op sterhengst gereden!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

op sterhengst gereden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 19:31

vandaag(donderdag) weer op stage geweest.
heb dus op een friese ster hengst gereden van tsjerk hij is 4 jaar heeft m2 gelopen, is erg kreupel geweest, maar nu pakken we de draad weer lekker op!
hij is btw: 1.67
super lief dier.

volgende week donderdag volgen er waarschijnlijk wat fototjes!


kan jullie al vast een voorproefje geven : Afbeelding


priscillaAfbeelding
Laatst bijgewerkt door parouscha op 25-10-02 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:42

Is M2 niet hoog voor zo'n jong beestje?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 19:44

neej absoluut niet.
als je me niet geloofd kijk ff op de site.

www.friesians.nl

er staat dan wel M maar het is M2

Met de site is al een poosje niets mee gedaan.
Laatst bijgewerkt door parouscha op 25-10-02 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:25

echt een heel gaaf dier. mochten we uit gaan breiden met de stal ga ik er ook over denken een fries of een tinker bij te nemen...maar moet het nu nog even doen met mijn 4 schatjes. een kennis van mij fokt met friezen en heeft er nu 4, 2 drachtig en een heel gaaf hengstveulen die in de toekomst moet gaa dekken! echt gaaf

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:33

heej paroucha loop jij toevallig stage bij Roos Kolkman (Stal Hermes?)

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 08:33

neej , ik weet wel welke stal je bedoelt(ben der laatst geweest,om een jonge hengst gecastreerd *LOL* )

ik loop bij douwe dijkman in marssum stage Haha!

heeft de goedgekeurde dekhengst sierk op stal staan Haha!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 10:15

Lindy schreef:
Is M2 niet hoog voor zo'n jong beestje?


Vind ik eerlijk gezegd ook wel hoor. Wanneer zijn ze dan wel niet begonnen met zadelmak maken en wedstrijden??

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:25

m2 voor een 4 jarig paard vind ik erg vroeg (lees veel te)
en al helemaal voor een fries!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 12:33

Ja tenslotte kun je een paard pas inrijden wanneer het 15 is Frusty

Doe niet zo standaard mensen, elke keer hetzelfde commentaar, over and over again. Je hebt paarden die snel leren, dit zal er een van zijn. M2 vind ik netjes hoor voor een 4 jarige.

[edit]walgelijke typfout gecorrigeerd[/edit]

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:41

nou sorry hoor, normalite hap ik niet op dit soort topics
tuurlijk kan het paard het wel aan, maar tot hoever??
en ah ik lig er niet wakker van, het is mijn paard tenslotte niet

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 13:52

XoNo schreef:
Ja tenslotte kun je een paard pas inrijden wanneer het 15 is Frusty

Doe niet zo standaard mensen, elke keer hetzelfde commentaar, over and over again. Je hebt paarden die snel leren, dit zal er een van zijn. M2 vind ik netjes hoor voor een 4 jarige.

[edit]walgelijke typfout gecorrigeerd[/edit]


haha goedzo, hier hou ik nou van, gewoon recht voor zijn raap!!! sorry voor off - topic,
trouwens mooi friesje hoor. succes verder met je stage, (tenminst las dat je stage loop)

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:03

Ik vind het een supermooi paardje Kwijl . Ik spaar op dit moment nog voor zoiets en waarschijnlijk over tien jaar nog steeds. *lol*
Enne er is wel een minimum leeftijd om met je paard te mogen starten in de L. Dus overdreven jong kan ie niet geweest zijn.

Succes met je stage en met je leuke stagefries.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:12

Sorry, ook ik vind de M2 veels te hoog voor een 4 jarige. En daarbij schrijft je nog dat hij een blessure heeft gehad! Dus is die dan ingereden toen die 2 jaar oud was? En waarom was hij dan kreupe, misschien ging het te snel.
Sorry XoNo, ik vind dit ook veels te jong.

Wel een leuk paard om te zien op de foto.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:23

Jep, zelfs ik vind M2 voor een 4 jarige wel erg hoog. Al ga ik er zo niet over oordelen, omdat ik de achtergrond ed niet ken uiteraard Lachen

Maar het is wel een mooi beest. Leuk dat je die mag rijden Parouscha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 14:29

daar gaat het niet om.

maakt niks uit ik heb het niet gedaan.
dus ik kan er niks aan veranderen.
om dit soort oliebol vraag ik dus niet *LOL*

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:18

http://www.hippix.nl/


DEELNAME AAN WEDSTRIJDEN


Artikel 24


1. Een pony waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen behoort voor de discipline dressuur in de klassen B t/m M2 tenminste 3 jaar oud te zijn en voor de discipline springen in de klassen B t/m M tenminste 4 jaar oud te zijn. Voor deelname aan de klasse Z en hoger in de de disciplines dressuur, springen en samengestelde wedstrijdsport dient de pony tenminste 5 jaar oud te zijn. Een paard waarmee wordt deelgenomen aan een wedstrijd behoort de hiernavolgende leeftijd bereikt te hebben:

a. Voor deelname aan dressuurwedstrijden:

Klasse B minimaal 3 jaar

Klasse L minimaal 4 jaar *)

Klasse M minimaal 4 jaar

Klasse Z minimaal 5 jaar

* ) na 1 oktober van elk jaar mag met 3-jarige paarden ook in de klasse L-dressuur worden gestart.


Zoals ik al zei, geldt er een minimumleeftijd om in de L te mogen starten. En blijkbaar ook voor de B.
Je hebt helemaal gelijk Paroucha *LOL* .

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 22:16

XoNo schreef:
Ja tenslotte kun je een paard pas inrijden wanneer het 15 is Frusty

Doe niet zo standaard mensen, elke keer hetzelfde commentaar, over and over again. Je hebt paarden die snel leren, dit zal er een van zijn. M2 vind ik netjes hoor voor een 4 jarige.

[edit]walgelijke typfout gecorrigeerd[/edit]


Idd recht voor z'n raap, XoNo. Maar een hoop mensen hebben a het talent niet en/of b het paard met aanleg niet dus die kunnen zich geen voorstelling maken bij een 4 jarige in de M2. En het is natuurlijk veel makkelijker om iemand met succes af te kraken dan je eigen beperkte talent (en dat van je paard?) te erkennen. M2 is ook maar basis en als je nou toevallig een paard met een makkelijk lijf en veel aanleg hebt plus een ruiter die de aanleg heeft dit talent te ontwikkelen, ja dan ga je natuurlijk een stuk sneller dan pietje met z'n houten schimmel die na 10 jaar op de voorhand hobbelen nog de L niet uit is. (wie slijt hier harder? Knipoog ). Er lopen wel veel meer paarden van 4 op M2 niveau, alleen worden ze niet allemaal op wedstrijden uitgebracht op die leeftijd. Veel ruiters houden ze thuis en leiden ze op voor het hogere niveau en worden dan pas uitgebracht. Alle oefeningen in de M2 zijn uitstekende gymnastiche oefeningen. Beetje schoudervoor, stukje travers, goed inbuigen etc. Of moeten we wachten totdat het paard 10 is en vet en vastgeroesd is? Deze oefeningen zijn juist bedoelt om het sportpaard soepeler te maken en daardoor langer mee te laten gaan. En kom op, het is M2. Dan praat je over babyverzameling. En natuurlijk, niet ieder paard is even ver in ontwikkeling op die leeftijd. Vooral die hele grote tanks van 1.80m hebben nogal eens wat meer tijd nodig. Maar er zijn zat paarden die gewoon alles meehebben voor de dressuur en gewoon weinig moeite hebben met de oefeningen. Een paard dat met beleid en correct getraind wordt en niet dingen wordt gevraagd die op dat moment voor het paard onmogelijk zijn gaat langer mee dan een paard wat jaar in jaar uit toegestaan wordt op de voorhand te sukkelen met een bonkende ruiter en nooit de L voorbijgaat. My 2 cents Vork

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 22:23

Ik vroeg me nog even af of degenen die hier allemaal omerkingen maken over dat 4 jaar te jong is voor M2: hebben jullie ooit zelf wel eens op dit niveau gereden? (Dat verklaart jullie reacties dan namelijk Knipoog )

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 22:32

Lindy schreef:
Is M2 niet hoog voor zo'n jong beestje?


Pris, je hoeft je niet meteen zo aangevallen te voelen hoor...
Het was een vraag... Geen schot... Tong uitsteken

Wel tof, erg mooie hengst! Mag je volgende week weer op hem rijden.??

RemyBroersma
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 22:54

Pril"]
[quote="XoNo schreef:
Ja tenslotte kun je een paard pas inrijden wanneer het 15 is Frusty

Doe niet zo standaard mensen, elke keer hetzelfde commentaar, over and over again. Je hebt paarden die snel leren, dit zal er een van zijn. M2 vind ik netjes hoor voor een 4 jarige.

[edit]walgelijke typfout gecorrigeerd[/edit]


Idd recht voor z'n raap, XoNo. Maar een hoop mensen hebben a het talent niet en/of b het paard met aanleg niet dus die kunnen zich geen voorstelling maken bij een 4 jarige in de M2. En het is natuurlijk veel makkelijker om iemand met succes af te kraken dan je eigen beperkte talent (en dat van je paard?) te erkennen. M2 is ook maar basis en als je nou toevallig een paard met een makkelijk lijf en veel aanleg hebt plus een ruiter die de aanleg heeft dit talent te ontwikkelen, ja dan ga je natuurlijk een stuk sneller dan pietje met z'n houten schimmel die na 10 jaar op de voorhand hobbelen nog de L niet uit is. (wie slijt hier harder? Knipoog ). Er lopen wel veel meer paarden van 4 op M2 niveau, alleen worden ze niet allemaal op wedstrijden uitgebracht op die leeftijd. Veel ruiters houden ze thuis en leiden ze op voor het hogere niveau en worden dan pas uitgebracht. Alle oefeningen in de M2 zijn uitstekende gymnastiche oefeningen. Beetje schoudervoor, stukje travers, goed inbuigen etc. Of moeten we wachten totdat het paard 10 is en vet en vastgeroesd is? Deze oefeningen zijn juist bedoelt om het sportpaard soepeler te maken en daardoor langer mee te laten gaan. En kom op, het is M2. Dan praat je over babyverzameling. En natuurlijk, niet ieder paard is even ver in ontwikkeling op die leeftijd. Vooral die hele grote tanks van 1.80m hebben nogal eens wat meer tijd nodig. Maar er zijn zat paarden die gewoon alles meehebben voor de dressuur en gewoon weinig moeite hebben met de oefeningen. Een paard dat met beleid en correct getraind wordt en niet dingen wordt gevraagd die op dat moment voor het paard onmogelijk zijn gaat langer mee dan een paard wat jaar in jaar uit toegestaan wordt op de voorhand te sukkelen met een bonkende ruiter en nooit de L voorbijgaat. My 2 cents Vork
[/quote]

Dit vind ik onzin.Waarom zou iedereen op een hoog niveau moeten rijden,en diegenen die dit niet doen,zich meteen minder moeten voelen en dus de andere ruiter afkraken.
Ik weet dat het in de paardenwereld er vooral om draait om te laten zien hoe goed je wel niet bent,maar niet iedereen hoeft te presteren.
En als die mensen dan zo'n opmerking maken zouden ze 'jaloers'zijn ofzo?
Tsjonge jonge.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:02

Pril schreef:
Ik vroeg me nog even af of degenen die hier allemaal omerkingen maken over dat 4 jaar te jong is voor M2: hebben jullie ooit zelf wel eens op dit niveau gereden? (Dat verklaart jullie reacties dan namelijk Knipoog )


Uhm, ja, heb een pony int Z gereden, de rest allemaal int M1/m2, heb nu weer paarden int M lopen. Ook pony's int Z springen gehad,3 int Z cross, paarden ook weer int M... Dus denk dat ik wel weet wat alle klasses inhouden.
Ik vind 4 jaar meestal te vroeg. Maar je hebt verschil in paarden: volbloeden lopen 2 jaar achter qua ontwikkeling.. Maar als een paard zelf aangeeft wat ie kan, en het er niet ingeramd is, vind ik het allemaal prima.
Qua dressuur vind ik het dus niet erg, springen vind ik wat minder... Maar de dressuur is tot en met het Z vrij eenvoudige "spelletjes" die ze gewoon kunnen als ze netjes gereden worden en de basis goed is.. Dus heel erg vidn ik dit niet, ligt eraan hoe hij ingereden is..

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 00:28

Ik heb ook we eens een paar rondje's op een arabische dekhengst gereden Lachen Die was toch fijn !

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 01:27

RemyBroersma-Je hebt mijn berichtje niet helemaal begrepen, of ik heb het niet duidelijk geschreven, dat kan ook.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 01:40

Er zijn ook paarden die zoveel talent hebben, dat ze met een paar wedstrijden genoeg punten hebben om een klasse over te gaan. Stel dat er met deze mooie hengst 2 x per maand een wedstrijd is gereden en hij iedere keer 3 winstpunten liep? Dan zit je zo in het M2, en zoals al meerdere mensen gezegd hebben: in deze klassen zijn het vrnl. nog gymnastiek oefeningen voor de paarden.