beenkramp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

beenkramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 17:43

Hoi,
Ik heb een klein probleem en zal proberen het uit te leggen. Ik had er vroeger altijd last van, maar de laatste tijd opeens weer, en ik vind het erg vervelend.
Als ik een van mijn benen naar wat naar achter leg (bijv. bij galop, of wijken) en ik moet er extra druk mee geven (bijv. als paard naar buiten valt, of bij het wijken met paard dat niet licht op hulpen reageerd) dan heb ik vaak dat er opeens een soort kramp oid in schiet (in mijn kuit). Ik weet niet precies wat het is, maar het doet vreselijke pijn en eigenlijk kan ik op dat moment ff heel weinig met dat been. Na een paar minuten verdwijnt het wel weer langzaam, maar toch is het erg vervelend als je net met een oefening bezig bent. Afgelopen vrijdagmiddag had ik het dus ook weer, en ik heb er bijv. nu nog steeds hele erge spierpijn van. Ook minder prettig dus. Wie weet waardoor dit kan komen en nog beter hoe je het kan voorkomen? Bedankt

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 22:26

ik herlen het probleem wel jah. ik had het op de manege altijd. Nu ik prive paarden rijdt heb ik er geen last meer van..

Het lijkt mij dat het komt doordat je dan te verkramt gaat zitten, mssn dat je je hakken te veel uitdrukt en daardoor te veel druk zet op je kuiten? Ik heb niet egt een idee maar mssn kan je proberen egt goed te ontspannen?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 23:12

probeer je meer te ontspannen.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 11:29

Tja, ik zit juist heel erg ontspannen. Maar op sommige momenten moet ik er dus wat extra druk mee geven, zodat paard bijv. niet naar buiten wegvalt en dan schiet het erin. Is vaak niet zo. Op mijn vorige manege had ik het altijd bij 1 paard, die had ook een ander zadel dan de rest. Misschien dat het daarmee te maken kan hebben?????

Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 17:00

Ik had vroeger ook altijd last van kramp in mijn voet of in mijn kuit, bij mij was het een gebrek aan water.
Ik drink nu heel veel water ( elke dag 10 glazen ) en het is helemaal over.
Als ik een keer een dagje weinig water drink heb ik het weer.
Misschien helpt het bij jou ook .

Groetjes Sanja

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 17:04

Hou een warming up voordat je gaat rijden..

Het klinkt misschien vreemd, maar waarschijnlijk heb je last van je kuit omdat je je spieren ineens gaat gebruiken.. Ik heb het ook een poos gehad.. Daarbij kreeg ik dus meteen een peesontsteking, omdat het geheel overbelast was..

Warming uppen dus.. Haha!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 18:56

Ga eens magnesium tabletten halen bij de drogist. Dat helpt tegen krampen. Kan ook zijn dat als je met chaps rijdt, je chaps wat vast zitten.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 20:13

Tallie1979 schreef:
Hou een warming up voordat je gaat rijden..


En heb je dan nog bepaalde tips hoe???? Ze zien me aankomen op stal, whaha, sta ik daar een beetje te buigen en te springen . Hahaha *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:11

Tja, je kunt er om lachen, maar ik dacht idd hetzelfde als Tallie. Gewoon eerst goed je spieren oprekken voordat je gaat rijden.
Als je het goed bekijkt is het toch ook zot dat je wel je paard rustig losrijdt, maar dat je zelf geen warming up en cooling down doet?

Kuiten rekken door op de grond te zitten, 1 voet tegen je andere knie (knie naar de grond drukken). Tenen van het gestrekte been nemen en rustig oprekken. Allebei de kanten een paar keer doen.

Benen stukje uit elkaar, handen in de zij en rustig opzij veren, neem je meteen even je dijbenen mee. Allebei de kanten een keertje of 5. Niet te hard trekken, gewoon rustig druk opbouwen, even veren en weer ontspannen.

Handen tegen de muur, 1 voet voor en 1 voet wat naar achter, en rustig de kuit van het achterste been oprekken. Beide kanten een paar keer.
Daarna de voet tegen je billen, vastpakken en voorzichtig oprekken.


Als je deze oefeningen even doet voor je gaat rijden, voorkom je overbelasting/verrekking van je spieren.

Zelf weten of je vindt dat je voor schut staat. Persoonlijk vind ik het veel dommer dat je nu steeds met kramp zit.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:29

Ik heb het ook gehad en nog steeds wel eens. Op het paard, maar ook 's nachts als ik lag te slapen. Was niet fijn om zo wakker te worden.
Rustig de teen omhoog trekken helpt op het moment dat je het krijgt, maar hoe je het voorkomt weet ik niet. Dus meer tips zijn welkom. Ik ga in ieder geval aan de calcium (spinazie) en ik ga meer drinken. Jullie horen het als het werkt.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:46

Hihi Sonja, dat zijn de oefeningen die ik eigenlijk altijd doe.. En ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds ik het doe, nooit meer kuitkramp heb gehad.. Haha!

So, try it, you'll love it! Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:54

Ik heb juist altijd pijn/kramp in mijn linkerbeen (en rechterarm) maar zodra ik ga rijden is het over!
Ik zou niet weten wat je er aan kunt doen, warming up lijkt mij ook wel een goed plan. Kijk maar eens in het boek van Tineke, daar staat een uitgebreid verhaal met foto's hoe zij dat Doen. Tineke is vroeger gymjuf geweest. Haha!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:38

Ik heb er ook last van, zeker in mijn leren laarzen, nu ik noodgedwongen met mn chaps rij is het minder. Maa rik herken het gevoel zeker! Wat ik ook weleens doe, is gewoon mijn beugel uit en mn been lang laten!

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 10:42

Sonja"]
Tja, je kunt er om lachen, maar ik dacht idd hetzelfde als Tallie.
[/quote]
[quote="Sonja"]
Zelf weten of je vindt dat je voor schut staat. Persoonlijk vind ik het veel dommer dat je nu steeds met kramp zit.
[/quote]
Zo bedoelde ik het niet hoor! Ben juist blij met die tips anders vraag ik ze niet en ook niet om verdere uitleg. Maar ik zit niet steeds met kramp hoor. Het gebeurde afgelopen vrijdag toevallig en tijd terug ook. Maar ja, ik had er al geen jaren meer last van gehad en dáárvoor dus wel.
Maar dat was steeds dezelfde pony. Had het alleen in galop. Die pony had ook heel andere galop dan de rest en ook een heel ander zadel. Met andere zit dan die gewone standaard Vz-ponyzadels. Dus zou het behalve met warming-up ook daarmee te maken kunnen hebben????
[quote="Jura schreef:
Kijk maar eens in het boek van Tineke, daar staat een uitgebreid verhaal met foto's hoe zij dat Doen. Tineke is vroeger gymjuf geweest Haha!.

Heb dat boek inderdaad een keer gehaald bij de bieb en nu je het zegt herinner ik me idd allemaal foto's. Ga hem maar weer keer halen.

In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:19

Misschien dat je gewoon niet lekker zit op dat dier, en daardoor je hakken teveel opgetrokken hebt oid...
Dus da's dan nog een oplossing: alleen nog op paarden stappen die lekkerder rijden dan die ene! *LOL*

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 11:23

Ja idd, maar dat was op mijn vorige manege. Maar kan het liggen aan opgetrokken hakken???? Dan zou dat het probleem misschien wel geweest kunnen zijn van afgelopen vrijdag. Ik zat namelijk wat te lang en dan trek ik af en toe mijn hakken op. Zei de instructrice ook. Op zich waren ze niet té lang. Vandaar dat ik het niet veranderd heb, maar volgende keer toch maar doen dan.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:47

Hoe lang hou je dan druk op je been, voordat je kramp krijgt. Leg je even je been aan, of zit je er een hele tijd mee te drukken. Dan verkrampt inderdaad je kuit. Je moet voorkomen dat je constant moet drukken. Je paard moet op een lichte, korte beendruk gaan reageren. Dan blijf jezelf ook wat meer ontspannen en blijft de kramp weg. Ik probeerde namelijk ook altijd mijn paard met veel constante kuitdruk te laten wijken. Resultaat: ik kramp en mijn paard liep nog steeds rechtdoor. Ben er nu dus achter dat het zo niet werkt.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 15:23

Tja, ik rijd op verschillende manege paarden en die zijn niet allemaal even fijn aan de hulpen. Maar het is idd vooral als ik extra en ff doorzettende druk moet geven. Bijv. als paard dus niet wil wijken of als hij in galop op de volte naar buiten valt. Op dat moment geef ik dan dus extra druk met dat been en dat is dus wel langer dan een hele korte drijvende druk (tja beetje moeilijk uit te leggen).

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:19

Ik heb het op kleinere paarden (en vooral als ik op de shet van Binkylove rij, hihi) want dan moet je je been draaien om bij de buik te komen, aangezien je je nkie niet kan draaien moet je je in een nogal geforceerde houding proppen en ik krijg er ook vreselijke kramp van. Als ik Baduh rijd heb ik nooit kramp, want die is perfect op maat.