Hoeven groeien megahard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Hoeven groeien megahard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 23:09

Vorige maand is mijn paardje naar de hoefsmid geweest en ik deze maand moet hij dus alweer komen!
Er is destijds toch flink stuk afgekapt en dat is nu ook weer nodig!
Zit er dus beetje over in.. ik wil meer naar buiten gaan ed dus zouden hoefijzers een optie zijn,
of wat kan ik anders doen,
zijn hoeven groeien gewoon megasnel en ik moet ze 2x per week invetten anders beginnen ze bekant te brokkelen!

Van dit soort dingen heb ik dus helemaal geen verstand, bij verzorgpony's werden deze beslissingen voor me genomen..
Wie kan me helpen met tips?

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 23:36

Hoefijzers lossen in dit geval juist niets op, intégendeel zelfs. Daar heb je alleen baat bij als de hoeven juist te snel afslijten. Bij snel groeiende hoeven zul je alleen maar vaker de ijzers moeten laten verleggen/vervangen. Lekker veel over de verharde weg stappen dus, dan hou je ze mooi op lengte. Eigenlijk heb je een ideaal paardje dus, je kan zonder problemen over de harde weg en het kost je geen smakken geld voor ijzers. Perfect dus !
En brokkelen ze echt zo erg of bijna (bekant zoals je zelf schrijft) ? Want af en toe eens een stukje eraf hoeft echt niet erg te zijn hoor, zeker niet als ze juist weer snel aangroeien. Je kunt bv een oude vijl aan je smid vragen en daarmee zo af en toe de randen mooi rond vijlen, dan heb je dat probleem niet zo snel. Invetten heeft geen enkele zin, je sluit de hoef juist af voor vocht van buitenaf. Droge hoeven komt ook vaak van binnenuit en als dit niet het geval is (moeilijk te achterhalen helaas) dan kun je je paard beter lekker door de plassen en modder laten lopen als ze erg droog zijn. Niet invetten dus.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:19

Ik stap ook vrij veel over de verharde weg. Dat kan om de hoeven wel maar kan het ook om het demping mechanisme van de hoeven/benen?

Ik dacht dat invetten juist niet goed was voor hoeven nee, omdat je ze dan afsluit?

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 00:40

Inderdaad, invetten is in tegenstelling to wat veel mensen denken niet echt goed voor de hoeven. Door het vetlaagje sluit je de boel af. Eigenlijk alleen maar voor het mooie dus. Rustig stappen over de verharde weg, afgewisseld met stukjes berm kan echt geen kwaad voor de benen. Lange stukken draven en vooral galopperen over het harde weer wel. En juist met ijzers belemmer je het natuurlijke hoefmechanimse, de hoef kan nauwelijks meer uitzetten omdat het vast zit aan een ijzer. Dus gewoon fijne blootvoetse stapritjes doen.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 14:31

lekker zonder ijzers over de weg hoor!!! je moet juist blij zijn dat je een paard hebt met hoeven die snel groeien , je zoumaar een paard hebben met hoeven die nauwelijks groeien zit je met je ijzers... anders slijt het te veel enzo...
enne als je brokkelen tegen wilt gaan. geen vet gebruiken dat sluit de hoef af, wat ik gebruik is een mengsel van half hoefolie half azijn.... werkt prima!!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 15:03

Mijn veulen haar hoeven groeien ook zo snel, toen ze 11 dagen oud was werd ze voor het eerst bekapt, en nog geen klein beetje ook ... de hoefsmid had het nog nooit meegemaakt!!! Zo'n ukje moeten bekappen!!!! Ik heb in de stal rubber matten waar ik stro op doe voor bedje, en één kant hou ik het beton zonder stro, in de stal slijt ze dus zelf ietsje af. De uitloop van de stal gaan we dit voorjaar ook laten aanleggen (veels te veel modderboeltje, zware kleigrond), ene helft met betontegels, en langs achter met zand ... en verder gewoon wandelen op de weg en zeker geen ijzers onder doen! Ijzers verzwakken hoeven ook in sommige gevallen is het juist het ijzer die de brokkelhoeven veroorzaakt (niet in alle gevallen)! Die van mij krijgt zeker geen ijzers onder tenzij het voor één of andere reden noodzakelijk moest zijn, maar zal zeker niet aan te weinig groei liggen!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 17:14

Bij bud is het heel regelmatig. Elke 8 weken laten bekappen. Misschien vaker dan gemiddeld, maar wel lekker makkelijk onthouden (je gaat het ook wel zien hoor na een week of 7). Maargoed, ik smeer dus helemaal neits op Bud zijn hoeven. Ik maak ze 1 keer in de week helemaal schoon met een afwasborsteltje en een schuursponsje, zodat ze weer lekker vocht kunnen absorberen Lachen Ze zijn precies goed. Niet te hard, waardoor ze gaan brokkelen, en niet te zacht waardoor ze te hard slijten Lachen
Bud heeft perfecte hoefjes, lekker goedkoop ook Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 18:55

ik heb Ewald nu 3 maand en hij is bekapt voor ik hem ophaalde en eind november denk ik dat hij aan een hoefsmid toe is...

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 21:03

Mjah.. spul wat ik gebruik is niet precies hoefvet maar een of ander groen spul met eculiptus (uhhh?)
Maar ik kan dus amper met die gek van mij naar buiten, hij is nog niet erg verkeersmak, 1 keer naar buiten is een week een stresskippetje Huilen