Wildroosters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
geitwolsok

Berichten: 83
Geregistreerd: 13-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-01 21:51

Ik snap het nut van wildroosters wel. Maar wat vind ik die dingen vervelend. Als ik met mijn paard de hei op wil moet ik eerst een wildrooster over. Nu heb ik een paard die daar niet over heen gaat. Dus moet ik afstappen. En door het hek ernaast. Ik ben vandaag voor het eerst de hei op geweest met mijn nieuwe paard. Alleen die staat daar op de hei absoluut niet stil met opstijgen. En ik stijg toch al niet zo makkelijk op vanwege een chronische spierontsteking in mijn elleboog.Ik teruglopen (ong. 15 min. lopen) naar de stalling.Ik weer erop. Iemand meegenomen die toen toevallig ook ging buitenrijden en die heeft het hekkie voor me opengedaan. Zij ging eerst met haar paard over het wildrooster maar volgen deed die van mij ook niet. Nondeju. Wel een heel gedoe zo zeg. En dan hebben we op de hei ook nog een route die 5 van die dingen heeft. Nou ik geloof dat ik die route maar oversla.

En dan heb je mensen die koste wat het kost over zo'n rooster willen. En die zie je er dan met een sprong overheen gaan.

Handig als mensen een paard hebben die ze langs het hek parkeren en dan te paard het hek open maken. Maar dat kan ik ook niet. Mijn paard is te groot dus als ik buk hang ik er half naast (of het slot hangt te laag).
Deze blijft gelukkig wel staan. Mijn vorige paard sprong dan weg (erg banketstaaf de eerste keer want toen lag ik eraf).

Nou dat was even mijn frustratie omtrent het wildroostertje. Frusty Frusty Frusty Frusty


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 21:59

Ik ga dus echt NIET OVER een wildrooster....als ik er niet doorkan via een hek, dan ga ik wel weer terug.....maar EROVER......NOOIT....... Verward

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 22:00

Ik zie het helemaal voor me...ik kan me je frustratie goed voorstellen hoor Frusty ...maar doe hoe je het vertelt most ik ook wel even *LOL* *LOL* *LOL* ...Sorry... Schijnheilig Maar goed, ik hoop maar voor je dat je paard er binnenkort wel overheen durft...*duim duim duim* of anders in ieder geval snel leert stil te staan als je opstijgt. Knipoog

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 22:01

Hahaha oke je frustratie is eruit *LOL*

Tja aan sommige dingen kun je je echt kapot ergeren! Krijg je echt sla neigingen van }>
Maar ja... Denk maar aan de leuke dingen! Lachen

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 22:02

ik moest meteen denken aan dat verhaal van dat meisje dat met drpony over hetwild rooster was gegaan en dat dat beesie was blijven hangen ofzo Verward
het is toch levensgevaarlijk om over een wildrooster te gaan?
ik zie het trouwens helemaal voor me, jij naast het hek, bukkend om het open te doen en hoppa zet je paard een stappie opzij *LOL*
sorry magik niet omlachen, maar ik herken het wel hor Scheve mond\

"Some memories are best forgotten"

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 22:07

Ik rij weleens over een wildrooster maar de spijlen moeten wel heel dicht op elkaar zitten anders doe ik het niet.
Gelukkig heb ik een lieve haf die door vuur gaat als hij maar niet te hard hoeft.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 22:11

Even off topic, maar das grappig; reacties om 21:59,22:00,22:01 en 22:02... Knipoog Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een wildrooster tegen ben gekomen...maar zoals Kim zegt zou ik er zef ook alleen maar overheen durven als de spijlen dicht op elkaar zit...dus ik kan het die paarden eigenlijk niet kwalijk nemen als ze niet durven... Knipoog

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 22:14

Heb je daar dan verschillende breedtes in dan in die spijlen......dat wist ik helemaal niet!!!

Hier op de veluwe heb je heel veel wildroosters, maar gelukkig zitten er wel hekken naast die je open kan doen....maar het is inderdaad wel heel rot als je paard niet stilstaat Boos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 07:32

Je hebt inderdaad verschillende soorten wildrooster, maar ik ga over geen enkele.

Met wildroosters met brede openingen kunnen de hoeven vast blijven steken en dan krijg je het zelfde verhaal als wat Yor al aanhaalde, vorige week is er een meisje met haar pony tegen beter weten in toch over een wildrooster gegaan omdat het hek lastig openging, gevolg is dat de pony met de achterhoeven vast kwam te zitten en beide achterbenen brak...

Wildroosters met smalle openingen durf ik ook niet over, onze paarden hebben allemaal rondom ijzers en ijzer op ijzer glijdt natuurlijk, met alle nare gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 11:04

Sorry, effe off-topic: Jasja, kom jij nooit wildroosters tegen? Rijd je nooit door het Hooglandergebied in het A'damse Bos dan?
Wij gaan er meestal wel doorheen, maar we stijgen af en gaan door de hekjes.

Overigens ga ik met Milena gerust over wildroosters, maar er zijn twee soorten. De ene soort heeft spijlen die redelijk dicht op elkaar staan en plat zijn aan de bovenkant. Daar kun je gerust veilig overheen (NIET met shetjes of kleine ponys!!!!)

Maar de tweede soort, da's de linke en daar ga ik ook echt niet over: die spijlen hebben een soort Wybertjesvorm en zijn aan de bovenkant dus niet plat. Bovendien staan de spijlen verder uit elkaar. Echt niet doen dus!

Sonja

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 12:56

Ik zou ook nooit over wildroosters gaan!!! Hier hebben ze "cattleguards" en die spijlen zijn rond. Als ik er alleen al aan denk dan zie ik mijn paardje al met d'r benen erin vast zitten. Brrr, nee mij zal je er nooit overheen zien gaan.
groetjes, Caballo

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 13:04

Ik ga er NIET over heen. Ik peins er niet over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 13:08

als ik naar het bos wil moet ik over een wildrooster (niet dat kawa dat doet) Maar er zit geen hekje naast.En al zat er wel een hekje naast kreeg ik hem niet eens zover want 10 m. voor het rooster staat ie al stil.
Dus nu moet ik helemaal om dat reservaat heen om naar een klein stukkie bos te komen, en daar ben ik dan al zolang mee bezig dat ik weer terug naar huis moet. Boos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 13:10

Jij hebt een paard met verstand in zijn knolliebollie Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 13:11

Wildroosters hoeven niet zo vreselijk eng te zijn hoor... ligt aan de spijlen. Wij hebben roosters liggen hier bij de hei die misschien spijlen van 2 cm afstanmd hebben. Daar ga ik gewoon overheen. Zie daar geen gevaar aan...? Verward

geitwolsok

Berichten: 83
Geregistreerd: 13-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-01 22:45

Die spijlen zitten dicht bij elkaar. Ik zie eigenlijk ook nooit een paard door het hek gaan. Bijna iedereen gaat erover heen.
Er zijn wel verschillende spijlen. En ze zijn niet allemaal geschikt om er over heen te gaan.
Maar ja ik denk dat iedereen voor zichzelf uit moet maken of ze er wel of niet overheen gaan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 07:31

Ik zou met een paard met ijzers nooit over die spijlen gaa, ijzer op ijzer glijdt als een achterlijke, er hoeft maar een voetje weg te schijven en de paniek is compleet.

En met die laatst stelling ben ik het al helemaal niet eens, jij kan kiezen maar je paard of pony niet, terwijl die juist in gevaar wordt gebracht. DIE HEKKEN ZITTEN ER NIET VOOR NIETS!

groetjes


Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 10:09

Enkele weken geleden is een pony blijven hangen in een wildrooster en heeft beide benen gebroken en moest terplekke afgemaakt worden.De benen hebben ze moeen amputeren om haar los te krijgen. Bron Hoefslag.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 10:15

er zijn verschillende roosters (veekerend en wildroosters) dus eentje dunne spijlen andere dikke.
wij gaan altijd door t hek ernaast heen net zo makkelijk en geen gevaar. heb een keer een verhaal gehoordt dat ze het hek ernaast er een keertje uigetild hebben omdat ze er niet door konden (dus helemaal uit zn voegen) anders moesten ze helemaal terug lopen. waarom zou je over t wildrooster gaan als er een hek naast zit? liever helemaal veilig oversteken. dan dat je een risico loopt

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 10:31

HELEMAAL MEE EENS!!!

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 12:03

Alexandra: persoonlijk ga ik ook nooit over de roosters (zowel de herteroosters als de paarderoosters) al zou het met een paard met grote hoeven wel lukken. Niet zozeer dat het niet zou passen, maar meer omdat ze verwondingen aan de kroonrand kunnen oplopen als ze er 'half' doorzakken. Op bepaalde routes op de hei kom ik wel 4 roosters/hekken tegen dus dat is vaak af- en opstijgen.
Er zijn speciale hulpjes om het opstijgen te vergemakkelijken. Voorwaarde is wel dat je je paard leert stil te staan. Een omgevallen boom kan erg handig zijn, maar er zijn tegenwoordig ook speciale beugels te koop (Divoza) die je uit/op kunt klappen, zodat je een lagere opstop hebt. Misschien een idee..

geitwolsok

Berichten: 83
Geregistreerd: 13-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-01 22:40

Hij staat gelukkig al wat beter stil.
Nog even oefenen.
Op zich vind ik het wel grappig dat hier bijna niemand over een wildrooster rijd en dat ik buiten eigenlijk alleen mensen zie die er wel over heen gaan. En eigenlijk alle mensen van de maneges bij ons uit de omgeving. Ik krijg hem er toch niet overheen. Dus voorlopig ga ik door het hek.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, Elegance_, Esmee_RS, Faya__, Gambler21, HighFly_, Ik_is_Ik, jokesonyou, jusdepomme, Spritely, Vagabondo en 113 bezoekers