als je paard je niet vertrouwt?heb hulp nodig!aub!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

als je paard je niet vertrouwt?heb hulp nodig!aub!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-02 19:35

hallo, ik heb sinds een goed jaar een springpaard gekregen. het enigste probleem is dat ze niet springt. en waarom weet ik nu niet. ze is heel goed in de omgang maar de mensen zeggen dat ze me uitprobeert en ziet hoe ver ze geraakt bij mij. en dat wil ik niet, ik wou altijd een heel speciale band met mijn paard zodat dat niemand heeft,zoals je veel in de films altijd ziet Tong uitsteken. maar daar gaat het niet over. als ik thuis spring, springt ze altijd super, maar op jumping stopt ze altijd, de hindernissen zijn echt niet bangelijk, of niet te hoog, ze houdt van het springen enz. ik denk dat ze me niet genoeg vertrouwd. of kan dat niet? ik ben altijd heel lief tegen haar of probeert ze me uit? weet iemand misschien aan wat het ligt? ik wil echt verder met haar gaan.

vele groetjes van tlove!
Laatst bijgewerkt door Tlove op 27-10-02 15:01, in het totaal 2 keer bewerkt


Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 19:41

Misschien ven jij dan heel gespannen en zenuwachtig?
Dat voelt een paard namelijk ook en die worden dan ook zenuwachtig en dan verlies je inderdaad het vertrouwen, van allebei de kanten zowel paard vertrouwt ruiter niet en andersom

Of isze mischien bang voor de geluiden daar?
let is een keer heel erg goed op je paard, mischien zie je dan wat ze niet leuk vindt enzevoorts

Niet zenuwachtig of gespannen zjn, doe gewoon alsof je thuis bent

succes !

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-02 19:47

ze is zeker niet bang! er heeft al es iemand een jumpig gedaan met haar en dat was reuze! daarom hebben we ze gekocht. ik probeer ook zo min mogelijk nerveus en gespannen te zijn maar ik begin te beseffen dat ze toch altijd gaat stoppen en heb geen hoop meer!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 19:51

Misschien is ze je aan het uitproberen. Dan doen sommige paarden wel eens vaker op wedstrijden. Wordt eens kwaad of laat iemand anders eens op haar springen...

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 19:52

Je weet zelf al op voorhand dat ze stopt,misschien daardoor?
Probeer gewoon te springe om erover te gaan,'gooi je hart over de hindernis,en spring het achterna'.Alleen erovergaan telt, en neem misschien eens iemand mee die kan zien wat jij misschien verkeerd doet?

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-02 19:58

morgen doe ik weer een jumping, ik zal zien oe ze het er van afbrengt! ook zegt iedereen dat ik het zelf moet kunnen en gaan dus niet op haar rijden! iedere keer voor ik start geef ik 2 tikken op haar achterhand,dan springt ze de eerste 2-3 sprongen super en dan stopt ze weer. morgen zet ik alles op alles, nuja, ik ga het toch proberen Knipoog!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 20:38

En geef je dan bij sprong 3 weer een tik of dan niet meer? Het klinkt inderdaad alsof ze weet dat ze er bij jou onder uit kan komen. Misschien ben je met rijden iets te lief?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 16:22

manon: voor ik begin geef ik altijd een tik, dan begint ze super. waar ik rijd zeggen ze namelijk ook dat ik ze te veel verwen en dat ik strenger moet zijn. maar ik zie haar nu eenmaal graag. ik kan soms niet slaan op haar Lachen ik weet dat het niet goed is maar ik ben bang dat ze me dan niet meer vertrouwd of graag ziet.

groetjes Tlove

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 16:25

ik ben vandaag op jumping geweest; het was super. de eerste keer was ik foutloos en 12de; ik deed 2 keer mee. de 2de keer was het weer van dat, niet meer willen springen; dus ik was uitgesloten. het was een hindernis vlak aan de uitgang; wat deed ik nu verkeerd?

groetjes Tlove

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 17:56

Tja ik kan nie zo zeggen wat je verkeerd deed... Maar ik denk dat het gewoon uitproberen van je paard is zovan hoever kan ik gaan? als hij weer stopt moet je hem gewoon ff goed laten weten dat hij niet mag doen en dan niet allemaal kleine tikjes met de zweep gewoon 1 hele harde slag met de zweep (klinkt misschien bot maar dat helpt vaak wel).. en misschien helpt het als je je stem gebruikt?? Verder gewoon net zo rijden zoals je thuis rijd..

Ja ik weet het het klinkt zo makkelijk wat ik nu zeg maar ondertussen is het zo moeilijk!! Ik heb er namelijk ervaring mee en bij mij hielp het gewoon.. paar keer goed laten weten wie de baas is en tot hoever hij kan en mag gaan!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-02 18:47

das leuk, ze zeggen wel van sla erop endan sla ik met alle macht (wel nog altijd niet super hard hoor) en dan rij ik opnieuw aan en ze stopt opnieuw ddan nog een tik en opnieuw aanrijden maar springen doet ze niet! meestal is dat een hindernis aan de uitgang. ik kan et niets aan doen! thuis is ze altijd super braaf en ik merk link dat ze me als baas ziet totdat we op jumping gaan... ze is waarschijnlij gewoon koppig?!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:55

ga eens een paar keer een oefenparcous springen. Dan "moet" het allemaal niet zo en zal het waarschijnlijk beter gaan. Het moet wel aan jou liggen want als ze thuis wel goed springt moet er niets aan de hand zijn. Of spring je thuis altijd maar 1 hindernis? Zet eens een heel parcour op. Succes

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-02 19:13

ik heb een hele tijd geleden al een oefenparcours gesprongen thuis. ze heeft 1 keer een parcours gesprongen met iemand anders en toen had ze 1 stop. we waren ook van plan om deze winter op oefenjumping te gaan. misschien ziet ze me niete als baas, wat kun je doenopdat ze je wel als baas zou zien??,

groetjs Tlove

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 20:12

je kunt ze moeilijk doodslaa tot ze zich overgeeft! dat gaat toch niet of wil ik niet doen.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 00:33

uit je reacties lees ik:
ik verwacht dat ze stopt en je paard stopt ook daadwerkelijk...
je zet je "verwachting" in, en geeft signalen af naar je paard, reactie hij stopt.

Ooit wel eens geprobeerd: rijdt en denkt "sterk" ik wil links, en je paard gaat naar links.....
Zal de eerste keren niet lukken, omdat je verwachting is dat ze dat niet zal doen.

de reden van wel naar links gaan: onbewust maak je je zwaarder en je paard voelt dat aan, en gaat dus naar links (kan ook naar rechts...)

Wat ik zou doen in dit geval: zoek een ruiter, zeg niets en laat deze een oefenparcoursspringen, kijk dan wat je paard doet.....

Ik vermoed dat je ooit eens onzeker bent geweest voor een sprong (heb ik ook ooit eens gehad, oxer met hek dacht dat springt ze niet en jawel 3 X weigering vierde poging sprong ze toch... in de lessen heeft mijn instructeur hekken-sprongen gezet, weigering na weigering terwijl ze normaal alles sprong, ik verwachte dat, instructeur erop en ze sprong alles..... ik er weer op en ze sprong, had dus gezien dat ze het wel kon...)
je verlegd zelf je grenzen aller eerst was het mischien de tweede sprong later de derde en nu de sprong bij de uitgang.....
Wat mischien ook een optie zou kunnen zijn, vraag als er ergens een concours wordt gehouden of je (zonder deelname aan dat concours) een keer het parcours mag rijden en kijk dan wat er gebeurd.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:05

Ik den kdat je soms wat té lief bent. Je mag er op zo'n jumping best eens een knal verkopen, en niet zo'n zachte ook!
Ik denk dat ze je gewoon een beetje aan het uitproberen is..

En vertrouwen krijg je pas als er een leider is, en die moet jij zijn.
Een leider word je niet door snoepjes te geven enz, maar te laten zien als er iets engs is ( voor haar dan) dat jij zegt, dat het niet eng is. Ze moet er over, je geeft haar haar zin. Een paard dat weigerd probeert natuurlijk niet altijd uit. Het kan ook met de aanloop te maken hebben. Bv het verkeerd uitkomen van het aantal galopsprongen.

Dus gewoon eens laten merken dat jij wel zeg twaar we hen gaan. Ook zo netjes mogelijk erop af rijden, en hou haar opgesloten tussen je teugels en benen.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-02 20:34

ok, ,de laatste ben ik eerlijk gezegd zeer veel verstrengd tegen haar, maar ik zie paardjes zo graag dat ik ze moeilijk kan slaan. als het nodig is doe ik het wel hoor, zeker op jumping ben ik xtra streng. alane, jou tips zal ik zeker gebruiken! en tinkerlover: dat zal ik ook zeker onthouden, bedankt, misschien is dit een stapje dichter naar het leiderschap en de overwinning van me.

groetjes Tlove

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 21:10

hallo, mijn ervaring is dat als je een wedstrijd heb dat je toch een beetje gespannen bent en het ongemerkt toch een beetje op je paard overslaat ji bent en voelt je toch anders dan als je thuis aan het rijden en zou beest kunnen dat je paardeje gevoelig voor det soort spanning mijn advies luidt ga zoveel mogelijk naar wedstrijd en misshien is er iemand die je wat kan ondersteunen indergeval blijf volhouden en niet opgeven groetjes micky Lachen

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 11:28

het is misschien een beetje een rare tip, maar slik eens valeriaan (homeopatisch rustgevend middel) voor de wedstrijd, dan ben je zelf al veel rustiger en misschien gaat het dan wel....
je kan het kopen bij de drogist, wel eerst de bijsluiter lezen!!!! Party!!
wat ook zou kunnen helpen (heel stom! Bloos !) is schijt hebben aan het publiek en gewoon de ring inrijden, een aantal voltes en tussen de hindernissen doorrijden en dan zo de bak weer uit. dan haal je het "moeten"-stress element eruit... (moet je dus wel durven, en de jury voorbereiden) veel succes ermee!

All people smile in the same language....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 21:21

geen middelen slikken aub, waar begin je dan mee?!
Tlove, je bent op de goeie weg met je eerste overwinning. De rest volgt wel!
we meeten trouwens vrijdag, zien hoe ze het ervanaf brengt (strandrit Haha!)

Enya - Daya :-)

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-02 16:56

vandaag was het een ramp op mn paard!! ik gaf een tik omdat ze haar niet gedraagde en ze gaf daar dan zo een bok op dat ik nog een tik gaf omdat ik diegenen ben die het laatste woord heeft. ze bokt weer en ik sla deze keer echt hard, ze blijft bokken enik blijf slaan! ze kijkt me aan en doet me voelen dat als ik nog 1 keer sla dat ze me er werkelijk gaat afsmijten enik blijf slaan, ze bokt verschrikkelijk dat ik heel scheef hang en moeite heb om erop te blijven zitten. ik geef niet op en sla weer waarop zij antwoord: nog 1 keer en ik smijt je eraf stukje mens(zo kwam het echt over!) ze bokt daar enorm en steigert en ik val met een plaf op de grond en heb haar teugels nog vast, rap rechtstaan en ze trekt achteruit en ik trek terug. ik kruip er weer op en start het gevecht weer, elke keer bokt ze uit volle macht en ik probeer alles om er op te blijven zitten. en ik blijf slaan en ziij blijft bokken. ze wordt moe en ik ook. heel bezweet en met haar laatste krachten wil ze toch de overwining halen maar ik ook. dan geeft ze nog een enorme bok en steigert weer en ik kom nog es terecht op de gronddd. ik kruip er weer op en start opnieuw, nu heeft ze genoeg van bokken en stromt met mij de hele piste rond. ik zit er gewoon wat op te sjungelen en hoop er niet van te vallen. dan is me moe en stopt ze, ik stap ze uit en verzorg haar nog wat achter het rijden. ze hangt met hfaar hoofd op de kettingen en kijkt zo zielig van waarom deed je dat en ik probeer haar te vertellen dat zij begonnen is. dan denk je bij jezelf: wat heb ik toch gedaan? en ik weet dat het morgen weer van dat gaat zij als ik ga beginnen met een tik te geven. wat gebeurt er toch??? wat gaat er in haar hoofd om? ? ik voel me zo... leeg.ik heb haar gekwetst maar zij mij ook. wat nu?

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 20:46

Ik ben het met micky eens. En die tip van Tessa3009 is ook goed. Valeriaan werkt rustgevend en absoluut niet slaapwekend. Je wordt er geestelijk rustiger van. Soms slik ik het ook, ben namelijk soms wel is super gestresst waardoor ik weer hoofdpijn krijg. Ook als ik naar iets belangrijks toemoest neem ik wel eens een paar drupjes valeriaan, dan ben ik niet meer zo zenuwachtig (ik ben zelfs soms wel eens zo zenuwachtig dat ik ga zweten, hoofdpijn krijg en moet overgeven, en tot slot vermoeid thuiskom).

Veel succes!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 14:38

straks ga ik rijden, ik zit er mee in en ben een beetje ongerust over hoe ze zal reageren, moet ik ze weer slaan en mn tijd nemen om te winnen? of ze moe is of ni?

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 15:36

Ik denk dat je moet beginnen bij de basis en dat is dus dat ze thuis onvoorwaardelijk naar jou luisterd. Als jij haar alleen een knap verkoopt op concours is het vertrouwen zo weg! Dus eerst lekker de baas thuis worden en dan pas op concours. Ben gewoon heel consequent. achteruit is achteruit en dat niet pas na 3 keer zeggen/duwen. Ook met rijden. Jij wil dat ze gaat draven, dan doet ze dat na een lichte druk op jouw kuit en niet pas na drie keer porren met jouw sporen. Ze moet onvoorwaardelijk naar jou luisteren en dan zieje dat het vanzelf beter gaat. Heel veel succes.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 16:24

Als het paard wel 100% rad is, lekker veel met hem gaan oefenspringen, dan kun je nie uitbeld worden, maar kun je wel springen!

Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gitje1973 en 6 bezoekers