Straks gaat het fout ???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
I luv Abs
Berichten: 19
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: somewhere

Straks gaat het fout ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 22:46

Ik ken iemand die net een eigen paard heeft gekregen en tot dusver alleen nog maar op manege ponies heeft gereden en dus nog (heel!) veel moet leren. Probleem is dat het een heel jong paard met heel veel energie is (vorige eigenaren hadden wél enige ervaring) en heel veel (sport)bloed! Deze persoon daarentegen heeft totaal geen ervaring met dit soort paarden en rijd lang niet alle energie eruit, waardoor het tijdens het rijden ook al een paar keer fout is gegaan. Ook geven ze hun paard daarbij nog sportbrok (= dus ook energie) terwijl hij met alleen hooi al meer dan genoeg zou hebben, vooral integenstelling tot het werk wat hij doet. Het energie overschot uit zich dus nu in stal-ontdeugden en zuur gedrag op stal ...
Volgende probleem is dus dat ik er wel veel in betrokken word en veel om hulp word gevraagd, maar ik wil dus best helpen maar dan moeten ze wel luisteren.
Ik ben gewoon bang dat als ze op deze manier verder gaan er iets heel erg fout gaat vroeg of laat... Lips are sealed
En met ervaring bedoel ik dus niet alleen rijervaring maar ook gebrek aan kennis/ervaring in de omgang met het paard. Ze moeten gewoon nog zoooveel leren dat ik niet weet wáár ik beginnen moet en hóe ik ze bepaalde dingen aan het verstand moet brengen. (Ze willen trouwens wel heel goed voor hun paard zorgen dus daar ligt het zeker niet aan, daarom willen ze misschien ook niet altijd even goed luisteren... Verward )
Maargoed ik denk dat het probleem zo wel een beetje duidelijk is... zo niet vraag gerust!
Ik wil echt dringend hulp want ik heb absoluut geen zin in ongelukken!!!

(en dan nog even een big excuse voor het gebruiken van een oude gebruikersnaam van me... Voor de bokkers die wel weten (of willen weten) wie ik ben graag via pb, dit topic gaat over een bekende van me die het misschien zou kunnen komen te lezen en het is niet de bedoeling dat ik daar ruzie mee ga krijgen.. Lips are sealed Ik wil graag helpen maar ik weet niet hoe, daar gaat de vraag ook over, dus met ruzie bereik ik juist het omgekeerde)

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 22:52

ten eerste ik snap niet dat die mensen zo'n paard kopen als al helemaal geen ervaring hebben deze goede sportpaarden, waarom kopen ze een niet wat oudere liever paardje waar je veel van kan leren en dan zo jong ding kopen, dat is de beste weg.

ten tweede ik zou gewoon zeggen wat je op het hart hebt, dan maar ruzie, ik heb dan zoiets van het is beste voor dat paard en als hun echt zoveel van die dieren houden dan kunnen ze beter luisteren en anders zijn die mensen echt heel dom bezig!

vertel het op een geduldige manier hoe ze het moeten aanpakken,
wees allerd, vriendelijk en rustig, echte paardenliefhebbers die luisteren echt wel, ook al zijn ze zo lastig, ze hebben toch alles over voor hun lievelingen!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 08:05

Het is niet echt een slimme actie om voor zo'n onervaren kind een dergelijke pony te kopen. Maar ja, dat is gebeurt. Zaak is nu denk ik dat ze goede begeiding krijgt.
Je kunt jezelf aanbieden om haar te helpen met haar pony. Let er dan wel op dat wanneer je iets wilt veranderen je ze ook uitlegt waarom. Voor een leek is het belangrijk dat je alles zo uitlegt dat het ook aannemelijk klinkt.
Evt. kun je ook bijv. een instructrice inschakelen of iemand anders waarvan je verwacht dat die mensen er wel iets van zullen aannemen.
Probeer er iets aan te doen voor er ongelukken gebeuren.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 08:21

Tja... jullie kunnen allemaal wel zeggen koop een ouder paard en leer het daar van! Daar hebben jullie in principe wel gelijk in, maar ik zou ook liever een jonger paard hebben. Op de eerste plaats, die gaan toch meestal minder snel dood en je hoeft over een tijdje geen ander dier te kopen. En het is dan ook echt je eigen paard. Een jong dier pakt jouw manieren sneller op dan een ouder paard wat zijn hele leven al één verzorger heeft gehad.
Nu verder over het probleem. Als ze jou om advies vragen, betekend het dat ze zelf ook zien dat het zo niet gaat en dat ze ook advies willen hebben. Je weet niet hoe je moet beginnen... Als je iets ziet wat ze in jouw ogen fout doen, vertel het dan rustig en laat ze het ook op jouw manier doen zodat ze zien dat het zo beter gaat. Ik zou ook niet weten waar je moet beginnen, maar gooi het er gewoon (netjes) uit en dan zullen ze wel luisteren. Ga niet om elk wissewasje zitten zeuren, maar pak in het begin de grote fouten eruit. Iedereen verzorgt een paard op zijn eigen manier en probeer ze niet jou precies na te laten doen. Ik zou in ieder geval het advies geven om les te nemen van een ervaren iemand. En wie dat dan is (jij of iemand anders) dat maakt niet zo veel uit. Heel veel succes er mee!!!!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 08:44

Ik denk dat het probleem met het voer het makkelijkste op te lossen is. Als hij voor hen te lastig is met rijden dan zullen ze jou daaromtrent vast wel om advies vragen en dan kun je aangeven dat basisbrok beter zou zijn voor hem. Het is altijd lastig om mensen te overtuigen dat een paard niet veel brok nodig heeft, maar de overstap van sport naar basisbrok moet lukken.

Het belangrijkste lijkt mij dat ze met het paard leren omgaan op stal en als ze er naast lopen enzo. Er zijn wel en aantal hele leuke boekjes daarover. Kun je er niet eentje cadeau geven/lenen of gewoon de titel aan hen geven. En dan breng je het bijvoorbeeld zo als ze iets aanje vragen: "nou, daar heb ik pas iets over gelezen, eigenlijk een heel leuk boek voor jullie". Ik denk dan bijvoorbeeld aan "Problemen met het paard van Kirstin Zoller, ISBN 90 246 0619 5, NUGI 462"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:45

Zo als jij je verhaal nu op bokt zet, heb je het haar ook een keer op die zelfde wijze vertelt? Zo komt het overtuigent over, maar als je aarzelend, voorzichtig wat advies geeft, luistert ze misschien niet goed genoeg.

Als je wilt helpen, leg alles dan duidelijk en goed uit, ze moet nog veel leren en dat wil ze echt wel hoor. Ze heeft ook ogen in haar hoofd om te zien hoe het paard zich opstelt.

Misschien kun je aanbieden om het paardje 1 of 2 keer in de week te rijden als ze erbij is. Kan ze ook wat lessen bij je?

Toen ik mijn paard kocht wist ik ook niet veel en wilde graag snel veel leren. Had wel mensen in mijn omgeving die me wilde helpen, maar dat was alleen maar grootspraak, toen puntje bij paaltje kwam hadden ze nooit tijd. Wel steeds vol praat en kritiek als ik met mijn paardje bezig was, zo dat je het kunt zien en op een afstand kan horen. Naar me toekomen en me echt advies geven en helpen, ho maar.

Ik heb het eerste jaar lopen klungelen en moet nu die achterstand inhalen. Als ik meteen met die zogenaamde hulp aan de slag kon, was alles anders verlopen.

Eerlijke en goede raad en hulp is zeldzaam.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:08

Tegen voer valt niet te rijden dus wellicht kun je ze adviseren om het voer aan te passen.
Ook zou ik adviseren om het paard twee keer per dag eruit te halen. 1 keer rijden en 1 keer longeren of in de paddock oid. Dan krijgt het paard wat meer de kans om zn energie kwijt te raken. Volgend advies: les nemen met dit paard.
Verder wat Mikey ook aangeeft: niet op elke slak zout leggen. Misschien doen ze wat zaken anders dan jij zou doen, maar goed, iedereen heeft zijn eigen manier om met een paard om te gaan.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:39

Ik heb precies hetzelfde zien gebeuren bij de stal waar ik les geef!

Meisje wordt 14 krijgt van opa een paard, heeft alleen maar op manegepony's gereden.
Paardje is ca 1.60 en net 2 mnd onder het zadel, ze was wel braaf toen ze haar kochten.
ze moest wel altijd een beugelriem om dr nek doen bij het rijden, kon ze vasthouden als ze ging bokken(dan koop je zo'n paard toch al niet voor je onervaren (klein)dochter??)

maar goed de eerste maand was het leuk, ze reed paar keer per week longeerde voor ze erop ging, toen kwamen oom&tante kijken, meisje wilde alvast op pony zitten voordat oom&tante er waren, dus longeert maar ff snel, stapt op, zit goed en wel en paardje begint te bokken! meisje was te lomp opgestapt in combinatie met amper gelongeerd, meisje vliegt tegen de muur ervan af!met haar knie tegen de punt van die haken waar de springbalken ophangen, mesije huilen en gat in dr knie en bang van paard.

ik reed daar ook op andere jonge paarden, en ze had voor ze haar paardje kreeg bij mij thuis op Destiny gereden, dat ging wel goed maar Destiny is superbraaf maar ook die probeerde haar wat uit.

dus de staleigenaar vroeg of ik op t jonge paardje van haar wilde rijden(hij had zelf n val gemaakt van n ander paard en had n gebroken ruggewervel dus mocht niet rijden)

oke ik zeg is goed, nieuwe uitdaging, ik t paardje eerst flink gelongeerd, was moe en rustig, liep echt gekl te doen aan de longeerlijn in t begin, ik erop niou was t paard zo geschrokken van wat er de vorige keer was gebeurd, dat ie in paniek raakte als je wilde opstappen en ging omhoog, als ik er dan uiteindelijk op zat en ze lieten me los ging ie in volle galop de bak rond, en flink bokken.
zo ging het de eerste maand, meisje was inmiddels hersteld maar ja ze zag mij rondvliegen met t paard dus ze wilde niet rijden...

met veel geduld(en streng zijn!!) werd t paardje heel braaf en t meisje ging na 3 mnd er weer op, ik ging haar lesgeven, ze bleef bang en zat er krampachtig op dat t paardje weer vervelend werd, toen wilde ze weer niet rijden, ik had toen zelf n ongelukje gehad dus kon niet rijden, meisje zou paard wel longeren, ik na paar weken erop, en vloog er gelijk vanaf, meisje zag het en wilde weer niet.
nu zijn we een jaar! verder en meisje rijd weer en paardje loopt bij mij nu n L2 preof en bij t meisje een hele nette B proef en t gaat steeds beter, meisje durft weer, en is streng.

ff een heel lang verhaal, het kan dus fout gaan, zeker als ze niet willen luisteren!
zeg duidelijk dat je ze wil helpen, als ze willen luisteren!kost wat tijd&geduld maar dan zal het uiteindelijk wel goedgaan met het meisje en haar paard.

succes ermee!

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:58

Ik heb een jong meisje van een jaar of 9 in een van mijn lessen. Ze rijd op een haflingertje wat L heeft gelopen.

Nou is het zo dat het meisje amper met haar beentjes onder de zweetbladen uitkomt. Uiteraard zou dit niet erg zijn als het beestje niet gigantisch zuur aan het raken was.

Het paardje heeft altijd een paar uur per dag gelopen en is altijd goed aan het werk gezet. Nu, met dit meisje, loopt hij ongeveer een half uurtje per dag en werkt hij dus eigenlijk niet meer. Hij is de baas over haar! Ik zie dat nog een keertje giga fout gaan.. Die pony gaat iedere keer dat ik er ben om les te geven in staking en ze kan dat trekken en schoppen wat ze wil, er gebeurd nix..

Hij schijnt haar een paar weken geleden af te hebben geworpen.. Erg sneu, maar ik kon erop wachten..

Verder hebben ze een meisje wat af en toe wel eens op hem rijd, maar dat meisje zit op hetzelfde niveau als het eigenaresje.. Dus dat schiet ook niet echt op..

Dus.. Er zijn meer gevallen waarbij het niet echt handig is om een paard te kopen..

I luv Abs
Berichten: 19
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 21:10

Heel erg bedankt voor jullie adviezen, hier heb ik echt iets aan!
Het meisje moet echt nog zoveeel leren! En ik ben bang dat als ze niet snel de problemen aan pakken het paardje finaal over haar heen loopt en het kost zoveel tijd (meestal) om een paard te corrigeren, dan kun je het beter in een keer goed aanpakken.
Ze krijgt gelukkig wel les (een paar keer per week zelfs Lachen ) maar of ze daar altijd even goed advies krijgt weet ik niet (ik heb t idee van niet, bij die zelfde manege heeft ze ook haar zadel gekocht, eerst kreeg ze een zadel mee op de gok zeg maar, die paste dus voor geen meter, later gingen ze er heen met paard om te passen en ze komt terug met een zadel die nog broeder ligt dan de vorige er moet bijvoorbaat al een onderlegger onder en dan komt het zadel achter nog meters omhoog Boos! terwijl diezelfde amazone waar ze les van krijgt toch wel op hoog niveau rijd.. Verward ) Maar het gaat dus niet alleen om het rijden maar ook heel veel om de omgang en dingen naast het rijden. Ze behandelen het beestje een beetje te veel als my little pony... Ze willen hem ook absoluut niet eens op zn plek zetten als ie weer eens zuur doet in de stal (laatst haalde hij nog fel uit naar haar, maar ho maar dat ie een tik krijgt.. ) Zo'n jong paard leert snel, dus als ze nog lang zo door gaan kunnen ze straks niet eens meer de stal in komen, terwijl het toch een heel erg knuffelig paardje is...
Dus ik hoop dat ik ze snel kan overtuigen voor het te laat is.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:03

Ik heb nu ook mijn 1ste paard, sinds een paar weken, ook een jong ding. Net 2 jaar!!!! Maar ik rij al 8 jaar, en heb 3 jaar een engelsvolbloed als verzorgpaard gehad (wel19 jaar oud, maar zeer pittig) En ook ik vind dat je geen jong paard moet kopen, bij gebrek aan ervvaring!!!! Vertel ze gewoon wat jij denk en voelt, maar ook dat je graag wil helpen!!!! Nou, succes!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 16:36

probeer als je hun helpt, er de hele tijd bij te zijn, niet alleen met het rijden maar met name ook met het poetsen opzadelen enz.

leg ze uit dat een paard een leider nodig heeft, dus dat als t paard dreigt hij een tik moet krijgen, om problemen te voorkomen.

Leg bij alles wat je doet uit waarom je het zo doet en wat de gevolgen zijn als je het anders doet.

dingen die voor jou waarschijnlijk vanzelfsprekend zijn, zullen dat voor hun niet zijn.

ook bijvoorbeeld met rijden, dat meisje waar ik het over had wist gewoon niet dat het paard kon schrikken als ze bij het opstappen met dr voet in zn buik prikte of in t zadel plofte ipv rustig te gaan zitten, ze was zo gewend aan de brave manegepony's dat ze het gewoon niet doorhad dat een 'eigen paard' veel gevoeliger enz is dan een manegepaard.

Dus leg alles wat je doet zo duidelijk mogelijk uit, dan denk ik dat je al een heel eind bent!

veel succes!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 23:47

Probeer het ze idd goed duidelijk uit te leggen, en bied aan om ze te helpen als het niet lukt.
Bij ons op stal staat ook een meisje waarbij het niet goed gaattussen haar en de pony.
Meisje van tien, had een heel leuk klein ponietje, maar die werd te klein voor haar. Dus een nieuw paardje gekocht, kopen ze een E-pony, NRPS, die z heeft gelopen.
Dat beestje is veel te druk voor haar, en ze vind het niet meer leuk om te rijden.
Nu heb ik met haar afgesproken dat ik de pony 2 keer per week rijd, en op woensdag als ze naar les gaat, ga ik ook altijd met haar mee over de weg, op de fiets. Anders moest ze alleen, en die pony is behoorlijk gek op de terugweg. In de omgang gaat het prima, maar met het rijden is de pony gewoon veel te sterk voor het meisje.
Het gebeurt dus helaas veel te vaak, dit soort dingen.