Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-05 14:26

Zijn er mensen die ervaring hebben met paarden waarbij de achterknie regelmatig op slot springt?

Het is een akelig gezicht en het lijkt mij vrij pijnlijk. Ik ken een vierjarig paard dat er best veel last van heeft, vooral bij het achterwaarts en zijwaarts gaan. Maar zelfs in de wei , waar hij dag en nacht in staat, springt zijn knie vele malen per dag op slot. Weet iemand of dit door training te verbeteren is, zoja wat voor training. Hoe gaan jullie, ervaringsdeskundigen, daar mee om?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Vlimmen
Berichten: 220
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:31

Als de knieen op slot springen is dat vaak een gevolg van te weinig bespiering en gaat het over met trainen van de achterhand.
Soms wordt door de smid de binnenkant van de hoef iets korter gemaakt dan de buitenkant, als je dit laat doen in combinatie met training van de achterhand zou het wel eens veel beter kunnen gaan! Succes


Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:39

Mijn paard kreeg dit vanaf haar 2de jaar ze wer achter wat naar binnen gezet op haar ijzers en door training verbeterde dit langzaam. Ze is nu 10 jaar en incidenteel komt het nog voor. Als ik zo terug kijk is het vanaf haar 6de jaar vrijwel over.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-05 21:40

Dit paard is vier dus er kan nog een boel verbeteren zo te horen. Dat van de achterhoeven aan de binnenkant iets inkorten wist ik nog niet: bedankt voor deze simpele, doch waardevolle tip!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-05 06:13

De eigenaresse vertelde me dat het paard al langer binnendoor bekapt wordt. Toch schiet zijn knie nog vaak op slot. Binnenkort komt er een fysiotherapeut naar het paard kijken, die komt helpen en wellicht ook oefeningen ter versterking van de achterhand spieren weet.

Geen andere mensen met paarden met dit probleem?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:06

Mijn paard had dit vroeger toen hij jong was ook. Het is compleet weg gegaan door training en binnendoor bekappen, hij is nu 9. Hij heeft er nu al 3 jaar geen last meer van, daarvoor een hele periode eigenlijk alleen als hij te zwaar belast was geweest, leek wel of hij dan spierpijn had ofzo waardoor zijn knie weer op slot schoot. Toen hij 4 was sprong zijn knie ook spontaan op slot, zonder te hard te werken, gewoon door het rijden en achterhand er goed bij rijden is het over gegaan.

Sprakeloos

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:15

Mijn pony had t ook, toen hij nog geen jaar oud was (dus v trainen was nog geen spraken!). Volgens mijn va ook niet nodig.... Ik heb hem altijd zo laten bekappen dat t knellende kniebandje meer ruimte had (binnendoor). Toen hij 4 was - hij werd toen nog niet bereden- was het weg! En Mistral heeft er nooit meer last van gehad. Wel raar dat dit paard last heeft als t achteruit gaat, want volgens va gaat dit het 'op slot slaan' vd knie tegen, dit is ook mijn ervaring.

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Meerhout, België

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:34

Ik heb een paard gehad wat op drie jarige leeftijd er zo extreem last van had dat ze soms de stal niet in of uit kon. Na een half jaar trainingen en vitamine preparaten tot aan anabolen spuiten aan toe, zei de DA dat het nooit goed zou komen en werd ze afgekeurd. Ze kon nog wel als fokmerrie dienen, en zo is ze ook verkocht. Twee maanden nadat ik haar had verkocht aan een handelaar als fokmerrie, liep ze in de les mee op een manege. Dat doet ze nu al jaren, en omdat ik het weet zie ik af en toe een klein onregelmatigheidje, maar ze heeft er geen last meer van. Ze loopt nu al jaren in de lessen mee en springen vindt ze geweldig. Ik voel me vies genaaid door mijn toenmalige DA, maar kan helaas niets bewijzen. Ben allang blij dat mijn eerste eigen paard toch goed terecht is gekomen....

Met andere woorden, LAAT JE GOED INFORMEREN!!! Die van mij was er echt erg aan toe en ik weet tot op de dag van vandaag niet wat ze ermee gedaan hebben, maar ze loopt er nog steeds en is inmiddels 12 jaar!!

Don't judge a book by the cover....

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:43

Ik weet alleen dat het ook veel bij kleine hondenrassen voorkomt, zoals bijvoorbeeld de Jack Russel Terrier, je ziet ze dan een paar passen hinken op 3 pootjes en lopen daarna weer vrolijk verder. Maar bij paarden had ik er nog niet van gehoord. Lopen ze dan ook even op 3 benen? Groetjes Brennie

Horatio (Up to Date x Purioso) 9 mei 2012 geboren, te koop
Havana Rose (United x Obelisk) 12 mei 2012 geboren
Utah is verkocht, na 10 jaar vriendschap

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:58

Door trainen wordt het vaak veel minder. Ook scheelt het als het paard veel beweging heeft. Als ze overdag in de wei/paddock lopen heb je er minder last van dan wanneer ze de hele dag op stal staan.

Kyona is een lieve JRT. Met als hobby's: lange wandelingen maken, met de bal spelen, muizen/fazanten jagen, kluiven op schoot en naar REX kijken

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-05 14:57

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Wat voor training zouden jullie aanraden? Er is al geopperd veel longeren maarja een vierjarige veel longeren... :n dat niet. Zelf zat ik aan veel rechtlijnige beweging (buitenritten) te denken.
Laatst bijgewerkt door Katja op 06-04-09 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topic gesplitst

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

zeppelin
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:46

ik heb een vier jarig paard dat last heeft van knieen die op slot slaan.
gisteren is de hoefsmid geweest en die heeft hem achter binnen door bekapt dus het moet nu voorlopig over zijn.
hoe kan ik voor komen dat hij naar een aantal weken weer last van zijn knieen heeft.
voordat hij op de wei gaat doe ik hem rijden wat ik kan ik nog meer doen.
heeft iemand tips

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:24

hoi,
mij werd aangeraden om zo weinig mogelijk voltes te rijden...dus zo veel mogelijk gaan wandelen en overgangen maken.
Stap, draf veel afwisselen.
Zo weinig mogelijk in de piste rijden
veel succes...dit komt vast goed
Mijn paardje van toen is nu een echte krak op jumping ;)

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:24

Yellowfish haar paardje had dit ook, ik zal haar even attenderen op dit topic.

    S p o t.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:27

Mijn paard heeft dit ook. Inderdaad ook vooral met het achterwaarts/zijwaarts gaan.
Ik merk bij hem dat het erger is als hij een tijdje minder hard gewerkt heeft. Hij wordt ook binnendoor bekapt, maar het komt nog steeds regelmatig voor.

Ik hou dit even in de gaten!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:02

Is het nu patella luxatie of fixatie? :) knie op slot is namelijk patella fixatie. Met Luxatie heb ik ervaring, met fixatie niet..

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:18

Wat is het verschil?

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:22

Patella fixatie is knie op slot, patella luxatie is loszittende knieschijf :)

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

zeppelin
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:29

mij paard heeft het alleen als hij van stal komt hij wordt dan achterwaarts geduwd en dan weer naar voren geduwd en dan is het over.
de dierenarts is ook al geweest maar die raad mij aan om de kniebanden door te snijden van het paard zouden jullie mij dit aan raden zeker omdat hier om een vier jarig paard gaat hij wordt in juni vijf

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:30

Zoals ik al eerder heb beantwoord in dit topic (dat gesplitst is...maar waar ik de reacties ergens anders niet meer terug kan vinden) zou ik daar nooit voor kiezen bij een paard van die leeftijd! Het is een behoorlijke ingreep en meestal groeien ze er vanzelf overheen.

Geduld en een beetje goede training...dat is waar je je voorlopig op moet richten. Banden doorsnijden kan altijd nog. Maar ik zou daar zeker nog een paar jaar mee wachten.

Niets hield hem tegen, behalve hijzelf - PC
Where you invest your love, you invest your life - Marcus Mumford

Ik denk niet in hokjes en ik hou niet van afkortingen - Sigrid

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:16

een vorig paardje van mij had het ook. idd binnendoor bekappen laten en balkjes lopen. daar maken ze hun beenspieren sterker van en dus ook het kniegewricht.

wat ik wel gehoord heb is dat het heel slecht is om het paard "uit slot" te drukken. maar zelf deed ik dat ook om haar been weer los te maken.
ik ben dat paardje uit het oog verloren, ik weet dat ze een veulen heeft gekregen, maar hoe het verder met haar gaat weet ik niet. ze is in handen van een handelaar, dus zal wel niet heel goed met dr aflopen.

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:30

Ik had ook een paard met patella fixatie. De klinieken waar ik ben geweest zeiden allemaal dat mijn paard niet in het zware zand mocht lopen. Rechtuit strainen, schakelen. Eigenlijk de oefeningen om hem op zijn achterhand te krijgen. Mijn paard had het heel erg, viel steeds om omdat hij het aan beide benen had lag zelfs wel eens in de spagaat (heel naar). Is ook nooit over gegaan, ook niet met binnendoor & zelfs buitendoor bekappen (op zn duits), anabolen, fysio, e.d..

Ik heb zelf geen goede ervaring met Myoplast maar bij een paard van een kennis, die ook slap was achter maar geen patella fixatie had, werd achter in de loop der tijd wel beter.

Als ik ooit weer een paard zou hebben met deze aandoening, ging hij meteen naar de kliniek voor een operatie. Helaas ging dat vanwege andere complicaties niet bij mijn paard, anders had ik zeker de ingreep laten uitvoeren.

am13
Berichten: 440
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:16

Ik vind het eigenlijk wel zorgelijk dat er zo makkelijk wordt gesproken over in een andere stand bekappen (dus scheef), doorsnijden etc.
Waarom een paardenknie zo is opgebouwd zoals hij is, heeft namelijk voor paarden een reden: het zorgt ervoor dat ze op rust kunnen staan en is dus deel van het, voor een paard zo kenmerkende, passieve sta-apparaat. (Dus: heel lang kunnen staan zonder moe te worden)
Mist een paard kracht in de spieren die de knie weer van het slot kunnen trekken (bij een gefixeerde knie), dan kan de knie dus op slot blijven staan.
Zijn de spieren tijdens beweging te slap of ongecontroleerd dan kan dit voor een luxatie zorgen, ook dit is een raar gezicht, maar het is in de meeste gevallen het geval bij jonge, slappe, ongetrainde paarden, of paarden met een blokkade in de rug in dat deel dat deze spieren bezenuwd, en waardoor deze spieren dus slap en ongecoordineerd blijven, hoeveel je ook zult trainen.

Ga je in dit systeem snijden of scheef bekappen, dan breng je een slap paard nog meer uit balans en heb je op langere termijn veel meer kans op complicaties als bv artrose.
En dan is het middel dus eigenlijk erger dan de kwaal, plus je lost de oorzaak niet op, alleen de symptomen.

Mijn advies is dan ook: laat een osteopaat de rug nakijken op evt blokkades en ga dan onder goede begeleiding aan de slag om het paard sterker en gecontroleerder te maken in de achterhand.

www.annemarijnlaan.nl Osteopathie voor paarden en honden
www.facebook.com/laanosteo Like en deel en maak kans op een weekend weg met de hond!

zeppelin
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:29

wat verstaan jullie onder goede training van de achterhand en de juiste begeleiding.
ik wil mij paard graag helpen om van deze klachten af te komen maar ik zelf heb de ervaring er niet voor.
hebben jullie tips hoe ik wel mij paard kan helpen met mij ervaring

Petra83

Berichten: 149
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Leerdam

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:33

Ik ken een paard die dit ook gehad heeft. Hij is op jonge leeftijd (4/5) geopereerd en heeft vervolgens op Z niveau gelopen

Terranova > M2 dressuur startgerechtig R.I.P.

Zundula v. San Remo, Z1 dressuur + 1


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: senna21 en 35 bezoekers