Fris paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anouar
Berichten: 52
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Purmerend

Fris paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 22:29

Probleem... Mijn vijfjarige ruin (afst. van Flemmingh) is momenteel erg fris (frisser dan normaal, het zal wel aan het weer liggen). Hij kijkt tijdens het rijden graag naar andere paarden en laat zich daardoor makkelijk beinvloeden. Normaliter longeer ik hem altijd voor het rijden (kan hij even flink bokken/springen en zijn energie wat kwijt). Ik rijd nu zelf een half jaar (beginner) en moet best nog veel leren, maar omdat hij super braaf is gaat het best aardig...
Nu is het best slecht weer en staan de twee longeerkralen behoorlijk blank. Ook de stapmolen is niet echt een oplossing, want een beetje drafprogramma duurt een uur en wat als verschillende paarden aan het stappen zijn...
Kortom, wie heeft er tips voor mij wat en hoe ik binnen kan rijden, zodat hij zijn energie/bokkigheid 'gecontroleerd' kwijt kan zonder dat ik eraf stuiter en zodat wij beide plezier aan het binnenrijden beleven?


mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:35

Hebben jullie geen paddock waar hij even zijn 'ei' kwijt kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 10:05

Misschien even wat begrip van je stalgenoten vragen en vragen of je even tien minuutjes een grote volte mag gebruiken om 'm te longeren? Moet toch kunnen, in goed overleg?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:06

Verleden jaar had ik er eentje staan en die bokte boven de daken uit, hij was de eerste 10 minuten niet te rijden en het werd steeds erger leek het wel, op een gegeven moment heb ik em laten galoperen, hoe hard ie ging maakte niet uit, alstie maar naar voren ging, hij werd op een gegeven moment vanzelf rustig en toen kon ik er weer aanrijden, maar als hij een dag vrij had gehad longeerde ik em altijd eventjes omdat het dan écht erg was.


Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:12

Veel doen met het paard, in ieder geval iedere dag eruit halen. Zo mogelijk zelfs twee keer per dag.
Goed bezig houden. Als hij erg fris is reeds snel gaan draven en dan op een heel vlot tempo. Vooral voorwaarts rijden. Ook bezighouden dus veel voltes rijden e.d.. Vanuit je vlotte draftempo middendraf vragen. Des te meer je hem te doen geeft des te minder kans heeft hij om te bokken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:24

Inderdaad, ook mijn ingeving, als je hem niet even kan longeren zet hem maar gelijk even aan het werk zodat hij zijn energie kwijt is, desnoods stap je aan de hand een paar rondjes, stapt erop en ga gelijk draven zodat hij geen tijd heeft om zich overal mee te bemoeien Haha! Als de frissigheid er dan af is kan je weer even wat rustiger aan doen. Het is niet ideaal op deze manier, maar als hij te gek is om te rijden is ook niet bepaald ideaal Haha!

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:59

ik longeer mijn paard bijna nooit voor het werk... nadeel vind ik is dat je een paard gelijk hard laat crossen en de spieren dan nog niet warm zijn, dus je heb meer kans op blessures.. ga gewoon al wat werken met instappen... veel figuren rijden zodat hij zijn aandacht bij jou moet houden..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:31

Sinds kort rijd (nu het winter wordt dus) stap ik op Jamey en stap twee rondjes "in" daarna ga ik al direct draven en kort daarna gaat ze in galop over en laat ik haar een paar rondjes op beide handen galoperen, en dan beginnen we pas met het echte werk Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 17:02

Het kwam ook idd door het weer, ik was die dag weer begeleider bij kleuterlessen en toen zijn verschillende pony's op hol geslagen!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 00:09

Dat komt inderdaad door het weer. Paarden hebben het kouder dan normaal, en willen zich warm lopen. Wanneer een paard bij mij gaat klieren, trek ik hem gewoon op zijn of haar reet. Ze behoren nog altijd te doen wat ik ze zeg te moeten doen, en niet anders.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 19:58

Goed idee XoNo , denk alleen dat een beetje een paard zijn kop alleen maar verder naar beneden trekt en dan wordt het steeds erger, een fris paard kun je niet tegenhouden, die moet je in het voorwaartse aan het werk houden.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 20:09

Hihi, voordeel van IJslanders misschien? had vandaag les en het ging zo goed! Stond ontzettend veel wind en ondanks dat (of misschien dankzij?) liep hij als een treintje *LOL* Volgens mijn instructrice is dit echt lekker IJslanderweer Lachen

If it's not an icelandic, it's just a horse

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 20:54

Begin op een volte te stappen en verklein die 2 meter en open dan weer. Hou je paard bezig in de stap door veel oefeningen te doen. Je kan ook de stap iets veruimen op die volte. Zo leert je paard om naar jou te luisteren en niet zelf te beginnen te klooien.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:26

Zou het ook aan het voer kunnen liggen wat je paard krijgt???
Je hebt namelijk allerlei soorten brokken voor je paard en daar zitten ook bij die je paard extra energy geven. Als dat zo is lijkt het mij dat je paard van zichzelf al genoeg energy heeft en niet extra nodig heeft omdat hij dan teveel krijgt en dus te druk wordt. Het hoeft hier natuurlijk niet aan te liggen maar die mogelijkheid is er wel.
Een andere oplossing is misschien om je paard gewoon zo veel mogelijk buiten te zetten, als je dit al niet doet, zodat hij daar ook even goed gek kan doen. Zet hem in iedergeval een uur buiten voordat je begint met rijden.
succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers