Thiedemann ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Thiedemann ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 21:35

Hi,

een vraagje n.a.v mijn les vandaag. Ik heb nog erg veel moeite om Nuala zo te rijden als het hoort, op zich geen probleem natuurlijk daar kan je aan werken. Alleen nu ben ik dus een heel uur bezig met die stomme teugels op maat houden, ik heb ze normaal veel langer. Ik heb zelf het gevoel heel het gewicht van Nuala's hoofd te dragen, maar mijn instructrice zegt dat dit niet zo is. Omdat ik dus niet lekker zit (armen helemaal fout door die teugels) kan ik me niet op andere dingen zoals zit en benen concentreren. Mijn instructrice zei dat we een Thiedemann teugel konden proberen voor tijdelijk, want die neemt dan eigenlijk een groot gedeelte van mijn armen weg zodat ik me kan concentreren op de rest. Als dat goed is gaat ie weer af. Nou gingen mijn haren overeind staan bij alleen al de gedachte aan zo'n ding. Ik heb altijd geleerd dat hulpteugels zo afschuwelijk zijn en dat je ze nooit mag gebruiken om je eigen rijgebrek mee op te lossen. Maar aan de andere kant hoor ik ook dat dit een nogal milde teugel is die alleen werkt als het nodig is en je je paard ook niet verkeerd kan rijden zoals bijvoorbeeld bij een slof.
Nuala is nog erg stug en onervaren en ik wil haar niet verpesten!! Ohja en natuurlijk een tinker! Haha!

Wat vinden jullie hiervan?

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 21:57

Ik gebruik zelf ook een Thiedemann en het bevalt mij goed. Doordat ik erg veel moet doen voor wat nageeflijkheid, kreeg ik ernstig last van mijn schouders en armen, ook natuurlijk omdat ik te veel er mee bezig was. Dit ontlast heel goed en het helpt ook goed voor het nageeflijk zijn. Zodra je iets meer toestaat met de teugel, verminderd de druk, dus gebruik jet het alleen als het nodig is. Het paard zit niet vast en kan zijn hoofd goed bewegen.
Teugels en zadels zijn toch ook hulpmiddelen?

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 22:00

Ik denk dat het best een goede oplossing voor je is dan. Ik gebruik zelf af en toe een slofteugel om mijn eigen houding te verbeteren. Op de een of andere manier zit ik altijd veel netter als ik met slof rij dan wanneer ik zonder rij. Je moet het alleen denk ik niet te lang gebruiken want dan raak je er veel te veel aan gewend.
Succes!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 22:20

ik ben zelf geen hulpteugelfan.
maar als t moetd an moet het.
vraag me alleen af wanneer je er dan wel aan toe bent, je bent namelijk nog heel lang bezig voordat je houding perfect is. mij is altijd geleerd dat het een samenspel is van zit benen en teugels. als je er nu een weglaat krijg je later heel veel moeite om dat onderdeel er weer bij op te pakken.
het hoeft niet meteen perfect. doe eerst kwa ridjen een stapje terug zodat je je eerst op je houding kan concentreren en ga dan pas verder metd e moeilijke oefeningen.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 20:39

Niet doen!
Jouw probleem zit in je houding, laat eerst je paard maar gewoon lopen zou als ie loopt en ga op je houding letten. Mensen willen vaak eerst het paard goed hebben lopen voor ze aan zichzelf werken( ik ook vaak hoor)
Je geeft zelf ook aan dat je het idee hebt dat je paard op je handen hangt, dan moet je absoluut geen thiedeman gebruiken want daar gaan ze nog meer op hangen. Ik heb een keer op een pony gereden die altijd met thiedeman loopt en ik wilde zonder wnat ikr ijd nooit met hulpteugel en dat beesie was zo hard in de mond die hing echt op je handen en dat heb ik vaker gemerkt!
Maar goed dit is mijn mening je moet uiteindelijk zelf beslissne

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 21:41

Ik hoor voornamelijk slechte reacties... ik heb dat idee zelf ook wel..
Ik heb dit niet zelf verzonnen, mijn instructrice kwam ermee.

Vinden jullie dit dan een slechte instructrice? Ze heeft geen papieren, iets wat ik liever wel wilde, maar wel veel ervaring ook met lesgeven op maneges e.d

Moet ik een ander zoeken?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 22:23

jeetje dat kunnen wij niet beoordelen hoor! Of ze goed is of niet, kunnen wij pas weten wanneer we haar kennen en haar lesgeefmethoden kennen. Door dit probleem zou ik niet zeggen dat ze een slechte instuctrice is en papieren zeggen natuurlijk niet altijd alles..

maar over de thiedemann.. Heb je al eens geprobeert om af en toe de tuegel los te laten. Een fractie van een seconde maar en niet beide teugels gelijkertijd, maar om en om. Niet zo dat je gaat zagen, maar gewoon een fractie los, zodat het paard weet dat het niet kan hangen op je hand. Ik heb ook een tijd een paard gereden dat ontzettend hing en zo erg dat me armen egt pijn gingen doen.
Probeer het eens, voordat je aan de thiedemann begint

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 22:34

Ok ik ga gewoon zelf buiten de les eens de dingen doen die jullie adviseren. Ik dacht alleen, is het raar dat een instructrice roept koopt een Thiedemann na 1 les? Want als ik een instructrice met verkeerde methodes heb komen we nooit ergens natuurlijk

snowie
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 22:57

Hoi esmee

Ik denk dat je een goede instelling hebt door liever niet naar hulpteugels te grijpen, maar de thiedemann heeft een corrigerende werking het is niet zo dat je een paard ermee aan de teugel trekt maar een thiedemann leert het paard dat als hij een verkeerde hoofd houding heeft het zichzelf straft , de thiedemann werkt alleen bij een verkeerde hoofdhouding waardoor het paard op een gegeven moment de link legt dat het voor hem prettiger is als hij een goede hoofdhouding heeft dan werkt de thiedemann namelijk niet meer in. Je kunt hem op 3 manieren instellen als je hem op het eerste ringetje zet moet je namelijk zelf ook werken om het paard aan het bit te rijden maar , het is beslist niet zo dat je je paard er kwaad mee zal doen.
ik zou je aanraden er eens een van iemand te lenen als dat kan, rij er een keer mee dan kan je er altijd nog vanaf zien als je het niets vind.
groetjes snowie

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:12

ga dan 1 keer in de week met rijden, om puur en alleen aan je houding te werken en rij de rest van de week zonder. Je moet er geen gewoonte van maken.

NaomiW
Berichten: 6
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:07

ja waarom niet doe gewoon maar zoals germie zecht ik ben het met haar eens want je moet het toch zelf doen!!

-xxx- naomi

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:21

ik vind het altijd zo jammer dat er hier zo'n afkeer is van hulpteugels!! Boos!
als je houding niet goed is moet je daar zeker iets aan veranderen en daarbij je paard zeker niet maar gewoon laten lopen!! als je paar uitelkaar loopt dan drukt hij zijn rug weg en als jij hierop verkeert gaat rijden dan kan je bij je paard onbewust heel veel rugproblemen veroorzaken. een thiederman teugel trekt je paard niet in de houding maar zorgt ervoor dat hij zijn rug niet kan wegdrukken. ze kunnen hier niet op gaan hangen want dat hangen ze op jouw armen en dit merk je dus meteen. je paard gaat hierdoor niet aan de teugel lopen maar het helpt je een stuk alleen je moet er zelf nog steeds aan rijden.

ik vind het een hele goede oplossing van je instructrische Haha! zo kan je je goed consentreren op je houding en zit en je verpest niets aan je paard (p.s. 1x per week op je houding letten heeft geen zin want dan leer je je slechte gewoontes natuurlijk nooit af). het is natuurlijk de bedoeling dat je over een tijdje de thiedermanteugel er weer af kan halen maar ik vind het een hele goede oplossing voor nu.

p.s. je verpest je paard alleen met een hulpteugel als die verkeerd gebruikt wordt. ik zou willen dat er meer mensen een hulpteugel gebruiken i.p.v. hun paard te verk...omdat ze alleen maar zitten te butsen en verder niets doen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:44

Als een paard op je handen hangt betekent dat dat hij achter nog niet sterk genoeg is en gaat dan steun zoeken op je handen.

Ik heb ook een paard die dit voor de gewoonte had, het enige wat echt goed hielp was heel veel longeren en aan de longe heel veel overgangen laten maken zodat ze leerde om op haar eigen benen te lopen. Nu (na anderhalf jaar!!) hangt ze niet meer op mijn handen, ze draagt haar eigen hoofd!

Het heeft niet zo heel veel zin om aan de voorkant van een paard te gaan sleutelen, het probleem zit achter.

Wel is het zo dat het een cirkeltje is: jouw paard loopt op je handen te hangen, waardoor jouw houding en inwerking verslechtert, waardoor je paard nog slechter gaat lopen. In die zin kan een thiedemann je misschien helpen om dat cirkeltje te doorbreken.

Merk je echter dat je paard (net als de mijne) toch gaat hangen ondanks die thiedemann, stop er dan maar mee.

Succes!

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 19:18

Esme_27 schreef:
Ok ik ga gewoon zelf buiten de les eens de dingen doen die jullie adviseren. Ik dacht alleen, is het raar dat een instructrice roept koopt een Thiedemann na 1 les? Want als ik een instructrice met verkeerde methodes heb komen we nooit ergens natuurlijk


Heb je 1 les van der gehad en toen zei ze al gelijk koop een thiedeman?
Want dan vind ik het wel vreemd... Ze kent jouw paardje nog niet.. Heeft nog niks anders geprobeert en grijpt gelijk naar een hulpteugel.
Ik ben opzich tegen hulpteugels.
Het kan ook op hele andere manieren. Ik weet niet waar je precies woont, maar ik kan je aanraden bij de jaquima hove te rockanje te gaan lessen. Die helpen je je paard ontspannen te laten lopen. Ook kun je proberen te longeren met pessoa teugel, helpt ook supers. *LOL*

1 tip voor als je zelf aan het rijden ben:
Ontspan je hand een keer, ga niet terug trekken, want hijj is sterker
Ik heb dit ook gehad met mijn haflinger, en zodra jij het idee heb dat ie ook maar iets lichter/ontspanner is of hij loopt netjes( ook al hangt ie) ontspan je hand , komt ie dan weer omhoog met zijn hoofd gelijk weer je hand sluiten. Tis moelijk om het hier zo even uit te leggen, maar t helpt wel!
Groetjes leonie

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 19:46

kom anders de mijne even halen die kun je zolang wel lenen!!