artikel LC: topruiters zijn onbekwaam

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

artikel LC: topruiters zijn onbekwaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-02 10:02

'Veel topruiters zijn onbekwaam'
LEEUWARDEN - De eisen die het KWPN als paardenstamboek aan jonge hengsten stelt, zijn veel te hoog. De keuringen zijn te zwaar. ,,Waanzinnig'', oordeelt topspringer Albert Voorn. ,,De keuringen zijn voor zulke jonge dieren een groot drama. Je helpt de sport ermee naar de knoppen.''
De ruiter uit Someren kreeg bijval van Leendert Jan Hofland uit Bodegraven, expert op het gebied van paardengeneeskunde. ,,Het huidige selectiebeleid van jonge KWPN-hengsten is onmogelijk.''

Het ging gistermiddag op een symposium van het Van Hall Instituut in Leeuwarden over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het paard. Het opleidingsinstituut is net een studie paard en management begonnen. De studenten kregen kritische verhalen te horen, vooral van Voorn.

Het merendeel van zijn collega's doet het niet goed, oordeelt de ruiter die twee jaar geleden in Sydney Olympisch zilver won. Ze hebben er geen idee van hoe een paard functioneert. Van elke fout die gemaakt wordt, krijgt het dier de schuld. Bovendien worden van de paarden dingen verwacht die fysiek onmogelijk zijn.

Voorn veroordeelt vooral de haast die ruiters met hun paard hebben. ,,Geduld en tijd, daar draait het om. Pas na zijn negende jaar kan een paard topsport bedrijven.''

De training is daar niet op gericht, denkt ook dierenarts Hofland. Paarden krijgen vaak te maken met een te hoge piekbelasting, terwijl de onderhoudstraining achterblijft. Paarden moeten conditie krijgen en wennen aan arbeid. Pas dan kunnen ze zwaarder worden belast.

In de paardenwereld wordt volgens Hofland op zo'n extreme manier gefokt, dat de dieren heel snel tegen orthopedische problemen aanlopen. Ook de training deugt niet, als die op driejarige leeftijd begint. De dierenarts trok de vergelijking met een atleet: ,,Als die pas op 21-jarige leeftijd begint met trainen, mag je niet van hem verwachten dat hij in wedstrijden direct topprestaties levert. Doe dat dan ook niet met een paard.''


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 11:49

Duidelijke taal, ik kan me er zeker in vinden.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 12:21

mee eens.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 14:35

Ben het niet altijd eens met Albert, maar zijn verhaal had die van mij kunnen zijn. Ik ben het hier helemaal met hem eens, jammer dat ze naar mij nooit luisteren Tong uitsteken , Albert maakt misschien meer indruk. Ik vind het super dat hij het lef heeft om dit eens te zeggen, rijkundig zijn zijn collega's vast niet onbekwaam, maar zijn soms behoorlijk deficiƫnt op andere gebieden.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 15:10

Echt een uitspraak voor hem, ik heb er niet genoeg verstand van om er over te oordelen maar kan me er wel iets bij voorstellen.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 19:07

HELEMAAL MEE EENS

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 19:52

Eindelijk eens iemand die zijn mond open doet.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 22:07

Ben blij dat mijn grote voorbeeld Albert zijn mond open doet, want het is zo en niet alleen op topniveau. Jammer genoeg zie je op ponyconcoursen al hetzelfde beeld, elke week op concours, soms wel 2x per week, het hele jaar door, de jacht op prijzen en punten.
Niemand die er aan denkt dat ook een pony rust nodig heeft, dat je niet elke week kunt pieken. Maar goed, hoop dat er bij diverse mensen lampjes gaan branden en alarmbellen gaan rinkelen. Haha!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:52

Helemaal mee eens!!
Helemaal nadat ik hem de zelfde avond nog heb zien rijden op Indoor friesland en hij zijn paard rustig en op vooral eigen benen door het parcours liet gaan, dit itt een aantal ruiters die hun paaren over (en door ) de hindernissen trokken!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

knabbel
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:58

Ik ben het helemaal met hem eens de meeste mensen bedrijven de sport alleen maar in eigen belang en niet in hetbelang van het paard.

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 23:15

geral schreef:
Ben blij dat mijn grote voorbeeld Albert zijn mond open doet, want het is zo en niet alleen op topniveau. Jammer genoeg zie je op ponyconcoursen al hetzelfde beeld, elke week op concours, soms wel 2x per week, het hele jaar door, de jacht op prijzen en punten.
Niemand die er aan denkt dat ook een pony rust nodig heeft, dat je niet elke week kunt pieken. Maar goed, hoop dat er bij diverse mensen lampjes gaan branden en alarmbellen gaan rinkelen. Haha!


Albert is welliswaar niet mijn grote voorbeeld, dat heb ik geen, maar ik ben het volkomewn met hem eens.
Ook het beeld wat je schetst komt mij zeer bekend voor. Ik hoop van harte met je mee dat er iets gebeurt, ik vrees alleen dat het ijdele hoop is.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 23:36

mee eens. Ik ga ook altijd met mijn paarden naar hofland, dus het is wel fijn als ik het ermee eens been Lachen

Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 09:05

Ben het hierover ook met hem eens, maar vraag me wel af waarom hij dan vindt dat paarden niet in de wei hoeven, rustig een dag in de week helemaal hun stal niet uit hoeven komen en buitenritten niet leuk vinden. Dat vind ik dan weer compleet gezwets...

Ik kan me dus ook niet voorstellen dat alle sprekers op dat van Hall symposium het zo met elkaar eens waren... Voest kennende zal die het met de mening van Voorn die ik net schreef absoluut niet eens zijn en dat zal ook voor de meeste dierenartsen gelden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, GoogleAdsense, guppekop, Loe_Loe, mosimonster, Paardennamen, Reusje_xx, Ruai, sterregoud en 103 bezoekers