regen en weidegang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

regen en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 20:56

net heb ik het weerbericht gezien en het wordt herfstig deze week.
Nu zit ik in dubio zal ik Mabel over dag op stal laten of toch buiten zetten? Verward

Hoe doen jullie dat?ze heeft de afgelopen week elke dag van 7 tot 6 buiten gestaan met dek op en daarvoor stond ze dag en nacht op stal bij haar vorige eigenaar.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 20:58

gewoon naar buiten joh als dr deken goed waterdicht is kan dat best hoor!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 21:04

De deken is wel waterdicht maar ze hebben het over plensbuien dat houdt geen een deken toch?veol me net zo´n overbezorgde moeder:)

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 23:21

Je zegt het zelf: Overbezorgde moeder. Ik ken dat gevoel. Mijn shetmeiden en haffie (allemaal winterharde rassen) staan s nachts binnen enkel omdat IK het zielig vind. In de regen (dus ook plensbuien) moet ik ook rijden -heb geen binnenbak- dus kunnen ze ook het weiland op!

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 23:28

Inderdaad, gewoon lekker naar buiten. Paarden zijn niet ontworpen om op stal te staan Knipoog
Je paard heeft in principe de beste regenjas die je maar kunt krijgen, zijn eigen vacht, die prima waterafstotend is. In geval van een deken, en dus weinig vacht, gewoon zorgen voor een goeie (!) waterdichte regendeken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 07:59

Idd, met een goede waterdichte deken op gewoon lekker buiten laten, hoor!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 08:47

Ze staat buiten hoor Lachen het inderdaad een paard en die is niet van suiker het is een echt die kan er wel tegen als ze zelf mocht kiezen ging ze ook naar buiten volgens mij Schijnheilig
Eens kijken hoe haar deken blijf als die nou niet goed waterdicht is gaat ze morgen middag pas naar buiten misschien dat iemand van stal haar buiten wil zetten voor mij.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:17

Nja ik ben ook zo'n trut wat gaat piepen als het regent. Gammon staat toch de hele week voornamelijk op stal en soms even buiten.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:35

Toen ik Ivanka nog maar net had, hadden we nog geen stal voor haar (er stond een schuilstalletje in de wei, we dachten dat ze daar wel in zou passen...niet dus) toen moest eerst het hout nog besteld worden etc. En het heeft uiteindelijk nog wel ongeveer 2 maanden geduurd voordat de stal er stond, en net in die tijd regende het hartstikke veel. Als ik dan 's nachts wakker werd door de regen, dacht ik de hele tijd bij mezelf: 'en nu staat ze buiten in de regen Scheve mond'. Maar zoals al is gezegd; paarden smelten (gelukkig *LOL*) niet van de regen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:37

Nou Pelli, ik denk niet dat je je tinker daar een plezier mee doet. Juist tinkers kunnen goed tegen de regen hoor. Wat dacht je hoeveel het regent in Ierland en Engeland kan er ook wat van hoor.

Wil je hem gezond houden, heeft hij toch veel beweging nodig. Door het rondlopen krijg je een betere doorbloeding van zijn hele huid en ademt de huid ook beter. Nog grote kans dat het voor je tinker op stal eerder te warm gaat worden. Ze hebben een dikkere huid en vacht dan KWPN-ers.
In mijn ogen zijn het echte 'buiten paarden'.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:42

Tja het is niet altijd de vraag of de paarden tegen de regen kunnen. De wei kan niet tegen de paarden als het zo nat wordt! Wij zitten hier op zware kleigrond en als het zo'n natte periode wordt dan kunnen de paarden helaas niet in de wei, want dan lopen ze alles aan gort!
Ze mogen dan wel een uurtje of wat in de paddock on beurten.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:02

Jas aan en lekker naar buiten! Bij ons gaat alles ook naar buiten. En mocht de deken drijfnat zijn dan krijgen ze op stal gewoon een ander(of geen, hangt van de temperatuur af) op.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:58

Regendeken op en lekker naar buiten.
Pinky gaat zelf wel in zijn stal staan als hij het te hard vind regenen Haha!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 12:05

Zo dacht ik er ook altijd over en zo ging ik ook met paarden om maar nu heb ik een eigen paard en dat is gevoelsmatig toch wat anders maar ze gaat gewoon lekker naar buiten nu en het weer valt ook best mee vandaag.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:06

Mijn paarden gaan ook gewoon naar buiten, hoe hard het ook regent, ze vinden het heerlijk!!! Regendeken op en ze blijven droog.
De ene is dan een fjord maar de ander een kwpn-er, maar ik volg raad van dierenarts op: Alle paarden horen in de wei en vooral koliekgevoelige paarden dus doe ik wat het beste is voor mijn paard. Ik baal wel als hij een schop krijgt, wil nml. ook wedstrijden rijden maar het is in het belang van mijn paarden!!!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 20:34

Bij voorkeur gaat mijn paardje gewoon naar buiten met dit weer. Niet de hele dag maar in iedere geval 2-3 uur. Het is het enige dagelijkse beweging wat ze krijgt (ze is nog maar 2,5) en ze kan er echt wel tegen. Vorig jaar stond ze nog in de opfok en bleven ze tot eind oktober dag en nacht buiten lopen, ook als het dagen achter elkaar plensde. Ze heeft nu een lekker dikke wintervacht en geen deken op. Vandaag heeft ze ook weer even 2 uur buiten gestaan toen ik er was en ze was weer helemaal happy. Veel langer naar buiten kan 's winters meestal niet omdat dat niet zo goed voor onze wei is en aangezien we maar een weiland hebben waar ze met zijn 3en het hele jaar door op staan.... Verdrietig Volgend jaar krijgt ze van me wel een deken op maar dan wil ik een echte waterdichte regendeken voor de kopen zodat ze alsnog in de regen naar buiten kan Lachen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 20:48

lekker naar buiten, en mijn regendeken gaat al 3 winters mee en lekt nog steeds niet hoor!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 21:30

ladolcevita schreef:
Zo dacht ik er ook altijd over en zo ging ik ook met paarden om maar nu heb ik een eigen paard en dat is gevoelsmatig toch wat anders maar ze gaat gewoon lekker naar buiten nu en het weer valt ook best mee vandaag.


nou dit heb ik ook hoor!
Met bon vond ik het helemaaaaaal niet erg als ze buiten stond, ach went ze wel aan.
Maar met Ewald heb ik de neiging om hem gewoon op stal te laten, nu is de wei & de paddock niet meer goed begaanbaar, dus staan ze zowieso binnen en zorgen we zelf voor beweging of dat ie buiten komt...
Ik laat hem liever binnen, hij komt zowieso bijna elke dag een half uurtje de box uit!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 21:51

Tinne schreef:
Toen ik Ivanka nog maar net had, hadden we nog geen stal voor haar (er stond een schuilstalletje in de wei, we dachten dat ze daar wel in zou passen...niet dus) toen moest eerst het hout nog besteld worden etc. En het heeft uiteindelijk nog wel ongeveer 2 maanden geduurd voordat de stal er stond, en net in die tijd regende het hartstikke veel. Als ik dan 's nachts wakker werd door de regen, dacht ik de hele tijd bij mezelf: 'en nu staat ze buiten in de regen Scheve mond'. Maar zoals al is gezegd; paarden smelten (gelukkig *LOL*) niet van de regen Haha!



Ja haha dat ken ik Knipoog

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 00:32

Citaat:
Ik laat hem liever binnen, hij komt zowieso bijna elke dag een half uurtje de box uit!


Zo, wat een bofkont

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:41

mijn lieverd staat gewoon dag en nacht buiten, endat kan echt geen kwaad!!! En een half uurtje eruit, is veeeeelste weinig voor een paard!!!!!!! Een paard kan wel tegen wat regen hoor!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:11

Tinkie schreef:
Citaat:
Ik laat hem liever binnen, hij komt zowieso bijna elke dag een half uurtje de box uit!


Zo, wat een bofkont


Dat is dus ook mijn reactie. Een half uurtje per dag? Is dat niet een beetje te weinig? En dan 23,5 uur per dag op een paar vierkante meter staan........

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 15:32

ik vind dat sneu, je sluit je zelf toch ook niet zo lang op in een kleine kamer! Ik vind dat paarden best op stal kunnen staan, maar dat ze toch zeker 3 uur en het liefst nog meer per dag de tijd moeten hebben om lekker de benen te strekken!!!! Daarom ben ik zo blij dat mijn lieverd 24/7 buiten staat, op wieland!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 16:04

Ik zou hem ook lekker een (ademende) regendeken / waterdichte deken opdoen en gewoon het land in gooien. Als blijkt dat hij er toch een hekel aan heeft of het te koud krijgt kun je hem altijd nog binnen zetten.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 16:14

fabienne schreef:
Tja het is niet altijd de vraag of de paarden tegen de regen kunnen. De wei kan niet tegen de paarden als het zo nat wordt! Wij zitten hier op zware kleigrond en als het zo'n natte periode wordt dan kunnen de paarden helaas niet in de wei, want dan lopen ze alles aan gort!
Ze mogen dan wel een uurtje of wat in de paddock on beurten.


Ik heb hier hetzelfde probleem. Kleigrond... het wordt echt een ontzettende blubbertroep en ik ging onderweg naar de wei bijna op mijn plaat Haha! Ik vind het verschrikkelijk dat mijn paard nu de hele dag op stal op mij staat te wachten Helaas zit ik van 09.00-17.30 uur op mijn werk en kan dus niet even voor 1 uurtje mijn paard buiten zetten.