waasje op het oog? wel handige tips gehad!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

waasje op het oog? wel handige tips gehad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 21:52

Ik vraag mij af wat mijn ponyhengst voor vlekje in zijn oog heeft.
Zijn ogen zijn gewoon bruin maar in het ene oog zijn een wit klein waasje.Het is net een beetje melk.Ik heb niet het idee dat hij door dit oog minder ziet.Toch ben ik eigenlijk best benieuwd wat dit zou kunnen zijn?
Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn.Hoe zou ik jou omschrijving kunnen herkennen?
Laatst bijgewerkt door holly op 22-10-02 18:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 08:07

Het zou denk ik staar kunnen zijn. Dat begint volgens mij met een melkachtig waasje op een oog, wat steeds groter wordt. Als het dat is, zal hij blind worden.
Andere oogafwijkingen ken ik niet. Misschien kun je het beter even aan de dierenarts laten zien?
Je beschrijft ook niet hoelang het er al zit. Zou ook een soort pigmentvlekje kunnen zijn misschien.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:11

Het zou inderdaad staar kunnen zijn, dat ziet er uit zoals jij beschrijft, een wazige witte vlek. Staar komt vaak pas op latere leeftijd voor, maar ik ken ook een pony die het op zijn 2e al had.
Ook heb ik eens zoiets gezien bij een paard dat een ontsteking van het hoornvlies had.
Ik zou het iig even aan de DA vragen, het kan onschuldig zijn, maar als het bijvoorbeeld een ontsteking is kan het vrij ernstige gevolgen hebben.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:16

Laast even nakijken. De pony van Yorica hier op bokt had een tumor in haar oog en dat was ook gewoon een kleine witte vlek.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 10:58

Het kan ook gewoon een beschadiging van het hoornvlies zijn.
Laat de DA er even naar kijken, dan weet je zeker wat het is en of je er iets aan kan doen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 18:28

Update.
Het waasje in het oog was zoals ik al verwachte niks ernstigs.
Het was een vochtplekje dat was veroorzaakt doordat er iets in zijn oog is gekomen.bv een stukje staart van een ander paard.
Nu heb ik dus een zalfje gekregen dat ik elke dag 2 keer moet opbrengen.
Over een paar weken zal dus het waasje weg zijn.
Ik wil jullie wel bedanken voor jullie medeleven.Het is altijd fijn om te horen wat jullie denken.Zodat je zelf eens kunt nagaan of dit het misschien kan zijn.Thank you all!