Past dit zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 22:05

Ik wou dat ik een foto kon laten zien, maar wij hebben een zadel op stal liggen van iemand die we mogen gebruiken, maar we vragen ons af of ie wel past.
Als je 'm op de rug legt, kan je zo onder het zadel doorkijken naar de kont van het paard (dit konden toen het paard zelf aan het eten was Haha! ) en de hoogte van boom naar rug is zo'n 9 cm. (we hebben het gemeten)
Verder rust het zadel aan alle twee de kanten ong, 2,5 cm naast de ruggenwerfel.
Ik hoop dat jullie het een beetje voor je zien?
In indergeval is het zadel eigelijk bedoel voor een pony met schoft, maar onze haffie hebben dat niet Haha!

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu



Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 08:42

Is absoluut niet te zeggen via de mail, zelfs niet van een foto!
Laat een deskundig iemand kijken of het zadel goed ligt, het is een vak apart en zelfs stalgenoten die denken alles te weten, weten het ook niet!
Geloof me er zijn veel paarden met een zere rug (daar door weer beengebreken etc) alleen omdat ze jaren met een verkeerd zadel zijn gereden.
Het paard kan niet lekker lopen, maar moet toch zus en zo...gaat zich ontlasten en anders lopen..etc etc
Ik kan uren praten over dit probleem.

Geloof me....laat er iemand na kijken die deskundig is!! het voorkomt veel paardenleed.
succes

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 11:51

hmm wat ik heb gedaan is zowieso de 1e keer zonder shabrak rijden om te zien of er drukplekken omen.
Je moet met je vingers tussen de boom en de rug kunnen, dus daar op dat stuk bij de ruggegraat moet hij niet op de rug zitten maar er moet ruimte tussen zitten.
Verder mogen er vanaf de schoft tot de boom niet meer dan 3/4 vingers tussen passen maar ook niet minder, hij mag niet op de schoft liggen...

Verder kun je beter er iemand naar laten kijken zoals Deetje al zegt.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 11:55

Je kan ook met een wit shabrak rijden, om te kijken of het dekje overal even vies is, zo kan je kijken of ie ergens meer drukt dan op andere plaatsen, maar zowiezo iemand erbij halen die er verstand van heeft!!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 11:58

Youngster dat lijkt me onzin, het shabrak ligt namelijk wel op de ruggegraat en het zadel niet. En wie zegt dat je paard overal even vies is?

28-09-2007
Nothing compares too you...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 13:01

Ik heb onlangs in een topic op Bokt geleerd dat je het shabrakje moet optrekken in de kamer van het zadel en zo lig thet dus NIET op de ruggegraat. Flair, ken uw bokt-topics Knipoog

Zo te lezen kan dit zadel wel goed liggen. Ik mag altijd graag onder een ongesingeld zadel door kunnen kijken. Ik vind twee vingers ruimte onder het zadel echt veel te weinig.
En de kussens moeten inderdaad een centimeter of 2 naast de graat liggen, maar wel als het zadel aangesingeld is.
Je hebt kans dat als het ongesingeld al zo wijd op het paard ligt, het na singelen om de graat heen gaat drukken. Dan is het zadel te wijd en meot je omkijken naar een zadel met een smallere boom.

Wat niet op te maken valt uit het verhaalte is of de souffles van het zadel (de kussens onder de lepel) aansluiten op de paardenrug. Bij oudere zadels staan ze meer omhoog dan tegenwordig, maar je wilt wel dat het zo lang mogelijk aansluit. Het zadel mag niet op de rug liggen als een soort wip-wap.

Het is erg verstandig om in het echt ook iemand er naar te laten kijken. iemand die er verstand van heeft, bijvoorbeeld een instructeur met diplomas of een zadelmaker.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 13:23

Dees schreef:
Ik heb onlangs in een topic op Bokt geleerd dat je het shabrakje moet optrekken in de kamer van het zadel en zo lig thet dus NIET op de ruggegraat. Flair, ken uw bokt-topics Knipoog
.


bij mij ligt het shabrak aan de achterkant toch echt op de ruggegraat! Ik heb ook nog nooit gezien dat dat niet zo is. Knipoog

28-09-2007
Nothing compares too you...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 13:30

Nou flair, dan mag je eens bij mij komen kijken. Bij mij ligt het sjabrak toch echt los van de ruggegraat, over de gehele lengte. Zo kan het sjabrak niet strak trekken over de ruggengraad wanneer je aansingeld.

Tip van een witte sjabrak is wel handig. Inderdaad moet je van voren naar achteren kunnen kijken over de ruggegraad wanneer je paard zijn hoofd naar beneden ligt. Voelen moet je verder of alles goed aansluit op de rug, of ergens het moeilijk is je vinger tussen te krijgen. Klappert het zadel tijdens rijden, schuift het naar voren, achteren of op zij? En een deskundig iemand naar laten kijken. Je kan makkelijk een paardenrug verknallen met een verkeerd liggend zadel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _joy_c_, GrapeshotBot, IASCrawler, karinmanon, lovelance, Mallow, mvdende en 150 bezoekers