Rijbak aanleggen, maar wat voor bodem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pompidoe1
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Everdingen

Rijbak aanleggen, maar wat voor bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 15:08

Wij willen graag een eigen rijbak aanleggen, maar welke bodem is het beste?? Er zijn zoveel mogelijkheden Verward . Waar rijden jullie op en bevalt het? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Mocht er iemand tussen zitten die er echt verstand van heeft: wij hebben een klei-grond, hoe lossen we dat op? Meer uitgraven of meer zand erin?

Alvast bedankt voor de genomen moeite.


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:40

Wij hebben draineerzand,zoiets als wat op het strand ligt.Daar zitten voordelen en nadelen aan.
Nadeel:het loopt ontzettend zwaar.Kleine voltes galoperen en krappe wendingen enzo gaat moeilijker,en het is slecht voor de pezen van het paard,vooral bij jonge paarden.
Voordeel:het draineert heel goed,wanneer het flink heeft geregend en de meeste bakken blank staan,gaan wij vrolijk rijden.
Onze paarden zijn dus een zware bak gewend en lopen in een gewone bak (bij wedstrijden enzo) daarom mooier dan anders.
Zelf vind ik het best wel jammer dat de bak zo zwaar is,had toch liever een gewone bak.Maar de bak is niet thuis,maar op een pensionstal en ik ben al lang blij dat er een bak is.
Wanneer het even met de trekker aangestampt zou worden,en er dan een laag manegezand over heen zou komen zou het een hele goede bak zijn.Maar ja,ik kan er niks over zeggen,en zoals ik al zei: deze bak is heel wat beter dan niets.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:34

Ook wij zaten met het probleem van de zware kleigrond. We hebben daarom gekozen voor de eb- en vloedbak van Klaas de Bruin (zie www.manegebodems.nl ) . Dit systeem blijft altijd onafhankelijk van de ondergrond. Het werkt super!!!!!!!!!!!!!

Lindy, is het misschien een idee om dat zware zand wat natter te houden? Zodat je hetzelfde effect krijgt als op het strand dichterbij de waterlijn?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:36

Ja,als het heeft geregend loopt het wel minder zwaar,maar niet veel minder,terwijl het wel veel tijd en water kost.Het verschil is niet erg groot,maar in de winter is het wel minder,dan is de bak harder.
In de zomer is het heeel zwaar en stuiverig.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:45

van dat filt schijnt erg goed te zijn!!
is niet zwaar! er blijven absoluut geen plassen in is het hele jaar door fijn te rijden..
deze ervaring heb ik ermee hoor ik weet niet wat andere er voor een ervaring mee hebben

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__, Glossy2009, Sintara, StonedRomy, xRaisin en 72 bezoekers