2 Probleempjes svp tips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 08:50

Barbiano is superbraaf als hij met 1 of meerdere paarden in de bak rijdt maar als hij alleen in de bak wordt gereden is hij heel opgefokt en snel afgeleid. En het andere probleem is dat hij eerst rechtsom vast zat en nu linksom niet goed stelling wil aannemen en niet rustig wil galloperen. Gisteren echt last van mijn linkerhand gehad om toch de stelling proberen te vragen. Hebben jullie goede tips.


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 11:27

Ik denk het beste dat je kan doen is KALM blijven.
Voor je eerste probleem weet ik niet echt een oplossing, hoewel ik zelf ook zo'n zenuwpees heb. Ik probeer altijd om me niet kwaad te maken en tegen haar te spreken zodat ze kalm wordt, wat heel soms lukt.
Voor je probleem met de stelling denk ik dat je best hetzelfde tewerk gaat als je gedaan heb om zijn rechterkant soepel te maken. Wat je wel kan doen is wanneer je paard wat "warm" gelopen is, in stap op de cirkel overdreven stelling vragen op de linker- en op de rechterkant, zodat je helpt zijn spieren uit te rekken. Natuurlijk wanneer hij op de linkerkant vastzit, doe je dit op de linkerkant wat langer en probeer je wat verder te vragen dan op de rechterkant. Doordat je vraagt om met z'n neus richting jouw tenen te komen zal hij wel wat kleinere cirkels gaan maken. Je moet wel opletten dat je niet te snel de stelling loslaat, want dan rekken z'n spieren niet uit. Mijn instructrice maakt altijd de vergelijking met een elastiekje. Wanneer je dat lang genoeg uitrekt wordt het langer, maar wanneer je het oprekt en loslaat blijft het kort. Zo dus ook met de nekspieren van je paard. De buitenteugel goed in contact houden en wanneer je stelling vraagt even streng met je binnenbeen aantikken en wat ondersteunen zodat hij niet naar binnen valt.
Veel succes ermee!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 16:07

mm..niet echt oplossingen, had ik ze maar!heb nl allebei de problemen zelf ook... Lachen Alleen is het bij mij rechtsom. Voor de stelling moet je gewoon heel veel oefeninge doen als voltes, 8jes, slangenvoltes enz of wat dan ook waar je stelling voor nodig hebt of juist van krijgt. bij het druk zijn als hij alleen in de bak is, ik weet niet wat je hier aan moet doen, bij mij komt et omdat het gnog een vrij nieuwe bak is voor Spot, dus laat ik haar wennen met anderen erbij, maar dat gaat bij jou vast niet op..suxes!

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 19:28

Hoi Lisette, Wat ik hiervoor zag staan zijn misschien oplossingen vooe het stelling probleem op zich, maar om je hand wat meer rust te geven zodat je niet zo'n zere hand krijgt is ook een geintje: je weet natuurlijk dat als je aan een teugel trékt om stelling te vragen je nooit zal winnen; hij trekt gewoon terug. Gaaaap Het is een beest van ergens tussen de 400 en 600 kilo en waar blijven wij nietige mensjes dan? Wat meestal wél werkt is trillinkjes geven op je teugel;knijpen-los-knijpen-los en dan zo snel als je kan. Je paard krijgt zo minder kans om zich vast te zetten op jouw hand. En doordat hij het op den duur irritant vind worden laat hij eerder het bit los. Zodra je merkt dat hij lost, stoppen met 'trillen' en toegeven.Succes!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:00

Gewon handen stil houden en vooral NIET trekken. Je handen horen eigenlijk zo te zijn al een bijzetteugel heel plat gezegd. Ze mogen alleen maar begrenzen en voor de rest nix.
Als jij met pijn van je handen er af komt doe je iets echt neit goed.
Heb je wel les?
Groejtes!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 10:18

En voor het eerste probleem: meteen aan het werk zetten als ie druk gaat doen. Ik heb datzelfde vooral met Imatador, maar ook met Marillion....veeeeeel te veel te zien, vindt ie geweldig! Daarmee kreeg ik dus problemen op concours. Hij was niet zozeer schrikkerig, maar wel ontzettend afgeleid.
Mij werd opgedragen dat gedrag te negeren, zelf rustig te blijven en direct aan het werk zetten als hij reageert..meteen een zijgang, een volte, maakt niet uit. Probeer het voor hem zo moeilijk te maken dat hij wel op jou moet letten. Maar makkelijk is het niet, dat ben ik meteen met je eens...heeeeel irritant is het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 12:47

Je mag van je paard eisen dat hij meer op jou let dan op zijn omgeving. Doe dat door hem aan het werk te zetten, maak veel overgangen en laat hem duidelijk wachten op je hulp, zo leert hij op jou te letten. Misschien wordt hij daar ook wel druk van maar die druk heb je zelf in de hand.

Over de nageeflijkheid. Je redt het nooit van een paard door te gaan trekken. Daar hou je alleen een zere arm aan over Haha! . de anderen hebben al goed uitgelegd wat je wel moet doen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 22:32

Het paard is het sterkste, de mens is het slimste Haha!

Veel wendingen wil ook wel helpen als ze loperig zijn.(natuurlijk, in galop ... Frusty )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers