Knagen op bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Knagen op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 12:38

Geen probleem (denk ik) wel een rijtechnische vraag…

Gisteren zijn we eens rustig begonnen met appuyeren in stap. Wat me nu weer opviel, is dat wanneer we nieuwe dingen doen waar zij moeite voor moet doen, ze enorm begint te knagen op het bit.
Ook wanneer we wendingen om de achterhand of travers aan het oefenen zijn, knaagt ze op het bit. Ze heeft de oren super naar voren gespitst dus protest zal het niet zijn.

Komt dit knagen doordat ze de gevraagde oefeningen moeilijk vindt? Ook het stapgedeelte tussen twee keertwendingen blijft ze doorknagen.

Wat me trouwens wel opvalt, is dat ze de oefeningen waarbij ze zo knaagt erg netjes uitvoert.

Wordt het knagen in de proef afgestraft door lagere punten te geven op de uitvoering van de proef? Er staat mij namelijk bij dat ik ergens gelezen heb dat knagen als protest gezien wordt.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:37

is het knagen of knabbelen??? En komt er veel schuim bij? Als ze gaat schuimen is het alleen maar goed, ant dan gaat ze echt goed aan het werk (d8 ik tenminste)!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 15:00

Wij hebben een paard bij de club die dat ook doet. Zij doet dat uit protest omdat ze dan erug gespannen is (moeilijk, doet pijn???). Ik denk dat het wel een vorm van spanning of protest is ondanks ze het wel goed uitvoert, het is vast een stukje spanning / zenuwen.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 15:49

dat knagen of knarsen kan ook een teken zijn van concentratie, vergelijk het met mensen die hun pen aan en uit klikken als ze diep nadenken.....

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:18

Als die van mij heel geconcentreerd is doet hij het ook. Vooral bij nieuwe oefeningen. Maar hij doet het ook heel woest als hij iets niet wil.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:51

tessa3009 schreef:
dat knagen of knarsen kan ook een teken zijn van concentratie, vergelijk het met mensen die hun pen aan en uit klikken als ze diep nadenken.....

Ja,dit denk ik ook. Zo ken ik ook nog een pony die dat doet, de eerste keer op de manege en wel wat gestressd ook,en echt naar alles kijken en doen, en zich ondertussen nog op mij concentreren Haha! . Moeite genoeg dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:01

Mijn paard kan ook behoorlijk knarsen en hij doet dat idd wanneer hij zelf erg geconcentrerd is. Maar hij doet het ook wanneer ik een lange teugel geef. Hij schuimt daar altijd ernom bij, zo erg dat zijn borst en mijn laarzen vaak onder het schuim zitten. Wat de aanleuning betreft merk ik geen verschil met of zonder knarsen.
Wat wel altijd erg irritant is, is dat de slechtste ruiters van stal altijd precies weten waar het vandaan komt en daar ook meteen hun oordeel over ventileren Lips are sealed . Als je naar het NK in Nijmegen gaat kom je heel wat knarsende paarden tegen dus hte zal je prestaties niet belemmeren. Wat ik hiermee aan wil geven is dat je gewoon op je eigen gevoel moet afgaan. Voelt je paard nog fijn aan dan zou ik me niet zo veel zorgen maken. Wanneer hij niet meer fijn voelt moet je actie ondernemen, of je paard nu wel of niet knarst op het bit.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:09

Hoi!

Emiel Voest vertelde tijdens een clinic (met Partytime) dat als ze ging kauwen/knagen dat dat betekende dat ze iets snapte/doorhad.
Misschien zegt je paard dus ''ok ok ik begin het door te krijgen'' Haha!