Ik snap er niks van! *update*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Ik snap er niks van! *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 09:58

Ik lig een beetje in de clinch met Jamaica. Afgelopen zaterdag, zondag en woensdag liep ze zwaar bagger. Ik kreeg haar niet nageeflijk, had nauwelijks een beetje aanleuning. Soms kantelde ze haar hoofd iets. Hoefslag rijden kreeg ik maar moeilijk voor elkaar, ze liep zowat op de 3e hoefslag. Ik kreeg totaal geen buiging in wendingen of in voltes, met aangaloperen ging ze knoerhard draven, en zat zelfs een keer overkruist. Woensdag kreeg ik haar na een tijdje "vechten" wel heel goed in galop, en liep ze netjes beheerst op de volte, maar verder voelt het gewoon niet goed.

Gister voor het eerst met een halsverlenger gelongeert, wat ze echt super deed!, ze ging zelfs een beetje VWNW lopen! Dit heb ik een minuut of 20 gedaan, 2 kanten op.
Toen even op stal gezet om te drogen, want ik wilde nog foto's maken.
Voor het foto's maken losgegooid en met de zweep erachteraan. Wilde even zonder zadel rijden, dus halstertouwtje aan het bit vast, erop, en gaan.
Nu is jamaica in het begin zonder zadel altijd een beetje moeilijk, zodra ik mijn been aanleg reageert ze heel kribbig (happen naar mijn been, zwiepende staart, soms een bok) zo nu ook, maar na een kort tijdje ging ze braaf lopen. Op de minste ophouding die ik maakte gaf ze na, maar als ik dan ontspande was ze weer weg, ophouding en ze gaf na, ik ontspannen, weer weg. Ze gaf dus absoluut na, maar bleef daar niet. Maar dit was al meer dan ik de rest van de week bereikt had.
We reden wel in een andere bak nu (longeerbak), maar ik snap er niks van.
Er zijn natuurlijk een aantal dingen anders geweest:

- Paard is goed los door longeren en losgooien
- Zonder zadel
- Andere bak

Wie zegt hier iets over???
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 20-10-02 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:04

over je 1e stukje: heb je gecontroleerd of ze goed aan je been was? zo te horen wilde ze onder het werk uit komen.

het is toch een jong paard? misschien moet ze een tand wisselen. kijk even na.

ik heb slechte ervaringen met halsverlengers. paarden worden er vreselijk traag en hangerig van. je kan beter een gogue gebruiken.

Amor Vincit Omnia

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 10:09

Ze is zo'n 3.5 (ze heeft geen papieren, dus precies weet ik het niet)
Verder was ze op zich goed aan mijn been, met oog op overgangen etc...
Halsverlenger heb ik na gesprek met manege instructeur gekocht, is voor het longeerwerk, niet voor onder het zadel (dan rij ik met niks)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:12

Ten 1e zou ik een eer naar je zadel/singel laten kijken.

Voor de rest lijkt het een beetje op een paard wat idd stijf in zijn lengte buiging is.
Dit kan b.v. nu al komen door het koudere weer.
ff opwarmen d.m.v longeren kan dan idd een erg goede oplossing zijn.
Vooral omdat je haar bijgezet had en ze dus wel moest loswerken.

Is ze verder bv ook zwaar aan 1 kant of zo?

Maar ga zelf eens dingen uit proberen.
Longeren zoals je gedaan hebt en dan met zadel rijden.
Kijken wat ze dan doet.
daarna ff zonder zadel kijken of het dan beter gaat.
is dat zo, leg je het zadel weer terug, gaat het dan meteen weeer slechter weet je zeker dat het aan het zadel ligt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 10:14

Eerst (die zaterdag) was ze zwaar op links, zondag op rechts, en woensdag was het gewoon helemaal bagger

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 17:38

Zojuist gereden. Eerst ongeveer een kwartiertje met halsverlenger gelongeert, en ze liep super!, weer af en toe VWNW. Toen gezadelt, en erop (zonder halsverlenger, en ook zonder dekje, zodat ik na de hand de afdruk van het zadel goed kon zien).
Op links gaf ze niet na, kwam af en toe zelfs met haar hoofd omhoog. Tempo was wel netjes, tempo in draf ook, wendingen en voltes waren aardig, maar we hebben beter gereden. Op de rechterhand liep ze wel een stuk beter, maar niet als vanouds.
Galop op de linkerhand was een ramp. Ze sprong keurig aan, maar was daarna nauwelijks meer te sturen, ze hield heel erg de linkerkant van het bit vast, het was net of mijn teugel aan een blok beton vast zat.
Op rechts ging ze eerst weer knoerhard draven, toen steeds verkeerd en moeilijk aanspringen, gepaard met een paar flinke bokken. Toen ik haar er eenmaal doorhad was ze ook braaf.
Afijn, toen het advies van Kawa opgevolgd, en afgezadelt. Ik stijg op, stap weg, en heb haar gewoon weer gelijk waar ik haar hebben wil.
In draf was het iets minder. Ze liep niet zoals ze gelopen heeft, maar wel veeeeeeel beter dan met zadel, op beide handen.
Van de week ga ik met een zadel van een van de manege pony's rijden, kijken hoe ze dan loopt.
Als ze dan ook gewoon braaf loopt vrees ik dat ik een dress zadel tk heb[/i]

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 18:02

suggestie: hoe lang is ze nu onder het zadel?? en ben je pas nog met iets nieuws begonnen?? misschien heeft ze een beetje teveel aan haar hoofd.
wacht idd nog maar even de zadels af .

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 18:06

ze is vanaf februari/maart onder het zadel, ben met niks nieuws bezig, was alleen bezig de huidige basis wat verder te verfijnen (mooiere overgangen, wat meer buiging, en nageeflijk)

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 21:11

Het is een paard he.... Die heeft ook wel eens een slechte week. En zolang is ze nog niet onder zadel. En elk paard krijgt een tijd dat ze zich in bepaalde situaties gaan "kloten"! Gewoon dom doorrijden en doorzetten!!!!


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 13:47

Is ze niet gewoon aan het wisselen? Kijk eens naar haar tanden!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 08:06

wisselen kan, maar het kan ook zijn dat er een groeispurtje aan zit te komen, wat haar ook dwars kan zitten. Ik denk dat ik bij zo´n jong dier een trainingspauze in zou lassen en inderdaad wat Kawa zegt, je zadel laten controleren.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 08:57

Als ze 3,5 is kan ze inderdaad aan het wisselen zijn, ze kan inderdaad ook in de groei zijn.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 7 bezoekers