Waarom is een uitrijdeken zo klein?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Waarom is een uitrijdeken zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 19:15

Ik vind mijn uitrijdeken echt niet veel van het paard bedekken. De lengte is goed, maar wat er naar beneden loopt is veel korter dan een zweetdeken of een gewone deken.

Is het stuk wat door een uitrijdeken bedekt wordt echt voldoende?

En het bedekt ook niet de hals of de boeg of de borst van het paard (dan heb ik het over zo'n uitrijdeken die je voor je zadel vastmaakt.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:37

ik rij annebel altijd met een gewone zweetdeken over het zadel heen uit, dan heb je dat probleem dus ook niet.
Ik heb nu ppl zelf een uitrijdeken gemaakt, omdat ik dus ook vond dat een gewone te kort naar onder is bij haar. En dat is me ook bij meer mensen opgevallen, ook dat ze naar achter wel eens te kort zijn, terwijl je dan dezelfde maat als anders hebt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:59

Het belangrijkste is dat de rugspieren warm blijven! Die kunnen minder goed tegen kou.
Het nadeel als een uitrijdeken wat langer is, is dat ze het spoor niet meer voelen Haha!
Ik maak ze ook zelf, alleen van de week heb ik een waterdichte gekocht Haha!. Blijft Fab ook in de regen lekker droog, nou ja grotendeels dan.......de onderkant en wat onder het zadel en de nierdeken zit Haha!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Waarom is een uitrijdeken zo klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 22:17

Manon 2 schreef:
Ik vind mijn uitrijdeken echt niet veel van het paard bedekken. De lengte is goed, maar wat er naar beneden loopt is veel korter dan een zweetdeken of een gewone deken.

Is het stuk wat door een uitrijdeken bedekt wordt echt voldoende?

En het bedekt ook niet de hals of de boeg of de borst van het paard (dan heb ik het over zo'n uitrijdeken die je voor je zadel vastmaakt.


had k ook, maar heb net zo lang doorgezocht naar goede. uiteindelijk toch 2 gevonden Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 22:24

Als ik met deken uitstap, is dit altijd met een wollen zweetdeken.
In het begin over het zadel heen, maar als Cerise met de trailer naar huis gaat dan gaat uiteindelijk na een aantal minuten het zadel af en dan nog ff zonder zadel met zweetdeken. Knipoog

Ik heb ook een fleece-uitrijdeken met zadeluitsparing, maar ik vind inderdaad dat die niet de borst bedekt en zodoende met name in de winter te koud is. Scheve mond

Als ik Cerise een kwartier later de trailer opzet doe ik haar een gewone deken op met singels enz.
Als deze erg nat is/wordt krijgt ze thuis alsnog een andere op. Haha!


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 22:29

Wij rijden altijd buiten, dus met een geschoren paard betekent dat rijden met een uitrijdeken, die komt er niet af als het koud en nat is buiten!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 22:50

ik heb dus gewoone en wollen zweetdeken. Toscar zweet altijd veel (over heel zijn lijf) en dan vind ik zo'n dekentje ook veelste klein.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 22:55

Klopt Manon, het zijn met name dekentjes om de lendenen mee te bedekken.
En idd te lange uitrijdekens zijn ontzettend onhandig als je met sporen rijdt, weet ik uit ervaring. Je komt nl. niet meer door bij je paard.

Ik had wel een mega uitrijdeken maar die was echt alleen voor het uitstappen en ik vond hem eigenlijk zo groot dat ik hem weer verkocht heb.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 23:12

Ik gebruik die deken dus inderdaad ook gewoon om mee te rijden. Dus dan is het inderdaad wel logisch dat hij zo kort is. Ik wil m dit weekend meenemen naar het bos want hij is mooi waterdicht met een fleece binnenkant. (laat wel vocht van binnen naar buiten door). Maar t blijft een raar maatje. Ik moet m echt helemaal om mijn zadel heen trekken enzo.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:52

Ik heb de uitrijdeken in de grootste maat genomen (Nikita is een vrij lang paard) en hij zit perfect! Lekker wat over de billen heen en hij is ook naar beneden toe lang zat, ik kan nèt met de voet in de stijgbeugels zonder op de deken te trappen en moet dus wel wat harder drijven Haha!.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:52

Hmmm, ik wilde vandaag een uitrijdeken gaan kopen, maar als ik het zo lees is dat nog wel iets om goed over na te denken.

Hij heeft nu een zweetdeken die ik niet echt super vindt. De vorige nam het zweet mega op en je zag dan echt bovenop de deken een nattig laagje onstaan. Die was ideaal. Nu maar eens goed orienteren.
Als jullie nog tips hebben??

Op zoek naar de zon!!!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 12:09

Waarom zu je nu al in vredesnaam met een utrijdeken willen rijden? Wat een onzin, het is helemaal nog niet koud?! Jeetje, het is overdag nog 12 graden, wat moet je paard wel niet aan als het straks echt gaat vriezen?

Een uitrijdeken is idd om te voorkomen dat de lendenen na de arbeid te snel afkoelen. Dus bij het uitstappen even omslaan, zeker bij geschoren paarden.
Ik gebruik zelf gewoon een wollen deken, die ik buddel over de achterkant van het zadel en de bips van het paard leg.
Paarden vatten niet kou via hun nek/hals, en ook niet zo heel makkelijk op hun borst tijdens het stappen. Een deken tijdens het uitstappen over de hals en de borst is dus onzin, vandaar dat die specifieke uitrijdekens zo klein zijn. Het gaat echt alleen maar om de lendenen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 12:29

Dees ik heb die van mij al geschoren dus die is zo kaal als een luis......die ga ik in weer en wind echt niet zonder uitrijdekentje rijden. (Wij rijden dus altijd buiten!) Als het is zoals nu, lekker zonnetje en droog, dan kan hij eraf na losstappen, maar als het stormt en regent echt niet.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 12:37

Dees ik ga dit weekend naar het bos en wil ook rijden als t regent, vandaar mijn vraag, ik heb namelijk een waterdichte uitrijdeken. Maar toen ik m ging passen viel het me weer op dat ze zo kort zijn.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 12:48

Een ongeschoren paard kan prima tegen een regenbuitje Manon. Zou zelf absoluut niet zo'n deken gaan gebruiken tijdens een buitenrit. Als die onverhoopt toch gaat glijden, zit je midden in het bos mooi met een panisch paard.

En Fabienne, een geschoren paard kan nog steeds wel tegen een stootje hoor. Als het buiten een graad of 12 is vat dat dier heus geen kou. Maar je hebt gelijk dat je er wel voorzichtig mee bent, dat was ik ook bij mijn geschoren paarden.
Maar nu al met uitrijdeken te willen rijden, is onzin. Een paard vat lang niet zo snel een koutje als mensen, en je mag ze best wat hard houden. wat moet dat beestje dan straks als het echt koud gaat worden?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:48

De mijn is altijd helemaal geschoren in de winter en ik heb nog nooit een uitrijdeken gehad. Gaat er niet komen ook niet, want ik vind het grote onzin (en al helemaal voor buitenritjes....)
Als het echt koud wordt (en dan heb ik het over vorst) gooi ik er na het werk een wollen zweetdeken op en dan stap ik nog even uit. Nu nog niet, je maakt alleen maar mietjes van die dieren.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 14:09

Toen ik voor de eerste keer een paard liet scheren heb ik ook een uitrijdeken gekocht. Een waterdichte. Wat een pokkeding... het is net een dekbed en achteraf nog veel te groot ook!

Toon en Kaminka zijn nog eens veel groter dan dat paard waar ik dat ding ooit voor gekocht had, maar zelfs voor hun is dat ding aan de grote kant.

Ik kom er met mijn voeten/sporen niet onder uit, is fijn maar niet heus als je paard wat opstartproblemen heeft....

Dus wat doe ik? Ik sla de voor/onderzijde van de uitrijdeken terug onder de zweetbladen van mijn zadel. Wat een gedoe.... Dus de jouwe is te klein en de mijne is wat groot.... handig.

Ik maak vrij veel stapritten en dan is het met flinke kou best prettig als je geschoren paard enigszins bedekt is. Of het echt nodig is weet ik niet, maar de ruiterpaden zijn wel eens zo slecht dat je alleen maar kunt stappen en dat lijkt me een beetje koud.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 16:55

Dees, je hebt me overtuigd, ik ga niet met deken rijden. Maar Maddox panisch hahahaha, daar wordt je heel moe van hoor, van panisch zijn, dat doen we niet Knipoog Neuhhhh laat mij maar relaxt stappen met en half afgewaaid om mijn benen gewikkelde deken Knipoog

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 17:04

Of je een uitrijdeken gebruiken moet je zelf maar beslissen. Mijn paard is altijd behoorlijk fris en rennerig wanneer hij in zijn blote lijf in de baan loopt zonder uitrijdeken. Aangezien ik hem rustig wil losrijden zonder gerace, hou ik in het begin lekker een dekje op. Na het rijden is paard behoorlijk bezweet , nu is mijn paard geschoren maar ook na de les van vandaag kwam er behoorlijk wat stoom van hem af tijdens het uitstappen.
maar hoe je paard reageert op de kou daar kom je zelf snel genoeg achter *LOL*
De deken die ik nu heb heb ik trouwens zelf gemaakt van een oude beddendeken. Precies op maat gemaakt voor Lois met een zadeluitsparing, dus hij zit als gegoten. En om eerlijk te zijn viel het werkje me 200% mee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 80 bezoekers