Hij zakt steeds door ze achterbenen, wie kent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Hij zakt steeds door ze achterbenen, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 15:54

ik doe de sportopleiding op nhb deurne, ik heb een schoolpaard, nu is het volgende: in het weekend staan de paarden 1 dag stil en de andere dag komen ze een uur in de molen, op maandag is het rijden altijd wat minder omdat ze in het weekend niets hebben gedaan, nu zakt mijn paard vooral op de maandag door zijn achterbenen(struikelen) ik had dit aan me instructrice gezegd en zij heeft even gekeken en zij zei dat het gewoon kwam omdat hij het niet kan verwerken, hij heeft niet genoeg kracht of spieren ofzo(zoiets zei ze) om dat ook erbij te houden, want het is vooral op de maandag, zijn er meer mensen die dit probleem hebben, wat kan je er aan doen?hoe word het beter?


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:04

hoi, heeft mijn paard ook gehad. vooral in overgang van galop naar draf. Zou veel vaker voorkomen bij wat grotere nog jonge paarden. Veel overgangen rijden en het gaat vanzelf over (als het tenminste zwakke spieren zijn)....

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:56

misschien moet je eens op deurne aan de dierenarts voor leggen. het zou een lichte vorm van ataxie kunnen zijn. maar de dierenarts kan je daar meer zekerheid over geven.

groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 16:46

En dat moeten professionals in de paardensport worden? Lekker voorbeeld, de paarden een hele dag stil zetten.
Is het geen lichte bevangenheid?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 17:11

probeer hem iets meer actief te houden bij de achterkant dat ie die benen ook goed mee neemt, en laat hem anders eens nakijken jah.

maar vaak heeft het met de activieteit te maken van de achter benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 17:17

Als ik zo'n paard zou hebben of ermee zou moeten werken, zou ik hem toch wel eens goed na laten kijken en dan vooral met de aandacht op ataxie. Het paard hoeft er niet direct voor weg, maar het bepaalt wel hoe er met hem gewerkt kan worden. Uit je verhaal begrijp ik dat het een schoolpaard is? Daar heb je denk ik verder weinig invloed op ben ik bang.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 22:26

Voor ataxie kun je een makkelijke test doen: zet de achterbenen overkruis weg. (dus til een been op, en zet die aan de andere kant van het standbeen neer) Als het paard zo blijft staan, zelfs als je hem een duwtje geeft, is het ataxie.

Het zou ook een lichte vorm van maandagziekte kunnen zijn (dat heet niet voor niks zo....) Succes ermee!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 09:07

voor de duidelijkheid, hij heeft het alleen op maandag!!!
en verder in de omgang is die nogal lomp want hij loopt tegen veel stoepjes aan!!hij heeft nix ofzo!!verder is het een heel leuk paard hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 10:13

mariska schreef:
Voor ataxie kun je een makkelijke test doen: zet de achterbenen overkruis weg. (dus til een been op, en zet die aan de andere kant van het standbeen neer) Als het paard zo blijft staan, zelfs als je hem een duwtje geeft, is het ataxie.

Het zou ook een lichte vorm van maandagziekte kunnen zijn (dat heet niet voor niks zo....) Succes ermee!

Die ataxie test is bij Kawa ook eens gedaan.
Hij had het toen ineens enorm in zijn rug.
Op de plek waar je hem neerzette bleef hij staan, elke pas met de achterhand deed zeer, dus deed hij dan ook zo min mogelijk.

Uiteraard de Da laten komen en die deed ook die test.
Ja hoor volgens de DA had hij ook ataxie, want hij bleef ook staan.
Maar natuurlijk bleef hij staan, want elke pas deed hem zeer, kon hem het ballen hoe stom hij stond, als hij maar niet hoefde te bewegen.
Hij had echt enorme pijn en ik moest er maar over nadenken dat het misschien het beste was om hem in te laten slapen. Huilen
Laat staan dat ik er nog ooit mee zou kunnen rijden.

Gelukig had een kennis van ons een vriend en die doet magnetiseren enz.
En die weet heel vaak wat mens en dier mankeert.
Deze had ook naar kawa gekeken en zei meteen dat het spit was.
Zelfs hoe hij er aan gekomen was en ook wanneer het weer over zou zijn.
Deze man had gelukkig gelijk.

Dus indie ataxie testen geloof ik niet meer Lachen

Persoonlijk zou ik ook aan maandag morgen ziekte denken.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 10:31

Dit lijkt mij op een medisch probleem. Hoe oud is het paard? En hoe lang is hij al onder het zadel?
Ik vind het vreemd dat die instructrice zo laks reageert, het is geen slecht idee om dat paard eens goed na te laten kijken door een DA.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 10:33

Ik zou hem eens laten nakijken door een DA. Het paard van mijn lieve vriendinnetje Angelique ( angelique18 hier op bokt ) zakte ook iedere keer door zijn benen en nou blijkt dat hij last heeft van zijn rug, arm paard..

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:22

mijn paard had dit ook maar dit was vooral in de 7de en 8ste week na de hoefsmid. hij gaat nu elke 6 weken en nu is er niets meer aan de hand. heel maf want zijn hoeven groeien helemaal niet hard of zo maar hij heeft hele stijle hoeven en daardoor schijnt het te komen. hij deed het ook voornamelijk met zijn achterbenen.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 08:47

even voor de duidelijkheid, het is echt geen medisch probleem!!!bij dat paard moet je heel erg opletten dat ie ze achterhand er goed onderhoud en het is gewoon een kwestie van het trainen van de spieren!!want zoals ik zei het is vooral op de maandag!!

Ariège

Berichten: 15
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:42

Hoi, Als ik het zo lees denk ik inderdaad ook aan zwakke achterhand. Veel overgangen rijden en aan de longe balkjes laten lopen. Mijn eigen paard had dit voorheen ook heel erg, op deze manier weer sterk gekregen.

Ieder heeft zijn eigen waarheid.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 07:27

thx, ik ben nu al veel overgangen aan het rijden en ik merk al verschil

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 09:56

het kan idd wel ataxie zijn, ik heb zelf ook een paard met ataxie, en als die paarden lang stil staan, gaan de spieren achteruit. Veel trainen is belangrijk. en mariska, die proef gaat niet bij alle paarden op, die van mij gaat altijd gelijk weer goed staan. en omvallen doert ie ook niet. Dat ligt volgensmij aan de vorm van de ataxie!

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 11:41

metellica van mij doet het ook. Volgens mijn instructrice komt het omdat hij nog niet sterk genoeg is in zijn achterhand. Ik ben overgangen aan rijden. Draven stappen stappen draven, midden draf, arbeidsdraf. naja je kent het wel. Ik merk al wel verschil. Met longeren doe ik het ook veel overgangen maken. Succes nog verder Lachen

Tamaar

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 12:48

je schrijft dat hij het vooral op maandag doet, maar als het komt omdat hij wat slappen spieren in zn achterhand heeft, of dat hij gewoon niet goed zn achterhand eronder houd, waarom heeft hij er dan vooral last van op maandag?
want je schrijft dat ie er alleen op maandag last van heeft?!

slappe spieren/slecht achterhand eronder houden dat zou een paard iedere dag doen, en niet alleen op maandag lijkt mij!

en als hij dan zondag inderdaad niet hard heeft moeten werken maar alleen wat gelongeerd is ofzo, kan hij wel wat stijf zijn, maar dat moet dan na wat stappen&draven snel al beter zijn

lijkt mij toch een soort van maandag ziekte oid want gewoon slappe spieren zou hij alle dagen moeten hebben, niet alleen maandag

zou er toch ff naar laten kijken voor de zekerheid, want je weet maar nooit

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

siska
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 23:16

ik heb dat probleem ook met mijn paard gehad. Het is een fries en die hebben vaak last van een zwakke achterhand. door middel van goede instructie komt het nu nog heel zelden voor. je moet hier wel even de tijd voor nemen. Dus als het bij jouw paard niet medisch is, goed de spieren van de achterhand trainen.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-02 12:37

renske, het gaat al veel beter en het gebeurt bijna niet meer, het was gewoon slappe achterhand en het paard is vanzichzelf soms nogal lui, in het weekend staat dat paard 1 dag stil en de andere dag komt hij 1 uur in de stapmolen.
ik ben nu bezig met het rijden van veel overgangen en zet hem ook elke dag een uurtje in de stapmolen, en het gaat al veel beter!


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 12:40

mooi zo!
stapmolen is inderdaad altijd goed!werk bij 2 verschillende stallen en daar komen ook ongeveer alle paarden iedere dag in de stapmolen

en het rijden van veel overgangen is altijd goed!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

siska
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 16:11

hoi , gelukkig dat het beter gaat met je paard . En net wat Renske zegt zijn
overgangen rijden een hele goeie oefening hier voor. Succes ermee. En zo zie je maar weer, had je instructrice toch gelijk. Succes met je opleiding he. .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 69 bezoekers