het niet helemaal eens met de stelling.
Een "z-paard" (of een ander heel goed paard) echt goed rijden als je geen ervaring hebt is bijna onmogelijk.
Zelfs al kan je paard alles, mits de juiste hulpen, dan is het nog niet eenvoudig om er daadwerkelijk het beste uit te halen.
Dat merk je trouwens niet alleen bij van die 'super-paarden'. Als mijn instructeur op mijn paard rijdt, merk ik ook dat er veel meer in zit dan dat ik eruit krijg.
Het is dus niet zo dat een paard dat goed kan lopen, zowieso goed loopt.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:37

Het is een combinatie van zowel de ruiter als paard. Zonder ruiter loopt een top-paard natuurlijk niet vanzelf.
Zelf vind ik er niets verkeerd aan als een ruiter/amazone (die nog niet zo ervaren is) op een paard/ponnie rijdt die al veel verder is dan de ruiter. De ruiter kan (mits je daar voor open staat) erg veel leren van een ervaren paard.
Ik denk dat als een "onervaren" iemand (zoals jij zei) de Z-klasse haalt met een topper...hij of zij ook echt wel in staat is om op dat nivo te rijden...want volgens mij begint een onervaren iemand altijd nog in de B, dus als diegene dan tzt op Z-nivo rijdt, dan hebben ze dat in mijn ogen wel verdiend. Tenzij ze de winstpunten krijgen bij een pak Omo (ha ha ) dan niet dus he !!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:14

je moet samen een team zijn!!!
dus je moet het samen doen.. .
je kan misshcien wel heel veel leren van een ervaren paard maar het moet ook klikken je moet het samen doen.