Veel vochtverlies + hoe lang gem. op zaagsel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Veel vochtverlies + hoe lang gem. op zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 10:11

Mijn paard is in juni geopereerd aan koliek. Op zich gaat het nu goed met haar. Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is het volgende.

Ze plast ontzettend veel. Elke keer weer als ik haar in stal zet (ook al is ze er maar eventjes uit geweest) gaat ze meteen en veel plassen. De ontlasting is ook veel en nat.

Ze staat op zaagsel. Als ik de stal leeggeschept heb doe ik er twee balen zaagsel in. Dit blijft hooguit een dag of 5 schoon. Daarna sopt de hele stal en is het zaagsel aan de onderkant knalrood. Er is dan geen stukje droog zaagsel meer te vinden.

Ik ga deze week ook nog wel met de kliniek bellen of dit normaal is. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie hier een verklaring voor weten en hoe lang jullie paarden op zaagsel kunnen staan, ervan uitgaande dat ze de hele dag binnen staan?

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 11:44

Bij stalstrooisel gaat vaak op : meer is beter.
Strooi er eens een baal of 4 in, je zult zien dat het langer droog blijft aan de bovenkant. Na een week kam je de bovenkant eraf, haalt de natte pannekoek onderin eruit, en gooit de bovenkant in het 'gat'. Daarover heen gooi je weer twee nieuwe schone pakken.
Er is strooisel dat beter vocht op neemt dan zaagsel, denk aan vlas of hennep.
Op een gesloten betonvloer houdt je een nattere box over, dan wanneer er in de vloer van de stal een afvoer zit, of op klinkers ofzo.

Een paard plast zoveel als het drinkt, en een paard drinkt gemiddeld een liter of 40/50 per dag (grote rassen soms 60 liter). Drinkt jouw paard meer, veel meer, zal het dus ook veel meer plassen. Een paard dat beduidend mee drinkt is niet gezond en moet je de dierenarts laten komen voor onderzoek.
Maar het is logisch, dat als je paard op een gesloten betonvloer staat met twee pakken zaagsel, na 5 dagen 40 liter plassen de stal echt wel drijfnat is. Vind ik niet abnormaal...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:05

Wat je in ieder geval alvast moet gaan doen is bij houden hoeveel ze drinkt. Is dat te veel dan kun je wat urine opvangen en kunnen ze het op de dierenartsenpraktijk even onderzoeken op het soortelijk gewicht. Is dit afwijkend dan zal je dierenarts verder onderzoek gaan doen. Succes!!!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 10:42

Heeft je paard onbeperkt toegang tot zout en maakt ze daar ook veel gebruik van Verward Dat zou een reden kunnen zijn van het vele plassen.
Verder is van suikerziekte bekend dat je veel moet plassen.
Beide kun je makkelijk testen.
A. Haal het zoutblok 2 weken weg en kijk hoe nat de stal dan is.
Bij geen verbetering kun je B. een bloed/urineproef laten doen op suiker.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-02 11:02

Ze heeft inderdaad wel een zoutblok in de stal waar ze regelmatig aanzit.
Maar voordat het zoutblok er hing was de situatie hetzelfde. Ik zal hem toch nog eens weghalen en er goed opletten of het echt niet daar aan ligt.

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik toch maar binnenkort de DA laat kijken om wat testjes te doen ..

Gozer

Berichten: 98
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Nelspruit, in het mooie Zuid Afrika

stalstrooisels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 17:31

In de Hoefslag van vorige week stond een heel stuk over stalstrooisels.
Zelf heb ik zeer goede ervaringen met de kokosvezels die daarin genoemd worden. Misschien een goede tip!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:45

OOk hier weer wat voer je?

Nl veel drinken en plassen heeft een oorzaak.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 18:50

hoe is de werking va de darmen. als de ontlasing ook erg nat is dikt de darm niet goed in en gaan er ook allerlei voedingsstoffen verloren.