gelpad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 21:15

Hallo,
Mijn paard heeft dus last van zijn rug. Ik heb de dierenarts laten komen en een zadelmaker.
Heeft niet veel geholpen.
Nou zei de zadelmaker dat ik er het beste een gelpad onder kan leggen.
Ik ga denk ik nu een gelpad kopen.
wie heeft er een gelpad en werkt het goed tegen een gevoelige rug?
Welk merk gelpad is het beste?
Ik hoop op vele reacties.
groetjes marlon


odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:18

Ik zou een kraker of een fysiotherapeut naar de rug van je paard laten kijken. Kan best zijn dat die iets ontdekken, want je dierenarts over het hoofd heeft gezien. Vaak vinden zij iets, wat een dierenarts niet heeft gezien.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:27

Ik heb een Alpha gelpad. Ik vind hem prima, maar mijn pony is gevoelig, maar heeft niets. Je hebt ook duurdere die zijn wel veel beter, maar dat scheelt veel, ik denk dat je daar wel meer aan hebt als je hem echt nodig hebt voor je paardje.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 21:30

Hoi Odis,
Voor een fysiotherapeut moet ik een verwijzing van de dierenarts hebben, en die heb ik niet omdat de dierenarts niets kon ontdekken. Mijn pony drukt zich weg tijdens poetsen en als je op zijn rug drukt.
groetjes marlon

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:39

Ik heb dus ook een haflinger met een gevoelige rug. Want opzich heb ik zeer goede zadels en heb ze op maat gemaakt, maar toch kreeg hij witte vlekjes enz.

Ik heb nu al 2 jaar een Equi gelpad onder mijn zadel liggen en hij werkt super! hij is voor paardne met rugproblemen en gevoelige rug en verdeelt de drukverdeling over de rug van het paard.Hij heeft nooit meer last van zijn rug of witte vlekjes.
Ik vind dat gelpad echt aan te raden.
Gr. Emma

Siësti van de Rythpluim

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:53

Ik heb ook een gelpad, welke weet ik zo niet Bloos
De werking van een gelpad:
Je moet hem onder het shabrak doen, dus niet tussen zadel en het shabrak.
Doordat het zadel meegaat met de beweging van je paard 'beweegt' het gelpad dus ook.
Op deze manier wordt de ruggemasseerd, en dit is heel goed.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:57

zou dit ook helpen tegen het schuiven van zadels?
dat ik hem een beetje naar voren leg (gelpad) ??

Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 22:00

Ik dacht dat je een gelpad tussen het shabrak en het zadel moet leggen Verward Ik weet er niet veel van, vandaar dat ik om raad vraag! Knipoog
groetjes marlon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 22:01

Nee, als je zadel schuift past het niet, daar helpt geen gelpad tegen.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 22:30

oke bedankt.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 22:52

Hai, ik rij met gelpad omdat mijn paard heel moeilijk de rug wilden ontspannen...ik heb een extra dikke die goed onder het zadel past en ik merk goed t verschil. Het is net even iets zachter en vriendelijker en naar mijn idee verdeelt die gel t gewicht van de ruiter ook beter over t oppervlak vande rug...je kan t altijd proberen, biedt t geen uitkomst ga je verder zoeken. Succes!

Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 01:30

als ze mij met 2 vingers langs mijn rugwervel strijken druk ik ook mijn rug weg, kan trouwens ook niet tegen kietelen....
een van mijn pony's vind het ook niet prettig dat ik met mijn vingers langs haar rugwervels ga, met een harde borstel legt ze zelfs de oren in de nek, ze mankeerd niets, gewoon overgevoelig voor aanaking, hetzelfde gedrag vertoont ze ook onder op haar buik.....
Een goed zadel verdeelt de druk op de rug voldoende, een sjabrak wordt in de zadelkamer geduwd terwijl een gelpad "plat" op de rug ligt......
Elk iets wat je kunt kopen en afwijkt van de standaard heeft een functie, bij de ruiterspeciaalzaak kunnen ze je denk ik goed uitleggen wanneer je een gelpad nodig hebt of wat anders.....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 07:45

Ik ben laatst dus bij een zadelmaker geweest en die is tegen alles wat maar met gelpads, onderleggers of wat dan ook te maken heeft. Dus jouw zadel past gewoon niet, punt uit. volgens deze man moet het paard opgemeten worden, kussens worden daarna aangepast aan het paard (vulling meer of minder) en dan moet het probleem opgelost zijn.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:11

Ik had 2 jaar een gelpad van Alpha, maar kreeg de laatste tijd een beetje ruzie met het (on)ding... Gelukkig kon ik hem bij de ruitershop inruilen voor een Action-backpad. Dat zijn de allerbeste, zeggen ze, maar ze zijn ook verschrikkelijk duur! Je moet idd het pad tussen paardenrug en dekje leggen, anders heeft het geen nut.

Toos paardloos

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:34

Mijn zadelmaker is ook tegen gelpads enzo. Als je onder een goed passend zadel een gelpad legt, verander je de breedte van de boom, waardoor je zadel dus slechter gaat passen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:34

Ik vind een gelpad echt een onding. Gebruik ze wel eens omdat ik met mijn stal moeilijk voor elk paard een eigen zadel kan hebben maar als het niet hoeft liever niet. Volgens mij verdelen ze de druk namelijk helemaal niet en als het wel zo zou zijn dan verdelen ze de druk ook over de wervelkolom en dat moet je nou net niet hebben. Ik zou toch een goede dierenarts laten kijken en dan eventueel een fysio of manueel. Erg kort door de bocht van zowel dierenarts als zadelmaker om de oplossing bij een gelpad te zoeken.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:47

Ben helemaal niet voor een gelpad, je zadel past gewoon niet.
Dus, ik denk een ander zadel zoeken, of een op maat laten maken.
Misschien is er meer aan de hand dan overgevoeligheid, laat er gewoon nog maar een ker naar kijken. Beetje raar dat er gelijk over gelpadgebruik word gesproken, vooral voor de zadelmaker. Die zou toch eigenlijk moeten weten dat het zadel gewoon niet past?

Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 14:48

hallo allemaal.
Beetje negatieve reacties maar oke.
Ik heb een goede dierenarts en ik heb een zadelmaker laten komen. Ik ga er van uit dat ze er wel wat vanaf weten.
groetjes marlon

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:14

Ik gebruik onder me veelzeidigzadel ook een gelpad. Heidi was een paar terug ook erg gevoelig op der rug. Ik heb die toen gekocht en me zadel laten opvullen en laten controleren. De zadelmaker vond dat ie goed lag..
Nu heb ik een dressuurzadel en die ligt veel beter heb ik het idee naar haar reacties. Dus ook geen gelpad meer!
Maar ik legde me gelpad gewoon tussen zadel en shabrak
groetjes leonie

Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 16:26

Wel een beetje verwarrende antwoorden. Ik weet nu dus niet of ik dat gelpad tussen het zadel en shabrak moet doen of onder het zadel.
groetjes marlon

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 16:27

Ideetje tussendoor; ik weet dat er veel mensen tegen zullen zijn, maar het werkt echt! Ik heb voor mijn beessie twee pads gemaakt van de rugkanten van oude duikpakken, van 3 en 7 mm dik. Dat is gemaakt van Neopreen, wat ook gebruikt wordt tegen doorliggen in ziekenhuizen ed. Vaak kan je zo een stuk meekrijgen bij een duikshop. Na de winter is mijn knollie altijd wat dunner dan na de zomer en elk half jaar mijn zadel uit elkaar laten trekken gaat me echt te ver... Vandaar deze perfecte oplossing. In de loop van de wintermaanden, als hij af gaat vallen gaat de dikke eronder tot hij weer genoeg op gewicht is in het voorjaar om de dunnere te gaan gebruiken. Zo blijft het zadel prima liggen.

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:34

Haflingergek schreef:
Wel een beetje verwarrende antwoorden. Ik weet nu dus niet of ik dat gelpad tussen het zadel en shabrak moet doen of onder het zadel.
groetjes marlon


ik doe hem altijd tussen het zadel en shabrak

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:48

Haflingergek schreef:
Hoi Odis,
Voor een fysiotherapeut moet ik een verwijzing van de dierenarts hebben, en die heb ik niet omdat de dierenarts niets kon ontdekken. Mijn pony drukt zich weg tijdens poetsen en als je op zijn rug drukt.
groetjes marlon


Voor een fysiotherapeut heb je echt niet altijd een verwijzing van je dierenarts nodig hoor!!

Mijn dierenarts vindt fysiotherapeuten bijv. grote onzin. Dus dat zou betekenen dat als hij niets bij mijn paard kan vinden, ik ook geen fysio kan raadplegen.

2 weken geleden heeft er een fysiotherapeut mijn paard onderzocht. Zonder verwijzing van mijn dierenarts, omdat hij die toch niet geeft. De fysio vraagt wel of je en verwijzing hebt en zo niet, wil ze graag weten waarom je haar naar je paard wilt laten kijken en dan beslist zij wel of ze het noodzakelijk vindt om te komen.

Bij mij is Irmgard Michielsen geweest. www.fysiotherapie-paard.com

Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-02 20:09

Ik heb die Irmgard Miccielsen al een tijdje terug gemaild , maar die maild niet terug.
Ik dacht echt dat je een verwijzing nodig had.
Nu ga ik dus zeker op zoek naar een fysio.
groetjes marlon

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:50

Je hoort een gelpad op de blote rug van je paard te leggen, daarover heen gaat je chabrak en dan t zadel......toen ik mijn gelpad kocht, zat er zelfs een gebruiks aanwijzing bij...lijkt mij vrij logisch dat ie op de blote rug van je paard ligt

Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lynn_Nikita, marloesxx, roosjenat en 94 bezoekers