paardenmarkten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-02 19:10

wie vind dat ze paarden markten ook moeten af schaffen.

er gaat veel leuk spul voor de dood weg.
paarden staat tegen de feest tenten aan , met knal harde muziek aan.
laatst was ik op een paardenmarkt toen stond er een merrie naast een hengst , hengst dekt ff een merrietje!

ze staan een hele dag zonder eten en drinken

ik stem dat ze het moete afschaffe!!! Knipoog

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:22

zoals ze nu gaan zouden ze afgeschaft moeten worden!aan al die paarden daar mankeert wel wat, en de helft is voor de slacht, het ziet er vaak gewoon zielig uit!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:24

sorry, maar al;s er geen paardenmarkten zijn, gaan er dan ineens minder paarden naar de slager? De toestand op paardenmarkten is al heel erg verbetert, tuurlijk kan het nog beter, maar het gaat de goede kant op.
Moest je 20 jaar geleden eens op een markt komen :X:

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:26

het is een oude manier om paarden en pony's te (ver)kopen. zelf vind ik zoiets als marktplaats beter, je bereikt er heel nl. mee, maar niet iedereen heeft internet.
ook zijn er nog altijd mensen die paardenvlees hetzelfde vinden als koeienvlees, eiegnlijk moet ik helemaal niet aan de slacht denken want geen enkel dier verdient dat, maar dat is niet realistisch, zolang de slagers meer geld voor paarden geven (ook voor gewonde, zieke "rare"paarden)dan de klanten, dan koopt de slager ze......
je kunt gewoon niet alle paarden opkopen ofzo, tja, 't enige wat we kunnen doen is die omstandigheden voor de paarden tijdens de paardenmarkt verbeteren......

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:27

missnynke schreef:
ook zijn er nog altijd mensen die paardenvlees hetzelfde vinden als koeienvlees,


Dat IS het ook!!
Of is het soms voor die koei minder zielig?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-02 19:36

neej het is niet zieliger maar de beesten kunnen op zen minst een stukje beter behandelt worden .

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:39

owh, en dat geld alleen voor paarden???

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:41

ik ben het met Stef eens.
paarden hebben het vaak juist veel beter, de meeste koeien staan de hele winter of hun hele leven vast aan een korte ketting.

ik vind niet dat het afgeschaft moet worden hoor..

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:55

Ik vind van niet, het is al beter als eerst geworden, en natuurlijk kan het nog veel beter. Koeien, varkens enz staan soms hun hele leven bijelkaar in een donkere schuur, dat vind ik ook zielig.
Koeien, paarden of wat dan ook het is voor mij allemaal gelijk, als je koeienvlees eet, en geen paardenvlees om dat dát zielig is...Dat vind ik eigenlijk zo te zien laf..En nu is het zo dat ik zelf ook nooit paardenvlees eet, maar niet omdat ik liever koeienvlees eet omdat dat minder zielig is!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:59

Ik heb voor nee gestemd. Sloeg deze vraag echter op veemarkten in Belgie, mocht het accuut afgeschaft worden! WAT een beulen zijn dat daar zeg!

De hond is de betere mens

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:08

Nee.

In belgie zijn ze erger dan hier. Hier in Nederland is er niets zieligs aan hoor. echt niet alleeen maar kneusjes en zielige paarden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

paardenmarkten en veemarkten in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:10

wat er allemaal op deze markten gebeurt, is zeker niet alléén in België een groot probleem. Ook vanuit Nederland vertrekken geregeld, en zeker na een markt zoals Zuidlaren, vrachtwagens volgepropt met paarden richting Italië. Alleen in België hebben we gelukkig een vzw nl. GAIA die deze praktijken steeds weer in de media brengen. Daarom ben ik reeds geruime tijd lid van deze vereniging.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:18

Daar heb je gelijk in Carrie, maar denk je dat er geen paarden vervoerd worden naar het buitenland als er geen paardenmarkten zouden zijn? Ze moeten gewoon op europees niveau de richtlijnen aanpassen. Als het aan mij zou liggen zou er trouwens helemaal geen slachtvee meer levend de grens over gaan. Al dat nodeloze gesol!!!!!!!!!!!

De hond is de betere mens

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:23

Ik vind niet dat ze moeten worden afgeschaft. Tegenwoordig is er al veel meer controle op dierenwelzijn. Dat neemt niet weg dat er nog veel verbeterd kan worden, maar afschaffen vind ik niet nodig.
Ook zonder deze markten gaan er nog veel paarden naar de slager, hoor. Daar zijn geen markten voor nodig.

* To Belg, or not to Belg *

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 13:40

Natuurlijk zie je weleens een zielig paardje op een markt, maar dat paardje was waarschijnlijk ook al zielig toen hij daar nog niet stond. Dat ligt niet aan de markt, maar aan het feit dat sommige mensen van mening zijn dat ze een beest alles aan kunnen doen, de meeste paarden op de markten zijn echt wel goed verzorgd.
Natuurlijk is het zielig als er zo'n hele vrachtwagen volgestopt met shethengstjes of afgedankte paardjes naar weet ik veel waar vertrekt, maar die beesten hebben wel eerst de hele dag op die markt gestaan, en hebben nog een kans gehad op een nieuwe, goede eigenaar. Anders waren ze linea recta naar de slacht gegaan. Zo komen er nog een paar goed terecht.
En een dagje harde muziek enzo is niet fijn voor de meeste paarden, maar daar gaan ze echt niet aan dood hoor.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

markten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:34

dat paarden worden geslacht daar heb ik niet zo'n probleem mee. De manier waarop is belangrijk. Waarom nodeloos transport dagen aan een stuk. De kortste weg, het dichtste slachthuis en onmiddellijk. Dat zou heel wat problemen verhelpen. Mijn eigen paard is door mijn man naar het slachthuis gebracht, op afspraak en dat heeft niet lang geduurd. Ikzelf zou het niet kunnen, gelukkig had ik mijn man.
Als iedereen zijn paard zo behandeld zijn de walgelijke foto's en reportages in de media niet nodig!!!!!!!!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:37

ik vind dat het niet afeschaft moet worden.
maar de omstandigheden daar moeten verbeterd worden.
net wat Supertje ook zegt.
als er bijvoorbeeld geen vee/paardenmarkten meer zijn, gaan er veel van die beesten gelijk naar de slacht.
nu komen er toch nog een paar bij een anders baasje terecht.
Wij hadden thuis mestvarkens.
nou die werden bij ons hardstikke goed verzorgt!
ik denk dat dat bij meerdere boeren zo is.
maar ieder zijn menig en over..

Brabantse Fries ;)

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 16:15

even trug komen op mijn vorige post:
er moet veel strenger gecontroleert worden op paardenmarkten.
heb even een topic gelezen..
nou bah bah bah!!!

Brabantse Fries ;)


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 16:17

ReBaTi"]
even trug komen op mijn vorige post:
er moet veel strenger gecontroleert worden op paardenmarkten.
heb even een topic gelezen..
nou bah bah bah!!!
[/quote]
IN nederland wordt gecontroleerd op paardenmarkten, en er is politie aanwezig waarbij je meldingen kunt doen. Iemand hier op bokt schreef de vorige week een prachtig verhaal dat ze ingreep en de veearts en politie erbij haalde. En dat paard was er mooi mee geholpen. Maar in Belgie is het helaas anders. Politie daar grijpt niet in, geeft niets om dieren. Misschien hebben ze ook wel de wet niet achter zich. Die topic waar jij het over hebt, gaat ook over paardenmarkten in Belgie. Ik zou daar nooit naar toe gaan, doet te veel pijn. MAar de nederlandse paardenmarkt bezoek ik wel.

Voorbeeld hiervan in een andere topic van Sonjabelgium over een paardenmarkt genoemd op de site van GAIA:

[quote="sonjabelgium"]
[quote="Desiree"]Die belgische paardenmarkten schijnen wel erg te zijn. Maar hier in nederland moet je neit met magere paarden aankomen, dan kun je op zo'n markt commentaar verwachten hoor!
[/quote]

Da's heel goed mogelijk, ik ben dus één keer op de paardenmarkt in Anderlecht geweest, wat ik daar heb gezien heeft me echt maanden lang nachtmerries gegeven. Ik was toen iets van 14-15 jaar ... dieren met vreselijke open wonden, slaan op de dieren (en niet tikken hoor, MEPPEN) - sjorren aan hoofdstellen en meesleuren, schoppen in de buik, hengsten en merrie's naast mekaar gebonden, zonder drinken ... veulens gewoon superkort gebonden - paardje gezien met gapende wonde aan 'r kaak, de pus liep er in beekjes uit. Echt onnoemelijk ... we waren met vrienden mee, en die wilden er een paardje kopen - toen ging die handelaar zo meppen om te laten zien hoeveel "pit" het diertje wel niet had ... we zijn toen gewoon allemaal weggegaan - zag er extreem zielig uit, en het dier kromp compleet ineen van de pijn ... t'ja ... ik had wat anders verwacht van een fijne dag ... Er is trouwens een proces van gekomen in België ook er waren foto's van mishandelingen, en er zit een site op het internet erover ook van GAIA. Ik hoop echt dat dit ooit kan verboden worden zo'n toestanden - als die dieren voor de slacht zijn, dan is het niet nodig ze nog 's goed te mishandelen en te laten afzien ook ... Nog over de wandelende skelleten gezwegen.

Voor er nu commentaar komt van waarom heb je niet dit paard gekocht en zo ... ik had twee paarden dan, en het waren vrienden die een paardje wilden "redden" - ze waren echter zo onder de indruk van de verkoopstechniek dat ze het niet konden aanzien ... en ik was een kind zelf - wat heeft die te piepen hé? Niets dus!
[/quote]

Hier lees je wat er gebeurt als je op een nederlandse paardenmarkt een ongelukkig dier aantreft (het gaat hier om paardenmarkt in Hedel)

[quote="Serval schreef:
Misschien of topic maar moet het ff kwijt.
Verleden jaar ben ik er voor de eerste keer met een vriendin naar toe geweest. Zij was al vaker geweest. Het was een bijzondere ervaring, kan ik je zeggen. Ik kwam namelijk met nog een paard thuis. Voor haar een geluk, voor mij minder.

Het kwam omdat mijn vriendin een paardje zag staan voor de kermisatracties met bloed aan d'r rechterachterbeen. Het paardje werd door de buurtjes behoorlijk heen en weer geduwd. Iedereen liep door maar ik moest en zou gaan kijken wat ze had.
Nou het paard een vosmerrie, stond met een wond op haar rechteracterbeen, die was dichtgespoten met blauwspray.
(binnenkant rechtsachter van haar dij naar beneden lopend over de binnenkant van haar knie, de wond was tot op het bot). Ik was ziedend. Hoe kan je een dier dat er zo gehavend uitziet zo laten staan.
Ik begon te roepen "wie is de eigenaar van dit paard" maar er reageerde absoluut niemand. Ja, lachende handelaren. Mijn vriendin wilde doorlopen. Nou, niet dus. Ik ben na 5 min. naar de marktomroep gegaan en daar is omgeroepen of de eigenaar zich wilde melden. Had die ... zich gemeld had ik haar gekocht. Plus de veearts en politie werden gebeld. Deze kwamen binnen een goede 10 min. de veearts was echt pissig op mij, hij dacht dat ik de eigenaresse was en dat ik dit met het paard gedaan had. Het paardje werd ter plaatse in beslag genomen door de politie en meegenomen naar mensen die in dezelfde straat woonden en die dezelfde veearts hadden.
Ze werd gelijk verdoofd, gewassen, gehecht en ingepakt. Mijn vriendin heeft maar alles aan de politie verteld omdat ik bij het paardje bleef. Ze bleek na onderzoek nog maar 2 of 2,5 jaar en was een grote E of klein paard. Die mensen die ons daar hebben opgevangen hebben haar voor de nacht gestald op hun bedrijfsterrein in Hedel en wij hadden afgesproken dat wij haar de volgende avond zouden komen ophalen. Dat hebben wij natuurlijk gedaan. Wij hebben haar de volgende avond opgehaald en naar de kliniek in Hazerswoude gebracht (Meursing is de veearts van mij vriendin). Ze heeft daar zo'n maand gestaan. Die familie die haar en ons hebben opgevangen waren zo onder de indruk van haar dat ze d'r graag wilden hebben. Zij hebben uiteindelijk alle kosten betaald en haar weer opgehaald, ze staat nu weer in Hedel en mag blijven. Die handelaar is via de politie te weten gekomen dat ik degene was die het paard in beslag heeft laten nemen en heeft ook mijn tel.nr. gekregen om mij zelf te contacteren. Die rat heeft meerdere malen geprobeert om mij ervan te overtuigen om het paard aan hem over te dragen want anders zou hij mijn paarden komen halen ter compensatie. Hij heeft meer dan anderhalve maand non stop gebeld maar het was enkel hete lucht. Het paard blijft echter eigendom van die handelaar tot 5 november dit jaar, maar als hij haar terug wil moet hij eerst alle onkosten betalen. En aangezien hij dit niet heeft gedaan denken wij ook niet dat hij haar nog zal opeisen.

Dit jaar ga ik er weer heen. Of dat wel zo verstandig is moet blijken.


Dat is nog eens andere koek he!

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985 en 132 bezoekers