Shadow

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33106
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-01 15:07

Hoi!

Ik ben vandaag weer voor de 2e keer sinds een jaar bij Shadow geweest en het is toch zo'n lief dondersteentje Lovers Ben echt blij dat ik weer de mogelijkheid heb om hem te kunnen verzorgen!

Vandaag heb ik hem mogen longeren en heel eventjes gereden.

ff voor de duidelijkheid: Shadow is een welsh A ruintje van net 4 jaar oud. Een schimmeltje (die gelukkig nog niet helemaal wit is Haha! ) Ik had hem eerst verzorgd vanaf dat ie een maand of 10 was tot 2,5 jaar ongeveer. (met 2 jaar is ie gecastreert) Toen hij 3 was is ie ingereden en heb ik er ook een keer opgereden (de eigenaresse heeft een auto, maar ook een eigen zaak dus niet veel tijd om mij heen en weer te rijden, dus moest er een fiets komen en die had ik niet, nu wel Party!! )

Maar nu komt het probleem:

Shadow kent de stemhulpen goed met longeren, maar is stronteigenwijs en ook een beetje verwend door de eigenaren (eerste pony en gelijk een veulen, wisten niks van paarden + dat het een hengstje was...tja...) Hij luisterd dus niet al te best (verder wel lief en braaf bijt en bokt niet, maar doet gewoon zijn eigen zin, want als iets niet lukte was het van: "oh hij heeft geen zin, laat maar dan.")
Maar hoe kan ik hem nou goed gaan longeren?? Als ie stapt komt ie naar je toe en krijg je hem bijna niet meer van je weg, draven gaat op een sukkeldrafje en galop doet ie gewoon niet! De zweep is ie niet van onder de indruk (al zit je er bij wijze van spreken ermee in zijn kont, intresseert hem niks!)
Heb ongeveer een kwartier gelongeerd.

Met rijden ging het best wel goed, alleen het sturen nog niet zo (heb alleen stap en draf gedaan) Hij was vanaf oktober niet meer bereden dus na 10 minuten vond ik het wel genoeg, afgezien van het sturen was ie superbraaf, heeft niet gebokt, schrok 1x maar stond toen alleen maar gelijk stil.

Groetjes Ineke
Ps: voordat iedereen gaat zeuren: Ik ben niet te zwaar voor hem! Hoogstens wat te lang weeg 50 kilo en ben 1.70m lang

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 12:43

ik vraag me af waarom je hem wilt longeren terwijl je er al wel op kan, maar daar zul je wel een reden voor hebben...
Hoe hou je hem op een afstand: de zweep op zijn schouder richten. Heeft hij geen respect voor de zweep? Dan zul je moeten zorgen dat hij dat respect (weer) krijgt. Dat klinkt hard, en dat is het ook, maar je hebt er de rest van de tijd alleen maar voordeel van. Met voorwaarts geldt precies hetzelfde: je zult er echt voor moetenm zorgen dat hij dfat respect krijgt, dan wijst de rest zich vanzelf.

Sturen doe ik als volgt: ik geef de hulp, als er geen reactie komt, geef ik de hulp heel erg duidelijk, om vervolgens meteen weer los te laten. ANders gaan ze alleen maar tegen het bit in lopen hangen dat wil je juist niet. Laat je niet verleiden tot trekken, want dat verllies je altijd, ook van zo'n kleine pony!

Leuk voor je dat je hem nu weer "terug hebt", maar er is nog heel wat werk aan de winkel zo te horen! Leer hem weer respect te hebben voor jou en dan komt het allemaal wel in orde!

heel veel plezier samen!

Ineke2

Berichten: 33106
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-01 12:54

Nou longeren is vooral voor de afwisseling handig en de eigenaresse kan er zelf niet op, dus zo kan zij ook wat met hem doen (behalve wandelen en poetsen ect...)
Ze zijn bezig met voor de kar te zetten, maar dat gaat volgens mij erg lang duren...niet dat hij niet braaf is, maar degene die zou helpen (heeft al eerder een pony voor de kar gezet) die laat nogal opzich wachten.

Maar oke bedankt voor de tips, ik ga het vanavond maar eens proberen...

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 13:02

hmmm wel lastig, want als jij hem lert respect te hebben en de eigenaren verwennen hem weer.... maar ja, je kunt het wel proberen hoor! gewoon heel consequent zijn! Dat werkt het allerbeste!

succes met hem! Het gaat je wel lukken!

Ineke2

Berichten: 33106
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-01 20:38

ff Update: Ik ben vanavond dus geweest en heb hem eerst opgejaagd met de longeerzweep. Dat leverder eerst een paar flinke bokken op, maar daar trok ik me niets van aan. Toen ie een paar rondjes zonder te bokken had gedraafd/gegalopeerd en met zijn hoofd omlaag ging, legde ik de longeerzweep op de grond en ging stilstaan. Kwam ie heel voorzichtig op me af, vlak voor me ging ie stilstaan en toen heb ik hem beloont.

Daarna liep ik weg en kwam ie als een hondje achter mij aan, ook de bochtjes of als ik snel de andere kant opging kwam hij mij achterna, dus halthouden en weer belonen, kreeg ie een lekker appeltje Vork

Daarna nog ff gelongeerd en dat ging al een stukje beter als gisteren dus ik ben blij Party!!