stoelzit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-01 14:27

Klopt het dat je bij Westernrijden anders zit op je paard? Meer met je benen naar voren? Zo leek het toch toen ik daarjuist een Duitse reportage bekeek (ik verstond er wel niet zo veel van Scheve mond\ ) over Western rijden.

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 14:33

Volgens de boeken moet je gewoon dezelfde lijn hebben die je ook met dressuur hebt.
Hakken heup schouders.
Maar irl zie je dit bar weinig Verward

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 14:45

Je zit is net als met 'engels', alleen iets meer ontspannen, niet zo verkrampt Haha! . Dit geldt voor het pleasure en trail. Bij reining en cutting zie je vaak ruiters met hun benen naar voren zitten en ook schouders en hoofd willen weleens naar voren steken. Ik vind het geen mooi gezicht, maar misschien zitten ze zo wel steviger tijdens een stop.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 16:16

Volgens mij is het al knap dat je bij cutting al blijft zitten!!! *LOL*
En tja...volgens mij gaan die benen redelijk automatisch naar voren met de stop, je moet immers je gewicht in het zadel brengen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 22:52

Mijn zit is niet drastisch anders in een westernzadel, alleen liggen je benen wat verder van het paard en je voeten een ietsie meer naar voren. Maar stoeltjeszit...NEEEEEE! Please not! Bovendien heb ik met western m'n beugels NOG langer dan met dressuur, dus dan kan je al bijna geen stoeltjeszit meer aannemen. Ik heb maar net druk op m'n beugels.

Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 16:50

De zit zou hetzelfde moeten zijn, maar ik zie maar bar weinig mensen goed zitten in een westernzadel. Ze zitten meestal inderdaad stoeltjes.
Bij dressuur hoor je niet verkrampt te zitten hoor, dat is hartstikke fout. Men schijnt dat te denken omdat men zich niet voor kan stellen dat je rechtop zittend ook ontspannen kunt zijn. Voor de meeste mensen is dit ook niet te doen, niet eens op een stoel. Op een westernzadel zoeken ze automatisch een -voor het idee- comfortabele zit die dus de inwerking en gevoel met het paard verstoort (wederzijds!!). Men beseft niet dat om je evenwicht te houden op een paard zodner te hoeven spannen je het beste de bekende hak-heup-oor lijn kunt volgen, hiermee vind je het best je evenwicht in de beweging van het paard. Er zijn heel veel mensen (op allerlei zadels) die dit echt niet kunnen, er zijn te weinig instructeurs die het uit kunnen leggen.