Kinderen en ouders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Kinderen en ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 20:00

Stelling:Waarom moeten mensen die kinderen krijgen zelf verantwoordelijk zijn voor de kinderen. Mensen die oud en wijs zijn, die kunnen die taak toch veel beter?

Ik vind dus dat kinderen opgevoed moeten worden door de ouders van de ouders. Of in iedergeval moeten zij meer 'inspraak' krijgen binnen het opvoeden.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:02

Als mijn opa en oma mij zouden moeten opvoeden dan heb je toch een enorme generatiekloof? Dat vind ik niet echt realistisch
En hoezo kom je ineens op de stelling dat ouders niet goed genoeg zijn om hun eigen kinderen op te voeden?
Uitleg please Lachen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:07

Nou aljeblieft niet zeg Haha! Sorry maar ik moet er niets aan denken, die ijn super ouderwets.
Meer inspraak zou ik zelf niet willen ik zou dingen toch anders doen in denk dat de oma's en opa's dat niet eens zouden willen! }>

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:11

Ik denk dat de opa's en oma's daar niet eens zin in hebben. Die willen juist hun kleinkinderen verwennen.
Daarbij; ik ben opgevoed door mijn ouders en weet dus hoe zij het zouden doen. Aan mij is de keuze of ik het ook zo wil doen, of juist heel anders. Godzijdank hebben mijn schoonouders helemaal niets te zeggen over mijn dochter. Als dat wel zo was, zou ze nu al net zo gestoord zijn als zij wrs.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:13

kijk eens rond in een bejaardetehuis, veel oudere mensen worden vergeetachtig, dement (altshymer) en die wou jij kinderen laten opvoeden?
Oudere mensen die dement worden, worden geestelijk vaak weer kind...

Lijkt me geen slim idee!
En dan zit je met een generatie-kloof...

Maar, hoe kom je hier ineens bij? Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:14

Idd, die generatiekloof zal steeds meer een rol gaan spelen naarmate het kind ouder wordt. Een kind van een jaar of 4 kun je misschien nog wel door oma laten opvoeden, maar een kind van 12 toch niet?

Mijn vader heeft vroeger op de grote vaart gezeten en was vaak maanden weg. Mijn moeder ging wel eens mee voor een paar weken en mijn oma woonde in die tijd nog bij ons in. Mijn zusjes waren er toen nog niet. Mijn oma nam dan de zorg voor mij op zich en ik vond dat altijd heerlijk, was ook echt een oma's kindje. Ik weet dus hoe het is om deels door (een van je) grootouders te worden opgevoed.

Toen ik 4 was en mijn zusje werd geboren, verhuisde mijn oma naar een eigen huis. Vanaf toen was ze ook echt mijn oma, bij wie je op bezoek ging en die jou kwam halen om leuke dingen te doen. En bij wie je in het weekend ging logeren als je ouders uit gingen. Maar bemoeien met de opvoeding? Kan me niet meer herinneren dat m'n oma dat heeft gedaan sinds ze 'uit huis' ging en ik geloof ook dat mijn ouders heel goed in staat waren om dat zonder haar hulp te doen.

Nee, ik zou geen reden kunnen bedenken voor bemoeienis van grootouders met de opvoeding. Laat grootouders toch lekker grootouders zijn, die hebben zelf hun handen al vol gehad aan de opvoeding van hun eigen kinderen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 20:30

Ik zeg ook niet dat het verstandig is om die ommezaai in 1 keer te hebben, maar heel geleidelijk.
Zal het beknopt proberen uit te leggen.

Je jongen jaren zijn nooit bedoeld om de 'waarheid' te onderwijzen, maar het juist te leren.
Vele mensen zijn niet in staat om goed hun kinderen op te voeden. Maar ze kunnen ze wel al heel jong krijgen. Toen is er precies de verkeerde oplossing in geslopen.
In plaats van de jongen mensen te laten genieten van sex, zeggen de ouderen dat ze mer sex moeten wachten totdat er meer een verantwoordelijke leeftijd hebben waar ze ook het opvoeden van kinderen op zich kunnen nemen. Maar als je er vroeg erbij bent kan dat tegenwoordig niet. Er is dus een taboe van gemaakt, terwijl het wel in de aard van het beestje zit als het signaal is ontvangen om te paren. Maar als we bezig zijn om sexueel te ontluiken(kijken naar de verschillen), dan kijken de kinderen eerder naar de reaktie van de ouders. Is dit goed? is het slecht? wordt het gewaardeerd? Moet het worden onderdrukt enz enz.

Het is duidelijk dat wat veel ouders hun kinderen op dit gebied van hun menselijk aard vertellen, hun ook ooit eens is verteld door hun ouders; door de goddienst en de maatschappij. Iig alles behalve de natuurlijke orde van dingen.

Rond de 15de begint de echte vreugdevolle tijden. Ze rennen achter hun sexualiteit aan en ouder rennen achter hun kinderen aan om dit te remmen. Zij (en de maatschappij) vragen dus iets NIET te doen aan die kinderen wat helemaal bij hun aard hoort. Wij volwassenene oefenen allemaal culturele religieuze sociale en economische druk uit om die onnatuurlijke eis te rechtvaardigen.

Vertel zo meer..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:37

Ik denk dat grootouders in het algemeen kinderen van een jaar of 15 juist nog meer zullen afremmen om seksueel actief te zijn, als je dat tenminste bedoelt. Denk je werkelijk dat grootouders een positieve invloed hebben op dat proces?

Hoewel mijn oma het juist wel verstandig had gevonden als ik aan de pil was gegaan toen ik op m'n 15e een vriendje had, terwijl mijn moeder dat totaal niet nodig vond. Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:38

En opa's en oma's vinden het geen taboe en proberen kinderen die die seksuele gevoelens hebben niet om te praten om nog geen seks te hebben? Die helpen het kind om het 'juiste' te doen?

Ik snap op zich je punt wel hoewel het erg generaliserend is, dit geldt natuurlijk niet voor alle ouders. Maar snap absoluut niet hoe je ineens de ouders van de ouders erbij haalt omdat die het beter zouden kunnen doen??

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 20:54

Trouwens probeer dit alles even op een hoger abstractie nivo te bekijken.

Vervolg:
......Dit alles heeft sexuele verlegenheid gecreerd, onderdrukking en schaamte. (bv: andere namen gebruiken voor piemel en vulva enz)
Dit heeft tot sexuele remmingen geleid, tot disfunctionele sekualiteit en tot geweld. (lees Freud maar Knipoog )

Een ander punt is dit:
Waarom iemand proberen te vormen als je zelf pas echt gevormd bent als je oud (en wijs) bent? Zijn je ouders niet veel wijzer als ze 50 zijn, of 60? Kunnen ze doorgaans niet veel beter omgaan met emoties als jonge mensen (zeg 21?) Zij zijn de meest ontwikkelde in onze sameleving. Dan is het ook niet verkeerd als je op jonge leeftijd een kind krijgt en zij dat kind opvoed? (tuurlijk moet al het denken van de mensen omgegooid worden en zal het zeker niet zo werken).

Zo kunnen ze van oudere mensen ook veel beter leren om om te gaan met emoties. Veel emoties worden al op jonge leeftijd onderdrukt. Kom kom, niet huilen (onderdrukte emoties lijden tot depressies)
Boosheid, natuurlijke emotie, wordt ook onderdrukt. Onderdrukte boosheid lijd tot woede. Ook niet echt een natuurlijke emotie.
Afgunstig zijn is ook niet verkeerd. Maar wel als dat onderdrukt wordt en leidt tot jaloezie.
Zelfde geld voor angst. Bijna alle angsten zijn aangeleerd door de omgeving en ouders. Angsten zijn niet erg als je er uiting aan mag geven. Dan hoeven ze niet te lijden tot paniek.
En liefde. Als liefde wordt onderdrukt krijg je bezitterigheid. Met alle 'gevolgen' van dien.

Al dat onderdrukken van emoties is van generatie op generatie aangeleerd door de opvoeders. Doordat mensen 'jong' kinderen krijgen en zichzelf nog niet echt hebben gedefinieerd (doe je pas ver achter je 50ste, dan pas kom je in rustig vaarwater), kan je kinderen ook niet alles bijbrengen zoals het daadwerkelijk hoort, vind ik. De meeste ouders hebben nog maar weinig levenservaring. Ze zijn zelf nog maar net opgevoed. Ze hebben nog niet eens door wie of wat ze eigelijk zijn, terwijl ze dat hun kind wel proberen bij te brengen. Want laten we wel zijn, de meeste van ons verwerven pas de wijsheden het geduld, het begrip en de liefde om goede ouders te zijn pas wanneer je geen ouder meer bent.

Ook: alles klopt in de natuur, echt alles!
Nu: als het de bedoeling was geweest dat de gene die de kinderen kan krijgen, ook de opvoeding moet verzorgen, dan zou het ons eigelijk onmogelijk moeten zijn gemaakt om voor onze 50ste de kinderen te verzorgen. Dus het krijgen is voor de jonge mensen (sterk en gezond lichaam) en het opvoeden voor de oudste.

Gevolg is omdat de ouders ook de opvoeders zijn, het heel moeilijk is gemaakt in deze maatschappij om ouder te zijn, maar ook dat veel van de 'energieen' die verband houden met de seksuele daad verstoord zijn geraakt. (lees: emoties)
Veel van die verstoorde emoties zijn weer terug te vinden in omze maatschappelijke onzinnige morele waarden die nu als waarheden gelden.

Dit allemaal omdat de verwekkers ook de verzorgen moeten zijn.


(trouwens, bij de olifanten zijn de oudste wijfjes ook meteen de opvoeders en iedereen volgt ze)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Kinderen en ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:58

Prima schreef:
Ik vind dus dat kinderen opgevoed moeten worden door de ouders van de ouders. Of in iedergeval moeten zij meer 'inspraak' krijgen binnen het opvoeden.

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens!

Ik zou het mijn kinderen (later als ik groot ben Tong uitsteken ) dus echt niet aan willen doen om door mijn ouders of schoonouders laten opvoeden. No way!

Ik vind ook dat het niet uitmaakt hoeveel "ervaring" oudere mensen hebben.
Ik geloof dat ik daar ooit eens een mooie ondertitel van heb gezien.
iets van 25 jaar ervaring zegt niets als je het al die tijd fout hebt gedaan!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:01

Karin schreef:
Ik denk dat grootouders in het algemeen kinderen van een jaar of 15 juist nog meer zullen afremmen om seksueel actief te zijn, als je dat tenminste bedoelt. Denk je werkelijk dat grootouders een positieve invloed hebben op dat proces?

Hoewel mijn oma het juist wel verstandig had gevonden als ik aan de pil was gegaan toen ik op m'n 15e een vriendje had, terwijl mijn moeder dat totaal niet nodig vond. Haha!


Dit komt omdat het van generatie tot generatie verkeerd is overgebracht door opvoeders die zelf nog niet alle waarheden hebben ontdekt over emoties en sexuele gevoelens (dus niet remmen!!) Die jongen jaren zijn juist bedoeld om die waarheden te verzamelen. hoe kun je je kinderen waarheden vertellen als je ze zelf nog niet hebt gevonden? Dat kan natuurlijk niet, dus vertel je d eneige waarheid die je kent namelijk die van je vader en je moeder, je riligie en cultuur. Van alles en nog wat, maar niet je eigen waarheid, daar ben je nog naar op zoek, als je die ooit vind door deze manier van opvoeden.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:03

Uit welk boek komt dit? Verward

Mensen worden inderdaad wijzer met de jaren.
Maar dat zegt niet dat kinderen zomaar alles aannemen van iemand die alles al weet. Een kind leert juist door zelf dingen te ervaren en te doen.
En iemand die qua leeftijd dichter bij het kind staat (dus een ouder staat qua leeftijd dichter bij het kind dan de opa en oma) kan zich toch beter inleven in de belevingswereld van een kind, of zie ik dat nou zo verkeerd?

Op de basisschool hoef ik toch ook geen les van Einstein omdat die zo wijs is? Ik moet eerst de basis leren en de rest komt vanzelf wel.
Dus een persoon met normale basiskennis die kinderen op een goede manier iets kan leren voldoet hier al.
Dat is met opvoeding denk ik net zo. Je kan een kind wel vertellen hoe de wereld in elkaar steekt, maar hij of zij moet toch ook zelf dingen kunnen ontdekken.
Laatst bijgewerkt door Cody op 24-10-02 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Re: Kinderen en ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:04

Mickey schreef:
iets van 25 jaar ervaring zegt niets als je het al die tijd fout hebt gedaan!


Ziue het op een wat hoger abstractie nivo. Tuurlijk zou het nu niet werken, maar wel met een hele langzame overgang.
Je zegt het zelf al hierboven, en ik het het nu net uitgelegt. De zoektocht naar wie je bent en alles op een rijtje zetten enzo, dat doe je niet eens in 25 jaar. Laat staan in 10 jaar. Misschien in 50 jaar.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:04

Sorry, ook al heb je het allemaal mooi geschreven (of overgetypt?) ik vind het ongelovelijke KUL.
Ik vorm mijn kind niet tot wie ze is (gaat worden). Dat gaat zij helemaal zelf doen. Ik breng haar mijn normen en waarden bij (die ik overigens grotendeels heb overgenomen van mijn ouders). Verder ga ik niet.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:05

Maar als je vind dat er telkens wat wordt vergeten, waarom vind je dan niet dat mensen eerst wat moeten maken van hun leven voordat ze aan kinderen beginnen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:06

Prima schreef:
Dit komt omdat het van generatie tot generatie verkeerd is overgebracht door opvoeders die zelf nog niet alle waarheden hebben ontdekt over emoties en sexuele gevoelens (dus niet remmen!!)


Waarom is jouw stelling dan dat ouders van de ouders de kinderen moeten opvoeden als zij het -zoals je hierboven zelf zegt- ook al verkeerd gedaan hebben?

Sorry, beetje tegenstrijdig verhaal dus erg onduidelijk.

Wat wil je hier nou eigenlijk allemaal mee zeggen?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Kinderen en ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:07

Prima schreef:
De zoektocht naar wie je bent en alles op een rijtje zetten enzo, dat doe je niet eens in 25 jaar. Laat staan in 10 jaar. Misschien in 50 jaar.

Dat kun je niet zo stellen.
Ik denk dat je heel veel van jezelf kunt ontdekken/leren. Tijd speelt daarin geen rol.
Volgens mij is het juist datgene wat je in je leven tegenkomt. En wat je ervan leert. En of je nu 50 jaar een hoop rotzooi over je heen hebt gehad en er niets van hebt geleerd, of je hebt10 jaar lang ellende mee gemaakt, maar er wel je les uit getrokken.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:08

Dit komt uit een psychologisch boek, ooit eens gelezen en heel fascinerend. Lachen Kan het dus ook nooit zo goed overbrengen als dat het daar staat, maar goed

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:09

Ik denk dat je juist van die rotzooi veel kan leren en ervaren. Ik vind met name het stuk over emoties heel belangrijk.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:11

Ah het komt uit een psychologisch boek, zoiets dacht ik al.
Begrijp je zelf wel wat er bedoelt wordt?
Want met jouw uitleg erbij wordt het een beetje verwarrend.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:13

Ja ik weet dat het niet erg duidelijk is. Ik begrijp het echt volkomen. Lees nog maar eens goed, want het klopt wel allemaal wat ik schrijf (volgens mij dan he?)
Het is ook maar een theorie he? Maar wel een hele goeie. Dat hij nu niet zou werken lijkt me ook duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Prima op 23-10-02 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:14

En welke psycholoog heeft dit boek geschreven dan?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:15

Prima schreef:
Ja ik weet dat het niet erg duidelijk is. Ik begrijp het echt volkomen. Lees nog maar eens goed, want het klopt wel allemaal wat ik schrijf (volgens mij dan he?)

Zo ook wel handig zijn hè als je het zelf helder vind. Tong uitsteken
Anders klets het zo moeilijk als je niet weet waar je het over hebt.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 21:15

flauw.