verkoop paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-01 19:41

hoe was de koop verlopen van jullie paarden? ging er iemand mee om te keuren? zo ja hoe en wat gebeurde dat? keurde je hem zelf? zo ja hoe deed je dat?
snappen jullie mn vraag?


coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 20:15

Bij ons is de manege gaan zoeken.Als ze een paardje hadden gevonden haalden ze hem naar de manege en konden we hem uitproberen.
Vonden we hem niet fijn ging hij weer terug.
Toen we Ling zagen was het meteen Lovers en hebben we haar laten keuren.Dat was allemaal goed enna haar een weekje op proef te hebben gehad hebben we haar gekocht.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 20:28

keuren = meestal DA (wij altijd)
Beste is röntgen en klinisch, dan weet je wat je hebt (doen wij dus altijd)
Joop was een gelukje
Herc was een tipje
En vol was een fikse zoekpartij, wilden nl eigenlijk geen araab...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 21:50

Mijn huidige pony stond te koop in Bit, het bleek om een eigenaresse uit de buurt te gaan die ik, bleek later ook nog via, via kende.
Ik mocht de pony 10 dagen op proef hebben, maar na een paar dagen wist ik het al, ook al was de medische keuring niet helemaal vlekkeloos.
Tot op de dag van vandaag heb ik er nog geen minuut spijt van gehad, hoewel het een pittige tante is en degene die mij kennen weten dat ik daar niet echt naar op zoek was.

Wat niet is kan nog komen...

Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 23:01

Ik heb Sam gevonden via een oproepje op internet. Ik ben zelf eerst gaan kijken, en toen ie "het" bleek te zijn heb ik hem klinisch laten keuren (door een dierenarts dus). En hij werd helemaal goedgekeurd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 23:19

Levi's heb ik bij een handelaar gekocht. Ik had een merrie van hem gekocht, waar het helemaal niet mee klikte. Hij heeft toen een aantal paarden voor me bij elkaar gezocht en ik viel natuurlijk voor rationeel gezien de beroerdste keus Lovers maar heb daar geen dag spijt van gehad. Vaak is je gevoel de beste raadgever, maar je moet de "rationele" dingen wel de ruimte geven. Als je DA m niet goedkeurt, is het over. De enige reden dat ik zoveel lol van Levi's heb kunnen hebben (hij was groen en hengst, en ik vrij onervaren) is bijvoorbeeld dat we hem hebben laten castreren en ik er ontzettend veel begeleiing bij gehad heb in het begin.

Ik heb het altijd zo gedaan, dat ik (we, mijn moeder of zus was er meestal bij, al was het maar om te chauffeuren) eerst een keer zelf ging kijken, en als het dan wat leek ging m'n instructeur mee.

Bij Nescio lagen m'n eisen die ik aan de kwaliteit van het paard stelde veel hoger, en dat maakte zoeken natuurlijk een stuk moeilijker. Het is heel vervelend om bij particulieren te komen die aan de telefoon een paard hebben dat "uitermate veel potentie biedt voor de hogere dressuursport" en dan staat er een heel middelmatig dier dat amper over de benen kan. Daar kan iemand heus heel veel plezier aan beleven, maar laat mij daar niet voor naar Zuid-Limburg rijden Frusty Daar heb ik van geleerd dat je al heel goed een beetje voor kan screenen aan de hand van video's.

Uiteindelijk moet jij het paard willen, jij moet er mee overweg kunnen en er mee rijden. Je kunt een wereldkampioen kopen, als het niet klikt werkt het toch niet. Gewoon gaan kijken, en altijd een 2e keer teruggaan. Ze vallen soms heel erg tegen dan. Ben wel eens lyrisch van een paard afgestapt, en terwijl ik in de auto de video bekeek had ik al zoiets van, is dit alles? Thuis op groter scherm viel hij helemaal tegen: afbellen en op weg naar de volgende. Geen hand vol maar een land vol.

Keuringen ed zijn de laatste, maar meestal wel doorslaggevende stap op weg naar aankoop.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 23:45

Mee eens! Ik ben ook stad en land afgereisd en maakte dan een video of liet die maken. Thuis kan je dan kijken en vergelijken, en de leukste liet ik aan mijn instructrice zien. Als zij ze dan ook interessant vond gingen we samen kijken. En dan natuurlijk keuren! Ik heb ook pech gehad (een paard heb je pas als hij is goedgekeurd) en ook wel eens een foute beslissing genomen. Achteraf was ik niet echt verliefd op dat paard - dat ik overigens bij een handelaar heb gekocht - , en dat is toch wel een hele belangrijke voorwaarde voor mij! Ik ben op mijn huidige paard totaal verliefd en heb dus meer geduld en kan veel meer hebben van hem dan van de vorige. Al moet ik een week met hem aan de hand stappen (of langer) ik vind het gewoon gezellig om bij hem te zijn! Dat scheelt een hoop hoor! Maar neem in ieder geval altijd iemand mee die er verstand van heeft voordat je een beslissing neemt!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 07:11

Ik liep dus heel toevallig tegen mijn paardje aan. Ik zocht wel een ander paard, omdat die van mij blind was, maar ik was niet erg intensief aan het zoeken. Ik zou eerst de zoon van mijn paardje kopen. Dat was toen een 4-jarige ruin (op de foto in plaatjesforum ergens). Ik had gezegd tegen dat vrouwtje dat ik eerst nog even na moest denken en effe overleggen met mijn man. Ze hebben hem toen verkocht aan iemand anders, maar ze zei dat zijn moeder te koop stond. De reden dat ze ze verkocht was omdat ze een hersenbloeding had gehad en aan 1 kant verlamt was en niet meer kon rijden. Dit vrouwtje is heel erg goed voor haar paardjes en wil alleen maar het beste voor ze. Dus qua gezondheid en al dat soort fratsen, wist ik dat het wel goed zat. En tot op vandaag heeft ze nog nooit iets gemankeerd. In mijn geval kon ik de mensen en wist ik gewoon dat het goed uit zou pakken en had totaal geen twijfels. Als dat vrouwtje die hersenbloeding niet had gehad, dan had ze mijn paardje ook nooit verkocht. Een geluk bij een ongeluk zeg ik dan maar.
groetjes, Caballo

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 11:42

Mijn eerste paard was eigenlijk een toevalstreffer. Ze was het paard van de instructrice van een manege waar ik een paard van een vriendin reed. De eerste keer dat ik haar zag maakt ik een compliment omdat ik haar zo mooi vond. Een paar maandne later werd ik gebeld met de vraag of ik interesse had haar te kopen. Daar hoefde ik niet over na te denken want toevallig was ik toen net op zoek naar een eerste leer-paard Party!! *LOL* Party!! . Omdat mijn vriendin het paard al een jaar had meegemaakt op stal en ze niet zo duur was heb ik haar alleen klinisch laten keuren.

Toen ik op pad ging voor een 2e paard waren mijn eisen al wat hoger. Bovendien wilde ik absoluut een jong paard. Ik ben een aantal fokkers in de regio langs gegaan. Uiteindelijk had ik 2 super paardjes op het oog. Een 4-jarige net zadelmak en een 5-jarige M-springen. Het is uiteindelijk de 4-jarige geworden Party!! [na veel slapeloze nachten en een aantal extra bezoekjes], hij is inmiddles 8! Ik heb hem uitgebreid laten keuren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 11:44

Het ligt er een beetje aan in welke prijsklasse een paard valt...

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 11:52

Ik heb haar niet zelf gekeurd. Mijn instructrice is meegeweest om te keuren. Ik heb haar ook niet door een dierenarts laten keuren omdat m'n instructrice zei dat ze er toch wel gezond uitzag en voor de prijs die ze er maar voor vroegen dat niet nodig was.
Maar ik heb wel een week mogen komen rijden om haar te proberen en na een week moest ik beslissen. Zolang heb ik er niet over gedaan, na 4 dagen was ik al zo verliefd dat ik haar onmiddellijk gekocht heb.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 15:23

Ik ging iedere keer op pad met vriendinnen en de video.
Ik ben net als Zep stad en land afgereden voor zgn. 'goede' dressuurpaarden en als je daar dan kwam was het 3 x niets. Zonde van je tijd dus maar je leert er wel veel van.
De paarden die ik zelf leuk vond liet ik dan door mijn instructeur bekijken op video.
Uiteindelijk ben ik toch op mijn gevoel afgegaan en niet op mijn instructeur, die vond Fitz nl. een veel te traag achterbeen hebben. Ik was gewoon helemaal in Lovers met hem en na 3 x kijken en nog andere paarden tussendoor heb ik toch besloten om Fitz te kopen.

Ik heb hem klinisch en rontgenologisch laten keuren en ook bloed laten afnemen.
Tevens had ik bedongen dat ik hem 3 maanden op proef mocht en heb in die tijd van alles met hem gedaan: wedstrijdje, buitenrit, springen en dressuur.

Mijn ervaring is trouwens dat je beter bij handelsstallen dan particulieren kunt gaan kijken.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 15:39

Ik had overal op internet advertentie's geplaatst.. met erin dat ik een grote pony (vanaf 1.50) of klein paard (tot 1.65) zocht, niet ouder dan 15 jaar, kreeg een goed tehuis en ik zou hem nooit meer verkopen.
Toen kreeg ik dus wel een paar reacties, maar niet echt van pony's die ik zocht..
Toen kreeg ik een e-mailtje.. precies de pony die ik zocht en nog wel een connemara (mijn favo ras) alleen 1 nadeel; hij was al 21 (maar dat was niet te merken en te zien zeiden ze!) dus ik gaan kijken enzo en idd niet te merken en te zien dat hij zo oud was. We hebben hem NIET laten keuren, wel toen ik hem al gekocht had door een veearts maar voor de verkoop niet. Ook niet op proef gehad. En ik heb er geen spijt van! Lovers

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 19:05

Mijn broer die zelf twee goede paarden heeft gehad waaronder een hengst is met mij meegeweest om te kijken bij Sunny...wat gerent,benen nagekeken,ogen nagekeken,gangen bekeken,erop gereden en nog veel meer en daarna besloten we hem te kopen...
Zoon keuring is volgens mij wel duur? Ik heb van iemand gehoord fl 1000,- en mijn broer zegt rond de fl 400,-
Verward Verward Verward Verward Haha!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 19:16

Je moet met dat paard de volgende dag een beschuitje willen eten... Haha!
Als je dat wilt dan zit het wel snor.
Wil jij je paard ook laten verzekeren?
Zorg er dan voor dat de verzekeringsagent erbij is als je paard gekeurd wordt door de dierenarts of beding dat je het paard pas definitief gekocht hebt als de verzekering het paard accepteert. Want er zal maar eens wat gebeuren in de tijd tussen aankoop en acceptatie van de verzekering....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Eliana, horzlover, JessicaK, Maaraatje, Swift, Tellie en 131 bezoekers