meer gesloten houden in contra

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 08:16

Gisteren weer wat probleempjes gehad met het netjes terug rijden vanuit middengalop...zijn favo ontrekkingstruuk! Party!! Na van alles geprobeerd te hebben mijn instructrice maar gebeld, ik was de wanhoop nabij, maar haar tip werkte vrijwel direct! Pfjoew!
Nu heb ik nog een klein probleempje met de contra: vanuit een wending doet ie het prima, ook op voltes, slangevoltes en zelfs voltes 10 meter, gebroken lijnen...maakt hem niks uit. Maar ik moet het nu dus op de A-C lijn en dan krijgt ie het op z'n heupen...maakt zich lekker sterk en blijft niet helemaal netjes gesloten. Niet dat ie totaal uit elkaar donderd, maar NET niet helemaal goed genoeg zeg maar. Ik moet dus via C naar X naar bv F.... Mijn instructrice zegt dat ik mijn been extra ver naar achteren moet leggen en dat helpt wel wat, maar niet genoeg. Zaterdag weer les, maar heeft iemand nog een goede tip?

Groetjes Suzanne


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 08:27

Moeilijk hè, is toch meestal een kwestie van nèt niet voldoende verzameling.

Kun je niet, op het moment dat je voelt dat hij zich iets opdrukt een kleine volte maken in de gewone galop, waardoor je hem weer iets meer in de hand hebt om vervolgens je oefening af te maken i de contragalop?

Zomaar een hersenspinsel hoor!
Ik zit gewoon een beetje te brainstormen maar kan het me niet helemaal voor de geest halen, toch lastig tips geven achter een computer!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 08:32

Het is inderdaad een idee...ikga zometeen rijden, dan kan ik het op z'n minst proberen. Wie weet werkt het? Klinkt op zich logisch...kan hem weer iets meer opsluiten dan en opnieuw inzetten.....

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 08:50

x
Laatst bijgewerkt door janna op 25-02-22 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

-

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 09:01

Nee, Janna, het is anders Pling . Je moet C afwende, C-X contra en dan X-F, dus weer in 'gewone galop'. Om het bochtje maakt hij zich niet druk. Op een volte 10 meter in contra blijft hij gewoon gesloten, ook bij een wending, een slangevolte of een grote volte. Het gaat om het stukje C-X! Als ik rechtuit zou rijden daar wordt het alleen maar erger...hij is gewoon achterlijk aan het doen op die A-C lijn! Ook in draf als het hem zo uitkomt..wil ie ook net iets sneller gaan, is dan alleen makkelijker te corrigeren, puur op zit...

Groetjes Suzanne

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 09:53

z
Laatst bijgewerkt door janna op 20-02-22 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 10:55

Als ik het goed begrijp wend je bij C af, en zit de contra m toch in die wending van X naar F oid? Dan heb je toch gewoon een probleem met rechtuit rijden of zie ik dat verkeerd? Dan zou ik zeggen: rijd wat meer variatie op die middellijn, zodat ie die wending niet al verwacht, maar ik zit hier ook maar achter m'n compu op de uni en kan me niet helemaal duidelijk voor de geest halen. Uit welke proef komt dit?
Of rijd je dus in contra over de hoefslag, wend je dan af bij C en verander je ahw weer van hand? Maar dan nog zit je toch alleen in contra in die wending? Rechtuit is rechtuit imo Verward Verward Dus als je daar problemen mee hebt moet je ze ook daar zoeken en niet in die contra. Maar geef dus iets meer info ofzo.


favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 12:14

zeg suzanne, wat greeg jij voor tip om beter terug te komen van middengalop naar een meer gesloten galop, ik ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 15:31

Ben het met Zep eens. Rij eens wat meer op de tweede, derde, vierde, kannietschelenhoeveelste hoefslag in galop. In galop of in contragalop, maakt niet uit. Ga eens op de tweede hoefslag en spring aan het begin van de lange zijde in galop aan en kijk eens wat er dan gebeurt.
Het is mij niet helemaal duidelijk trouwens wat hij nou precies doet.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 17:59

Oke favo...maar das lastig, want het gaat samen met de rest van mijn traing, die gebaseerd is om mijn paard over zijn rug te laten lopen. Ik moet hem dus veel l/r/d rijden en hij mag absoluut niet zijn onderhals erop gaan zetten. Terugrijden vanuit de middengalop moest ik mijn been extreem ver naar achteren leggen en 'knijpen' met mijn zit. Verder handen iets wijder en lager, zodat hij laag bleef.Iets druk houden en wat spelen als ie omhoog wilde komen, zodra hij kleiner ging galopperen en nagaf los en uitbundig belonen. Dit pakte hij na 2x op en toen was er niks meer aan de hand. Vandaag daarentegen voelde ik me precies een beginner: hij pakte het bit vast en ging met me rennen...het enige wat nog hielp was hem vlakbij het bit pakken en omtrekken!!! Dan voel je je zooooooo lomp....

Wbt die contra...het is proef 30. Je zit in de rechtergalop, komt uit een grote volte (e-b-e) middengalop, wendt bij C af...c-x-f contra. Vanaag ben ik er dus niet eens aan toegekomen... Huilen Huilen Huilen Mijn instructrice gebeld over die grappen van 'm in middengalop, en jee...wat verhelderend...SPIERPIJN, na gisteren!!! Hij deed het nl alleen rechtsom en met een vinger over zijn bil sprong hij een gat in het dak. Linksom kon ik hem nl op een volte 10 meter laten verruimen en netjes terugkomen en daarna volte vergroten etc ging ook goed. En rechtsom kreeg hij het op zijn heupen! Morgen maar een beetje rustig aan doen, geloof ik...

Groetjes Suzanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 17:34

Haha! zag hierboven al dat verhaal over je bit *LOL* zie je maar weer eens hoe nauw dat komt!

wat die contra betreft: ik zou het probleem opdelen en eerst de wending en het rechte stuk los van elkaar zien. Pas als dat helemaal in orde is ga je ze aan elkaar rijden. Wat zegt je instructrice ervan?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 17:40

Dus: eerst gewoon A-X-C? Dat valt te proberen. Ik heb morgen les, dan hoor ik wel wat ze erover zegt. Ik heb het nu alleen nog over de middengalop gehad: elke dag gebeld: ik weeeeeeet het echt niet meer!
Maar ja, das dus opgelost..ehum.. de contra ging daardoor ook al een stuk beter. Hij reageert nu dus goed op het overdreven naar achteren verplaatsen van mijn been en knijpen met zit. Hij moet nog wel iets meer gesloten, maar het ging wel beter. Ik vind het alleen zo vreemd dat ie het op voltes )ook 10 meter), slangevoltes en wendingen wel gewoon doet. Het is dat eerste stukje van C naar X dat ie iets wil verruimen en zich graag uit elkaar wil laten vallen, maakt zich ook sterk dan. Ben ik een keer over X dan komt ie weer netjes bij elkaar. Maar in draf wil ie ook graag wat gaan verruimen op de A-C lijn..is in die gang alleen net iets makkelijker met zit terug te rijden.
Vraag me niet hoe het komt, maar hij heeft iets tegen die a-c lijn geloof ik Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 17:59

toevallig?
ik ken nog een paard dat het haat om over de middellijn te gaan! hehe dan verruimen en wat wegdrukken hiuhi zo doet ie dat Haha! gewoon vanhandveranderen via de middelijn enzo alleen nog die midddelijn! het moet voor hem een mechanisme worden

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 19:01

Dus toch weer die Belgen????!?!?!?!?! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 19:16

jep , het zijn onze 2 belgen weer he!
Extreme duivel

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 19:31

Hahahahahaha Party!! Party!! Party!! Party!! zal het tegen mijn instructrice zeggen morgen. Maar jee...Maril en Torino hebben wel vaak hetzelfde he PJ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 11:38

bij een contragalop over een volte gebruik je als ruiter vaak je gewichtshulp om je paard in balans te houden. Wanneer je over een rechte lijn gaat zul je zelf ook netjes recht boven je paard moeten blijven zitten. Ik denk dat het een probleem is dat je paard niet voldoende in balans is. Hij valt te snel weg over de schouder.
Ik rij zelf in de dagelijkse training zo min mogelijk over de hoefslag zodat ik steeds kan controleren of mijn paard wel recht tussen 2 benen en teugels blijft. Oefen ook een een gebroken lijn in galop. Rij de contra over de 3de hoefslag, niet alleen over de alnge zijde naar ook in de wending, gebruik de diagonaal en middenlijn.
succes *LOL*

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 15:38

Een paard valt juist op een rechte lijn idd het snelst uit elkaar. Probeer maar eens gewoon op de binnenhoefslag een paar rondjes contra te rijden, het kruis komt dan steeds hoger.
Ik had het in een Z proef, slangenvolte met 2 bogen contra, altijd 7 of 8en, dan dat hele klere eind tot K, daar eenvoudige wissel, nou ik heb hem thuis maar geleerd dat hij daar ongeveer komt, want ik kreeg hem nooit meer zover op het achterbeen, dat ik de overgang naar stap kon maken.
_________________
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jasmijn op 2001-06-16 17:03 ]</font>

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-01 20:06

Nou ja, het blijkt dat hij steeds weer wat nieuws verzint, want vandaag in mijn les deed hij contra en middengalop zoals het hoort, maar was hij loperig in draf. Ik moet hem L/R/D en iets onder tempo rijden, dan deed ie steeds 5 passen perfect en dan 3 passen loperig. Terwijl hij dat dus al wekenlang zonder problemen doet.
Maar dat balansprobleem klopt absoluut Jippie! In de SB ook een tijdlang gehad dat ie over de schouder weg wil lopen rechtsom. Dat doet hij dan nu weer heel goed. Maar ja, zo is het altijd...heb je het een opgelost komen ze met wat anders....dat van die derde hoefslag zal ik eens proberen.
Maar morgen heeft hij een dagje rust (mits het droog is en hij het land op kan...) en maandag zit ik al in Almelo, dus ik zie wel hoe het gaat... *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers