goedkoop ontwormen met ivermectine ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

goedkoop ontwormen met ivermectine ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 00:00

Tegenwoordig is in de handel vrij eenvoudig ivermectine in vloeibare vorm te krijgen, b.v. voor ontwormen van ander vee door druppelen of injecteren.
In principe is hiermee vrij eenvoudig zelf een wormspuit te fabriceren, b.v. met vla; uiteraard na de dosering afgestemd te hebben.

Op deze manier zou vrij goedkoop ontwormd kunnen worden. Zeker bij veel paarden op stal levert dit een flinke kostenbesparing op.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 11:32

Citaat:
Tegenwoordig is in de handel vrij eenvoudig ivermectine in vloeibare vorm te krijgen, b.v. voor ontwormen van ander vee door druppelen of injecteren.
In principe is hiermee vrij eenvoudig zelf een wormspuit te fabriceren, b.v. met vla; uiteraard na de dosering afgestemd te hebben.

Op deze manier zou vrij goedkoop ontwormd kunnen worden. Zeker bij veel paarden op stal levert dit een flinke kostenbesparing op.

Heeft iemand hier ervaring mee ?


Kun je doen
Maar wel rekening houden met de verhoudingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 14:11

Ik ken idd mensen die geven hun paard Ivomec
Gewoon wel door het in de mond te spuiten net als een wormuur.
Dus niet met een injectie.

Deze mensen doen dit al jaren en is (nog) steeds goed gegaan.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:00

Maar zijn die dieren ook gecontroleerd of ze worm vrij zijn? Dus of het wel echt voldoende werkt? (ik vind het wel een beetje eng om dat zo te doen.... maar goed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:04

Ze zijn niet door de Da gecontroleerd.
Maar wel de mest na ontwormen.
En al zijn paarden zien er erg goed uit.
Dus dan heb je denk ik net zoveel garantie als bij een gewone wormkuur.
Want ook die is niet altijd afdoende

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:12

Ivermectine werkt in principe prima, maar je moet inderdaaad goed in de gaten houden, of je de juiste dosis geeft. Vooral bij de jonge paarden is het wat makkelijker om het te geven. Na controle van de mest, weet je heus zeker of ze wel of niet wormen hebben, en of het spul goed werkt. Ook kun je bij een paard natuurlijk aan andere dingen zien of hij wel of niet wormen heeft.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:26

Wij hebben het een paar keer gebruikt bij de Lipizzaners en IJsco, werkte prima. Hebben de mest nog gecheckt en geen wormen
Wel goed opletten hoeveel je geeft en dat ze alles binnenkrijgen. Wij deden het door de slobber. Daarna met een broodje de bak nog even uitvegen en het broodje aan het betreffende paard geven voor eventuele laatste restjes.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 15:20

mijn KWPN-er ook altijd ontwormd met ivomec, via de mond wel te verstaan. In het begin 1 X de mest laten controleren door DA, worm vrij.

Ik heb nu korrels, werkt nog gemakkelijker en is goedkoop.
In verhouding kun je 60 paarden van 600 kg ontwormen voor 125 gulden ongeveer 57 euro. Ook in het begin de mest laten controleren door DA en waren ook wormvrij.....

Ik geef alleen eens per jaar een normale wormspuit eqvalan voor de horzellarven....

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 19:24

Alane schreef:
Ik geef alleen eens per jaar een normale wormspuit eqvalan voor de horzellarven....


??? ivomec is eqvalan, net hetzelfde.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:07

in eqvalan zit ivermectine (hopelijk goed gespeld) boeren gebruiken ivomec, via de bloedbaan, om vee te ontwormen, paarden ook aan de spuit overlijden. Je kunt die vloeistof wel, in verhouding, toedienen via de mond.

Ik gebruik dus zelf nu korrels en 1 X per jaar een normale wormspuit, eqvalan dus.

Mijn KWPN-er kreeg de boeren ivomec, noem het maar even zo, als antiwormmiddel.

Snappie?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:34

Ivomec is de produktnaam, net als Eqvalan. Beide produkten hebben Ivermectine als enige werkzame stof. Bij runderen kan je het niet via de mond geven omdat die pens nogal tussenkomt in de goede opname van medicijnen. Daarom wordt het ingespoten.
Ik bedoel maar, waarom een heel jaar ivermectine vloeibaar geven en dan nog een keer in pasta?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:40

heb je een pb gestuurd voordat we geheel off topic gaan.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:42

Hoeft niet per PB, ik ben ook wel benieuwd waarom je nog eens Eqvalan geeft als je in principe al met Ivermectine hebt ontwormd?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:48

Ik heb nu korrels, werkt nog gemakkelijker en is goedkoop.
In verhouding kun je 60 paarden van 600 kg ontwormen voor 125 gulden ongeveer 57 euro. Ook in het begin de mest laten controleren door DA en waren ook wormvrij.....

De kwpn-er KREEG ivermictine, dat wat de boeren voor vee gebruiken toegedient, en verder niets........

Mijn pony's KRIJGEN anti worm korrels en geen ivermectine, behalve eens per jaar eqvalan met ivermictine omdat die korrels geen horzellarven doden.............

dus: ik heb geen kwpn-er meer en gebruik die vloeistof niet meer....
ik heb nu pony's en die krijgen korrels die op de horzellarven na perfect werkt en goedkoop zijn. en om eventule besmetting met horzellarven te voorkomen/verwijderen krijfggen ze dus eqvalan. SNAPPIE Haha!

ik ben gewoon slecht in uitleggen, maar dacht dat ik het vrij duidelijk er neer had gezet Bloos Clown

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 20:55

op mijn werk gebruiken ze dat vloeibare spul en dan gemengd met vanille vla in een grote spuit en die beestjes zien er perfect uit , werkt goed hoor

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:15