harde lenzen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

harde lenzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 14:28

Vandaag dus naar de oogarts geweest...
Ik wil al lange tijd van me bril af, dus ik wil lenzen, tijd terug bij de opticiën geweest.
Die beweerde dat zachte lenzen het beste zou zijn, en mij een paar zachte lenzen in me ogen geduwd...
Nou, me ogen reageerde daar totaal niet goed op!
Uur gefrot voordat ik die dingen weer uit me super geirriteerd ogen had Boos! Zijn conclusie: te gevoelige ogen voor lenzen, ik had pech!

Een vriendin van me moeder heeft net een studie oogheelkunde gedaan en werkt bij de oogarts, die hoorde mijn verhaal, en volgens haar moest ik eens met een collega van haar afsrpeken. Die is gespecialiceerd in lenzen en bij hun worden juist harde lenzen aanbeveelt.

Zelf had ik zoiets van: nee geen harde! (na veel verhalen)
Toch vandaag geweest en ze heeft me ogen gemeten (beter geworden! en dat met min!) en een paar harde lenzen ingedaan.
Nou, eerst 5 minuten flink wennen, maar na 5 minuten zaten ze goed!
Half uur ingehad, allerlei metingen gehad, en over een week zijn ze klaar!

Zelf zei ze dat het in het begin gewoon super wennen is,
harde lenzen veel beter zijn, hoornvlies wordt niet afgesloten, en minder kans op infecties (zachte lenzen zijn broedlaag voor infecties)

Toch hoor je altijd positief over zacht, en negatief over hard...

Nouja, nog een week B) en dan langzaam opbouwen met de lenzen.

Maar, iemand ervaring met harde lenzen?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 14:38

Ja ik heb harde lenzen, al vanaf m'n 10e.
Eerst had ik ook altijd een bril voor 's morgens enzo, maar die ligt inmiddels al jaren in de kast. Zodra ik opsta doe ik m'n lenzen in en vlak voordat ik ga slapen haal ik ze eruit. Ben er helemaal aan gewend en ervaar het ook niet als lastig.
Wel doet het ongelofelijk zeer als er zand of andere troep achter je lens komt, dat schuurt Maar waar ik ook ben, meestal wip ik m'n lens eruit, even afvegen en ik zet hem er ook zo weer in.
Dus je wordt er echt wel handig in.

Ik heb laatst voor het eerst zachte lenzen geprobeerd. Was er eerst wel tevreden over, maar het zijn enorme flappen om in en uit je oog te krijgen, vind het een gepiel van niks. Vooral het eruithalen vind ik lastig.
Bij harde lenzen trek je aan je ooglid en *floep* je lens is eruit.
Bij zachte lenzen moet je 'm echt van je oog af plukken en dat gaat in het begin echt niet zo makkelijk.
Bovendien zie je met harde lenzen scherper. Ook al heb je de goede sterkte voor zachte lenzen, het beeld is gewoon iets minder scherp.

Heb wel een setje van 5 paar zachte lenzen besteld als reserve. Daarmee kan ik de dagen overbruggen die ik op nieuw bestelde harde lenzen moet wachten. Maar ik blijf toch voor de harde lenzen gaan

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 16:12

hoi,

ik heb jarenlang harde lenzen gehad, maar dat was meestal een ramp :
met werken heel veel last van droge ogen en met paardrijden snel last van stof in je ogen.
toen we tommy kochten werd het dus helemaal een ramp.
heb toen een tijd van de zogenaamde "combi-lenzen" gedragen.
het heeft de vorm van een harde lens, maar daaroverheen zit zeg maar de "coating" van een zachte lens en ik moest ze ook als zachte lenzen behandelen.
inmiddels ben ik bij een andere opticien en nu heb ik zachte lenzen.
eerst maandlenzen en sinds een maandje heb ik daglenzen.
heerlijk, 's morgen in en 's avonds in de prullenbak.
wel duur, maar zo fijn.
mijn vorige opticien heeft altijd gezegd dat zachte lenzen niet kunnen bij mijn ogen, maar zie.
blijf in ieder geval altijd teruggaan naar je opticien met problemen dan kunnen ze kijken en eventueel ander soort lens geven of andere vloeistof.
succes !

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 16:12

hoi,

ik heb jarenlang harde lenzen gehad, maar dat was meestal een ramp :
met werken heel veel last van droge ogen en met paardrijden snel last van stof in je ogen.
toen we tommy kochten werd het dus helemaal een ramp.
heb toen een tijd van de zogenaamde "combi-lenzen" gedragen.
het heeft de vorm van een harde lens, maar daaroverheen zit zeg maar de "coating" van een zachte lens en ik moest ze ook als zachte lenzen behandelen.
inmiddels ben ik bij een andere opticien en nu heb ik zachte lenzen.
eerst maandlenzen en sinds een maandje heb ik daglenzen.
heerlijk, 's morgen in en 's avonds in de prullenbak.
wel duur, maar zo fijn.
mijn vorige opticien heeft altijd gezegd dat zachte lenzen niet kunnen bij mijn ogen, maar zie.
blijf in ieder geval altijd teruggaan naar je opticien met problemen dan kunnen ze kijken en eventueel ander soort lens geven of andere vloeistof.
succes !

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 07:52

Ik heb alweer ruim 16 jaar harde lenzen en het bevalt me prima. ze gaan lang mee (gemiddeld 5 a 6 jaar), weinig onderhoud (1 x per dag schoonmaken) en zijn in verhouding met zachte lenzen veel goedkoper. Ik ga er mee onder de douche, ik zwem ermee (wel ogen dicht onder water) en ga ermee naar het strand. oké die ene keer dat er wat in je oog zit doet het verrrekte pijn, maar even uit doen, in je mond schoonmaken, inzetten en het is weer over.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 09:35

tja, ik heb dus absoluut geen goed ervaring met harde lenzen. Zo makkelijk als je ze eruit kan halen, zo gemakkleijk gaan ze er dus ook uit als dat niet de bedoeling is... Als je er iets achter krijgt, zoals een vuiltje, dan doet dat verschrikkelijk veel pijn.

Ik heb nu al ruim 6 jaar zachte lenzen. Ik vind het echt ideaal. Ik heb dan maandlenzen, dus ook erg hygienisch. Met paardrijden heb ik nauwelijks last, als er een vuiltje achter komt, dan voel je dat, maar niet zo erg als bij harde lenzen. Het in en uitdoen gaat na wat oefenen hartstikke makkelijk.

Ik ben dus helemaal vóór zachte lenzen, maar verder is het heel erg persoonlijk. Tis maar net wat geschikt is voor jouw ogen!

Succes.