Kennen jullie het wedstrijdreglement?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Kennen jullie het wedstrijdreglement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 01:49

N.a.v. dit topic [WD] kan ik vragen of ze officieel willen schrijven?
vroeg ik me eigenlijk af hoe goed jullie op de hoogte zijn van het wedstrijdreglement.

In artikel 1 lid 5 staat nl. het volgende:

5. Iedere deelnemer aan de in deze bepalingen bedoelde wedstrijden of degene die deze organiseert, wordt geacht deze bepalingen te kennen.

Daarmee bedoel ik dus bv. de deelname aan wilde wedstrijden zoals in het topic hierboven maar ook het gebruik van bv. sporen, de kleur van je outfit e.d.

Ik speel natuurlijk vals want ik word idd geacht het reglement uit mijn hoofd te kennen maar hoe is dat bij de wedstrijdruiters onder ons?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 01:54

Ik ben bang dat de kennis van het reglement bij de meeste wedstrijdruiters bedroevend is. Als secretaresse van mijn vereniging ben ik redelijk op de hoogte van de ABWS reglement, maar dat kan zelfs niet van veel secretariaten gezegd worden!


germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 07:35

bitten, outfit daar ben ik wel van op de hoogte, maar verder ook niet alles hoor.
Zeg Fitzroy, je mag toch van je paard af als je paard z'n tong buiten de mond gooit om de tong weer binnenboord te stoppen. Zolang je maar binnen de vastgestelde tijd (20 sec toch?) weer je proef kunt vervolgen? Haha!

Verder mag je als je M springen met een winstpunt bent ook een ander paard direct in de L dressuur starten.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:31

Ik ben aardig op de hoogte van het reglement. Laatst heb ik het gehele reglement maar eens uitgeprint van internet.
Ik moet hem nog wel eens helemaal doorlezen, maar ja, het is toch droge kost...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:14

Germie, dat mag inderdaad, en je hebt zelfs 60 seconden om weer je proef hervat te hebben. Een voldoende zul je voor het betreffende onderdeel niet krijgen Haha!
Overigens is daarbij hulp van derden niet toegestaan op straffe van uitsluiting! Ook een tweede keer afstijgen/vallen heeft uitsluiting tot gevolg. Zie artikel 114.

Een M ruiter mag een groen paard in de L1 dressuur starten of in het L springen. Daarbij moet wel de leeftijd van het paard aan het reglement voldoen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:18

Ik ken het regelement eerlijk gezegt niet zo goed nee!
Heb gisteren van de club hun regelement gekregen, en dat ga ik dus maar eens doornemen

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:22

Maar Fabienne, zie je het al voor je: je paard steekt opeens z'n tong uit, jij springt van je paard in de proef, stopt de tong terug en hup rijdt weer verder Haha! Ik zou het wel eens iemand willen zien doen

Trouwens, volgens mij mag een M-dressuur ruiter geen groen paard in het L springen starten.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:27

oh ja, je mag NIet met stockzadel of westernzadel starten, omdat er staat dat je met Engels zadel moet starten (dan kun je het als ruiter de jury weer moeilijk maken als jouw stockzadel van Engels makelij is Haha!).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:30

Het lijkt me geen gezicht Germie Haha!.
Germie schreef:
Trouwens, volgens mij mag een M-dressuur ruiter geen groen paard in het L springen starten.

Volgens jou mag het misschien dan niet, maar volgens het wedstrijdreglement mag het wel!!!!! Zowel bij de paarden als bij de pony's. Zie blz. A88, A89 en A91 van het ABWS.

Een zogenaamd Engels zadel is een TYPE zadel, of je Westernzadel in Engeland gemaakt is maakt niets uit, het blijft een Western zadel. De jury zal daar minder moeite mee hebben dan sommige ruiters om dit onderscheid te maken Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:29

euh ik weet alleen dat indien mogelijk je vanaf de m1 meteen binnen moet komen en met sporen moet rijden en zonder zweep.
Dat een plastron verplicht is en dat je geen Bandage's om mag verder is het heel erg triest met mij .
Hoe kom je eigenlijk aan die regelementen.
Ik zal ze niet uit m'n kop leren maar misschien makkelijk om ze eens door te lezen..
Staan ze op I-net?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:33

Goed, dan maakt het mij niet uit in welke discipline ik Z word. Z springen mag met stang en trens rijden, Z dressuur ook. Als je M bent mag je dus L starten met een groen paard.
Z mennen wil ik ook nog wel wordne, zowel dressuur als vaardigheid en marathon.
Z SGW mag ook wel Haha!


Trouwens, bij de Bixie mag je wel met westernzadel starten, want daar schijnt niets over het zadel geschreven te zijn (ik ben niet echt op de hoogte van Bixie, maar heb al wel eens kids zien starten met westernzadel op hun shet en het mag echt volgens de ouders)

Verder weet ik mij prima te redden hoor op wedstirjdne, zelfs zonder wedstrijdregelement. Zolang je maar weet wat je moet dragen, hoe je paard eruit hoort te zien en wanneer je winstpunten krijgt, dan ben je al een heel eind.

Je mag toch ook met een dameszadel HC starten?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:44

Handschoenen horen bij het outfit, dit mag je dus niet vergeten.

Tijdens de prijsuitreiking hoor je nog in tenue te zijn.

Bij pony's mag je of sporen of een zweep, niet allebei. Vanaf M alleen sporen.
Bij paarden mag allebei, vanaf M alleen sporen.

Vanaf het moment dat de jury het teken heeft gegeven om te starten heb je een minuut om te starten, je mag dan volgens mij de A niet meer passeren. Je hebt voor de proef, voor het teken van de jury in de klasse B en L 3 minuten om het terrein te verkennen.
Op buitenwedstrijden mogen de klasse M en Z de ring alleen vanaf de buitenkant verkennen, dus niet binnen de bordjes/hekjes.

Ruiters, die met twee of meer paarden aan dezelfde rubriek deelnemen, hebben recht op een interval van tenminste zes combinaties op de startlijst tussen de door hen te starten paarden

Je krijgt geen extra punten voor het uit het hoofd rijden van de proef. Je mag niet opeens geholpen worden als je het niet meer weet.

Overmatig stem en tonggeluiden mogen met -1 bestraft worden. Lichtrijden waar doorzitten wordt gevraagd en andersom mag ook met -1 bestraft worden.

Als je verkeerd rijdt dan hoor je -2 te krijgen op dat onderdeel (meestal wordt -1 gedaan), de tweede misser -4 , de derde -8 en bij de vierde ben je uitgesloten van deelname.

Een verkeerd gereden onderdeel mag je niet uit jezelf opnieuw rijden. Dit mag alleen wanneer de jury erom vraagt.

Dit is zover ik het weet.
Volgens mij toch nog heel wat.
Zal vast wel meer weten, maar dit is wat ik op het moment kan opdreunen.

Oh ja, een jurylid hoort er bij de prijsuitreiking nog te zijn zodat je nog met deze dingen kan doornemen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:49

Even in het midden gelaten OF ik de regels ken (nee, die ken ik niet allemaal, maar het Burgerlijk Wetboek van NL kan ik ook niet uit m'n hoofd opzeggen Knipoog ), wil ik ook even iets kwijt over HOE je achter die regels komt.

Als je lid wordt van een vereniging of organisatie krijg je in veel gevallen een boekje met het (wedstrijd)reglement. Dat kreeg ik bijvoorbeeld vorig jaar toen ik lid werd van de DER. Maar toen ik in '85 lid werd van een KNF-vereniging en een jaar later een startkaart aanvroeg, heb ik geen overzicht van de wedstrijdregels gekregen. Mijn zusje ook niet, die werd in '92 lid. Alles wat wij (en onze clubgenoten) over wedstrijden wilden weten, leerden we van horen zeggen: op de club vroeg je wat je nodig had en wat wel en niet mocht. En ja, dan ga je wel eens in de fout als de een dit beweert en de ander dat, maar niemand de regels op papier heeft. Want niemand was zo slim om een wedstrijdreglement aan te vragen bij de KNF. Onwil? Laksheid? Onwetendheid? Geen idee, is alweer zo lang geleden.

Maar nu gaat het naar mijn idee nog precies hetzelfde. Kijk maar eens naar de vragen die op dit forum worden gesteld. Mag ik met een D-pony bij de paarden starten? Met hoeveel winstpunten mag ik over naar die en die klasse? Mag ik met dit bit in de dressuur starten? Allemaal dingen die je in het wedstrijdreglement zou kunnen opzoeken. Veel onwetendheid, maar als ik twijfel, vraag ik het na bij de KNHS. Even een mailtje of telefoontje (en ook liefst een verwijzing vragen naar een artikel) en je bent een stuk wijzer.

Zo blijkt er een regeling te zijn voor vrijwillige terugplaatsing naar een naastlagere klasse, zowel bij springen als dressuur, maar die vind ik op bijv. www.hippix.nl niet terug. Kan best zijn dat die in een uitgebreidere versie van het wedstrijdreglement wel te vinden is, maar je komt alleen maar achter zoiets door er bij de betreffende organisatie naar te vragen (of door het wedstrijdreglement aan te schaffen, uiteraard). Ik heb deze informatie per mail van de KNHS doorgekregen, ik had er iets over gehoord en wilde weten hoe en wat.

Mijn idee: zou het niet beter als voorwaarde kunnen wordt gesteld dat je het wedstrijdreglement kent voordat je gaat starten? Of er iig de beschikking over hebt, met een soort van 'I accept' erbij? Ik vind wel dat de betreffende organisatie (in dit geval de KNHS) dan wel wat meer ruchtbaarheid mag geven aan die regels, en niet zoals nu: 'er is een reglement en dat kun je aanvragen bij ons', maar ook actief de mensen erop wijzen wat wel en niet mag. Misschien door middel van een verkort overzicht zoals ook op www.hippix.nl staat (dat moet je maar net weten te vinden) beschikbaar te stellen aan verenigingen, zodat zij hun leden kunnen informeren.

Want je kunt wel van je leden verwachten dat ze de regels kennen, maar dan moet je die als vereniging ook wat toegankelijker maken. En als ik zo de vragen op dit forum lees, dan ontbreekt er nogal wat aan die informatievoorziening, IMHO...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:58

Karin schreef:
Als je lid wordt van een vereniging of organisatie krijg je in veel gevallen een boekje met het (wedstrijd)reglement. Dat kreeg ik bijvoorbeeld vorig jaar toen ik lid werd van de DER. Maar toen ik in '85 lid werd van een KNF-vereniging en een jaar later een startkaart aanvroeg, heb ik geen overzicht van de wedstrijdregels gekregen. Mijn zusje ook niet, die werd in '92 lid. Alles wat wij (en onze clubgenoten) over wedstrijden wilden weten, leerden we van horen zeggen: op de club vroeg je wat je nodig had en wat wel en niet mocht. En ja, dan ga je wel eens in de fout als de een dit beweert en de ander dat, maar niemand de regels op papier heeft. Want niemand was zo slim om een wedstrijdreglement aan te vragen bij de KNF. Onwil? Laksheid? Onwetendheid? Geen idee, is alweer zo lang geleden.

Ik ben lid geworden van de NBVR destijds, maar ik heb ook geen reglement gekregen.

Citaat:
Misschien door middel van een verkort overzicht zoals ook op www.hippix.nl staat (dat moet je maar net weten te vinden) .

Kun je de link hier niet neerzetten zodat iedereen die weet te vinden. Haha!
Laatst bijgewerkt door Mickey op 23-10-02 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 13:03

Mickey, je hebt dus nu het antwoord van Karin al Knipoog

Maar ik ben het met je eens, hoor Karin, toen ik de jurycursus ging doen en het blauwe boekje (=wedstrijdreglement) thuis gestuurd kreeg, ging er een wereld voor me open Haha!.
En daarom verbaasde mij dat artikel 1 lid 5 zo zeer. Ze zouden iedereen bij aanvraag van een startkaart een wedstrijdreglement thuis moeten sturen als je ervan op de hoogte dient te zijn.

Wel hoort ieder wedstrijdsecretariaat van een vereniging een reglement te hebben, dus je kunt indien je bepaalde vragen hebt, dit altijd bij je eigen vereniging navragen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 15:29

Ik moet zeggen dat ik het helemaal met Karin eens ben, ik ben lid van de NBVR, (nu KNS) en de Der. Bij de DER netjes de regelementen ontvangen, bij de NBVR niet.

Nu is het ook nog eens zo dat bij iedere wedstrijd van de der in het programmaboekje de belangrijkste regels nog eens vermeld worden.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 16:00

Ja ik ben best wel op de hoogte, heb een regelementenboekje, moet nog wel de nieuwe aanvragen. Ik vind dat ik voor mezelf het moet weten, zo heb ik recht van spreken anders niet.....

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 16:27

germie schreef:
Maar Fabienne, zie je het al voor je: je paard steekt opeens z'n tong uit, jij springt van je paard in de proef, stopt de tong terug en hup rijdt weer verder Haha! Ik zou het wel eens iemand willen zien doen

Trouwens, volgens mij mag een M-dressuur ruiter geen groen paard in het L springen starten.


Laatst is dat bij ons nog gebeurd. Het paard van de dochter van mijn instructrice (zij rijdt internationaal), klapte midden in een proef zijn tong over het bit. Zij eraf en neusriem los, tong terug en huppa weer verder met de proef. Oké het is niet erg elegant en positief, maar doorrijden met een paard wat zijn eigen weg gaat is ook niet de bedoeling.

Toos paardloos

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 16:36

Ja hoor, van A tot Z! Haha! Haha! Haha!

Wanneer komt de eerste overhoring??

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 16:57

Vanavond op stal Knipoog?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 17:03

ehhhh,

dan heb ik springles...
(als ik niet weg waai tenminste!!!)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 20:04

als ik eerlijk ben..............nee, ik ken het reglement niet uit m'n hoofd..........eigenlijk weet ik denk ik zelfs echt te weinig mocht er tijdens m'n proef iets gebeuren zeg maar. Het enige wat ik weet wat ik speciaal opgezocht had is dat ik binnen een minuut weer op m'n paard moet zitten als ik er vanaf geflikkerd ben..............haha

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 17:55

Ik weet wel een heleboel(veel op wedstrijd rondlopen en je komt al een heleboel te weten net als bij schrijven als je een fijn jurylid treft *LOL* ), maar alle regeltjes weet ik niet...Haha!

Misschien toch maar eens het reglementenboekje van mijn instructrice vragen Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 21:06

Ik ben nog steeds van mening dat je bij het aanvragen van je eerste startkaart een boekje met regelementen moet krijgen. Scheve mond Of je nou de moeite neemt ze door te lezen moet je zelf weten, maar imo is het hartstikke nuttig!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 23:03

Jurga schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat je bij het aanvragen van je eerste startkaart een boekje met regelementen moet krijgen. Scheve mond Of je nou de moeite neemt ze door te lezen moet je zelf weten, maar imo is het hartstikke nuttig!

Mee eens, maar het zou ook fijn zijn als een wedstrijdsecretariaat het weet.

Vanavond wedstrijd gehad en ik ben het absoluut niet eens met het commentaar.
Ik wilde dus uitleg... ging niet! Jury was al VOOR de prijsuitreiking weggegaan!

Toch mag dit niet. Ben hier niet blij mee. Ik wil graag met de jury kunnen praten. Weten waarom mijn beeld niet klopt met dat van de jury. Dan pas kan ik iets met het commentaar, dan pas kan ik ervan leren.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers