Engels én western rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Engels én western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 12:06

Wie van jullie rijd hier Engels, en western??
Ik rij ben nu net begonnen met westernrijden, maar de manege waar ik misschien ga werken, wil voor mij dan een paardje beschikbaar houden waar ik dan ook wedstrijden mee kan rijden.
Niet dat ik het niet wil, maar omdat ik nog maar pas begonnen ben met western, ben ik bang dat, doordat ik vaak moet omschakelen van western en Engels, het heel lang zou duren voordat ik echt goed western kan rijden. Of zie ik dit verkeerd.
Hoe doen jullie dat, en/of hoe denken jullie hier over?

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 12:13

Dat ik net western leerde rijden heb ik het een jaartje lang allebei gedaan. Op een gegeven moment vond ik western veel leuker en ben volledig overgestapt.

Ik weet niet hoe lang je al dressuur rijdt. Westernhulpen kunnen soms kompleet tegengesteld zijn aan die van de dressuur. Zolang als je paardje niet in de war raakt als jij een keertje per ongeluk een andere aanwijzing geeft, kun je beide gewoon blijven doen hoor. De tijd zal het leren of je niet op een geven moment helemaal één richting uitgaat...

Je suis Charlie.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 12:22

Nou, ik train mijn paard ook voor westernrijden, maar ik doe ook veel dressuur met haar, om haar soepel te houden en te verzamelen. Ik denk dat het wel te combineren is, ligt er ook een beetje van wie je les hebt.
Bij westernrijden rijd je echt met lichte hulpen en je rijdt het paard veel op gewichts- en beenhulpen. En verder moet je het gewoon gaan proberen, of het een beetje te combineren is.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 17:51

je kan ook 'dresuur' rijden op de western manier hoor. want de meeste westernpaarden zijn heus wel net zo soepel als de meeste engels gereden paarden. trouwens pleasur en reining is ook dresuur. dresuur is dus niet perse engels. ik rijd nu western maar ik kan ook engels rijden. als ik op een engelsgeredenpaard zit lukt het me heus ook wel allemaal. soms kan je het verwarren maar dat is misschien in het begin maar of je nu alleen western of alleen engels rijdt je moet toch altijd je hoofd erbij houden met wat je doet. als je erop let lukt het best wel. en zometeen rijdt je net zo western als dat je altijd engels hebt gereden.(zonder er al teveel bij natedenken) Pling

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 18:13

Ik rij nog steeds regelmatig paarden voor anderen, en heb geen enkele moeite met overstappen naar Engels. Het zadel en de zit zijn meteen totaal anders, zo ook het contact met de mond (ik rij m'n eigen paardje met shanks dus trens voelt meteen anders).
Bovendien zie ik nog steeds niet zo veel verschil tussen Engels en western, zolang het niet om een hoog niveau gaat.
Ik rij nog steeds dressuurmatig los, soepelheid en ontspanning blijft een eerste vereiste, wat je ook met een paard gaat doen. Ook als je western rijdt, gooi je niet meteen als je in het zadel bent geklommen je teugels los. Je zult toch naar die lage halshouding toe moeten werken, het komt helaas niet vanzelf als je in je westernzadel gaat zitten.
Het grootste verschil tussen de westernpaarden die ik rijd en de Engelse paarden, is dat ik bij de Engels gereden paarden duidelijk met meer binnenbeen moet rijden op de voltes. Die hebben toch wat meer steun van het ruiterbeen nodig.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

western/engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 22:16

Hoi,

heb ff 3x keer nagedacht of ik zou reageren...maar ga het toch maar doen... Bloos

Ik denk dat ik dan niet kan rijden ofzo... maar sluit me dus niet bij jullie antwoorden aan... Scheve mond
Ik denk zelf dat er nl. niet zo heel veel verschil in zit...
behalve dat je bij het westernrijden je teugels 'liever' langer laat... maar ook pas later...als het paard zichzelf 'draagt' ...
óók engels gereden paarden worden met 'zit & beenhulpen' gereden.

Op het moment dat bij het westernrijden de zit & beenhulpen nog niet duidelijk bevestigd zijn, rijden wij toch ook met 'contact' en 'pakken ze op' ... (alleen niet zo kort als bij de dressuur en houden geen constant contact) en in het begin kun je nog niet met 'waslijnen' rijden, anders zou je paard meer & meer op de voorhand gaan lopen ipv op 4 benen en te 'dragen'...


Sonja : in jouw antwoord lees ik een aantal dezelfde dingen zoals ik ze ook zie...
maar een vraagje, je hebt het over 'duidelijk met meer binnenbeen moet rijden op de volte bij engels gereden paarden' ...
Maar ook wij doen dit in de western, het paard moet 'om je been buigen' (stelling)... dit wordt gebruikt bij de dressuur, maar ook in western...
Hoe vraag jij dan op de 'westernmanier' je buiging/stelling?

Ik zie nl. nog veel paarden idd in de proef (op 1 hand) té veel de hand over de manenkam heengaan... en de ruiter 'meent' dat het paard moet wijken voor de teugel... vervolgens zie je het paard op de cirkels in 'buitenwaarts' stelling gaan... (logisch)
dit is dus m.i. door het niét gebruiken v. je binnenbeen ...
Paard heeft wel geleerd wat 'neckreining' is... maar kent geen buiging, en daar heb je toch je binnenbeen voor nodig.. Scheve mond

ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan...?

misschien nieuw topic? Verward nee... is toch nog steeds engels/western... Haha!

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 22:45

Ik heb geleerd dat het paard ten allen tijde recht moet zijn. Dus recht op de volte, niets geen buiging of stelling, zoals je dat in de dressuur wel hebt. Vierkant de bocht om, als het ware. En dat is iets waar ik wel degelijk problemen mee had dat ik de overstap maakte. Het paard met het buitenbeen en de buitenteugel op de volte houden, en niet om het binnenbeen buigen.

Voor de rest zit ik ook aan de teugels, omdat je ander inderdaad geen verzameling krijgt. Maar het verschil zit hem in het loslaten, i.p.v. de lichte constante aanleuning die je bij de dressuur altijd hebben moet.

En Colinda, ik krijg de stelling van mijn paard door het aanleggen van het buitenbeen (in combinatie met teugelhulp), en niet door de buiging rond het binnenbeen.

Je suis Charlie.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 22:57

Cassidy schreef:
En Colinda, ik krijg de stelling van mijn paard door het aanleggen van het buitenbeen (in combinatie met teugelhulp), en niet door de buiging rond het binnenbeen.


hoi,

ja... snap ik allemaal... Bloos maar ik bedoelde ook niet te zeggen dat je 'alleen' op je binnenbeen rijdt... en 'overdreven' stelling....
Maar 'tussen je handen & benen' .... een muur te maken... ja ... recht rijden.
Maar het lijkt me toch niet dat je 'alleen maar' je buiten- of binnenbeen gebruikt...

En nogmaals... lijkt het me niet, zoals je het schrijft, dat je door alleen buitenbeen & buitenteugel te gebruiken de juiste 'buiging/stelling' krijgt ... je paard moet toch 'wijken' voor je buitenbeen & buitenteugel (= neckreining)... wanneer dan 'binnen' TOTAAL niet gebruikt zou worden, vallen ze naar binnen (logisch)...

wat is jouw antwoord op mijn vraag zoals ik die hierboven heb gesteld aan Sonja, over het laatste geschreven stukje, dat van die proeven op 1 hand, hand volledig over de manenkam heen... cirkels die gereden worden in buitenstelling...
Naar mijn idee zijn dit dus de paarden die puur gereden worden op buitenbeen... en met 1 hand kun je niet zoveel meer... dus proberen we die hand maar 'helemaal' naar binnen te brengen, waardoor teveel druk op de buitenteugel komt en het paard in 'buitenwaarts' stelling gaat...vervolgens komt het buitenbeen eraan om hem op de volte te houden...
En van 'recht' is dan totaal geen sprake meer...

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 23:41

Ik ben nog niet op één hand bezig dus ben zelf nog niet met het probleem geconfronteerd. Mijn kennis is puur theoretisch. Ik denk zelf eerder dat het een probleem is van het gewicht van de ruiter. Is ook moeilijk om recht boven je paard te gaan zitten als je snelheid maakt. De cirkels moeten snel en worden daardoor heel slordig...en het gewicht daardoor teveel op binnen gebracht...

En punt twee: een kennis van me heeft eens meegereden in een clinic van Markus Schopfer. Markus zegt dat een paard een cirkel moet kunnen galopperen zonder dat je aan de teugels zit en er ook maar niet aan denken om van die cirkel afgaan als je niet expliciet iets anders vraagt. Dat krijg je alleen door heel veel op de cirkel in galop te werken.
Een test voor de paarden die duidelijk leiding nodig hebben bij het galopperen van de cirkel op één hand: galoppeer op de cirkel, laat de teugels lang en je zult zien dat deze paarden van de cirkel af willen gaan en automatisch rechtdoor (langs de hoefslag) willen galopperen. Als de paarden dat gaan doen zul je tijdens een wedstrijd iedere keer aan die teugel moeten zitten om hem op die cirkel te houden.
Als ik de theorie van Markus Schopfer zo bekijk en jouw verhalen zo hoor, is er niet genoeg aandacht op het rijden van mooie cirkels besteed bij de training van de paarden die duidelijk leiding nodig hebben bij het rijden van deze cirkel.

Je suis Charlie.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 00:00

Cassidy"]
Als de paarden dat gaan doen zul je tijdens een wedstrijd iedere keer aan die teugel moeten zitten om hem op die cirkel te houden.
[/quote]

hierin zit wat mij betreft ook het antwoord al...
Een paard wat een goede basis heeft gehad en wéét wat de denkbeeldige 'muur' is, je benen & handen, zowel binnen als buiten, 'denkt' er niet over om van de cirkel af te wijken... hij moet dan weten dat naar buiten vallen (en dus v. de cirkel af), hij 'buiten' begrenst wordt (buitenteugel/buitenbeen), hierna zal een jong en/of onervaren paard gaan proberen naar 'binnen' te vallen...en dus ga je 'binnen' begrenzen, binnenteugel en dus óók binnenbeen !!! Knipoog
Dit is die denkbeeldige 'muur' .... tussen je benen & handen... Knipoog

[quote="Cassidy schreef:
Als ik de theorie van Markus Schopfer zo bekijk en jouw verhalen zo hoor, is er niet genoeg aandacht op het rijden van mooie cirkels besteed bij de training van de paarden die duidelijk leiding nodig hebben bij het rijden van deze cirkel.


duidelijk leiding nodig... Verward ja... hebben ze allemaal nodig... en hoort wat mij betreft bij een stukje basis Knipoog
Daarom denk ik dus ook dat er té snel wordt overgegaan op 1 hand...

on-topic Haha! niet zo heel veel verschil in western & engels dus...
behalve de lengte v/d teugels Knipoog

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Anoniem

Re: western/engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 08:04

Colinda schreef:
Sonja : in jouw antwoord lees ik een aantal dezelfde dingen zoals ik ze ook zie...
maar een vraagje, je hebt het over 'duidelijk met meer binnenbeen moet rijden op de volte bij engels gereden paarden' ...
Maar ook wij doen dit in de western, het paard moet 'om je been buigen' (stelling)... dit wordt gebruikt bij de dressuur, maar ook in western...
Hoe vraag jij dan op de 'westernmanier' je buiging/stelling?


Oeioeioei probeer dat maar eens per pc uit te leggen zonder half Bokt over je heen te krijgen Haha! ......

Ik ben momenteel hard bezig om m'n circels dusdanig bevestigd te krijgen, dat ik praktisch geen been meer nodig heb. Ik heb nog maar heel ligt m'n kuit tegen het paard, maar zeker niet meer echt aangelegd om haar om m'n binnenbeen te laten buigen.
Ik rij nu dus ook met veel minder stelling, maar juist meer met het paard recht, om op die manier het sturen op de schouder beter te bevestigen.
M'n hand is iets aan de binnenkant van de manenkam, en ik doe zo weinig mogelijk met m'n benen, juist omdat elke beweging met het been in principe een correctie is.
Als het paard nu naar binnen valt op de circel, dan geef ik 'm ook niet grofweg gezegd een schop met het binnenbeen, maar los ik het op door op de plaats waar ze naar binnen probeert te vallen, haar extra recht te rijden, zodat ze geen kans heeft de binnenschouder te laten vallen. Op die plaats neem ik haar dus van voren ook wat meer op, en drijf ik haar wat extra naar het bit toe.

Djiezzzz wat is dat moeilijk uit te leggen als je zelf nog maar half weet waar je mee bezig bent.... Bloos

Bij de Engels gereden paarden waar ik nog regelmatig even op mag gaan zitten }> moet ik meer met het binnenbeen werken. Toch meer het klassieke, met je binnenbeen naar de buitenteugel toewerken. Is een nuanceverschil wat ik met m'n eigen paard doe. Op de dressuurgereden paarden druk ik m'n binnenhak verder naar beneden, vraag ik het paard om om m'n binnenbeen heen te buigen. Bij m'n eigen knollie hoef ik m'n binnenbeen alleen te laten hangen, maar druk ik m'n niet uit of tegen het paard aan.


Verder ben ik het helemaal met Jolanda eens, ik zie nog steeds weinig verschil tussen western en dressuur. Handig hoor om nergens verstand van te hebben, maakt het leven een stuk makkelijker Party!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: western/engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:16

Sonja schreef:
Bij de Engels gereden paarden waar ik nog regelmatig even op mag gaan zitten }> moet ik meer met het binnenbeen werken. Toch meer het klassieke, met je binnenbeen naar de buitenteugel toewerken. Party!!


Tja, ook dit ligt er denk ik aan hoe dat desbetreffende paard getraind is en ligt het niet aan het feit dat het paard engels gereden is. Ik ben overgestapt van western naar engels en ik moet zeggen, mijn paard zou nu beter western lopen dan toen ik nog westernlessen kreeg. Juist nu moet ik mijn paard meer van achter naar voren rijden en wordt hij steeds lichter op het bit, hetgeen ik met mijn westernlessen nooit gevoeld heb. Nu MOET ik soms zelfs als controle de teugels losgooien en MOET mijn paard in die verzameling blijven lopen, is dat western of niet Lachen Ik wil hier niet mee zeggen dat engels les beter zou zijn dan western les, zeker niet!!! Het gaat er gewoon om DAT je goed les krijgt en dat het in zowel western als engels erom gaat dat je paard volledig onder controle is met zo min mogelijk hulpen. Ook nu tijdens mijn engels lessen, ook hierin werken we met signaalhulpen, althans dat is ons doel. Zeker in het begin (maar ook tijdens mijn westernlessen) moet je dan toch elke 2 a 3 passen dezelfde hulp geven totdat het paard het doorheeft, dan kan je dat verder uitbreiden. Maar idd, alleen de teugellengte verschilt Lachen

Anoniem

Re: western/engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:29

cornelie schreef:
Nu MOET ik soms zelfs als controle de teugels losgooien en MOET mijn paard in die verzameling blijven lopen, is dat western of niet Lachen


Nope Haha! , is (ook) een klassieker in de Engelse dressuur, alleen in het Nederlands is er geen benaming voor. Het Duitse 'überstreichen' dekt de lading nog het beste.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 12:24

Hmm, toch weer niet duidelijk genoeg geweest aaaaaaarrrrrrrrggggg Lachen. Uberstreichen is idd een duitse term voor even 2 a 3 passen de teugels losgooien. Dit is toch nog iets anders dan ik in mijn les moet doen. Hoe ga ik dit uitleggen...... Mijn lesdoel bij deze oefening is het paard zo op eigen benen te leren lopen dat als je enkele rondes oid de 'steun' van de teugel wegneemt hij wel netjes en op eigen benen rond moet blijven lopen. Ik hoop dat ik nu iets duidelijker overkom alhoewel het nog steeds woorden blijven en geen bewegend beeld zucht... Mijn paard leert hiermee dat er idd een 'onzichtbare' muur is van handen/benen/gewicht etc waar hij tussen moet blijven. Dit bewerkstelligen wij in de les door juist van achter naar voren te werken waardoor de lichtheid op het bit dus 'echt' is. Bij mijn westernlessen (nogmaals ligt niet specifiek aan het western rijden maar meer aan de instructie) liep mijn paard ook wel zelf maar probeerden we dit te krijgen door van voren naar achteren te werken. Oftewel, lekker aan het bit plukken. Maar altijd bleef mijn paard zwaar, drammerig etc. Op zich ook wel weer logisch dan, hij kreeg juist steeds meer gewicht op zijn voorhand Boos! Maar even on-topic, ik ben zeer zeker van mening dat je engels en western kan rijden met hetzelfde paard. Maar..... ook dit kan je niet 'zomaar ff' gaan doen. Er zijn nou eenmaal een paar aandachtspunten. Ik heb nu niet veel tijd maar ik zal even een klein voorbeeld geven. In de engelse sport wordt je geacht een overgang van arbeidsstap naar arbeidsdraf te maken zonder dribbelpassen oid. Gewoon flitsend aandraven, direkt weg op je hulpen. Als je dan pleasure wilt gaan rijden en je wordt gevraagd om de jog is het dus niet de bedoeling dat je in een vlotte arbeidsdraf wegspurt Lachen Maar ook dit onderscheid is een kwestie van training die eigenlijk heel simpel is. Het ligt voor een groot deel aan de ruiter, aangezien een paard simpel denkt. Als ik een arbeidsdraf wil vragen zorg ik dat ik lichamelijk flink wat energie opbouw, krachtig inademen, big smile en denken YES, en o ja, ook nog een beetje kuitdruk. Mijn paard reageert hier ook energiek op door direkt lekker voorwaarts weg te draven. Als ik juist een wat langzamere draf wil vanuit stap (bv jog) dan zorg ik dat ik voldoende energie opwek voor de draf maar alleen dan wat minder. Ik adem iets minder energiek in, iets mindere big smile en iets minder kuitdruk. Mijn paard reageert dan ook door in een iets minder energieke draf weg te sprinten.... Doel bereikt toch? Dus het kan best samen (alhoewel waarschijnlijk niet echt alle onderdelen) maar even goed bedenken hoe je het aan gaat pakken. Je paard volgt vanzelf wel. Actie = reaktie!!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:24

Oke ik ga het weer proberen. Verward
Nee je kunt niet en western en Engelse dressuur door elkaar rijden! Wel als je het met twee verschillende paarden doet maar zeker niet op het zelfde paard. Er zullen altijd mensen zijn die blijven roepen dat het wel kan en dat hun paard veel inteligenter is dan het gemiddelde paard en weet wat de bedoeling bij het zien van het zadel. Maar als je de beide stijlen goed gaat bekijken en als je goed les krijgt zul je al snel merken dat de verschillen in hulpen gewoon te groot zijn. Begrijp me niet verkeerd het doel van beide stijlen is het zelfde maar de weg er naar toe is totaal veschillend.

Ik lees hier ook al weer verhalen dat mensen hun western paarden dressuur gaan rijden om hun ze soepel te houden/maken. Als je hier naar moet terug grijpen wil dit maar 1 ding zeggen, JE KRIJGT NIET GOED LES! Ook in de western zijn al die dingen als plaatsing van heupen, buigen van ruggen en verplaatsen van schouders van belang en ze worden ook gebruikt. Maar voorwaarde daar voor is wel dat je bij een echte westerntrainer terecht komt en niet bij een figuur die denkt dat western bestaat uit het met een los teugeltje rijden van een paard.

Nog nooit heb ik meegemaakt dat er tijdens een clinic een dressuur ruiter ,die een keer wilde proberen western te rijden ,heeft gezegt dat het verschil tussen western en dressuur niet erg groot is. Sterker nog de meesten hebben in het begin het idee dat ze absoluut niet kunnen rijden!

Vooral het verhaal van Cornelie vind ik triest. Iemand die wil gaan western rijden en er dan vervolgens achter komt dat het beter zou gaan als ze gewoon dressuur les krijgt. Dat zegt toch heeeeeeeeeeeeeeel veel over het les niveau hier in Nederland.
Dood zonde, er zijn zo veel mensen die graag verder willen in de sport en dan komen terecht in een gebied wat tussen 2 stijlen in zit.

Alice je ziet het niet verkeerd hoor, het is inderdaad zo dat je behoorlijk in de war kunt raken als je beide stijlen door elkaar rijdt en het gaat echt langer duren voordat je het dan door hebt. Het beste is gewoon te stoppen met dressuur en je volledig te storten op western. Als je dan met de western hulpen goed overweg kunt kun je wel weer makkelijk dressuurpaarden gaan rijden. Want verleren doe je het echt niet!

Cassidy is de enige die echt lijkt te weten waar ze het over heeft. *LOL* Colinda , Cassidy heeft gelijk als ze zegt dat ze haar paard laat buigen op de cirkel door haar directe teugel (binnenhand) en haar buiten been te gebruiken en niet met haar binnenbeen aan haar paard te zitten. Een western paard moet ook op een cirkel recht zijn in zijn lijf. Als je je binnen been gebruikt gaat hij daaromheen buigen en er tegenaan hangen en dat is niet de bedoeling.

Dit onderwerp maakt weer eng goed duidelijk dat het niveau van de lessen erg veel te wensen overlaat.

Ik rijdt pas dik 10 jaar western, en dit is natuurlijk alleen maar mijn mening. Extreme duivel

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:48

Ik rij ook allebei. Iedreen heeft het hier over engels of western, maar in beide varianten zijn er net zoveel denkwijzen als er trainers zijn. Beide rijstijlen zijn absoluut niet zover dat ze eenduidige manieren hebben. Ik ben het dus absoluut niet eens met dat een westernpaard recht moet zijn op een cirkel. Dat is gewoon een theorie die je aanhangt. Andere theorieen komen ook met goede argumenten om het paard wel gebogen te hebben op een cirkel. Dus wat moet en en wat moet niet? Discussie alom.
En verschillen in hulpen? Dat hangt dus ook af van de engelse stijl die je aanhangt en de westernstijl die je aanhangt. Ze kunnen vrij dicht bij elkaar liggen of een heel eind uit elkaar.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 15:12

Adrienne: zou je eens uit willen leggen wat de rijtechnische gedachtengang hier achter is Verward
Citaat:
Een western paard moet ook op een cirkel recht zijn in zijn lijf

En is dat niet tegenstrijdig met dit
Citaat:
...paard laat buigen op de cirkel door haar directe teugel (binnenhand) en haar buiten been te gebruiken en niet met haar binnenbeen aan haar paard te zitten...
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 21-10-02 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 15:21

Oke Sugarmiss ik zal het proberen heel duidelijk uit te leggen.
Maar daar moet je dan wel even geduld voor hebben. Ik zit nl op min werk "glandestien" *LOL* *LOL* te bokken. Ik ga het vanavond proberen op te schrijven.

Adrienne

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 15:46

K sluit me bij Romkabouter aan...

Er zijn veel verschillende manieren van engels en western rijden.. en welke hulpen je gebruikt ligt maar net aan van wie je les krijgt (of wat je zelf bedacht hebt Knipoog )

Cassidy en Adrienne.. er is nu eenmaal niet 1 manier om het juiste te doen...

Op wedstrijden heb ik de top vaak genoeg met de benen aan het paard zien rijden, dus dat een westernpaard geen aanleuning van het binnenbeen krijgt gaat ook niet altijd op...

(beweert iemand die al bijna 20 jaar western rijd, dus misschien weet ik er ook niet alles van.... )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 16:20

Adrienne"]
Nee je kunt niet en western en Engelse dressuur door elkaar rijden! Wel als je het met twee verschillende paarden doet maar zeker niet op het zelfde paard.
[/quote]

** Ik dacht ook dat het om verschillende paarden ging Verward Ik dacht in eerste instantie ook dat het best zou kunnen op 1 paard, maar kwam van de koude kermis thuis. Alleen al het verschil van de lengtebuiging op de volte bij de dressuur, en het meer 'recht rijden' (damn hoe leg je dat fatsoenlijk uit Verward ) op de volte wat ik nu moet, is niet te combineren

[quote="Adrienne"]
Ik lees hier ook al weer verhalen dat mensen hun western paarden dressuur gaan rijden om hun ze soepel te houden/maken. Als je hier naar moet terug grijpen wil dit maar 1 ding zeggen, JE KRIJGT NIET GOED LES!
[/quote]

** Dus omdat ik nu een poging tot westernrijden doe, zou ik bijvoorbeeld niet meer m'n slangevoltes ofzo mogen rijden omdat dat fout is omdat het geen western is Verward Maar het is een goede gymnasticerende oefening, maakt niet uit wat het gebruiksdoel van je paard is. Oefening is gewoon goed. Zo ook oefeningen als schakelen in tempo, voorwaarts-neerwaarts losrijden etc. Is puur dressuur, maar ook puur western. Alleen de hulpen worden anders gegeven.
Wat versta jij dan precies onder dressuurrijden?

[quote="Adrienne"]
Ook in de western zijn al die dingen als plaatsing van heupen, buigen van ruggen en verplaatsen van schouders van belang en ze worden ook gebruikt. Maar voorwaarde daar voor is wel dat je bij een echte westerntrainer terecht komt en niet bij een figuur die denkt dat western bestaat uit het met een los teugeltje rijden van een paard.
[/quote]

** Gaaaap Volgens mij waren we daar inderdaad ondertussen wel uit, dat western toch net effe wat anders is als met een lange teugel rondcrossen. Haha! Toch snap ik niet waarom ik mijn paard geen schouderbinnenwaarts zou mogen laten lopen omdat ik dat vroeger in de dressuurles geleerd heb, terwijl ik daar ook nu baat bij kan hebben. En wat is dan bijvoorbeeld het verschil tussen wat ik ken als travers, en jij als two-track?

[quote="Adrienne"]
Vooral het verhaal van Cornelie vind ik triest. Iemand die wil gaan western rijden en er dan vervolgens achter komt dat het beter zou gaan als ze gewoon dressuur les krijgt. Dat zegt toch heeeeeeeeeeeeeeel veel over het les niveau hier in Nederland.
Dood zonde, er zijn zo veel mensen die graag verder willen in de sport en dan komen terecht in een gebied wat tussen 2 stijlen in zit.
[/quote]

** Maar daar ligt ook een stukje verantwoordelijkheid van die ruiters zelf. Als je serieus in de wedstrijdsport verder wilt, moet je dito training zoeken en dat vindt je niet bij de eerste de beste als cowboy verklede idioot om de hoek. Maar als recreatieruiter zie ik niet in waarom het zo verachterlijk is om het goede van de Engelse sport gewoon te blijven gebruiken, en hetgene waar je niks mee kan achter je te laten.
Alleen moet je dan geen wonderen verwachten op shows en het publiek niet vervelen met je gestumper.... Haha!

[quote="Adrienne"]
........ Als je dan met de western hulpen goed overweg kunt kun je wel weer makkelijk dressuurpaarden gaan rijden. Want verleren doe je het echt niet!
[/quote]

** Dus het kan toch.....

[quote="Adrienne"]
Cassidy heeft gelijk als ze zegt dat ze haar paard laat buigen op de cirkel door haar directe teugel (binnenhand) en haar buiten been te gebruiken en niet met haar binnenbeen aan haar paard te zitten. Een western paard moet ook op een cirkel recht zijn in zijn lijf. Als je je binnen been gebruikt gaat hij daaromheen buigen en er tegenaan hangen en dat is niet de bedoeling.
[/quote]

** Dat bedoel ik dus met het verschil tussen western- en dressuurpaarden. Een dressuurpaard verlangt vaak meer aanleuning van het binnenbeen van de ruiter, moet tegen de buitenteugel aan gedreven worden. Terwijl ik mijn paardje zeg maar meer recht moet houden en op de schouder moet sturen. Heeeeeeeeeelp ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen zonder dat ik m'n handen en voeten kan gebruiken Bloos Knipoog

[quote="Adrienne schreef:
Dit onderwerp maakt weer eng goed duidelijk dat het niveau van de lessen erg veel te wensen overlaat.


** Of dat het moeilijk communiceren is via een computer, zonder de mogelijkheid om elkaar dingen te laten zien, desnoods even uit te tekenen vanuit bovenaanzicht....
Volgens mij proberen verschillende mensen hier namelijk nog steeds hetzelfde te zeggen.....

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-02 16:28

Deze topic is voor mij te ingewikkeld geworden Haha!
Ik ga 'm straks wel even uitprinten en rustig lezen, haha
Bedankt voor alle reacties (en die nog komen). Knipoog

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 19:17

Ik rij een mengelmoesje Haha!

Net wat Rom zegt : Ik rij Engels met een western-inslag , of is het nu Western met Engelse invloed ?? Tong uitsteken Knipoog

Iig , mijn doel is om mijn paardje "alles" te kunnen laten doen op dressuurmatig gebied wat ik nuttig vind , en dat uiteindelijk het liefst helemaal zonder teugelgebruik , maar nu ben ik allang blij als ik m'n teugels alleen maar hoef te gebruiken voor de zijwaartse buiging die ik in haar hals verlang Lachen , dus het echte sturen wil ik op m'n zit , been gewicht..... en gas en rem op m'n stem.

Ze hoeft van mij geen sliding of roll-dit-of-dat te leren , ik wil gewoon dat zij lekker losjes en ontspannen loopt , achterhand eronder , hals gedragen en ontspannen voorwaarts-neerwaarts , ontspannen rug waardoor ze mij lekker laat zitten *LOL* .
En dat ze al heel simpel op mijn stem en been/gewicht/neckreinig reageert.

In ruil daarvoor val ik haar zo min mogelijk lastig en verveel haar niet met gepluk of gehos op haar ruggetje en in haar flanken , voor zover als dat me lukt , maar dat heeft ze ook zelf in de hand natuurlijk door mij lekker te laten zitten Knipoog

Ik denk dat het van jezelf afhankelijk is of het goed werkt om 2 rijstijlen door elkaar te rijden , en natuurlijk vooral ook aan de preciese stijl van de lessen die je krijgt.

Western en Engels kunnen zoals rommie al zegt ontzettend verschillend zijn , maar ook heel erg dicht bij elkaar , hangt helemaal van de betreffende (stijl van) je beide instructeurs af....

Het kan elkaar heel mooi aanvullen maar elkaar ook gruwelijk tegenwerken....hangt echt van de instructeurs af Lachen .

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

engels/western

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 20:48

Hoi,

Sonja; goed uitgelegd ! Knipoog
Je had wel gelijk, dat we 'half' bokt over ons heen krijgen...

Vroeg me ook al het verschil af in travers & two-track Haha!

Adrienne; dat je het met sommigen niet eens bent, oke... maar om nu iemand 'onderuit' te halen over 'triest' e.d., is m.i. niet nodig... Scheve mond

Ik deel in ieder geval niét je mening, maar ja... ik rijdt ook nog 'maar'
7 jr. western, hiervoor heb ik 'maar' 22 jr. dressuur gereden, dus ik zal het ook wel niet kunnen... en dus ook geen goed les krijgen...
Ga de namen maar niet noemen, maar weet wel dat het de 'betere' trainers zijn.... raar dan he? (de betere zijn voor mij degene die zich in binnen/buitenland weten te plaatsen bij de eerste 5 én eerlijk met hun paard omgaan).

En de video banden die ik dan heb van o.a. Bob Avilla, John Slack etc. kan ik dus ook wel weggooien dan... deze personen kennen de dressuur niet, maar laten hun paarden buigen in allerlei vormen, in buitenwaarts en binnenwaarts stelling, binnenbeen... buitenbeen worden afgewisseld en hebben het ook over 'pick the shoulder up' door je binnenhand EN binnenbeen etc. etc.
Maar ik zal het dan vast wel allemaal verkeerd begrepen hebben? Haha!

Net zoals Romkabouter ook zegt... zoveel mensen.... zoveel verschillende meningen/trainingsmethodes... en het is maar net wat je prettig vindt werken.... Cool

Ook nog een vraagje voor jou;
Dat een paard recht moet zijn op de cirkel begrijp ik en is logisch, maar ook moet een paard kunnen 'buigen' (naar binnen of buiten).
Het rechtrichten & buigen moeten afgewisseld worden m.i.

Verder vraag ik me af hoe jij je paard laat 'buigen' op 1 hand, als je praat over de DIRECTE teugel (binnenhand).
Tevens vraag ik me af hoe jouw 'rechte lijnen' zijn (rundown), als je niet met je binnenbeen eraan mag komen... als hij dan naar 'binnen' zou vallen, corrigeer je alleen met je binnenhand dan? En rij je dus puur op je handen? Verward

Je laat het in ieder geval overkomen alsof je het allemaal perfect onder controle hebt, rij je al op hand?
Voor iemand die al 10 jr. western rijdt, heb ik je nog niet zien rijden tenminste... (wedstrijden?)

Tevens wil ik bij deze 'bokkers' uitnodigen, om eens op mijn paardje te komen rijden... deze is dus zowel ENGELS als WESTERN gereden.
Degene die dus écht kan western rijden, zal dan niet met dit paardje kunnen rijden, begrijp ik ... want dat kán dus niet, volgens Adrienne.
Het paardje kent dus geen western... Scheve mond
Wie durft }>

groetjes Jolanda
Laatst bijgewerkt door Colinda op 21-10-02 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

op de avatar zie je Sallyman!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 20:57

Sugarmiss schreef:
Adrienne: zou je eens uit willen leggen wat de rijtechnische gedachtengang hier achter is Verward
Citaat:
Een western paard moet ook op een cirkel recht zijn in zijn lijf

En is dat niet tegenstrijdig met dit
Citaat:
...paard laat buigen op de cirkel door haar directe teugel (binnenhand) en haar buiten been te gebruiken en niet met haar binnenbeen aan haar paard te zitten...


Nee dat is het niet. Want een westernpaard dat voortdurend recht wordt gereden wordt na verloop zo stijf als een plank, dus je moet hem ook soepel houden.
Bovendien zijn kleine cirkeltjes met hoofd ingebogen de basisoefening naar het onwikkelen van de spin. Worden de schouders soepel van als je het paard leert het voorbeen opzij te zetten.
Maar deze buiging krijg ik door buitenbeen en binnenhand. In de galop op de cirkel tijdens de wedstrijd moet het paard recht zijn. In mijn training kan ik stelling vragen in alle tempi, maar ik doe dat wel met buitenbeen en binnenhand...

Oh, en Romkabouter, stelling rijden op een hand in de galop op de grote cirkel maakt de galopchangementen extra moeilijk. Een rechtgericht paard changeert beter/makkelijker.

Je suis Charlie.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 21:20

Cassidy schreef:
Oh, en Romkabouter, stelling rijden op een hand in de galop op de grote cirkel maakt de galopchangementen extra moeilijk. Een rechtgericht paard changeert beter/makkelijker.

Daarom zet je hem toch ook een stukje recht?
Of ben ik dan ook weer te dressuurmatig?
Rieky Young rijdt m.i. ook vanuit haar dressuurachtergrond en ik geloof niet dat ze het zo verkeerd heeft gedaan.
Lees de amerikaanse bladen eens goed. Met foto en al worden oefeningen uitgelegd. Er wordt heus wel bij elkaar gespiekt zo te zien. Hele uitleggen over lichtrijden wat erg prettig voor jonge paarden.
Maar ja, daarover worden we het blijkbaar niet eens. Maakt mij niet uit hoor!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers