Uitstappen, sneller droog met of zonder deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Uitstappen, sneller droog met of zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 19:17

Als het niet te koud is en je rijdt in een binnenbak kun je je paard dan beter uitstappen met of zonder zweetdeken.

Ik heb het probleem dat ik les van 21-22 uur en om 22.30 gaat de manege dicht. Ik heb dus weinig tijd om Maddox te laten drogen. De bak gaat vaak zelfs al om 22.15 dicht.

Ik vraag me soms af of mijn wollen zweetdeken dan niet te warm is en dat hij daardoor langzamer droogt.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 19:27

Ik stap uit zonder deken, liefst ook nog zonder zadel zodat het daaronder en dan met name onder de singel ook nog een beetje kan drogen. Uitstappen doe ik iniedergeval tot hij absoluut niet meer warm aanvoelt. Als hij dan nog een beetje nat is, gooi ik er een zweetdeken op op stal voor een uurtje of twee.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:42

nou.. als het niet echt koud is kun je wel zonder deken.
maar met een zweet deken trekt het vocht er wel lekker in en is ie dus ook lekker snel droog

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 22:59

Ik zou zelf als hij niet geschoren is zonder deken uitstappen, dat gaat altijd nog sneller dan met deken.
Hebben jullie geen stapmolen waar je hem nog even in kan zetten na het rijden?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 23:08

Er is wel een stapmolen maar ik les tot 22 uur en dan is het zo donker daar. En in de winter in de kou en regen (is niet overdekt) is dat ook niet echt fijn. Maar ik heb nu afgesproken dat ik tot 22.30 mag uitstappen dus dat is wel ok, dan wordt hij wel droog.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 00:42

Als binnen bent hoef je geen deken dr op te doen vind ik....

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:09

Ik stap altijd los met deken en ook uitstappen met deken. Mijn pony staat onder 200 gram schat ik ongeveer en ze kan het dus koud krijgen bij het begin en het einde wanneer ze afkoelt. Ik rijd ook in een binnenbak maar gebruik dus wel een fleecedekentje om haar toch wat warmer te houden.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:40

waar is dat voor nodig om met een deken los te rijden? Verward

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:47

Om de spieren sneller op te laten warmern doat ie beter gaat lopen; in mijn geval. Daarnaast heb ik Wal geschoren en als ik dus simpel aan het stappen ben, en het is echt erg koud, dan gaan zn haren gewoon overend staan van de kou. Vandaar de deken dus.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:50

Als je m geschoren hebt kun je beter met deken uitstappen.
Maar als hij niet geschoren is gewoon zonder hoor.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 12:13

Als het niet zo koud is en je doet een deken op krjigt ie het juist warm ipv dat hij afkoelt. Dus als je paard niet geschoren is en het het is niet zo koud, zeker geen deken op.
Is het erg koud dan zou ik wel een zweetdekentje opleggen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 12:34

Begin tegen het einde van de les al wat rustiger aan te doen, eindig het uur niet met galop, maar met wat stapoefeningen.
Stap dan een rondje of twee te paard uit, zonder uitrijdeken. Stijg dan af, zadel eraf, zweetdeken erop en wandel het paard nog een minuut of 10.
Dan is die vast wel droog. Ga dan naar zijn stal en vervang de wollen deken door zijn eigen staldeken.
Ik heb voor de dagen dat het niet zo koud is, zoals nu dus, een dunnere wollen deken. ERg makkelijk in het gebruik, je paard zal onder de deken niet extra zweten van de warmte.

Maar uitstappen is veel meer dan opdroogtijd hoor! Het paarden lijf heeft de beweging ook echt nodig. Een droog paard is dus niet automatisch een afgekoeld paard.
Immers, je kan je paard ook meteen na de galop onder zo'n rode lamp zetten, wordt ie ook wel droog van...maar of dat nu zo goed is voor de benen?