Dekens/andere paardedingen zelf maken? Wie/wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Dekens/andere paardedingen zelf maken? Wie/wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-02 09:40

Naar aanleiding van dit topic [ITP] Blizz met zijn zelfgemaakte deken
even een vraag:

Wie heeft er wel eens een deken voor een pony of paard zelf gemaakt?
Bijv. een simpele uitrij-deken, zweetdeken, onderdeken, of zelfs een waterdichte (geef het je te doen!).

Graag zou ik jullie ervaringen horen, en indien mogelijk zelfs foto's zien!
(Als het hier niet mag, doe maar op ITP).

Verder zou ik ook graag ervaringen horen over andere dingen die je zelf gemaakt hebt, met of zonder hulp van iemand die kon naaien enzo.. Tong uitsteken

Wat mijzelf betreft:
ik heb op 't moment een dunne deken en een winterdeken zonder bilkoorden. Die ga ik er dus aan maken.
Bij mijn moeder in haar naaikamertje lagen nog doosjes met allerlei oude ritsen bijv., of een doosje met stukjes stof die nog eens van pas konden komen... Knipoog

Ze heeft ook een doos met allerlei soorten knopen bewaard.
Daarin zaten ook ringetjes waar ik dus de bilkoorden aan wil klippen!
Dus die ringetjes, plus wat stevige stukjes stof...
Komt allemaal goed thanks to my dear mamma!

Verder kreeg ik van een vriendin twee gedeeltes van een gogue:
Het stukje dat achter de oren loopt met aan de zijkanten 2 ringetjes eraan.
En het stukje dat aan de longeersingel (tussen de voorbenen) naar voren moet.
Dan moeten de touwtjes daar nog bij 'gedacht' worden, maar die kocht ik dus bij Welkoop.
Ze waren wel langer en wat dikker dan gewone gogue-touwtjes, maar met wat extra knopen bij het 'singelgedeelte' lukte het super!
Zolang het idee maar behouden blijft... Tong uitsteken

Veel succes alle zelfmakers, en ik ben benieuwd wat jullie al 'gemaakt' hebben? Of gerepareerd zelf? Lachen


Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:54

O, ik heb al zoveel zelf gemaakt. Zweetdekentjes, kappen (rensport), hoofdstelletjes (van nylon band), hoofdstellen in elkaar gezet van delen van andere leren hoofdstellen, dekens gerepareerd, pessoa (na)gemaakt.

Trouwens, als je goed touw zoekt dat niet slijt/rafelt in gebruik moet je eens kijken bij die botenzaak in Giesbeek. Die verkoopt koord in allerlei diktes voor het zeilen. Supersterk koord dat dus ook goed tegen "gebruik" kan.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:02

hihi, ik maak ook veel dingen zelf hoor Dorine:
zweetdekens, dekens reapareren, maar ook een zelfgemaakt gogue en schabrakjes.
Ik gebruik voor de dingen die ik zelf maak (schabrakjes en zweetdekens) wel altijd het patroon van een schabrak of deken die goed ligt, dat teken ik af op de nieuwe (nou ja nieuw? de zweetdekens maak ik gewoon van oude afgedankte dekens die ik van deze en gene krijg) stof en naaien maar!
het kost je wel wat tijd, maar het resultaat vind ik vaak prima en je kunt het precies zo maken als je het zelf hebben wilt!
Vrijdag hebben onze jongens samen weer even een deken soldaat gemaakt.
Ben ik dus niet blij, spreekt voor zich, maar ik sloop voordat ik het hele ding de contrainer in sodemieter, wel even snel alle sluitingen eraf, zodat ik die ooit nog eens weer kan gebruiken!

Succes met je naaierij, als je nog meer tips of ideeen wilt, dan pb me maar joh!

Foto's heb ik helaas niet, ben niet zo'n fotograaf!!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:05

Ik maak niets, ben niet handig genoeg. MAar ik kan me wel heel goed behelpen met wat ik heb. Zo heb ik een simpel rose dekentje, niet een paarden deken maar eentje die waarschijnlijk op een kinderbedje gelegen heeft. Die leg ik altijd over mijn paard en dan leg ik daar een heel licht zomer deken overheen. En dan blijft allles goed liggen. Het ziet er niet zo mooi en netjes uit, maar daar geef ik niets om. Als het maar functioneert. Ik ben eigenlijk niet zo iemand waar alles piekfijn erbij uit ziet.

De hond is de betere mens

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:07

Tot nu toe heb ik alleen een zweetdeken zelf gemaakt en een hele berg dekens gerepareerd.
Aangezien mijn paard af en toe middeleeuws paard mag spelen ga ik nu een wollen deken maken, bestaande uit 2 lagen met daartussenin een laag antiwaterstof. Alles moet "historisch" verantwoord dus het mag niet opvallen dat het een moderne deken is dus dat wordt een heel alternatieve sluiting enz.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:09

Ben dus van plan om zo naar de markt te gaan en om dan een lap fleece te kopen en band en dan wil ik zelf (samen met een vriendin, die heel handig is Haha! ) een zweetdeken te maken voor mijn shet.

Als die klaar is zal ik een foto maken Knipoog

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:53

Ik heb een keer samen met mijn moeder een waterafstotende deken gemaakt Lachen
Mijn oma had nog van die oude wollen dekens, daarvan hebben we er eentje op maat geknipt voor mij toenmalige pony. Bij de stoffenzaak een grote lap blauwe waterdichte stof gehaald, die in 10 cm banen op de wollen deken genaaid (vandaar ook waterafstotend en niet meer waterdicht ) een rood/wit/blauwe bies langs de hele rand van de deken en van dezelfde banen ook de singels gemaakt, geen bilriemen, maar wel een riempje achtelangs bij de staart en de voorkant met van die klip sluitingen!! We zijn hier twee regenachtige zondagen mee bezig geweest en het resultaat mocht er zijn. Het is dat mijn scanner het niet doet, anders had ik wel even een foto laten zien!!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:54

Ben nu een binnendeken in m´n winterdeken aan het maken en van de stof die ik over heb maak ik er ook nog een staartflap aan.
Wel een klus hoor om met de hand door de deken te stikken, maar het ziet er mooi uit en je voelt je supercreatief Haha! !

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:59

Ik ben van plan om van mijn kapotte zweetdeken van camilla een uitrijdekentje te maken voor onze shet. Haha! Ben benieuwd of het gaat lukken!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:20

Clautje schreef:
Ik ben van plan om van mijn kapotte zweetdeken van camilla een uitrijdekentje te maken voor onze shet. Haha! Ben benieuwd of het gaat lukken!!

Dit was ik... Schijnheilig

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:56

Een passoa tuigje Haha!
Een fleece zweetdeken (moets eigenlijk een showdeken worden, maar daar had ik ineens geen zin meer in Tong uitsteken)
Nog een dunne onderdeken met zijn naam Party!!
En ik heb geprobeerd een paarden BH, alleen had ik fleece gebruikt wat achteraf niet slim was... Dat rekt en belande onder zijn borst Bloos

Ook heb ik een dekenrek gemaakt Tong uitsteken Niet erg spectaculair en best groot, maarja met een eigen stal heb je daar de plaats uiteraard voor Tong uitsteken

Kheb volgensmij nog wel meer gemaakt maar dat zijn allemaal kleine dingetjes.. Niets boeiends Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:01

ik heb nog nooit zelf iets gemaakt, iemand die ik ken en ook 2 eigen paarden heeft wel, die knoopt altijd zelf halsters van bergklimtouw.. ziet er wel vet uit, van die felle kleurtjes Haha!

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:08

me moeder wou vandezomer aan een vliegendeken beginnen, we hadden nog veel van da soort hor-stof liggen.
Maar me vader had hem per direct nodig en hebben er dus gewoon een gekocht.
Voor bv een zweetdeken maakt het qua prijs vaak niet veel uit. Wat je aan materiaal kwijt bent...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:09

Ik heb ooit voor Mickey een zweetdekentje gemaakt, met behulp van m'n moeder en de naaimachine. Met een borstsluiting en een buikriem met van die plastic klikgespen. Ik weet niet precies wat voor stof het was, er zat in ieder geval wol in.
Helaas is hij per ongeluk in e droger gekomen, en nu past-ie de hond Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:13

Ik heb weleens een oude wollen deken als zweetdeken gebruikt. Gewoon met een dekensingel. Eigenlijk wilde ik er ook sluitingen enzo aanzetten, maar daar was mijn paard te groot voor...
Ik ga binnenkort eens kijken voor een tweedehands naaimachine, zodat ik zelf kan knutselen.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 13:25

Albert is erg handig in tuigen maken.
Hij heeft voor mij een tandemtuig gemaakt zodat ik niet meer m´n nette tuig hoef te gebruiken met trainen.
Ook voor kennissen heeft al div. tuigen gemaakt.
Voor Händell heeft hij een sloopproof halstergemaakt.
Voor reparatie´s aan tuigen en dekens draait hij oook z´n hand niet om.
Zelf kan ik dus niets van dat alles, alhoewel ik heb wel eens een nieuwe knip aan een halstertouw gezet Haha!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:01

Mijn moeder heeft jarenlang een stoffenwinkel gehad, dus dat was hartstikke makkelijk, ik hoefde de deur niet uit voor de stof (winkel was aan huis), en alles tegen inkoopprijs Haha! Nu kan ik alles nog steeds tegen inkoopprijs halen, maar dan moet ik helemaal naar Weesp rijden... Maar we hebben nog aardig wat stof zelf over gehouden gelukkig, en sluitingen ed hebben we ook allemaal nog liggen Lachen
Ik nam ook altijd een oude deken die goed zat, patroon uittekenen en knutselen maar! Ik maakte ze ook voor een klein prijsje (materiaalkosten) voor vrienden en kennissen. Een waterdichte deken is lastig, omdat de stof vaak niet breed genoeg op de rol zit. Maar ik heb er wel eens 1 gemaakt die echt goed was, met een wollen voering. Buiksingels etc heb ik aan de binnenkant aan de deken gezet, als je er in gaat stikken gaat hij namelijk lekken, en mijn ervaring is dat het vocht dan de neiging heeft door de hele deken te trekken. Boos!
Verder heel veel zweetdekens, uitrijdekens en zomerdekens gemaakt. Ik heb zelfs eens zelf chaps gemaakt *LOL*

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:26

Mijn moeder heeft een leuke fleece-uitrijdeken gemaakt voor Laiser.
Ze heeft voor de vorige paarden van mijn zusje ook uitrijdekens gemaakt.
Als ik het echt zou willen zou ik het ook wel kunnen denk ik, alleen heb ik er niet zoveel zin in en tijd voor.


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-02 19:33

Gaaf al die reacties!

Ethelate: die hor-stof die je ouders toen hadden, is die wel stevig genoeg, maken paarden die niet kapot?
Anders lijkt het me leuk om een vliegendeken te maken zo. *LOL*

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 19:43

Ik ga nu een knalroze sjabrak maken voor de sjet van een vriendin. De bovenkant is een oude joggingtrui, de onderkant een oude handdoek. Wie zegt dat ik niet hergebruik? Hihi

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 19:45

Ohja, en een geknoopt halster Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 20:13

ik heb zelf een uitrijdeken, met zadeluitsparing gemaakt. Ze hebben namelijk nu hele goedkope fleecedekens gehaald, daarvan heb ik er twee aan elkaar gezet en op maat gemaakt. Nette bies erom en klaar.
Ik heb ook nog wel eens dekens gerepareerd. Ook heb ik zelf een rijbodywarmer gemaakt, met een beetje hulp van moeders. Er een kopen vond moeder te duur, dus zelf maar maken, dat bleek later wel duurder te zijn dan kopen Haha! . Maar kon wel zelf de kleurcombinatie bepalen.
En we gaan deze week beginnen aan een dekenkist.

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 22:36

Ik heb ook nog een originele uit mijn ponytijd. In die tijd gingen we met een veewagen op pad en stonden de pony's vast aan de veewagen. Als het dan regende, werden de pony's kletsnat. Was niet handig als je nog moest rijden.
Maar omdat regendekens in die tijd nog zeer onbekend waren of veel te duur moest ik ook een oplossing vinden.

En die had ik gevonden in de vorm van een oud douchegordijn Haha!. Helemaal in vorm geknipt, veters eraan voor de sluitingen en klaar was ie.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 23:07

Ik heb voor Pjelk zelf een zweetdeken gemaakt. Gewoon van een wollen deken. Die heb ik eerst over zijn rug gelegd en op maat geknipt. Dus de zijkanten wat korter, stukje van de achterkant er af en een ronding voor de hals. Dit alles heb ik met de hand ongezoomd tegen het rafelen. Toen nog een staartriempje er aan gewoon van vrachtwagen band. Voor heb ik ook een sluiting van vrachtwagenband met in de ene kan een scheur en aan de andere een kanp. Knoop in het gat en het zit vast. Als singel gebruik ik gewoon een dekensingel. Het is wel een leuke deken geworden maar ik gebruik hem eigenlijk toch haast nooit. Ik stap Pjelk liever gewoon lang uit als dat hij staat te vroeien onder zo`n dek.
Een vriendin van me heeft trouwens ook zelf een touwhalster voor Pjelk en haar paardjes geknoopt.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 00:14

Een stalgenoot van mij is heel handig Haha! En die maakt voor heel stal zowat dekens, en bontjes! En dan gebruikt ze van die pastelkleurtjes heel mooi!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gitje1973, Iejoorr, Rose94, Rubio, Soepkipje, Unicorn79 en 83 bezoekers